Ahaaaaaaaaaaaa!! Serangan rajin tulis blog dah mari.
Hahaha.....
Perkara biasa ok... Tak pelik pun.
Petang ni mak rajin masak.
Sebenarnya ini kuih tertunda semalam.
Semalam lagi anakanda sulung dah request roti jala @ roti kirai wat makan petang.
Tapi ntah apa yang mak busykan ntah le..... langsung tak sempat buat.
Anakanda memang nampak sangat sedihnya.
Tu yang mak gigihkan diri untuk menjala jugak petang ni.
Kebetulan pula ada lagi sedikit baki kari ayam semalam.
Haaaa..... jala jangan tak jala.
Roti jala hari ini lain dari kebiasaan sebab mak guna acuan botol.
Selalunya mak dengan acuan konvensional mak tu.
Hahaha.....
Dengan acu lama tu memang asik la menambah air kat resepi roti jala sedia ada sebab adunan tak nak keluar.
Hahahaha.....
Dengan acuan botol ini, adunan tak nak keluar tak de masalah.
Kita picit aje perut botol....
Konpem keluar.
Mudah benar!!
Botol ni mak beli di kedai MR Diy dengan harga rm 2.50
Botol 3 lubang pun ada dijual.
Tapi mak beli yang ni je dolu.
Nanti2 dah boring, mak beli yang tu plak ok.
Tara ...... bancuh adunan. Buh dalam botol dan panaskan pan.
Jalaan pertama..... tak ok. Terlebih picit! Hahaha...
Jalaan kedua ok sket dari yang mula..... Tapi ada putus2...... dot2 plak...
Jalaan ketiga...... ni semakin ok..... Kira ok la tu.
Membuat roti jala setelah lama tak buat, memang mula2 tu kekok.
Selalunya mula2 yang tak cantik tu bedal masuk perut seniri jek dolu.
Hahahaha.
Practice make perfect.
Sekejap dah siap......
Memang menjala dengan botol jimat masa dan mudah.
Yezzzaaaa.
Ni resepi roti jala mak.
Mak pun belajar dari blogger2 jugak.
Tapi mak edit sket ikut tekak mak sekeluarga.
Kihkih....
Resepi roti jala @ roti kirai mudah.
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan / susu low fat / susu fresh milk
2 cawan air kosong
1 sudu marjerin
sedikit gula sesedap rasa
sedikit serbuk kunyit untuk kuningkan adunan / pewarna kuning
1 biji telur
Blender / putar semua kedalam mixture.
Masukkan ke dalam botol.
Panaskan pan.
Kirai roti bentuk bulat2 dan tak putus2 macam ubat nyamuk tu.....
Tunggu 2 minit.
Then angkat buh dalam pinggan besar dan lipat segera.
Siap.
Haaaaa itu macam....
Mudah!
Sedap dimakan dengan kari ayam.
Hari tu ku try makan ngan kurma ayam....
Macam tak berapa nak masuk.
Hahahaha......
Bye-bye acuan lama. Boleh bagi girls main2. Kihkih.....
Ini lah anakanda yang nak makan roti jala tu...... haaa tu dia. Setambun okeh!
Habis dah seround...... dia tambah lagi. Puas hati mak menjala. Yeah.....
Okey la..... Tu jek.
Nanti mak cerita lagi.
Da daaaaaaaaaaa.
















































