AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Wednesday, October 27, 2010

We Are Moving

Aduhhhh sakitnya urat!!
Udah sebulan rasa badanku ini sakit sana sinun.....
Sibuk ngan bisnezz aku yang untung tatau pi mana lagi....
Dan sibuk kemas, buang dan packing barang lagi.....
Kerana ................


Insyaallah Jumaat ni we are moving. ....
Mmmm kenapa tunggu Jumaat??
Doa kami semoga berkatnya hari itu, maka akan ada laa sedikit sebanyak keberkatan terkena pada kami sekeluarga.
Aminnn.....
Sewa lori kecik sahaja.....
Since banyak jugak item2 kami dah charity.....
Bukan nak beli baru.....
Tapi .......
Nak memudahkan kerja esok lusa aku.....
Tak perlu kisah nak lap2 habuk banyak2.....
Jadi banyak masa aku leh fokus buat benda yang aku suka :))
Hehehe....
Tapi ......
Kalau asbenku sayang nak beli baru.....
AKU LAGI LAA SUKA YER. :))
 


 
Ye yeeeee :)

Tuesday, October 19, 2010

Dalam Islam Tiada Istilah Jaga Tepi Kain .......



Allah berfirman :-


فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى


oleh sebab itu berikanlah peringatan karena peringatan itu bermanfa'at,


"Sampaikan daripada aku walaupun satu ayat dan ceritakanlah riwayat daripada Bani Israel, dan sesiapa mendustai aku dengan sengaja, maka disediakan tempat baginya daripada api neraka." (hadis riwayat Bukhari & Tirmidzi)







Saturday, October 16, 2010

Kedai Lampu Murah @ Lighting of The New House.

Salam siaran ......
Mmm aku ni memang spesis kus kus....
Hak hak hak hak.....
Kenapa ek???
Sebabnya bila mood rajin updet tu datang.....asik nak updet jek!!
Bila penyakit mim alif lam sin tu datang.....amik ko sebulan tak updet2.
Ekekeke.....


Okey, entry kali ni nak cerita tentang kedai lampu dan lampu murah.....
Actually aku mulanya agak malas nak share kat sinik....
Tapi bila teringat kan time aku survey2 online kedai lampu murah hari tu; tetiba jek rasa, eh bagus jugak kalau aku pun share pengalaman aku jugak.
So next time jika ada anyone yang mensurvey lampu murah indirectly opinion aku ni akan membantu mereka.
Cewaahhhh.....macam bagus jek eh :)
Nak kata nak nyibuk blog list kat google pun yer jugak aku ni eh ..... ngeeee!!


Sebelum pergi merembat @ soping lampu....
As usual, aku dan asben akan google kedai lampu murah....
Dan hasilnya....
Tak abis2 ada satu kedai glamer ni yang gang2 blogger rekemenkan....
Kat mana tu???
Puchong daaaa.....!!!



Sebahagian lampu rumah kami dibeli di sini..... Gambar ni aku cilok dari blog sepupu aku - Zuraida Abu Zaid . Memang rega superb..... Lokasi - Puchong Utama. So far tader kedai lampu semurah kedai ini. Kalau nak datang sini, datang laa pagi2 @ lebih bagus datang hari kerje. Memang ramai orang....dah macam MYDIN Jalan Tar pun ada. Tapi nasib baik pekerjanya ramai. :)) Ouchh jangan lupa bawak koyok jugak ek..... sebab for sure sakit tengkuk pas kuar dari kedai ni.... Aii mana tak sakit...asik melangut ke atas jek :)) Ekekeke!!!





Haaa yang ni plak..... semua kipas rumah baru kami dibeli di sini..... Tetap murah jugak....tapi kata hubby tetap tak leh challenge yang kedai atas tadi. Sini less choices compared to kedai atas nun.



Ada lagi satu kedai kami soping lampu jugak....
Supreme Lighting , Kota Damansara.
Aaaa yang ni kedai kelas.
Tapi tetap ada item yang murah dan ada item yang teramat mahal giler!!
Ikut rezeki laa eh.....
Kami hanya beli lampu yang terlupa nak dibeli kat kedai Puchong tu.....
Dah malas nak menapak nak ke Puchong.....
Rega reasonable!! Alhamdulillah.
Antara lampu yang dibeli - lampu pagar, porch dan living hall atas.


Tadi pagi ke Denai Alam.....
Saja nak intai progress rumah kesayangan kami itu :)
Mmmm plan nak pindah minggu depan....tapi tak sure la jadi ke tak!!
Nampak macam kena tangguh lagi satu minggu jek eh.....
Since masih ada messy work yang tak siap lagi.
Huhuhu.... hari tu time nak mula projek, si kontraktor ni laju gila......
Ni dah akhir2 ni macam terkedek-kedek pun ada....
Kami dah tak sabo dah ni!!
Macam ner tu??


Okey, just to share lampu2 yang aku beli last few weeks....
Tapi tu laa....
Kami asben and wife ni tak particular sangat bab2 ni since kami dua2 jenis tak kisah pun.....
Kami tak pernah amik tahu lampu tu design baru ke apa..... Janji ado!!
Jadi rembat apa yang reasonable....agak2 cun.....dan paling penting sampai tujuan sebenarnya!!
Iaitu TERANG!!
Taraaaa......




Ini dining area punya plaster ceiling. Dalam kayu tu will insert eye ball lampu kuning..... Downligtt empat segi tu dibeli di kedap house of lighting. Casingnya rm18. Campur mentol 2 bijik hanya rm 30 gitu..... Mmmm murah dalam rm10 compared to kedai2 yang aku survey kat Kota Damansara ni..... Tengah2 yang berlubang itu adalah point kipas..... Aaaa kipas cap Alpha - Venus (lily bulb) beli kat kedai Top Ten murah dlm 70 - 80 ringgit dari rega kedai lain.... Best value buy!!





Testing our downlight and t5 lamp...... t5 pilih kaler kuning untuk wujudkan suasana romantika dalam suasana moden kontemporari. Aii makcik ni perasan dah ni!! Ngeeeee!! Kipas cap Alpha - elight (kalau black out dia nyala as emergency lamp) murah dalam 60 ringgit dari rega kat kedai area Kota Damansara ni.





Tak sabonya nak pindah!!! Tak sabo jugak nak gantung langsir yang aku jahit itu!!






Ni plak lampu kat dry kitchen. Lampu panjang tu kat wet kitchen..... sat lagi rambut jatuh tak nampak plak kang kalau lampu kuning kan!! Bawah lampu ni ada simple island for us to sit together minum2 petang @ breakfast. Belakang adalah my kitchen kabinet yang masih berbalut.... Kaler pearl white macam keter boss. Akan dibuka once we move here.





Ni plak kipas - Alpha remote model apa aku pun tak sure. Perasan tak? Aku ni dah macam tukang promoter kipas cap ALPHA?? Huhuhu..... Lantak la ek... :))  Lampu style botol dr Pucong. This is my bedroom..... Hehehee...... Esok2 this room takkan interprem dah.... Very privacy.





Feature wall my bedroom is purple light - Nippon Paint.....






This is Awatif's bedroom..... Bedroom set in white, Insyaallah.... Bedsheet and comforter barbie doll as per wish.... hehehe....





This is Azhad & Adham room.... Kaler yellow buttercup by Nippon Paint. Dipilih oleh empunya bilik sendiri..... Sakit mata laa jugak. :)))







Ni adalah bilik bawah..... Lampu tu dibeli di kedai Puchong rm90. Semalam tengok kat kedai Kota Damansara reganya dekat rm200. Leh caya? Sabo jek laa.....
Bilik ni soon will be my opis :))) Nak tunggu attic kat atas living hall tu tatau bila.





Segmen iklan..... Promote our kontraktor..... :))
Depa ni penaja deko APA KATA WANITA di TV1. 


Jadi tu aje untuk kali ini.....
Sambung lain kali plak.....
Lagi lama aku kat sini lagi merepek aku kang!!!
Hehehe....
Bye....


Thursday, September 2, 2010

Reno @ Make Up Umah Part 1

Udah siap ke baju raya??
Udah beli ke baju melayu??
Kami sekeluarga dah settle semua.....
Alhamdulillah.
Cuma aku masih ada satu benda tak rembat lagi.....
Haaaa apakah itu???
Shawl raya !!
Hope leh dapat cari yang berkenan di hati sebelum raya ni.....
Oh yer...baju kali ni warna coklat lagi....
Maknanya kami pakai baju coklat selama 3 tahun berturut2 laaa....
Huhuhu.....
Tahun 2008 kami pakai baju dark coklat...
Tahun 2009, kami tak ganti baju raya .... pakai baju tu jek balik....tapi tahun tu raya ngan keter baru :)
Tahun 2010, tepon mak mertua, katanya majlis adik beradik sepakat bergaya dengan warna coklat ....
Hahahaha....
Jadi pakai je laa...
Cuma kali ni, coklat light laa plak .... hehehe....
All plain ...... Nampak macam nerd gitu....
Hahahaha!!!


Raya tahun lepas....
Time2 macam ni asben busy settlekan odyssey kat Naza.
Alhamdulillah....
At last we able to get back kampung with new mpv.
Tahun ni plak.....
Kami dok busy kan kisah rumah baru la plak.....
Akibatnya persiapan raya jadi belakang kira ...
Beli apa yang patut jek since otak kami suami isteri dok kisah kan belanja dan deko umah baaru tu la. 
Kuih ??? Aii lagi laa tak mandang!
Nanti sebelum balik kampung, mokcik rembat jek kuih tunjuk kat jualan kilang Seksyen 7, Kota Damansara.
Bayar jek!! Huhuhu......


Tiap2 minggu kami sekeluarga akan visit rumah baru.....
Bukan ada apa pun....
Tapi saja2 jek ronda.
Tapi ronda2 pun sempat jugak kami berkenalan ngan jiran sebelah @ sederet umah kami tu .....
Aii pakat2 nak masuk tahun depan daaa.....
Kira aku sefamily jadi antara mereka yang terawal la nampaknya eh.
Huhu....


Kami reno umah simple2 jek....
Tader extent2 macam yang aku nak pada mulanya.....
Lambat sangat dapat kunci, duitnya hilang mana pun tatau daaa :)
Tak kisah lah tu.....
Janji ada laa rupa make up nya sket.....
Hopefully aku akan bertambah rajin kemas rumah dan aku akan suka memerap dalam umah :)
Hahahaha.....
Aii rumahku syurgaku..... jadi kena bagi cun2 sket la.
Hikhik....
Our id - STILUX DESIGN......
Apsal amik ngan mereka ek??
Sebab depa antara orang pertama yang approach kami.....
Dan lagi kualiti keje quite bagus laa jugak so far.
Tapi tu laa sah2 laa ini biz kaum cina,...
Bukan tak mau support melayu....
Tapi aku macam serik laa jugak...!


Dolu2 kami beli umah kat Sg Buloh.....kami amik kontraktor Melayu juga....
Mmm minor renovation umah tu jek..... tapi apsal reganya reno umah lama tu = reno high taste umah baru ni???
Alamak reno umah baru ni reno high taste ke??? Perasan la plak aku ni!! Hahaha.
Dah laa kapur simen semua tak kemas balik..... tiles2 kami suami isteri yang kemas!! Punya laa tension!!
Disebabkan kes tu la yang buat aku wonder sangat2 sampai terfikir yang memang  pakcik tuh mark up gila2 +  kaw2 umah kami tu laa eh!!
Then aku cakap kat asben....proceed jek ngan si Stilux ni since within ur budget lagi kan,....
Dan yang penting kita tak sakit hati dengan kontraktor gara2 keje tak abis @ rega mahal ke apa...
Huhu....
Tu laa dia.


So start hari Ahad lepas,
Kerja2 rumah kami dah pun dimulakan....
Kami pun terkejut jugak since duit tak bayar lagi pun!!
Just bayar duit booking rm300 jek....Hahaha......
Depa dah start buat wiring dan table top dapur tu.....
Pantas laa plak .... hihi...
Harap boleh siap selewat2nya pertengahan Syawal.
Kami nak pindah ujung Syawal, Insyaallah.


Sabtu Ahad ni nak pi rembat lampu kipas laa plak.....
Huhu... duit macam air sejak aku bersalin hari tu....
Habis nak buat macam ner???
Sian kat hubby.....
Tapi tak kisah laa ek....
One time expenses.....
Bayar aje laaa.....
Harap anak4 dan isteri faham akan pengorbanan bapa yang letih @ pening mencari rezeki buat kesenangan dan keselesaan keluarga.
Amin.
To ayah @ hubby @ abang....
THANK YOU....



Wiring untuk bulb.....Settle tu baru ready untuk plaster ceiling.



Berjuntai- juntai....macam ular pun ado.... Hikhik.....


Thursday, August 26, 2010

Surah Pendek?

Petang ni tak larat nak tengok sinetron....
Rasa jalan ceritanya petang ni mak aii lombab bonar kata orang negeri 9 :)
Tengok sekejap ntah berapa kali nguapnya aihhh....
Sabo jek laa.
Jadi....
Apa lagi??
Memblog laa teman.
Hihihi.....


Tiba-tiba terfikir plak....
Selepas solat zohor tadi teringat plak akan status facebook seorang sahabat di suatu hari.....
Mula2 memang aku tak amik kisah tentang tu ....
Tapi setelah di speak out dalam fb tu....
Eh terasa benar jugak apa yang dikatakan itu...
Huhuhu...


Seingat aku,
Zaman darjah satu - tiga aku berlatih solat di sekolah agama petang,
Kami beramai-ramai baca surah al Ikhlas dalam solat tu.....
Bila udah besar sikit ..... aku tetap baca surah itu jugak dalam solat aku ......
Bila dah sekolah menengah kalau tak berjemaah, maka surah itu pasti ada dalam solat aku ....
Bila dah masuk U....eh surah itu jugak dibacanya!!
Bila udah kawin...... itu jugak!!
Bila dah ada anak pun itu jugak.....
Rakaat pertama aku selalu baca surah alkausar....
Rakaat kedua wajib laa alikhlas.....


Udah 30 tahun hidup....
Udah macam2 pengalaman hidup ditempuh.....
Pernah hidup susah dan senang....
Kereta dan rumah udah berkali2 upgradenya!!
Tapi bila cerita tentang ibadat solat.....??
Aii kualitinya menten statik!!!
Masih membaca surah2 pendek dalam solat.......
Bertahun2 menten jek .... Apa kes??
Bila nak berubah nya weh???
AKU TAHU TAPI MALAS....
TRUK KAN??
Memang perangai aku lah tu....tak mau praktik sebab hati ini degil dan bodoh.....
Padahal itu antara cara mudah nak cari pahala.....
Semoga Allah ampunkan aku.....
Huh...!!
Walaupun sunat membaca surah tu dalam solat....
Tapi bagus membaca surah yang panjang sikit kerana bukankah setiap huruf itu ada pahala yang tersendiri.....
Nak ngan tak nak jek....
Jadi pas ni kena berubah....
Amin....

 

Tuesday, August 24, 2010

Berkat Solat Dhuha Dan Solat Wudhu'


Apa plak nak story hari ni??
Ada something yang menarik dan istimewa nak aku share......


Gara2 nak memenuhi impiannya bini,
Hubby terpaksa laa jual kereta kesayangannya.
Sian plak..... Huhu...
Tapi sebenarnya aku memang dah bebel lama suh hubby let go.
Dah rasa membazir pun ada...
Bukan kerana nak reno rumah pun....tapi kami memang limited cash lately
Jadi molek benar lah cairkan apa yang ada....
Kereta kesayangan hubby ni dah habis bayar lama dah.....
Tapi sebab kegunaannya tak sepenting dahulu kala
Jadi sah2 la bagus sangat kalau dijual aje....
Nak tengok iklan yang dibuat si suami .....?


Bukan kisah duit nak aku highlightkan kat sini sebenarnya.....
Tapi kisah ..........
Haaa kena baca sampai habis.... then baru tahu :)


Iklan hubby tu di up dalam mudah baru pagi semalam....
Dan Alhamdulillah, petang semalam dah pun dibeli orang....
Beli dengan cash plak tu...
Alhamdulillah!!
Terlalu murah rezeki hari semalam.....
Alhamdulillah...!!


Petang semalam hubby pun bertemulah pembeli tersebut
Kebetulan yer, pembelinya itu duduk di Kota Damansara jugak.....
Cuma berbeza seksyen sahaja.
Pertemuan jam 640 petang tu cuma sebentar.....
Pembeli tu on the way nak ke masjid berdekatan untuk iftar Ramadhan di sana.....
Aii dah nak beli kereta.....ingatkan nak lah dia tu tengok2 kereta tu kan....
Alih2 ..... dia trus berkata
"Aku tengok muka ko, aku tahu ko macam mana. Jadi aku memang jadi nak beli kereta ko!" 
Then hubby pun bagitahu lagik.....
Kereta ni ada alpine system bla bla.....
Dia jawab lagik....
"Aku tak mau tahu bab2 tu...janji body cantik dan tak de accident.
Dan lagi, semua dokumen2 ni bagi adik aku jek yg settlekan sebab dia keje kat bank....
Dan lagi senang untuk ko yang busy kan?
Dan lagi ko amik laa duit kereta ni nanti dan settlekan lah apa yang ko nak settle tu segera."
Hubby pun terdiam .....terkejut agaknya.....
Aii terlalu mudah!!!
Pembeli tu seorang kaki masjid.....
Dari cerita hubby dia tu look cool dan lebih kepada percaya akan pilihan Allah untuk dia....
Maka terjual laa kereta kesayangan suami ku itu....,
Kereta tu dipakai sejak Azhad masih embrio....
Now dia dah nak masuk darjah satu dah....
Huh...
Terlalu cepat masa berlalu.....


Sedang kami menikmati juadah berbuka semalam.....
Aku memang perasan yang hubby nak cakap something pada aku ...
Apa dia ek....?
Tetiba terkeluar dari mulut dia.....
"Hari ni, hubby terasa betapa solat sunat tu makbullah."
Aku macam terkejut laa jugak....
Tak pernah2 hubby buat ayat2 yang ala warak gitu kat aku nih.....
Hihihi....
Aku pun tanya laa balik..... "apsal tu??"
Dia pun kata.....
"Kol 10 hubby solat sunat dhuha...dan solat wudhu.....
Then kol 1015 abang tu call nak beli kereta.....
Dan bila jumpa trus dia kata
"AKU TENGOK MUKA KO AKU TAHU DAH KO MACAM MANA".
Mmm dari statement abang tu,
Sah2 la dia rasa wajah suamiku itu wajah baik, berseri dan jujur.....
Kata hubby, mungkin itu berkat amalan solat wudhu'....
Dan tentang mudahnya dapat buyer yang nak beli cash tu.....
Kata hubby, itu mungkin berkatnya solat dhuha.....
Solat sunat wudhu memang akan menyerikan wajah mereka yang mengamalkannya.
Solat dhuha plak memang akan memurahkan rezeki mereka yang mengamalkannya.
Amin.


Tu jek story aku hari ni....
Demi Allah bukan nak tunjuk yang aku ada banyak duit ke atau warak ke apa ke ek...
Tapi lebih kepada nak share macam mana Allah buka laluan rezki pada orang yang beramal padanya....
Mmm sebenarnya kisahnya hubby itu....
Bagi peringatan buat aku jugak....
Aku lebih banyak masa nak tunaikan solat2 sunat ni.....
Tapi malangnya tak plak aku buat betul2....
Lebih kepada ikut mood aku jek...
Huhuhu....
Dan lagi apa yang penting dan apa yang aku nampak laa.....
ISTIQAMAH LA PADA APA YANG KITA LAKUKAN......
Insyaallah apa yang kita nak memang dimakbul Allah.
Amin.....


NAK REZEKI MURAH SOLAT LAH DHUHA....NAK MUKA CUN DAN CANTIK SOLAT LAH WUDHU...... YANG PENTING MENGADU PADA DIA YANG MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGASIHANI..... BERKAH HIDUP DUNIA AKHIRAT .....


Monday, August 23, 2010

Solat Awal Waktu

Alhamdulillah....
Usai sudah solat Zohor hari ni terasa nak mengarang blog yang tak seberapa ini.
Sedang melipat telekung, tetiba teringat plak aku kat zaman sekolah dolu2.....
Mmmm.....
Terasa baru jek meninggalkan zaman tu....Sungguh manis, indah dan nostalgia.
Dah 13 tahun ia berlalu......
Tahu2 dah anak empat dah aku sekarang ni....
Tu laa dia. 


Pada suatu hari di SMKASAS,
Aku pernah kena cuci longkang sebab solat lambat
Pernah jugak nama aku kena sebut dalam halaqah tingkatan sebab tak solat jemaah....
Aii bengkek laa jugak time tu.....
Hati muda...haruslah jiwa nak memberontak tu ada.....
Huhuhu.....
Mmmm manis plak rasanya bila kuingat semua tu.
Sepanjang berada di SMKASAS.....,
Aku terdidik dengan cara Islamic yang agak kuat...
Kat sana aku belajar solat 5 waktu on time....
Mmm cakap pasal solat usah cakap laa....
Wajib ditunaikan segera,...
Berjemaah lagi tu!!
Barang siapa yang bangun setelah imam memberi salam.....sure kena cuci longkang....tak pun cuci tandas.....dan macam2 lagi la....
Haa sampai begitu sekali....
Maknanya memang kena on time laaa.


Tetiba aku termuhasabah sendiri.....
Pernah seorang sahabat baik aku bertanya....
"Apsal laa sekarang ni apa yang aku nak; payah tul laa nak grab?? Tak macam2 zaman2 sekolah dolu. Apa yang aku nak memang dapat laa"
Mmmm aku pun diam..... lalu aku menjawab.....
"Btul laa kok ***.... aku pun sama jugak!!"
Tapi apa bezanya dahulu dan sekarang?
Adakah kini aku kurang usaha untuk berjaya atau apa?
Mmmm sebenarnya ada satu rahsia @ sebab @ punca yang aku dan kawan2 aku terlepas pandang.....


Dolu2 kami solat awal waktu.....
Sekarang adakah kami @ aku @ engkau masih solat seawal itu? 
Jika yer...Alhamdulillah
Jika tidak...... 
Mmmmm aku tak kata aku bagus.....
Aku sendiri tercari-cari diri aku yang dah lama hilang.....
Cuma aku sekadar mengingatkan teman dan diri sendiri khususnya.
Apabila kita melengah2kan urusan kita pada ALLAH SWT, maka dia akan berlengah2 akan apa yang kita minta.....
Mmm tetiba teringat plak aku semasa di Baitullah hujung tahun lepas.....
Mmmm betapa manisnya solat dan sujud di sana..... Argggh rindu benar rasanya Ya Allah!!
Tatkala azan berkumandang.....
Maka berpusu2 laa semuanya ke masjid....
Tak kira samada mereka sedang makan @ jaga anak @ jaga kedai @ shopping......
Huhuhu.....
Nikmat solat awal waktu itu terlalu besar....
Terasa aman hati kita bila solat telah selesai ......
Cuma nak ngan tak nak jek...


Suatu ketika dahulu.....,
Pernah aku dinasihati kakak angkat aku.....
Dia pernah mendengar dari tok gurunya bahawa.....
Solat hanya boleh dilambat sedikit jika engkau dalam majlis ilmu.....
Tapi jika tidak, maka berdosa la engkau kerana melengah-lengahkan solat walhal engkau mampu berbuat demikian.....
Usah solat waktu hanya kerana nakkan rezeki kita murah....!!
Tapi solat lah atas rasa amanah, kewajiban dan ikhlas memperhambakan diri padaNya....
Itu lebih afdhal @ nikmat .....
Subhanallah.....
Jadi kuatkan hati.,...
Berubah ke arah kebaikan.....
SOLAT AWAL WAKTU.....