AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Saturday, January 20, 2018

Majlis Aqiqah Anak Ju Are.


Kisah pertama yang dicatat di tahun 2018.
Tiba-tiba je mak terpanggil untuk kembali mencatat segala kenangan di blog yang usang ini. 
Alhamdulillah hari ini mak berjaya ingat akan email dan password untuk log in  blog sendiri. 
Huh..... 
Nampak sangat mak dah tua. 
So many story and fact that loss from my mind already!

Hari ini mak sekeluarga memenuhi undangan kawan sekolah menengah, Azura Ahmad.
Lokasi rumahnya di Nada Alam, Pajam. 
Nada Alam ni ialah projek perumahan by Seri Pajam yang memang terkenal dengan affordable price offered. 

Azura ni was my classmate when I was in form one till form 3. 
Last time I met her was in 1997. 
If I not mistaken, it was during last day SPM around Nov 1997. 
Setelah itu, mak memang tak pernah bertemu dengannya. 
Mujurlah ada facebook dan wassup apps yang membolehkan masyarakat hari ini keep in touch with frens. 

Disebabkan mak ada kelapangan, jadi mak sekeluarga pun hadir majlis aqiqah anak bongsunya.
Ahmad Rayyan Darwisy Bin Roslan nama diberi.
Jemputan mak terima melalui wassup grup puteri smkasas for last two weeks. 
Bukan selalu ada jemputan makan2 pun. 
Tapi apa yang menarik perhatian mak adalah untuk bertemu kawan lama yang berbelas tahun tak jumpa. 
Sebelum usia semakin tua, mak memang berhajat untuk bertemu dan bersembang dengan rakan2 lama. 
So nostalgic apabila dapat mengimbas kenangan lama yang kadang2 kita sendiri pun dah lupa. 

Btw, tu Juare and family..... 
Thank you for the invitation. 
Nice food and of course nice chit chat walaupun sekejap. 
Semoga kita ada rezeki untuk bersua kembali. 
Amin. 

Ini memori tadi yang sempat mak abadikan......... 

While otw ke Pajam. Hehehe. 

Swafoto with my girl Awatif. 

My family table. Heiiii betul2 depan table kambing golek. Hahaha. 


So yummy!

Nampak tak keterujaan masing2 sebab dah lama tak jumpa.




 
My asben and Rahim, Zetty's asben. 
  



Last but not least, my ootd la kan hahahaha. Mix and match blouse, skirt dan tudung lama serta baru aje. 

Sunday, November 13, 2016

Happy Birthday Boys yang ke 12 dan 11


Happy Birthday to my beloved boys 13/11/2004 10.32 pagi & 13/11/2005 10.45 pagi. 
Same date but totally different characters. 
Semoga kalian panjang umur, dimurahkan rezeki, dipelihara Allah selalu, berjaya dunia dan akhirat dan menjadi anak baik serta soleh.
Hari ni tak leh gaduh2... tak leh lepuk2... tak leh nangis2 😊😊. 
Senyum je ok.
 Lau gaduh, confirm tak de present. Kihkihkih. 
Mama dan ayah sayang both of u. Happy birthday 12 & 11 anaks.



Azhad dan Adham macam mengharapkan surprise daripada kami ..... 
Tapi ntahlah.... 
Mak ngan ayah busy yang ntah apa-apa.... 
Jadi ayah kata, celebrate macam biasa then bawak kedai then pilih la apa yang korang nak beli.... ayah bayar je hahahaha. 
Heaven je dengarnya aih! 
Tapi budget hadiah besday anak-anak ialah rm100 seorang.
So let say nak beli harga lebih dari itu, pandai-pandailah korang ye. 

Ad Am di Jusco Klang. Item yang menjadi pilihan.... monopolu ultimate banking. Owh. 
 
Baker kegemaran mak pi holiday. Jadi terpaksalah kami beli kek ekspress aje. Kek oreo Secret Recipe manjadi pilihan boys. 







Saturday, November 12, 2016

Sarah Aisyah Exam Kemasukan Tahun 1 SRIP.


Hari ini hari Sarah Aisyah. 
Seawal 8 pagi, kami sekeluarga dah melepak di restoran Ulam Desa untuk makan pagi. 
Sarah Aisyah ada exam saringan kemasukkan ke tahun satu Sek Ren Islam Pintar Denai Alam. 
Semangat betul anak mak Ila ..... 
Macam tak sabar-sabar pun ye. 

Macam tak percaya je budak kenit ni dah nak masuk darjah satu.


As usual, golden daughter mesti wefie with golden daddy. 

Lebih kurang jam 8.45 pagi, kami sudah berada di depan SRIP. 
Wah nampaknya kami ialah orang ketiga yang hadir. 
Hahaha... semangat kan! 
Sesampai kami di sekolah, kami dikehendakki mendaftarkan nama. 
Then Aisyah pun terus duduk together dengan frens barunya ini. 
Bersalam-salaman... bukan main lagi yek! 
Hahahaha. 


Ada dua family yang memang kenal baik yang turut menghantar anaknya di sini. 
Mereka ialah mak Luqman, Cik Mas Moid dan Cikgu Rosnayani SKTBS. 
Kebetulan plak, anak cikgu Rosnayani pun namanya Aisyah jugak. 
Hahahaha. 
Sempat juga la kami bersembang tentang beberapa kisah anak2. 
Lebih kurang jam 9.15 pagi, peperiksaan pun dijalankan di tingkat atas sekolah. 
Ibu bapa tak dibenarkan untuk naik. 
Ujian yang dijalankan ialah ujian akademik, bacaan dan iqrak.
Tujuan utama ujian ialah untuk streaming kelas.
Kelas 1 Arif untuk mereka yang markah sangat tinggi.
Kelas 1 Bijak untuk mereka yang markah tinggi.

Tak lama kemudian, mak pun manghantar ayah dan boys pulang ke rumah dan mak kembali SRIP untuk mendengar taklimat dari pihak sekolah. 
Taklimat diberi oleh guru kanan SRIP BJ.
Guru besar tak hadir atas alasan kesihatan yang terganggu. 
Moga cepat sembuh Teacher Sally. 
Taklimat ini ialah tentang sistem persekolahan, tentang guru dan macam-macam lagi. 
Banyak jugak la soalan yang diajukan oleh ibu bapa ini. 
Masing-masing nak yang terbaik untuk anak mereka. 
Insyaallah. 
Actually mak Ila pun macam percaya dan tak percaya je. 
Ye laaaa ini kali pertama mak join sistem pendidikan swasta. 
Banyak jugak persoalan yang terlintas dalam otak ni ye. 
Hukhuk.... 


Taklimat ni habis jam 11.00 pagi dan exam dijangka tamat jam 
Mmm ada lagi sejam ni. 
So mak balik dulu la nampaknya. 
Sebelum balik, sempat jugak mak Ila mengintai anakanda di atas. 
Tekun je dia menjawab soalan. 
Hahahaha. 
Insyaallah berjaya Sarah Aisyah. 


Wednesday, November 9, 2016

Majlis Graduasi Tahun 6 SKTBS 2016


Hari ni hari istimewa Azhad dan rakan-rakannya. 
Alhamdulillah...usai sudah program majlis graduasi tahun 6.
Tahniah pada semua pihak yang terlibat dalam memastikan kejayaan program ni.
Terima kasih kepada pihak sekolah kerana menganjurkan majlis yang gilang gemilang ini.
Semoga anak-anak yang di raikan hari ini akan maju jaya di masa hadapan.
Jelas di riak wajah masing-masing betapa gembiranya mereka. 
Apatah lagi dengan jubah graduasi baru. 
Haruslah semangat dan aura positif yang memang membara. 

Apa pun keputusan yang bakal anak-anak ini perolehi pada 17 november nanti, perlulah kita raikan mereka kerana mereka telah berusaha sungguh-sungguh dan hargailah usaha mereka ini.
Walaupun mungkin ada antara mereka yang tidak berjaya perolehi keputusan seperti mana yg kita harapkan, ucapkanlah tahniah dan teruskan memberi mereka dorongan dan harapan untuk terus berjaya pada masa hadapan....
Terima kasih yang tidak terhingga kepada cikgu-cikgu atas usaha gigih dan pengorbanan kalian utk memastikan anak-anak ini menjadi "orang".
Allah sahaja yang boleh balas segala jasa dan kebaikan kalian semua.
Doakan ibu bapa moga kalian halalkan ah ilmu yang diberi pada anak-anak ini....
Terima kasih wahai guru.
Tahniah anak-anak.......

Perjalanan untuk jadi orang yang berjaya masih jauh.
Jangan sesekali kalian patah semangat.
Tiada yang mudah dalam hidup ini.
Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.
Jaga ibadatmu dengan Tuhan.
Insyaallah urusan kalian Allah mudahkan sentiasa.
Berbuat baik pada guru jangan dilupakan.
Semoga berjaya anak-anak.













6 Gigih with Cikgu Norhayati; guru kelas dan guru sains.





6 Gigih with Teacher Azlifa :)

6 Gigih with Cikgu Fadzilah; cikgu BM.

Saturday, November 5, 2016

Opah Tok balik Ipoh.


Seminggu dah berlalu.
Seminggu lah opah dan tok bersama kami. 
Dan seminggu jugak la opah tok tak ke kuliah di Al Barakah. 
Hihi.... sesekali. 
Tak pe la kan :)
Jadi petang semalam, mak minta ayah belikan tok dan opah tiket ETS. 
Tok dan opah suka naik ETS sebab rilek, selesa dan cepat. 
Lagipun, ada diskaun murah warga tua. 

Hari ini, seawal 7.40 pagi kami dah keluar ke KL Sentral. 
Tiket ETS opah tok ialah pada jam 9.00 pagi. 
Insyaallah jam 11.30, mereka akan sampai di Ipoh. 
Opah dan tok ada jemputan kenduri kahwin tengah hari ni.
Tu yang amik tiket ets di awal pagi. 
Hihi.... 

Wefie dengan cucu dulu ok. 

Alololo nak jugak snap gambar. Kihkih....





Kami sampai di KL Sentral jam 8.00 pagi. 
Kami tunggu sehingga jam 8.20 sahaja. 
Then, kami pun bergerak pulang, 
Tapi sebelum tu, ayah belanja kami sekeluarga makan pagi di Swiss Oven KL Sentral. 
Hahahaha..... sarapan western la plak pagi ni ye. 
Then, mak ajak ayah shopping groceries di Giant Kota Damansara. 
Lepas tu terus balik rumah dan tak keluar2 dah. 
Hihi.... 


Thursday, November 3, 2016

Happy 9th Birthday Sarah Awatif Tasnim :)


Happy birthday Awatif! 
Alhamdulillah hari ini Sarah Awatif Tasnim dah sembilan tahun.
Umur 9 tahun tapi saiz 7 tahun. 
Kenit pendek comel aje... 
Hahahaha. 

Hari ni juga ialah hari last peperiksaan di SRI Iqrak Al Hafiz. 
Paper tajwid yang susah nak score.
Hukhuk.
Semoga Awatif boleh jawab dengan baik. 
Mak tak ajar Awatif untuk exam sekolah agama kali ini sebab mak busy yang ntah apa-apa. 
Hahaha.
Kebetulan opah masih ada di sini, jadi opah le yang ajar. 
Opah memang pandai tajwid dari dulu lagi.
Sabtu pagi baru opah tok nak balik ke Ipoh. 
Insyaallah.

Tangkap gambar sempena birthday ke 9. 

Ayah cuti hari ini. 
Cuti sempena anakanda ulang tahun atau sebab tension kat opis ke apa wallahu'alam. 
Hahaha... 
Tak kisah la tu. 
So pagi ni, mak ngan ayah pagi2 dah lepak kedai Ulam Desa makan sarapan pagi bersama. 
Syawal Azhad pun tak ke sekolah hari ini. 
Hari ini ada pertandingan menjahit batu seremban. 
So sah-sah la dia tak masuk. 
Jadi dia decide nak berehat di rumah aje. 

Awatif dah dok canang birthday dia tak lama lagi since last few weeks.
Canang ada makna tu. Hehehe...
Risau sangat dia kut-kut mak bapak ni terlupa akan tarikh istimewa bagi dia. 
Dia request hadiah meow ok. 
Hohoho.... 
Memang best kalau ada pet. 
Mak pun suka juga. 
Tapi bila memikirkan masalah bau dan bertambahnya workload mak sehari-hari, jadi rasanya tidak ada itu lebih baik. 
Hahahaha.... 
Bukannya malas. 
Tapi better elak masalah2 yang mungkin terjadi akibat daripada membela haiwan. 

Pagi-pagi lagi kami dah wish happay birthday kat Awatif kenit.
Then, mak pun inform Awatif yang tahun ni tiada sambutan birthday perseorangan.
Nanti kita sambut sekali dengan birthday boys on 13 Nov.
Bukan lama lagi pun.... kan?
Dia memahami dan menerima dengan hati terbuka though nampak la riak muka tu sedikit berubah. 
Hampa agaknya.... 
Langkah dia ke sekolah petang ni, memang nampak berat dan malas. 
Hati tak berapa girang dan redho kut. 
Hahaha. 
Hari ini tak boleh ponteng sekolah sebab hari ini hari pemulangan buku teks tahun 3 dan dapat buku teks tahun 4. 
Mak suka dia rasa begitu ok. 
Jahat mak ni aih.... Hahahaha.... 
Sebab cadangnya nak surprisekan dia balik sekolah petang nanti hehehe.
Baru lah surprise tu penuh kejutan ye dak? :)

Jam 2 petang, mak Ila dan ayah ke Giant Shah Alam. 
Bukan berdua aje ye..... 
Adham dan Awatif pun join sekali. 
Blur nak beli hadiah apa untuk anakanda. 
Tup-tup dapat idea untuk belikan beg sandang jalan-jalan untuknya. 
Kan hari tu dia teringin nak beg piko-piko mak Ila. 
Sebelum dia cakap nak pinjam beg piko mak tu ke sekolah atau jalan-jalan, baiklah belikan satu untuk dia. 
Hahahaha.... 
Kebetulan beg soft my little pony dia tu, zip dah tak berapa ok. 
Alhamdulillah kami jumpa beg yang sesuai... 
Beg tu ayah yang pilih. 
Warna merah. 
Then kami pun masuk ke dalam giant. 
Mak ternampak bear besar yang sale untuk hari ini. 
Apa lagi..... mak tanya ayah boleh ke nak beli ini.... 
Ayah setuju je. 
So ok settle bab hadiah. 
Alhamdulillah. 
Beli bear lagi baik daripada beli meow hidup.
Hahahahaha. 
Sebabnya bear tak berak dan tak busuk serta tak de bau. 
So ok laaaa. 

Ooopsss tak boleh balik lagi..... 
Anakanda bongsu nak beli peti sejuk. 
Hahahaha..... peti sejuk mainan. 
Dia tengah gila kumpul koleksi barang dapur mainan. 
Fenin kepala mak nak. 
Kalau tak beli nanti ngamuk. 
So layan kan aje la. 
Mmmmm abang Am pun sibuk jugak nak membeli. 
Katanya, hujung tahun ni, semua orang bawak mainan pi sekolah. 
So, kad uno jadi pilihan untuk bermain bersama kawan-kawan. 
Hahahaha.... 
Paw jangan tak paw ayah tu :)
Balik dari Giant, terus kami ke rumah kak Linod untuk ambil kek yang mak tempat Isnin lalu. 
Kek red velvet jadi pilihan birthday celebration kali ini. 

Di rumah, mak pun berbincang dengan Ad Am bilakah waktu terbaik nak surprise Awatif. 
Hahahahaha..... 
Bab ni yang excited memberi idea of cause la Ad. 
Ayah memang tak membantu langsung. 
Ayah memang bertindak as banker aje. 
Bab ni dia follow aje. 
Hahahahah. 
Setelah dapat keputusan sebulat suara, mak pun busy di dapur masak nasi minyak sempena birthday anakanda. 
Last 2 years, dia memang request nak makan apa on her birthday.
KFC! 
Last year pulak, dia request nak makan spagetti bolognaise. 
Tahun ni tak request nak makan apa-apa. 
Tapi request hadiah. 
Kihkih.... 
So memandangkan nasi minyak ialah makanan kegemaran Awatif, jadi mak pun masak nasi minyak untuknya. 

Okey, jom layan gambar sempena birthday tadi.... 

Lukisan birthday wish daripada abang Ad. Apa-apa perasaan, luahkan di white board. Haaa gitu.... 

Red velvet by Linod Sweet tooth. Rasa kek ni subhanallah mantop gila. 

Posing sat sementara menunggu Awatif pulang dari sekolah. Dok standby kat pintu.... Lepas snap pic ni, kami dok dalam gelap. Awatif buka pintu rumah, kami pun menjerit surprise.... happy birthday Awatif. Hahaha. Menjadi ok!! Best!

Eh pinky pie pun ada nyibuk. Hahahaha. 




Wajah happy Awatif. Tahun ni dia berjaya control rasa terharunya. Hahaha. terus sandang beg galas jalan-jalan. 



Yummy cake. Nikmat rasa!


Hahaha.... happy beno Sarah Aisyah ni haaaa. Hadiah dari mak dan ayah.... Alhamdulillah.

Hadiah dari tok dan opah..... yeay....

Lepas solat isyak santap nasi minyak. 

Taraaaa.... licin alhamdulillah.


Alhamdulillah...... 
Berakhirnya satu kenangan hari ini. 
Thank you ya Allah atas nikmat kasih sayang yang kau beri. 
Moga rasa kasih sayang kami ini berpanjangan. 
Amin. 
To my Awatif, moga membesar menjadi anak yang solehah, berjaya dan berbakti kepada orang tua. 
Moga Allah sentiasa memelihara dirimu.... 
Redho kami sentiasa bersamamu anak.... 
We love you....