AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Awatif. Show all posts
Showing posts with label Awatif. Show all posts

Thursday, November 3, 2016

Happy 9th Birthday Sarah Awatif Tasnim :)


Happy birthday Awatif! 
Alhamdulillah hari ini Sarah Awatif Tasnim dah sembilan tahun.
Umur 9 tahun tapi saiz 7 tahun. 
Kenit pendek comel aje... 
Hahahaha. 

Hari ni juga ialah hari last peperiksaan di SRI Iqrak Al Hafiz. 
Paper tajwid yang susah nak score.
Hukhuk.
Semoga Awatif boleh jawab dengan baik. 
Mak tak ajar Awatif untuk exam sekolah agama kali ini sebab mak busy yang ntah apa-apa. 
Hahaha.
Kebetulan opah masih ada di sini, jadi opah le yang ajar. 
Opah memang pandai tajwid dari dulu lagi.
Sabtu pagi baru opah tok nak balik ke Ipoh. 
Insyaallah.

Tangkap gambar sempena birthday ke 9. 

Ayah cuti hari ini. 
Cuti sempena anakanda ulang tahun atau sebab tension kat opis ke apa wallahu'alam. 
Hahaha... 
Tak kisah la tu. 
So pagi ni, mak ngan ayah pagi2 dah lepak kedai Ulam Desa makan sarapan pagi bersama. 
Syawal Azhad pun tak ke sekolah hari ini. 
Hari ini ada pertandingan menjahit batu seremban. 
So sah-sah la dia tak masuk. 
Jadi dia decide nak berehat di rumah aje. 

Awatif dah dok canang birthday dia tak lama lagi since last few weeks.
Canang ada makna tu. Hehehe...
Risau sangat dia kut-kut mak bapak ni terlupa akan tarikh istimewa bagi dia. 
Dia request hadiah meow ok. 
Hohoho.... 
Memang best kalau ada pet. 
Mak pun suka juga. 
Tapi bila memikirkan masalah bau dan bertambahnya workload mak sehari-hari, jadi rasanya tidak ada itu lebih baik. 
Hahahaha.... 
Bukannya malas. 
Tapi better elak masalah2 yang mungkin terjadi akibat daripada membela haiwan. 

Pagi-pagi lagi kami dah wish happay birthday kat Awatif kenit.
Then, mak pun inform Awatif yang tahun ni tiada sambutan birthday perseorangan.
Nanti kita sambut sekali dengan birthday boys on 13 Nov.
Bukan lama lagi pun.... kan?
Dia memahami dan menerima dengan hati terbuka though nampak la riak muka tu sedikit berubah. 
Hampa agaknya.... 
Langkah dia ke sekolah petang ni, memang nampak berat dan malas. 
Hati tak berapa girang dan redho kut. 
Hahaha. 
Hari ini tak boleh ponteng sekolah sebab hari ini hari pemulangan buku teks tahun 3 dan dapat buku teks tahun 4. 
Mak suka dia rasa begitu ok. 
Jahat mak ni aih.... Hahahaha.... 
Sebab cadangnya nak surprisekan dia balik sekolah petang nanti hehehe.
Baru lah surprise tu penuh kejutan ye dak? :)

Jam 2 petang, mak Ila dan ayah ke Giant Shah Alam. 
Bukan berdua aje ye..... 
Adham dan Awatif pun join sekali. 
Blur nak beli hadiah apa untuk anakanda. 
Tup-tup dapat idea untuk belikan beg sandang jalan-jalan untuknya. 
Kan hari tu dia teringin nak beg piko-piko mak Ila. 
Sebelum dia cakap nak pinjam beg piko mak tu ke sekolah atau jalan-jalan, baiklah belikan satu untuk dia. 
Hahahaha.... 
Kebetulan beg soft my little pony dia tu, zip dah tak berapa ok. 
Alhamdulillah kami jumpa beg yang sesuai... 
Beg tu ayah yang pilih. 
Warna merah. 
Then kami pun masuk ke dalam giant. 
Mak ternampak bear besar yang sale untuk hari ini. 
Apa lagi..... mak tanya ayah boleh ke nak beli ini.... 
Ayah setuju je. 
So ok settle bab hadiah. 
Alhamdulillah. 
Beli bear lagi baik daripada beli meow hidup.
Hahahahaha. 
Sebabnya bear tak berak dan tak busuk serta tak de bau. 
So ok laaaa. 

Ooopsss tak boleh balik lagi..... 
Anakanda bongsu nak beli peti sejuk. 
Hahahaha..... peti sejuk mainan. 
Dia tengah gila kumpul koleksi barang dapur mainan. 
Fenin kepala mak nak. 
Kalau tak beli nanti ngamuk. 
So layan kan aje la. 
Mmmmm abang Am pun sibuk jugak nak membeli. 
Katanya, hujung tahun ni, semua orang bawak mainan pi sekolah. 
So, kad uno jadi pilihan untuk bermain bersama kawan-kawan. 
Hahahaha.... 
Paw jangan tak paw ayah tu :)
Balik dari Giant, terus kami ke rumah kak Linod untuk ambil kek yang mak tempat Isnin lalu. 
Kek red velvet jadi pilihan birthday celebration kali ini. 

Di rumah, mak pun berbincang dengan Ad Am bilakah waktu terbaik nak surprise Awatif. 
Hahahahaha..... 
Bab ni yang excited memberi idea of cause la Ad. 
Ayah memang tak membantu langsung. 
Ayah memang bertindak as banker aje. 
Bab ni dia follow aje. 
Hahahahah. 
Setelah dapat keputusan sebulat suara, mak pun busy di dapur masak nasi minyak sempena birthday anakanda. 
Last 2 years, dia memang request nak makan apa on her birthday.
KFC! 
Last year pulak, dia request nak makan spagetti bolognaise. 
Tahun ni tak request nak makan apa-apa. 
Tapi request hadiah. 
Kihkih.... 
So memandangkan nasi minyak ialah makanan kegemaran Awatif, jadi mak pun masak nasi minyak untuknya. 

Okey, jom layan gambar sempena birthday tadi.... 

Lukisan birthday wish daripada abang Ad. Apa-apa perasaan, luahkan di white board. Haaa gitu.... 

Red velvet by Linod Sweet tooth. Rasa kek ni subhanallah mantop gila. 

Posing sat sementara menunggu Awatif pulang dari sekolah. Dok standby kat pintu.... Lepas snap pic ni, kami dok dalam gelap. Awatif buka pintu rumah, kami pun menjerit surprise.... happy birthday Awatif. Hahaha. Menjadi ok!! Best!

Eh pinky pie pun ada nyibuk. Hahahaha. 




Wajah happy Awatif. Tahun ni dia berjaya control rasa terharunya. Hahaha. terus sandang beg galas jalan-jalan. 



Yummy cake. Nikmat rasa!


Hahaha.... happy beno Sarah Aisyah ni haaaa. Hadiah dari mak dan ayah.... Alhamdulillah.

Hadiah dari tok dan opah..... yeay....

Lepas solat isyak santap nasi minyak. 

Taraaaa.... licin alhamdulillah.


Alhamdulillah...... 
Berakhirnya satu kenangan hari ini. 
Thank you ya Allah atas nikmat kasih sayang yang kau beri. 
Moga rasa kasih sayang kami ini berpanjangan. 
Amin. 
To my Awatif, moga membesar menjadi anak yang solehah, berjaya dan berbakti kepada orang tua. 
Moga Allah sentiasa memelihara dirimu.... 
Redho kami sentiasa bersamamu anak.... 
We love you.... 


Thursday, October 27, 2016

Sukan Tahunan SKTBS yang ke 13 2016.


Minggu yang busy buat anak-anak. 
Raptai sukan lah, raptai persembahanlah, hari kanak-kanak lah dan hari ini hari sukan sekolah sktbs yang ke 13. 
Temasya sukan kali ini dilewatkan gara-gara gejala musim panas dan HFMD di sekolah hari tu. 
Jadi sukan yang sepatutnya bulan Julai telah dienjakkan ke hujung tahun. 
Mak rasa sukan tahunan selepas selesainya segala peperiksaan adalah lebih ceria dan happening. 
Sebab otak murid-murid dan guru dah kurang berdepan dengan tekanan bahang peperiksaan. 
Begitu juga dengan ibu bapa.
Hehehe. 

Ayah tak dapat cuti hari ini. 
Ayah ada worksyop. 
Its ok, mak budak4 ni kan bravo. 
Haahahaah.
So biar mak je yang pi.
Hari ini ayah keluar office seawal 6.25 pagi. 
Jadi terpaksalah mak yang menyupir anakanda ke sekolah. 
Setel urusan supir, mak dan Aisyah lepak di restoran ulam desa untuk sarapan pagi sambil menunggu tadika buka.
Lebih kurang jam 7.45 pagi, Teacher Mas pun sampai. 
Hahaha jadi murid terawal lah Aisyah hari ini ye! 
Then mak pun terus ke sekolah. 
Anak-anak dah berpesan pada maknya dari minggu lepas lagi supaya hadir ke sekolah sempena hari sukan. 
Okey sure anak-anak.
Mak sentiasa support aktiviti anak-anak. 
Boys tak masuk apa-apa acara sukan hari ini. 
Mereka hanya terlibat dengan perbarisan manakala Awatif sukaneka. 
Moga kehadiran mak dapat memberi semangat dan menceriakan anak-anak. 
Alhamdulillah masih banyak lagi parking kosong ketika mak tiba di depan sekolah. 
Belum sempat buka pintu, tup-tup Teacher Azlifa wassup mak Ila. 
Ahaaaaaaa nak tergelak coz teacher hantar gambar comel anakanda berdua. 
Kihkihkih...... 
Taraaaaa.....

Paduka Datok Merah hahaha..... :) Teacher Azlifa kata, punya la payah nak suruh Syawal kecik ni senyum! 

Jejaka-jejaka kawad kaki perbarisan team merah. 

Berkumpul di bawah khemah sebelum perbarisan bermula.

Berlatih untuk teakhir kali agaknya. Hahaha. 

Ok tu dia ..... team merah in action.

Spot my boys..... 

Peserta perbarisan ..... 

Iqrar sukan by Aalee the olahragawan sekolah. 


Aksi team merah. Hei..... that was Adham..... never underestimate our kid! 


Pemandangan di astaka.

Ketika ini ketua pemuda Umno Shah Alam sedang berucap seterusnya merasmikan sukan SKTBS tahun ini. 

Berjalan pulang ke khemah rumah merah.



Wefie with the team. 

Suasana sekitar sekolah. 





Selesai upacara Azhad dan Adham sertai, mak pun beralih ke kawasan sukaneka tahun 3 diadakan. 
Mujurlah acara belum bermula lagi. 
Senyum ceria je anakanda nampak mak :)
So apa lagi, kita wefie dulu. 
Yeah! 





Sementara tunggu Awatif settle, boys wefie dulu. Mama, nak rm 5! Hahaha.




Bawa bola dengan kayu hoki. Masukkan bola ke dalam gelung rotan. Lompat berhalangan dan kemudian baling bola ke dalam bakul. Then patah balik! Hahaha. 
Alhamdulillah, team hijau Awatif dapat nombor tiga.



Sebelum balik, wefie dulu anak beranak. Tq brother sudi snap our picture. 

Jalan-jalan ke gerai jualan, terjumpa bff's Awatif. So wefie dulu. Kawan baik dari darjah satu ni - Raina Naura dan Dian Shazani. Gang Denai, Iqrak dan Sktbs. Mak panggil depa ni team Mak Temah!

Hahahaha..... wefie kenang-kenangan dulu sebelum balik.



Kami pulang ke rumah sekitar jam 10.30 pagi.
Tak tunggu habis acara sebab mak nak masak.
Selesai sudah satu hari yang penuh dengan kenangan.

Sunday, October 23, 2016

Ke Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam, Selangor.


Hari ini kami tak ke mana-mana. 
Denai Alam ada gotong-royong untuk membersihkan dan membasmi tempat pembiakkan nyamuk denggi dan zika. 
Ayah yang pada mulanya bersemangat nak pergi tapi malangnya terlajak tidur. 
Penat outstation tak habis lagi tu. 
Mujurlah perwakilan teramai adalah dari lorong kami. 
Alhamdulillah. 

Hari ini kami sarapan dan makan tengah hari sekaligus. 
Sebab dah lewat kan...... 
Hehehehe. 
Kami makan di food court AEON Big Kota Damansara. 
Nasi ayam KD dan sup ani utara jadi pilihan kami sekeluarga,
Alhamdulillah kenyang. 
Then kami terus balik rumah berehat. 

Tapi macam boring le pulak tak ke mana-mana. 
Hahahaa. 
Tup-tup mak terasa nak bawak anak-anak ke perpustakaan Tun Raja Uda. 
Huh terlalu lama tak jejakkan kaki di sini. 
Last time ialah ketika Awatif konsert tadika Smart Reader. 
Hahahaha. 
Punya lah lama! 

Selepas solat zohor, kami ke perpustakaan tanpa ayah. 
Ayah nak berehat.
Penat balik dari Indonesia tak hilang lagi dan esok pagi-pagi ayah nak ke Johor pulak. 
Huhuhu..... 
Adham yang sememangnya tak berapa gemar keluar rumah memlih untuk temankan ayah di rumah.
Jadi tinggal lah mereka berdua.

Parking perpustakaan under construction. 
Punya lah payah nak dapatkan parking yang sesuai. 
Mak terpaksa pusing ulang-alik dua tiga kali juga. 
Dan Alhamdulillah akhirnya dapat parking depan-depan bangunan perpustakaan. 

Ke perpustakaan dengan anak-anak, ruangan yang dibenarkan masuk ialah ruangan kanak-kanak. 
Seronok datang ke sini. 
Macam-macam ada. 
Rasanya, daripada mundar-mandir di mall, baik la lepak di library. 
Ada sudut bercerita, sudut kinect x box, sudut internet, sudut tengok tv, lepak bawah pokok, mewarna dan macam-macam lagi. 
Seriously takkan boring. 
Banyak benda kids can explore here. 
Kanak-kanak under 12 tahun tidak dibenarkan ke tingkat atas. 
Asalnya mak bercadang untuk meminjam novel BI. 
Tapi, dah datang dengan anak2 yang tak boleh naik ke ruangan atas; jadi terpaksalah mak batalkan niat mak itu. 
Next time plak ye. 

Mak Ila sememangnya sudah membuka akaun pada tahun 2012.
Tapi hanya hari ini akaun itu diaktifkan. 
Hahahahaa. 
Mak juga telah membuka akaun untuk Azhad. 
Satu mykad @ mykid entitle untuk 10 buah buku pinjaman. 
Pinjaman boleh dibuat selama 3 minggu. 
Lewat pulang akan dikenakan denda. 
Dan jika ingin menyambung pinjaman, bolehlah membuat panggilan ke perpustakaan 3 hari sebelum tarikh terakhir yang tertera.
Mudah kan..... 
So apa lagi, jom ke perpustakaan - gedung ilmu hebat. 
Yeah. 

Ruangan yang memang menarik perhatian kanak-kanak :)

Khusyuk!
Aisyah ajak mama baca buku hehehe.