AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Thursday, April 30, 2009

KPLI & Keluarga Aku

Hari ini keluar result KPLI ... Hahahaha!! Alhamdulillah laa aku gagal lagi. Mmm intake kali ni for Jun. Sound kalut jugak laaa untuk aku join. Dah laa Awatiff pun masih menyusu dengan aku lagi. Nampaknya insticnt my hubby tu betul. Hehehehe...

To my Hubby, bini tak pi mana2... Bini akan selalu accompany hubby as ur wanted to. Huhuhuhu..... So tak yah risau2... Idup perlu diteruskan as usual. Tapikan aku memang tader perasaan langsung pun kat KPLI ni pun. Jadinya tader laa air mata akibat kegagalan. Hanya ketawa aje. Hahahaha... Lantak ko laaa !! Malas aku nak pikir....

Hari ni teringat plak kat family aku di Besut. So kat sini nak kongsi wajah2 ayu no 99 jln haji wan latiff ni... Haahahaa...Layanzzz!!

Dari kanan... aku, kak ipar aku Nani Hafiza, adik ipar aku Hani Hamira dan adik ipar lagi Nor Khaleeda Hanim. All in purple. Hehehehe

Tag Cikgu Anis

Hehehe... Pgi ni nak buat homework cikgu Anis... Bahaya laa jugak kalau tak buat ... nanti cikgu marah .. Hikhikhik.... !! Anis, ila tatau laa tag ni ok ke tag. Tatau nak pilih gambo apa. Ekekeke... So finally aku just decide this pic yang dikira okey dan suit dengan tag given.... Heheheh.. Dan hasilnya .. Jeng ..jeng .... AHAAAKKKKKSSS ....

1. Letakkan gambar pasangan anda yang paling macho/mengancam.

Apsal aku rasa gambar ni mengancam? Look like this guy hensem, romantiko, manis dan ceria bangat. Suka pasal gambar ni diambil bersahaja dan tatau laa bila asben ku snap...ntah. Tau2 dah apa dalam koleksi my picture je. Huhuhuhu.... Apa yang mahal dalam gambar ni? Aku suka tahi lalat my asben tu. Hikhikhik. Sound macam gatol je aku ni ek ... ahahahaha.... Tapi his mole tu buat muka dia jadi baik aka lelaki suci gitu. Wakakakaka!!!

2. Letakkan gambar anda bersama keluarga/pasangan anda yang paling anda suka tengok.

Aku suka gambar ni coz time gambar ni diambil kami amat happy. Yer arr dah lama tak jalan2 keluarga. Also sound romatiko coz asben pun kata he liked this pic veru much. Mmm wanita dan lelaki dalam gambar ni dua2nya tak mandi pagi lagi .. Hahahaha!! Pi jalan2 pantai dolu ...sat lagi baru mandi. hikhikhik.

3. Letakkan apa-apa gambar yg mencuit hati dan tulang rusuk anda.

Gambar ni pun aku tatau bila dia ni amik..... !! Huhuhu...posing senyap2 je asben aku ni ek.. Hahaha.... Apsal suka gambar ni?? Everytime we go thru photo album dlm pc ni...anak3 pastinya ketawa tgk gmbo ni. Kelakar sangat laaa tgk ayahnya jadi juling & mata terbeliak gitu. Wakakaka... Ayah depa ni memang suka buat lawak kat anak3nya... Banyak plak idea dia. Hehehe... Aku pun tumpang sekaki laa...Coz lawak dia boleh tahan jugak...Sakit jugak perut aku dibueknya. Hehehe ....

3. Huraikan kenapa anda rasa gambar-gambar tersebut jadi pilihan anda.

Okey ... ila hurai dah ... hehehe....

Aku nak tag :-

Lin Sclumberger
Pukang - kalau rajin dan sporting
Kak Ayu kat Kuwait
Kak Luna
Kak Obai

Sunday, April 26, 2009

Nasi dagang yang lembik & Fish and Chip without salad.


Berapa hari tak update ek.... Mmm malas dan tader mood. Mungkin sindrom PMS sedang menyerang. Wakakaka.... Aku sedih sket sejak nasi dagang aku hari tu tak jadi. First time laa kiranya masakan aku tak menjadi. Usually apa yg aku try rasanya selalu sedap je. Mmm gulai nasi dagang aku wokeh..beres...!! Tapi nasinya terlebih dos lembik...Jadi boleh dikatakan aku ni bukannya masak nasi dagang...Tapi KANJI DAGANG!! Hahahaha... Tapi tak kisah laa ek...practice makes perfect. Sedih bukan apa...coz nasi dagang tu favourite dishes my sons dan asben. Jadi kena try lagik laa nampaknya. Hehehehe....!! Punca2 nasiku lembik tu masih sedang kukaji. Perlu tahu .... ilmu jugak tu.

Time gmbar ni diambil..bateri kamera week. Jd tak leh zoom tekstur nasi tu. Mmg dah tak nmpak butir nasi... Betul2 lenyek mcm kanji bayi je. Ahaks... Cuma sib baik Azhad kata sedap .... Tak laa bengkek sangat. Wakakaka!!


Breakfast today is fish & Chip. Tapi tader saladnya. Malas laaa. Ni kira masak utk perabis stok esbok je nih. Huhuhu.... Minum pagi plak adalah teh tarik. Mmm macam tak sesuai je kan...western & mamak. Tapi psl itu je tekak aku sedap terima...jd pulun aje lah!!




Dan selepas makan2....aku pun siap2 la nak keluar jalan as usual. Anak aku dari malam tadi heboh nak jalan2 ke jusco. Mmm rasanya mesti depa aim something tu buy!! Huhuhuhu.... Okey ...will be continue tonight plak. Aku nak solat asar dan jalan2 ke Ariani. Mmm butik Ariani baru bukak kat Kota Damansara ni. Kira2 dalam 700 meter je dari rumah aku. Hehehehe...!! Okey roger dolu...

Friday, April 24, 2009

Tag Cik Mas- Port best kat umah anda!!


Dapat tag dari cik mas - Story blog paling enjoy yang aku penah baca. Ada 2 tag. Tapi aku nak buat yang ni dolu. Tag kali ni pot mana yang aku paling suka kat rumah...? Tatau laaa. Pasal dok umah sewa je jadinya biasa2 je laa rasa sukanya. Tapi boleh laa.... Hehehe. Dan kalau dirankingkan inilah hasilnya..hikhikhikhik .....
*
*
*
*

Ni 1st port paling aku suka. Kat sini lah tempat membebel, keep it touch with frens, duit masyuk dan duit kuar. Uwaaaaa!!! Ruangan ni sentiasa jadi rebutan aku, asben dan anak2. Huhuhu...kuarga aku ni kuarga gila internet o!!



Ni plak port 2nd yg aku suka. Dapur aku yang simple amat sih!! Hehehe...Kat sinilah hobi aku. Kat sini jugak laa port mendebabkan badan yer!!! Ekekeke.... Bekpes tu wajib aku amik. Tapi aku tak amik lunch sangat. Coz aku nak amik dinner with my asben. So aktiviti makan2 yang beria just dua kali je. P/S Dlm periuk tu laa ni ada ikan tongkol rebus. Malam ni aku nak masak nasi dagang laa plak. Watch out !!!



Lepas masak...hidangan tu dijamu kat meja ni laa plak.



Ni port ketiga yang aku suka. Ni adalah tempat mesyuarat tingkap aku dan jiran aku, Kak Salwa. Hehehehe... Time chit chatting kami selalunya around 10 am - 12 tghr. Hehehe. Topik kami memang macam-macam. Rasanya kalau kami dah sembang memang payah beno laa nak benti. Aku memang kaki sok sek pun!!!




Tempat keempat ... aku suka luar ni!! Kat sini tempat rakyat2 ku lepak petang2. Dok tunggu ayah depa balik laa.


Ni plak port kelima aku berkenan. Huhuhu... Kenapa jatuh tahap ke lima? Wallahualam. Ekekeke... Ni tempat tetamu chit chatting. Sofa tu asben aku beli time tak kawin lagi. Mmm first time masuk umah dia dulu...aku amat terkejut coz apa punya selera daa beli sofa warna kuning!! Hahahahaha!! Lambat reput plak tu....

Ni port keenam. Area ni selalunya tempat rakyat aku guling2. Ni aku br je kemas. Tu pasal depa dok pindh tempat dok ruang tamu utama tu time gambar2 ni diambil. Hehehe...Area ni memang area berantakan laa!! Mmm tu plak basikal exercise aku. Dulu tu harta benda yg paling aku sayang. Mmm pasal aku dah tak obesity macam dulu...jdnya beskal tu hanya aku kayuh bila aku makan byk!!! Hahaha....Esok pun macam nak kayuh laa. Coz malam ni nak makan nasi dagang. Tinggi kalori jugak tu!!

AKU NAK TAG :-

-ANIS .... ZURA (WMC)..... LIN CUN....KAK OBAI ....layanzzz!!!

Resepi Kuih Tempek....


Hahaha .... ada 3 orang gang2 yang dah request resepi nih. Tu Suha, Farahana dan Anis... karang korang nyesal request simple menu nih. Hahahaha!! Mmm ni resepi amat mudah. Sangat lah sesuai dibuat time kita malas + nak jimat + diet. Hahaha.... Aku just copy paste je laa dari otai masak aku nih ek .... sama je.

Bahan-bahan :-

2 cawan tepung - (anggaran je ni)
1 cawan kelapa parut
Air - ikut kepekatan
Sedikit garam
Minyak ukt mgoreng

Cara-cara :-
- Satukan kesemua bahan,jgn terlalu pekat atau cair. Agak2 mcm nak buat cekodok.
- Panaskan minyak dlm kuali ,tuangkan adunan kedalam dan tutup sebentar,supaya lempeng tu masak sekata.
- Dah masak angkat dan hidangkan dgn sambal tumis / kari/ susu manis / gula merah / gula biasa. Ikut selera masing2 laaa ek.

Wednesday, April 22, 2009

Kuih Tempek @ Lempeng Nyok!!

Baca blog kak Hana Kanazawa teringat plak kat kuih mama aku. Dulu dia selalu buat. Dia panggil kuih ni kuih TEMPEK. ekekeke!!! Tatau laa apsal tempeknya ntah. Mungkin cara pembuatannya kita main tempek je kat pan tu. Hahahahaha!!! So terliur coz lama tak rasa jadi today aku pun buat laaa... Sedap jugak though kuih ni simple tapi amat kaya dengan nostalgia zaman silam. Aku makan kuih ni dengan gula merah. Mmmm so yummy!!! Thank yer kat kak Hana coz buat aku teringat kat kuih zaman kanak2 dolu. Hehehehe...




Tuesday, April 21, 2009

Makaroni Goreng

Hari ini hari sedih coz tak bangun sahur. Jadinya tak puasa laa aku today. Huhuhu... Nothing best happen today.

Hari ni masa aku spend banyak kat IT je. Aku pening kepala dok nyemak bahasa internet application coz laman web kedai aku dah huru-hara. Nak2 jika di view thru mozilla. Lagi gaban ler!! Tension beno aku rasanya. Dok cek takut2 ada instruction tak closed. Boring jugak coz simbol2 IT ni lebih kurang je. Tak cukup satu abis semua. Pasal aku fed up campur fening; last2 kena minta tolong jugak dengan moderator portal niaga. Hopefully dibantu lah.

Hubby outstation ke Lumut today. Bertolak subuh tadi dan pulang malam. Tu dia baru je sampai. Time aku update blog ni dia sedang leka bermain dan melayan ragam anak3. Mmm sian laa kat ayah korang tu...tak dan nak rehat!! Tapi anak3 excited dengan ayah. Jadi layanz je lah ek. Hehehehe....

Aku masak makaroni goreng tonight. Mmm ok laa rasanya. Cuma kalau ikut tekak kampung aku ni ... jauh laa sedap nasi dari makaroni. Hehehehe... Sorry laaa tekak aku memang tekak ulu. Untuk tukar selera ok laaa. Kalau sebulan sekali ok... tiap2 minggu tu tak laa kot untuk aku bedal si makaroni ni. Hehehehe. Aku buat makaroni goreng version melayu punya. Tapi bagi aku nasi jugak laa sedap . Wakakaka.... Ni laa rupa makaroni aku tu... hikhikhik

Monday, April 20, 2009

Ikan Kembung Rebus Goreng & Sotong Paprik

Hari ini wanita besi ni poser. Wakakaka!! Poser ganti tu!! Hehehe... Tetiba je ada kesedaran nak mengganti. Lagipun last week aku dah meriah gila dengan menu2 yang tinggi kalori. Jadinya kena counter back balik this week sambil2 tunaikan kewajipan . Ekekeke.... Today aku yang tak rajin tido siang...tertido jugak. Mmm letih poser laa kot kononnya. Aktiviti aku just tengok internet itu pun sessi pagi je. Petang plak pi poslaju all order. Then balik rumah dan settle kerja2 rumah dan masak. Macam tak larat je rasanya. Mungkin first day poser agaknya. Yor lah tu!!!

Tonight we have simple dinner aje - ikan kembung rebus goreng dan sotong paprik. Aku amik resepi paprik dari kak ina KL - "tertunailah hasrat di hati". Mmm tengah2 dok masak baru perasan tomato sos out of stok. So paprik ni tader laaa tomato sos as recommended by kak ina tu. Hehehe.. Tak kisah laa. Lapo punya hal ... sedap je aku rasa. Hehehehe... Esok pun poser lagi ..insyaallah!!


Ikan kembung rebus goreng

Sotong paprik

Sunday, April 19, 2009

Wet World Shah Alam

Suppose today as planning kami sekeluarga nak ke rumah Masrahha Adnan. Mmm tapi tup2 dia ada parenting talk. Jadi plan cancel. So we just decided to follow aka fulfill our children plan @ desire ... ekekeke. Mmm nampaknya depa nak aktiviti riadhah mandi2 instead of jalan2 mall. Wakakaka.

Kebetulan semalam aku baru beli swimming suit untuk depa bertiga. Plan nak dipakai during family day Malakoff ujung bulan nih kat Sunway Lagoon. Tapi biasa laa budak2....memang laaa tak sempat2 nak pakai. Semalam dah terjun kolam plastik depan rumah ni. Masih tak puas lagi agaknya. So depa pun ajak mama & ayahnya ke Wet World Shah Alam. Masuk hanya rm10 untuk dewasa. Manakala rm8 untuk kanak2. My kids really enjoy laa... Tak kurang jugak mama dan ayah... hehehe... Pakat2 terjun kolam you!! Siap gelongsor lagi. Yeehaaaa!!! Next time nak datang lagi!! Hehehehe.
Masih ada cameraman time nih. hihikhik....Di kolam pertama..baru je nak memulakan sessi mandi2.


Memperkenalkan wanita besi junior. Tak gentar..rilek je... cool... berani mencuba sesuatu!! Ekekeke!!


Time ni budak3 ni sibuk dok tanya ayah pi mana. Mmm "ayah korang dah tergoda. Tak tahan tengok kita best mandi-manda." Jadi dia pun apa lagi .. pi simpan brg kat peti besi... dan last2 terjun mandi. Mmmm terlebih dos laa plak. Dia yg nmpk sakan mandinya. Hahahaha!!

DPLI - UIAM 18 APRIL 9 PAGI

Semalam 18 April aku sit for the DPLI exam for the second time. First time dulu amik kat UTM. Kami pun masih menetap di Pontian Johor lagi. Mmm masih kuingat lagi time tu; aku sedang sarat pregnant Awatif. Itu adalah tahun pertama intake DPLI. Mmm mesti best giler kalau dapat... yer laa first batch. Tapi aku fail je exam tu. Wakakaka!! Aku pun tak kisah laa coz aku dapat rezeki yang lebih dari itu....anak perempuan aku yang busuk nih!!! Hehehehe.....

Last year aku tak apply pun DPLI since tader offer pun untuk my course. Jadi tak yah laa buang masa dan duit. Hehehehe.... Cuma terpanggil nak apply tahun ni apabila ada projek kerajaan satu guru = 20 murid. Mmm so macam nak rekrut ramai teachers nampaknya tu. Jadi tak salah laa aku cuba. Exam DPLI ni sejam aje. Start dari kol 9 dan abis kol 10 pagi. Mmm soalan much more tu personality. Soalan yang repeat dua tiga kali tu.... nak tengok "constant" ke tak. Aku exam kat UIAM.

Bestnya bila dapat jejak kaki kat U lama. Terbayang2 kawan2 lama. Mmm UIAM nowadays redup sangat!! Pokok pun dah besar... Best betul laaa!!! Arghhhh aku rasa amat2 rindu kat kawan2 aku ..... Suriani, Milah, Leha, Lin, Zety, Jid .... RINDUNYA !!!!! Aku pergi dengan asben dan anak3 aku. Depa dok excited nak merasa datang ke "school" mama. Hehehehe.... Time aku exam depa dok posing depan camera. Akibatnya time aku nak posing plak ... bateri dah abis. Huhuhu....

p/s Pokok yang besar dan rendang depan kolej Hafsa (tempat aku selalu tunggu Sarip; my hubby tu dah ditebang. Nostalgia btul laaa aku tengok area tu hari tu.... Mmmm makin bertambah teringat kat gang2 bila terpandang jambatan depan Sport Complek dan Hafsa...... Terbayang-bayang wajah gang2 ramai2 berjalan kaki pulang dari kuliah... Argghhh rindunya ya Allah!!!!

Tatau laa depa ni dok posing kat mana.. Macam kat kat Architecture Faculty je ...

Ni laaa budak busuk yang garang!!

Saturday, April 18, 2009

Gathering Kelas Hubby Form 4 & 5.


Update about last night gathering...

Alhamdulillah meriah laa jugak though 3 families je. Hehehe... Mmm tapi aku buat soto terover estimate..ekekeke...jadinya today soto laa juadah lunch...dan silap hari bulan juadah dinner jugak. Wakakaka....!!

Mmmm gathering semalam dihadiri member hubby kat sekolah dolu. Mereka adalah Jee & Joe & anak2nya; Humairah & Ubaidullah dan DR Nawi & isterinya Yati serta anaknya Dina and bibiknya. Hehehe.... Mmm riuh jugak laa rumah no 10 ni sat malam tadi. Mmm jumpa gang lama (hampir 2 dekad jugak tu) for sure laa macam2 nak story mory ... Story tentang kerja, gossip kawan2, anak2 laa, bibik2 laa, biz and etc.

To gangs... nanti kami jemput lagi naa!! Coz time limited...jadi tak puas sembang laaa. Taper2 next time kita gathering waktu lunch plak. Lama sket kan leh spent masa. Hehehe. Boleh laa ajak kawan-kawan yang lain... insyaallah. Okey as usual ni aje pic yang sempat diambil.


p/s Gambar anak Nawi, Dina tader coz dia tak mahu gambarnya diambil. Mmm dah laa comel. Taper next time mai sini ... uncle Sarip will snap yours. Hehehe...

Dari kanan, Awatif Tasnim (kat lantai tuh), Jee, Adham (yg dok kat komputer tu), Yati, Dr Nawi & Joe.
Senyuman manis Dr Nawi .. ekekeke


Mmm Joe tu naper? Malu ke? Ekeke??


Haaa yg ni terlebih posing plak si Joe tu!! Aaa Dr Nawi ..tambah jgn tak tambah!!
Rakyat2 Jee & Joe; Humairah & Ubaidullah

Ni plak...kuih lapis gue nak interprem. Antara sajian malam tadi. Resepi kuih lapis flat dari Hanieliza yer.

Friday, April 17, 2009

Nasi Impit Kuah Kacang



Mmm teringin plak nak makan nasi impit kuah kacang!! Kebetulan ada kawan2 hubby nak mai malam ni, so aku pun jadikan ia antara menu dinner malam ni. Ekekeke!! Lantak ler ek ... Tonight aku buat mihun soto, nasi impit kuah kacang dan kuih lapis flat (pink, putih, pink, putih).

So tengah2 dok buat tadi, my best fren; Kak Ilah request resipi nasi impit kuah kacang. Pasal kak Ilah yang kebetulan sedang mengandung; jadi aku penuhilah permintaan dia. Takut baby terliur. Hehehe....! Mmm to kak Ilah... "ila pun dok belajar dari buku je." Rasanya buku written by Chef Zailina Nordin. Tajuk resepi tu kuah satay. Mmm aku memang suka buat yang macam kuah satay coz rasa manis...lemak...! Dan of course laa lebih banyak kalori dalam kuah kacang tu!!! Huhuhu ... just make sure esok buat aktiviti yang kaw2 punya berpeluh. Hehehe...Jadi balance laaa. Ekekeke.

Resepinya :-

Nasi impit segera cap Adabi
Kacang tanah rm1.80... hehehe
Udang kering sepeket
Bawang merah 5 biji
Bawang putih 3 ulas
Belacan sket
Halia dalam 5 cm (tatau laa..agak je laa ek)
Lengkuas dalam 4 cm (jugak tatau laa..agak je laa ek)
Cili buh laa ikut suka. Nak pedas buh banyak.
Serai
Sesudu jintan manis (disangai - goreng tanpa minyak lalu di blend)
1/2 sudu ketumbar (disangai - goreng tanpa minyak lalu di blend)
Air asam jawa
Santan sepeket / sekotak.

Cara2nya :-

- Pi rebus nasi impit dulu .... Buh pandan dan garam dalam air rebusan tu. Wangi!!
- Sambil tu pi goreng kacang sat. Pastu biar sejuk sket ... buang kulit dan blender. Pi beli yg dah siap tumbuk pun ada. Cuma kena tengok laa takut2 ada bubuk.
- Pastu blender bwg merah + bwg putih + udang kering + belacan + halia + lengkuas + serai + cili kering + belacan.
- Dengan kata lain ... blender belaka laaa. Hehehe.
- Pastu plak .... on api kuali... buh minyak.... dan tumis bahan yang disangai tadi.
- Dah wangi buh laa bahan blender... tunggu sat hingga ada wangi jugak.
- Pastu lagi buh laa kacang yang diblender tu.
- Pastu bila dah nampak macam dah sekata buh plak santan sekotak / sepeket dan air asam jawa secawan.
- Pastu buh laa gula dan garam...
- Bila kuah dah keluar minyak leh laa tutup api. Dan boleh laaa di santap.
- Sedap manis dari masin ... hehehe....



Thursday, April 16, 2009

Tag Kak Imah; isterinya Mas Rizal

Pagi ni aku ditag oleh Kak Imah. Hehehe... Sengaja dok tunggu malam baru nak jawab. Hehehehe... Wokeh ni ler answer to the tag... hehehe....


Apakah perkara/benda paling penting dalam hidup kamu?
Perkara paling penting? Mmm bila aku jadi bini dan ibu orang. Wakakaka...

Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan duit sendiri?
Aku pi isi minyak kereta Perdana semalam.

Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
Tader impian dah... Udah jadi!! Hehehe kawin kat umah mama di Taman Meru, Ipoh, Perak.

Berapa lama hubungan kamu berkekalan?
Mula berkenalan pada umur aku 18 tahun....kawin pada umur aku 22 tahun... Mmm dah campur2 maknanya 11 tahun ler berkenalan. Huhuhu... Rasa baru seminggu bercinta tau!!

Di manakah restoran terakhir kamu makan malam?
Baru tadi pi makan kat restoran chipz, Seksyen 6, Kota Damansara.

Apakah nama penuh kamu?
Arzalila binti Razali

Kamu lebih senang dengan mak atau ayah?
Ngan mama..aku dah macam kawan2. Tader story aku tak story kat mama. Abah... aku lebih pada rasa hormat. Tapi aku bedal je manja2 ngan abah tu . ekekeke!!

Namakan seseorang yang kamu ingin berjumpa untuk pertama kalinya dalam hidup anda?
Nabi Muhammad SAW

Adakah kamu mencuci pakaian kamu sendiri?
Iyor laaa... hehehe.... Mesin basuh fully automatic 10kg cap toshiba.. hehehe

Wednesday, April 15, 2009

Laksa

Apa story menarik hari ini?

Tader yang menarik pun coz hari ini sama seperti hari2 yang biasa aku lalui. Cuma hari ni hari bonus SIY. Setiap 15 haribulan akan dapat bonus... Hehehehe... Bonus bulan ni adalah bonus tersikit laa yang aku dapat. Usually memang rm 2 ribu. Kali ni rm800 lebih je. Wakakaka... Jadilah... Sekurang-kurangnya tetap ada bonus. Jadi bersyukur aje lah!! Hehehe... Cuma moral of the story kena tingkatkan usaha sket. Hehehe.....

Hari ni anak2 pun tak pi sekolah. Genius Aulad tu buat trip ke animal farm UPM. Tapi pasal hubby aku tak bagi @ tak percaya @ risau anak2 dia pergi .. so tader laa depa ni pegi. Mujurlah depa pun tak kisah. Anak2 aku ni memang terlebih dos family oriented. Nak ke mana2 keluarga mereka mesti cukup. Mmm tatau laa.

So aku as routine pi hantar order kat poslaju tu. Then balik je trus email Lin. Aku dah janji nak story kat dia tentang personaliti from birth date. Mmm nampaknya banyak jugak yang kena yek!! Hehehehe.... Dan selepas itu aku pun keep in touch ngan kawan @ anak buah usrah kat UIA dolu. Dia sekarang kat New Zealand menemani suami tercinta yang sedang further PHD. Mmm best kan? Lewat petang tadi aku pun apa lagi ... meneruskan masakan laksa yang tergendala separuh jalan. Hehehe... dan inilah hasilnya. Jeng..jeng... P/S bila kita suka masak ... jangan tak bersenam!! Ekekeke...

kenapa aku rasa telur dlm 3 gambar ni macam bergerak arah jam je ? Ekekeke...

Renungan ...

Hari ni pelik sikit. Pagi-pagi lagi asben dah email aku. Mmm selalunya kalau tak gaduh dia tak email..hehehe. Mmm adakah email dia kali ni nak tarbiah aku indirectly? Hehehehe... Tak kisah laa. So aku pun go through laa emailnya. Dan pasal aku rasa quite good...jadinya aku pun post laa kat blog ni. Leh laa dikongsi...



Hargailah isteri anda......

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka....
Kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ....
Ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
Tetapi Allah anggap di waktu itu sembahyang terbaik dari nya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari ,
Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak...
Si suami pulak, jgn la berebut dengan anak untuk menyusu pulak....
Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,
Tapi bila dah habis cuti tu.. . layanlah suami..."offer" lah pada suami , Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala ...jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak....ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih...

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.....
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Mari lah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid,
Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga
tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya,
semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah
akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari .
Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua. .

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat.....
dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.
Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini. - (ni my asben macam nak perli aku je ni !!)

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan sy ari at Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan d ari pada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta d ari kepala ke kaki,juga bukan d ari tapak kaki. Dia dicipta d ari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

"Wahai Tuhan... ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas d ari mu ....
"Ya Allah... jadikanlah kami hamba-hamba mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa-dosa kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"...... Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah..
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini.

Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!" M ari lah kita ucapkan kalimah ini: "Laa ilaaha illallah!" x 10

Tuesday, April 14, 2009

Nasi Ayam...

Hari ni kawan sekolah aku, Masrahha @ agen Takaful family aku datang umah. Mmm dia nak beli maajun anggun bistari sambil sok sek macam2 story dengan aku ni. Hehehehe. Kami memang pengguna maajun ni. Hehehe tu laa cara kami merancang keluarga. Alhamdulillah dengan maajun ni jarak anak aku kali ni jauh. Hope bertahan la jugak. Amin. Pasal aku amat capek ...!!! Sebelum aku terlupa... anybody yang plan nak bertakaful...boleh laa contact si Masrahha Adnan nih 019-2339924. Hehehe.. promosi biz kawan laa plak aku ni ek......

So hari ni tader idea nak buat apa. Petang tadi keep in touch with my friend @ upline SIY aku tuh!! Mmm sian Syidah kena admit hospital gara2 alahan mengandung yang tahap teruk jugak laaa. Aku tak pernah rasa apa yang dia rasa. Proses mengandung aku memang tader sebarang masalah kecuali masalah kenaikan berat badan yang melampau le. Hehehehe.... Itu aja. Lepas tu teringat plak kat kawan baik aku Suniza Noor di Penang. Then aku pun tepon laa. Mmm lepas la jugak rindu aku kat dia tu. As usual kalau sembang ngan dia memang happening. Tak abis2 ketawa... macam2 laa story kami bincang tadi. Hehehe.... Bila laa nak jumpa tak tahu laa suni' oii..

Dan menjelang lewat petang aku pun masak. Mmm tatau nak masak apa hari ni. So aku just masak nasi ayam je lah. Resepi nasi ayam yg aku masak ni sebenarnya owned by mak Masrahha. Kalau korang jalan2 ke Teluk Batik leh laa singgah ke kedai makan family dia di Manjung. Mmm nasi ayam mak dia memang marbeles. Hehehe... Sudah terkenal serata Lumut. Sebut je Pak Adnan..insyaallah ramai yang tahu. Hehehe... So ini lah menu hari ini.....









Monday, April 13, 2009

Mee Bandung Version Hana Memories

Hari ni pi jalan ke blog kak Hana Kanazawa... rasa selera betul bila tengok mee bandung dia. Jadi aku pun try laa buat. Kebetulan plak ada udang kering Sabah; buah tangan biras aku tempoh hari. Aaaaa apa lagi... Masak laa... Aku modified sket resepi kak Hana. Just add cili sos dan tomato sos sket. Hehehe... Dan inilah hasilnya. Yeeehaaaa!!! To akak.... resepi akak memang merbeles!! Caya lah !!!





Kuasa zoom sony skinny t77.... Hebat jugak ler ... hehehe...