Malam tadi, adalah hari yang kelam kabut.............
Usai dinner dan solat maghrib, kami sekeluarga ke wad kecemasan Tropicana Medical Centre.
Huhuhuhu....
Kali ni, bawak Syawal Azhad yang dah 3 hari sakit perut.
Hari Selasa petang yang lepas, Ad dah mengadu yang dia sakit perut.
Ingatkan biasa2 je dan mungkin dia terlampau letih sekolah pagi dan petang.
Malam tu dia tido awal...... Tak pernah seawal itu......
Hari yang sama juga Adham the 2nd demam.
Jadi malam tu dua2 boys mak memang tido awal sebab tak berapa sihat.
Esoknya Rabu Ad tetap ke sekolah kebangsaan seperti biasa.
Pulang dari sekolah dia masih mengadu yang perutnya sakit......
Lagi nampak lain sebab dia tak lalu nak makan.
Selalunya Ad memang makan nasi lagi banyak dari ayah.
Hahahaha........
Petang Rabu tu ayah balik awal dan bawa Ad ke klinik.
As expected, doctor kata anak mak ada angin jahat dalam perut......
So makanlah ubat nan diberi itu....
Pagi Khamis tu Ad tetap ke sekolah seperti biasa.
Tapi balik dari sekolah, dia masih mengadu benda yang sama.
Mak macam risau plak sebab macam ada unsur2 appendic je!
Semalam dia ngadu bawah pusat..... hari ni plak ngadu belah kanan pusat.
Huhuhu.....
Mak pun gugel apa2 yang patut....
Tak kurang juga bertanya kawan2 yang pernah facing situasi yang sama.
Rata2 menasihatkan untuk bawak ke hospital untuk lebih kepastian.....
Jadi ........ ke hospital lah kami......
Mak tak turn up jazzercise class la malam tadi kerana temankan anak mak ni.
Mak tunggu di luar wad kecemasan bersama adik3 yang lain.
Hanya ayah yang masuk bersama Ad.
Menurut dr kat wad kecemasan, Ad ni 99% appendic dan memang kena tahan wad malam ni.
Dan lagi takut, memang kena operate malam ni.
Huhuhu....
Jadi, Ad kena puasa 4 jam dan start didrip air.
Mak trus berdebar-debar tapi tetap control.
Macam2 terbayang!!
Anak3 yang lain pun langsung diam je bila diberitahu tentang ni.
Tapi apa2 pun, kena tunggu doktor pakar yang incharge tentang ini.
Di katil wad kecemasan.
Drip dolu......
Debar tu.... tapi cool!
Yang ni? Hahaha..... Senyuman manis mampu meredakan jiwa yang sedang risau dan penuh debaran....
Sementara menunggu doktor pakar sampai ke wad kecemasan, mak pun pulang ke rumah.
Tujuan pulang adalah untuk ambil apa yang patut2.
Dalam kereta, Adham the 2nd yang special buat hal.
Dia nangis teresak2 syahdu sangat !!!
Mak yang tengah memandu ni, memang a bit terganggu dengan emosi anak mak yang ni.
Bila ditanya kenapa tu??
Katanya dia sedihkan Ad.....
Risau kan Ad.......
Lagi sadis, dia takut Ad mati!!
Owhhhh la anak.......
Mak yang macho memang terjebak jugak la join Adham bersyahdu2.
Huhuhu......
Tapi at last mak berjaya juga explain kat dia sekian sekian tentang fakta appendic.
Alhamdulillah..... dia faham.
Lebih kurang jam 930 malam, kami sampai di rumah.
Mak pun balik mandi, solat, kemas apa yang patut dan buat susu anak2.
Ayah temankan Ad.....
Dalam sejam selesaikan apa yang patut, mak sampai kat hospital kembali sekitar jam 1040 malam.
Selalunya time macam ni mak memang dah lena.
Hahahaha.
Tapi malam tu, tak ngantuk langsung.
Dalam otak ingat kat Ad.....
:(
Sekita di lobi kecemasan. Wajah Adham yang risau........
Dan lebih kurang 10 minit kami berempat di luar, ayah pun wassup.....
"Keajaiban telah berlaku. Ad kembali normal"
Alhamdulillah!! Syukur sangat.
Kata ayah, setelah several test by the specialist - test darah, appendic test yang ala2 yoga dan beberapa lagi, nampaknya punca utama so far Ad sakit perut bukanlah gara2 appendic.
Antara test ala2 yoga tu adalah kena melompat setempat..... pigeon post..... lunges etc.
Jika appendic betul2 memang automatic pesakit akan menjerit sebab tak leh tahan oooo.
Kata doktor, tonsil Ad bengkak....
So ada kewujudan bakteria kat situ dan mungkin telah menyerang limpa dan system usus.
Dan based on ujian darah, memang sel darah putih basophil ke apa ntah naik.
Dan jika ia naik, memang menunjukkan ada unsur2 parasit dalam badan.
Parasit di sini dirujuk kepada cacing!!!
Haaaaa yang tu agak pelik laaa
Anak mak mana main pasir tanah2 ni.
Heran btul la....
Huhuhu....
Doktor kata, kalau nak stay ward satu malam pun boleh....
Nak balik pun boleh.
Ayah yang busy dengan kerja opis pilih untuk pulang.
Jadi, pulanglah kami.
Hihihi.....
Doktor suh Ad completekan antibiotik 3 hari di rumah..... dan datang semula Isnin jam 1015 pagi untuk lihat perkembangan Ad.
Ad yang ngantuk.... Adham busy inteviu sahabat gaduhnya.... Ad sakit ke... Ad nangis ke? Ad sejuk ke.... Ad takut ke...? Hihihi.....
3 botol antibiotik...... satu ubat cacing yang kena amik esok dan 3 biji ubat selsema.
Kami sampai di rumah lebih kurang jam 12 tengah malam....
Anak4 semua bergelimpangan tertidur dalam kereta kecik viva mak.
Hahaha......
Penat jugak !! Tapi lega sebab hati tak risau......
Alhamdulillah............
Terima kasih Ya Allah.
Dan pagi Jumaat ni, Ad tak ke sekolah kebangsaan.
Mungkin hanya pergi ke sekolah agama.
Anak2 yang lain sekolah macam biasa.....
Alhamdulillah.................