AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Tuesday, August 14, 2012

Overhoul Umah Atas.....


Salam siaran......
Mak baru balik dari Ipoh. 
Menjenguk mama abah serta adik sebelum hari raya. 
Alhamdulillah semua sihat. 
Kuih dan duit raya pun dah diberi....
Tahun ni mak akan beraya  di rumah mak mertua terlebih dahulu.
Hanya pada hari raya ketiga sahaja baru lah kami pulang ke Ipoh. 
Adat lah tu kan.... 
Bila dah berumah tangga raya kena gilir-gilir. 
Hehehe.... 

Semalam satu hari mak rasa mak jadi bibik indon lagi. 
Rasa nama mak bertukar menjadi Sunarti Suparjo ok!!
Hahahaha....
Mak buat major overhoul umah atas plak. 
Huh.....
Serius Denai Alam memang banyak habuk!!! 
Rasanya mak baru jek cuci kipas dan lampu awal Ramadhan hari tu tau!!
Mmmm ni ado balik... 
Kalau tak buka tingkap rasa lemas....
Bila buka tingkap rasa macam banyak je habuk. 
Huhu!!
Abis nak wat macam ner?? :((

Mata mak ni memang particular pada benda2 macam ni. 
Walaupun ayah kata dia tak nampak......tapi mata mak tetap nampak. 
Mak memang rasa sakit hati ...sakit mata selagi mak nampak. 
Ekekek... 
Kalau dah macam tu, memang tak de option lain la.... ko pi la lap sendirik!! 
Yezzza..... 




Gambar atas ni lampu master bedroom mak ok. 
Total ada 8 gelas kaca tu yang mak perlu lap semalam. 
Owhhh lenguh betul kepala nih!!! 
Tapi sangat puas hati la bila semua dah setel :) 
Pesanan mak..... 
Bagi mereka yang sedang gila nak deko umah baru, usah la gila sangat nak beli lampu yang pelik2..... 
Serius menyusahkan untuk kita buat kerja pembersihan. 
Tapi kalau korang ada bibik atau korang spesis yang selesa dengan sawang yang bergayut-gayut.... then its ok la :)) 
Hahahaha.... 
Lau ikut hati mak ..... memang mak nak tukar jek lampu2 botol ni kepada lampu kalimantang jek.... 
Lebih praktikal actually. 
Nak lap pun mudah. 
Huhuhu.... 

Apabila buat kerja sambil berfb, berwassup dan berym, 
Akibatnya, mak setel mengemas umah atas malam oooo. 
Hihihi.....
Semua gril, kipas dan lampu dah lap. Langsir pun dah basuh.
Sawang pun dah setel....
Tinggal toilet jek perlu mak bereskan dalam jangka waktu terdekat. 
Harap diberi kekuatan la hendaknya. 
Serius letih ....
Tu arr....ada maid pi halau. 
Aaaaa padan muka mak :)) 
Tapikan.... ini adalah senaman terbaik. 
Serius berpeluh-peluh gila.... 

Dan hari ni..... 
Projek kemas beg nak balik raya plak. 
Ahaaaa..... 
Serius semangat eh :))

Tak sabar nak balik kampung !!!!


Thursday, August 9, 2012

Basuh Baju Raya dan Borong Kuih Raya di Kota Damansara.


Hari ni mak sangat happy......
Kenapa ekk?
Sebab cuaca hari ini sangat baik. 
Jadi mak mengambil kesempatan untuk membasuh baju raya. 
Hahaha.... Semangat nak raya sudah mari!!! 
Bukan apa.... bila dah basuh, mak boleh start kemas beg nak balik kampung.....
Jadi tak de la mengemas last minit seperti tahun2 yang lalu...
Serius meletihkan!! Huhu.... 

Tahun ni, mak akan beraya di Jerteh Terengganu dulu. 
Lewat petang raya ketiga barulah kami pulang ke Ipoh plak. 
Warna tema keluarga besar ayah adalah hijau. 
Hihihi.....
Raya kedua dan ketiga plak, sepupu ayah kahwin. 
Dan temanya khabarnya hijau jugak..... 
Jadinya start dari raya pertama hingga ketiga, memang keluarga mak akan bergaya dengan pakaian berwarna hijau. 
Hahahahaha!!! 
Hijau kuat ada... hijau pisang ado... hijau striking ado.... Hahaha... 
Layanz jek la eh.
Adakah ini petanda2 kecil pas akan menakluk Terengganu kembali?? 
Jeng-jeng...... Ahaaaa.....!!!
Wallahu'alam. 
Tapinya, kami ni pakai hijau bukanlah bermakna kami ni penyokong pas tegar..... 
Dah kebetulan nak pakai hijau, bedal aje la...
Tiada kena mengena dengan politik semasa ok :)


Gambar ni pun nak tangkap!!! Hahahaha.... Tak kira, mak suka gambar ni :)) Sebab rasa semangat nak raya jek!! Set baju mak hijau gelap dan hijau epal cair. Anak2 plak hijau epal.... 


Ini plak set seluar boys and girls.... Yang ni mak tak basuh.... Malas. Harap tak gatal la :))


Baju kasual anak4 mak..... Dah terbalikkan... Ready untuk dibasuh. 


Alhamdulillah semua baju kering dengan eloknya. 
Aaaa wangi jek. !!! 
I love comfort..... Serius segar !!
Now, tinggal lagi nak gosok dan lipat.
Janji buat sket-sket.....pelan2.....lama2 habis la .... 

Usai buka puasa tadi, mak sekeluarga memborong kuih raya di kilang. 
Tiap2 tahun, memang mak akan borong di sini...
Lokasinya di Kota Damansara seksyen 3; lot kilang2.....sederet dengan jualan durian dan berhadapan dengan jalan nak ke Sungai Buloh. 
Harga memang murah la jugak... Insyaallah. 
Kuih paling mahal yang dijual di kilang ini rm17. 
Macam2 pilihan ada.... 
Biskut, kerepek2, kacang2, coklat....semua ada. 
Sedap2 jugak tau! 
Tiap2 tahun mak memang budget rm200 untuk dilaburkan di sini. 
Itu untuk 3 buah rumah.... 
Rumah sendiri, mak mertua dan mak sendiri.... 
Jika beli di luar mahu banyak jugak la kosnya.... 
Bagi mak, di sini memang boleh berjimat.... 


Ini lah hasil belian mak tadi..... :) Serba dua :) Mak soping kuih ni dalam masa 20 minit jek. Nak cepat sebab ayah nak kejar terawih... Mujurlah tak ramai orang. 


Zoom sket biskut belian mak..... Aaaaa agar2 kering @ nyet nyet tu hasil belian Sarah Aisyah!! Huhuhu. Kalau tak membeli tak sah. Mesti ada jek yang dia nak setiap kali berkunjung ke kedai. 


Total seperti dalam budget... Alhamdulillah. 


Setelah diagih-agihkan.... yang tinggal untuk rumah ni hanya ini. Hahahaha....... Tapi tak pe.... last week mak dah beli beberapa jenis dari kawan ayah. So kira cukup la.... 


Ini dia biskut jualan kawan ayah tu. Ada tiga perkara. Jadi dah penuh la 6 balang kuih mak.... :)) Dengan kata lain, biskut untuk umah ni dah cukup quota. Hahaha...... Tiap2 tahun mak memang akan beli blueberi tart dia ni. Serius sedap..... 


Esok mak nak balik Ipoh.....
Rindu betul ngan mama dan abah..... 
Balik nak berbuka puasa bersama dan hantar biskut raya juga. 
Macam2 nak kepoci ngan mama nih. 
Hihi.... 
Jadi hari Ahad lah kot baru update blog ni. 
Hihihi.... 

Ok la... 
Da da..... 

Nak pergi Singapore ke ??


Pagi ni, mak nak citer pasal jalan2....
Hihihi. 
Bukan travel review tapi budget jek baru pun.
Ngeh :)))

Cuti sekolah hujung tahun dah nak dekat dah....
Macam biasa, mak yang memang kaki ronggeng ni dah start berangan nak jejak ke sana-sinun...
Kalau pergi sini berapa.... pergi sana lak berapa ekkk.
Hihihi..... 
Ni tahun pertama mak semangat mak survey betul2.... 
Tu pun setelah merasakan yang baby Aisyah dah besar dan matured sket. 
Yo laaa tu!! :)
I mean dah pandai cakap sket2... dah pandai bagitahu dia sakit perut ke... lapar ke. 
So ok la jika nak jalan2 kot. 
Kuranglah risiko dia naik hangin tak pasal2 sebab dia dah pandai express apa yang dia mahu. 
Tapikan.....
Kalau dia ngamuk jugak.....
APA PUN TAK BOLEH!!
Haahahah.....
Jenuh dibuatnya oo !!

Jadi semalam, mak pun buat budget secara roughly. 
Option 1, pilihan  jalan2 ni adalah Singapore. 
Ahaaaaa!!!
Apsal ke sana tu??
Sebab situ memang tarikan musim ini.
Lagi plak, sebab anak4 cilik mak sangat suka akan watak2 kat USS tu....
Mereka suka Kungfu Panda, Shrek, Madagascar..... etc. 
Atas alasan itu, mak pun gigih la buat budget costing bagai...... 
Nak tengok, mahal manakah kosnya nak ke sana. 
Tarikh dijangka pergi adalah sekitar November.

Hasilnya ...... Taraaaa....
Flight KL - JB pergi balik (jika dibeli sekarang) rm 348.
Hotel Kozi 2 malam family room rm 276.
Tiket USS max price rm 888.
Shutter Bas rm 90.
Sewa Kereta pusing2 rumah kawan di Pontian dan JB rm 150.
Tips ke penyewa kereta sebab pick up dan hantar ke airport rm 40.
So total rm1792.
Itu anggaran kasar ok..... 
Tak masuk makan bagai lagik!! 
Huhuhu..... 
Lau by car pun ok.... 
Lebih jimat dan tak terkejar-kejar.
Cuma ayah akan letih driving. 
Tu jek.

Sekali fikir, total ni berpatutan sangat and we should go and grab this opportunity. 
Dua kali fikir, seperti menghumbankan diri dalam masalah besar pun ado!! 
Tiga kali fikir, rasa owh man, memang mak rasa, tak perlu pergi lagi ke situ. Tunggu jek dolu.... It's better.
Hahaha...
Bila kita semak balik program perjalanan tu, apa yang agak merisaukan mak dan buat mak rasa tak ok adalah waktunya....
Jika kita travel dengan anak muda remaja memang tak jadi masalah langsung.
Yang jadi masalah kerana ada kanak2 bawah umur 3 tahun. 
Dia perlu tidur siang seround.... 
Hahaha...
Bayangkan ye, shutter bas ke Singapore tu seawal jam 8 pagi. 
Dan waktu untuk kita pulang ke Malaysia jam 830 malam - 930 malam gitu. 
Jenuh jugak la nak bertahan.....
Mak sangat risau Aisyah ngantuk dan tak boleh nak tidur....lalu mengamuk.
End up, mak serabut. 
Mak marah ayah....ayah marah mak...
Langsung dua2 muncung.
Hahahaha.....
Ni memang selalu berlaku setiap kali kami jalan2..
Ekekeke. 
Dan lagi, tempat ni pasti serabut kan....
Ayah memang tak boleh dengan tempat yang sesak. 
Silap2 dia akan telan panadol. 
Hihi.....
Memikirkan dua faktor ni lah yang buat mak jadi ragu2...... 
Dan mak rasa seperti kami kena tunggu si Aisyah tu sekolah, then lebih selesa kot. 

Rasanya memang kena revise balik la. 
Mungkin lebih sesuai jika tiada trip USS tu..... 
Hanya jalan2 sekitar Johor Bahru dan main2 di Legoland. 
Aaaa ni macam ok. 
Sebab kita tak terikat dengan waktu bas bagai. 
Tiket ke Legoland.... dewasa rm110 dan kanak2 rm90. 
Tu kalau tak silap la... 
Tetap jimat dari USS itu...... 

Tak kisah lah eh....
Yang penting kita rancang aje dolu. 
Dah ada beberapa pilihan, baru decide apa yang terbaik dengan situasi kami ni. 
Option 2, hotel sekitar KL je..... 
Hihihi.... 
Nanti nak buat budget. 
Sebab option 2 ni, ada penyertaan dari BFF mak. 
Aaaa happening la. 

Okey la.... 
Nanti cakap lagi.... 






Tuesday, August 7, 2012

Kisah iftar semalam - Ani Sup Utara dan diet shake start today ok.


Rasa macam lama jek tak memblog. 
Semalam anak2 cuti sempena Nuzul Quran....
Tapi ayah menten ke opis, sebab opis ayah kat KL Sentral....
KL tak cuti ok.... 
Hihihi....

Apa mak buat semalam???
Semalam hari bibik heavy duty.....
Mak rasa sangat ringan badan setelah tidur awal gila di malam Isnin tu. 
Hihihi.....
Ni kira ala2 major overhaul sempena raya lah kot ok :)
Habis kipas mak dah cuci....
Sawang dalam box plaster ceiling pun dah beres. 
Alhamdulillah....
Sementara mak rajin buat la apa nak buat pun.....
Kang angin malas datang, langsung terbaring tengok tv dari pagi sampai petang pun boleh tau!! 
Huhuhu.....

Gara2 keletihan mengemas bagai, jadi mak mengambil kesempatan untuk berbuka kat luar aje. 
Hihihi.....
Alasan 1 - mak memang tak semangat nak masak sebab banyak bahan dalam peti tak stock up lagi. 
Alasan 2- rasa sayang nak kotorkan dapur mak yang baru dikilatkan itu....
Ahaaaaaa.....
Kalau dah malas tu, memang macam2 alasan laju jek diperah otak ni!!
Hahaha......
Kiranya azam nak masak selama 30 hari Ramadhan ni tak tercapai le!! Hihihi.... 
Tak pe, kita cuba lagi tahun depan, Insyaallah. 

Jadi, iftar semalam, kami ke restoran kegemaran mak dan ayah - Ani Sup Utara, TTDI Jaya.
Owhhh mak sangat rindu akan sambalnya yang sedap itu....
Lagi rindu akan sup perutnya yang nyet nyettttt.
Hahahaha!!!
Udah bakar kalori di siang hari, mak tambah fat di malam hari plak!! 
Sesekali ok.... 
So its ok.
Hihihi....
Lagi alasan!!

Macam biasa, mak sempat snap gambar...... 


Cara nak tenteramkan anak sementara menunggu waktu berbuka, adalah dengan mengunjungi book store berdekatan dengan ayahnya. Owhhhh tengok2 udah bawak balik sticker!! All princesss ok. Penuh la peti sejuk mak nanti!


Dalam banyak2 barang, Aisyah pilih bunge!! Hahaha.... Klasik betul la. 


Abang Ngah Adham tak ikut ayah ke kedai pun.... Letih sangat nampaknya. Uiks, bubuh tangan atas bibir plak!!! 


Owhhhh sambal !!!


Ni dia.... penyumbang fat semalam!! Sup perut ok :) Mak makan sket je... The rest mak bagi ayah. 



Sedap la jugak..... 
Aii posa2 semua pun sedap kan.... 
Cuma, hidangan kami ni disajikan sedikit awal. 
Jadi dah tak berasap la macam selalu tu. 
Hihi.....
Tapi tak pe la.... 
Janji ado dan hajat tercapai. 

Hari ni, seperti yang mak plan, mak start diet kembali..... 
Tapi tak diet detoks le :))
Minggu ni diet shake herbalife. 
Sebab mak nak habiskan stok.... Tu jek tujuannya. 
Hihihi....
Sejak puasa ni mak dah loss hampir 5 kg....
Hihihi.... gembira lah jugak.... 
Harap semangat tak hilang la... 
Sebab banyak lagi tuh!! 
5 kg tu macam tak de perubahan pun kat badan mak ni....
Sob sob..... :(
Tak pe, yang penting kita berusaha. 
Plus istiqamah.....
Tq buat grup wassup mak yang tak jemu2 bagi semangat...
Luv u alls.....

Lagi satukan nak cerita, mak ada share plan diet detoks hari tu kat kawan2 mak di fb....
Uikssss semua tak sanggup. 
Hahahaha....
Mak pun hairan macam mana la mak boleh sanggup!!
Tapi mak suka diet tu :) 
Nanti nak buat lagi. 
Hihihi....

Okey la... 
Talk later. 
Time for Allah and Quran. 
Da da.........

Saturday, August 4, 2012

Buka Puasa di JM Beriani, Kota Damansara.


2 hari dah mak tak tengok blog....
2 hari jugak la mak tak update kisah kawan2 blog mak. 
Dilanda kemalasan tahap gaban!!! Huhuhu.....
Tapi sekarang dah rajin kembali....
Sebabnya .............
Semalam ayah dah balik... Alhamdulillah.
Hahahaha!!

Hari ini, hari gila....
Kenapa mak kata gila???
Dalam satu hari, kami menapak ke tiga buah shopping mall ok :)

Selepas solat zohor kami sekeluarga keluar bershopping atau lebih sesuai lagi jamu mata!! 
Destinasi pertama, kami ke space u8, Bukit Jelutong.
Tak de nak beli apa pun..... Saja nak merasa shopping mall baru :) 
Mmm tapi nampaknya masih banyak lagi lot perniagaan yang kosong. 
Pengunjung pun tak ramai ....
Parking lot tu mungkin penuh dengan kenderaan peniaga aje. 

Then kami ke Giant Shah Alam.....
Tujuannya adalah untuk membeli kasut raya anak4 di Bata Giant itu....
Alhamdulillah....selesai jua. 
Mak sempat jugak shopping groceries kat giant tu :)
Sebelum asar, kami pun sampai di rumah. 

Sekitar jam 6 petang, kami keluar balik. 
Destinasi kali ni ke Giant Kota Damansara plak. 
Hihihi.....
Bukan untuk shopping tapi untuk berbuka puasa ok :)) 
Ni kira first time la mak dan anak4 tak berbuka di dapur umah sendiri. 
Budak4 memang teruja la..... 
Mak pun happy la jugak... sebab tak payah nak basuh periuk, kuali dan pinggan mangkuk. 
Hihi.....

Idea buka puasa dia luar ni adalah idea ayah.... Mak ikut aje :)
Kebiasaannya, cara ayah mengqadho waktunya tak bersama kami adalah dengan belanja makan di luar. 
Kebetulan plak anakanda Azhad terliur nak makan nasi beriani JM. 
Jadi layanz.....
Lau ikut mak, mak memang kureng dengan restoran ni. 
Bukan sebab tak sedap ke apa..... 
Tapi sebab menu dia macam tak sesuai untuk weight management .... 
Hahaha.... 
Kalau boleh, nak elak masakan sapi2....
Hihihi....
Tapikan..... anak punya pasal, ok la mak ikutkan aje. 

Sementara tunggu waktu berbuka, mak snap several pic :)


Adham dok tayang kepala lutut..... Tak sabar nak buka puasa sudah..... :)


Lama tak interprem blog sendiri.... hari ni mak interprem ok :) Mak dan Sarah Awatif yang baru sudah nangis. Dia nak pensil warna..... Baru minggu lepas ayah beli.... Tu yang tak koser layan tu.... !


Budak ini, dari keluar kereta hingga la keluar restoran, tak celik2 mata.... Letih beno berjalan hari ni. Tapinya memang aman la kami berbuka puasa :)) Aisyah o Aisyah !


Pemandangan sekitar restoran itu..... Penuh meja. 


Tu la rupa menu kami......


Usai solat maghrib, kami lepak kat JCO donut. 
Mak beli 6 ketul.... 
Langsung makan kat situ jek... 
Hihihi.... 
Sedap ooo...... 
Sesekali membedal ok la....selalu2 jangan dibuat ok. :)
Gambar anak4 nikmat makan donut terlupa plak nak snap gara2 mak pun khusyuk ngadap.
Ekekeke. 

Then, kami pun langsung pulang..... 
Ayah nak kejar terawih. 
Alhamdulillah sempat...... 
Esok apa projek pun ntah la.... 
Masih tak dapat idea lagi. 
Yang pastinya, esok dobi memang banyak gila!! 
Harap esok cuaca cerah terik la hendaknya. 
Amin..... 

Okey la...
Nak tido dolu. 
Talk later. 
Da da...............


Friday, August 3, 2012

Ragam Anak - Pizza VS Nasi.


Sejak hari Isnin hingga hari Jumaat ni, kami masih berbuka bertiga. 
Ayah masih outstation. 
Kali ni ayah ke Power Plant Prai.... 
Then ke Lumut plak....
Then shoot back again to Prai...
Owhhh mak dengar pun rasa nak pening jugak la.... !! Hihihi. 
Dah lama dah ayah tak tinggalkan kami berlima selama ni. 
Mungkin ni outstation terakhir dengan company ni kot; tu yang dia all out habis2 sebelum resign. 
Ahaaaa gossip!!! 
Betul ke tak, tunggu jek la. 

Anak4 mak hari2 dok tanya bila ayah balik? 
Pakat2 merinduinya gamaknya. 
Anak4 mak semua manja dengan ayah. 
Ayah pandai buat lawak dengan anak4. Ngekek2 budak4 ni ketawa tau :)
Mak ni memang garang dan tak pandai nak buat lawak macam ayah.
Hihi..... 
Jadi bila ayah tak de, terasa sunyi lah kot. 

Masa berbuka hari Rabu baru ni, Azhad tanya mak.....
"Dolu2 kita ada buka puasa kat kedai dan hotel. 
Sekarang ni kenapa tak de? Saya nak buka puasa kat kedai la plak."
Ayat kesian .... Nampak beno ko boring yer !! Hihihi......
Mak tak tahu nak jawab apa.... cuma kata tunggu je ayah balik... 
Jadi, teringatkan soalan anak mak tu, so semalam mak order pizza dominos sebagai juadah berbuka puasa. 
Mereka ni sememangnya hantu pizza. 
Moga dengan makan pizza, anak4 mak ni happy dan tak la sedih sangat ...... 
Dan hasilnya yaaaa anak mak sangat happy. 
Hilang wajah buhsan tu!! 
Ekeke...
Cuma mak la risau.... 
Makan pizza!! Gila high calorie... hihi. 


Beef Peperoni Large dari Dominos.... 3 potong Azhad.... 3 potong Adham. Awatif dan Aisyah sepotong sorang. Jadi, mak tak merasa la. Alhamdulillah. Janji anak4 happy. 


Breadstick..... Ni jek menu buat mak.... sedap!!


Perut mak rasa lain macam je bila berbuka dengan menu macam gini semalam. 
Nak kata pening tak jugak. 
Tapi rasa perut lain la... 
Hahaha...
Tapi disebabkan anak mak4 happy, jadi mak layan jek la. 
Mak sempat jugak snap gambar anak mak2 yang sedang menikmati pizza dominos itu....
Khusyuk betul la!!! 
Hihihi..








Hahahaha.... Kelakar tengok!!! 
Tapi memang berbaloi la beli....
Habis licin. 
Alhamdulillah. 

So disebabkan tak makan nasi semalam...., jadi pagi ni mak buat nasi goreng adabi instant. 
Aaaa akibatnya, pagi ni dua2 anak mak memberontak!!! 
Mereka ni memang la tau.....
Kebiasaannya, mereka ni bersahur dengan roti nutella jek.....
Jika sahur nasi, jenuh la mak nak kena saiko bagai. 
Tapi disebabkan mak ni garang, anak2 mak makan jek la though sikit. 
Hahahaha..... 
Sian tengoknya laaa...... 
Pagi ni pun, mak sempat jugak snap gambar :))






Nampak beno wajah tersiksa sebab kena sahur nasi. 
Hihihi....
Nasib lah kome.... 

Hari ni mak agak busy sket. 
Macam2 nak kena kemas. 
Ayah nak balik malam nanti dari Prai. 
Hohoho..... 
So malam ni, kami boleh tidur malam dengan lena tanpa takut2 macam malam sebelum ni. 
Hihihi.... 

Okey la...
Dah subuh. 
Kids pun dah sound tu... nak solat together.
Nanti kepochi lagi. 
Da da......