AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Percutian Family. Show all posts
Showing posts with label Percutian Family. Show all posts

Monday, September 23, 2013

Semalam di Mokri's Hotel, Melawat Suriani dan Makan2 di Steamboat & Grill Polkadots.


Tu dia agak lama tak jot down.
Macam biasa, mak malas ok.


Sabtu dan Ahad (21 - 22 Sep 2013) mak sekeluarga jalan2 ziarah ke Batu Pahat.
Ahaaaa lain dari yang lain ok.
Betul2 punya ziarah ok!
Sebab kami langsung tak melencong ke mana2 pun sepanjang perjalanan tu.
Mak sekeluarga pergi melawat ke rumah kawan baik mak kat UIAM dolu, Suriani Mamat yang kini bertugas sebagai pegawai kastam di Batu Pahat petang Sabtu tu.
Tujuannya, nak lepaskan rindu dan nak melawat kembar yang comel itu :)
Pagi Ahad pula ke rumah anak usrah mak kat UIAM, Diyana Abas di Sri Gading.
Tujuan utama adalah seek info PHD dari suaminya yang merupakan pensyarah di UTHM.
Hohoho......


Perjalanan ziarah ni kami mulakan pada pagi Sabtu sekitar jam 10.30 pagi.
Kami berhenti makan late breakfast aka early lunch di R&R Dengkil.
Then tak berhenti-henti sehinggalah sampai ke destinasi.
Ayah exit Yong Peng (u) dan melalui Parit Yaani untuk sampai ke Batu Pahat.
Pemandagan di kiri kanan jalan adalah sawit, kampung2 dan parit2; sama seperti nak ke Pontian gitu.
Mak tak pernah jejak kaki ke Batu Pahat walaupun pernah menetap di Johor tiga tahun.  
Huhu.....


Kami sampai ke hotel yang kami tempah sekitar jam 3 petang.
Mak dah tempah bilik pada hari Selasa yang lalu.
Hotel pilihan kali ni adalah budget hotel - Mokri's Hotel.
Ok la..... Not bad ya. 
Hotel ini terletak di Cendana Pura.
Cendana Pura ni well known as area township termahal di situ.
Hihi.....  


Mak tempah bilik keluarga pada harga rm 120.
Tapi sesampainya kami kat situ, staff tu beritahu yang bilik kami tu dah pun dia beri pada keluarga terdahulu yang datang tengahari tadi.
So yang tinggal, hanyalah bilik keluarga yang berharga rm 140.
Apa beza dua bilik ni?
Berbeza dari segi bilangan tandas dan peti sejuk.
Bilik rm 120, tiada peti sejuk dan satu tandas sahaja.
Disebabkan malas dah nak kisah, so amik je la apa nan ado.
Janji boleh tido je.
Hihihi.


Girls di depan hotel.


Pemandangan sekitar hotel.


Usai mak solat jamak zohor asar, mak pun keluar sebentar ke 7 eleven membeli kekudap untuk anak4 ni.
Sekitar hotel Mokri ni memang terdapat banyak restoran, kedai2 dan butik.
Jadi, sementara kami keluar, boleh la ayah berehat dan tidur sekejap.
Tapi cuaca yang agak panas, buatkan kami rasa malas nak berjalan lama2 di luar.
Beli air mineral, mister potatoes dan junk food lain, then  kami pun balik ke bilik............
Dan apa yang pastinya, ayah tak dapat nak lelap dengan kualitinya sebab anak4 mak excited tahap gaban!! Hahahaha.....
Cakap dan ketawa tak berhenti....
Main2 kuda la.... buaya la.... hantu la..... ekekekeke.
End up ayah pening :)


Itulah rupa bilik sewaan kami..... sekitar hotel..... Hotel ni tader cerek dalam setiap bilik. Tapi ada coway untuk kegunaan tetamu.


Ahaaaaaa...... ni antara aksi yang mak sempat snap ya. Riuh!!


Lebih kurang jam 5 petang, kami pun keluar.
Destinasi yang dirancang petang itu adalah ke rumah Suriani Mamat di Perumahan Kastam, Batu Pahat.
Suriani ni ibu beranak kembar.
Kembar tak seiras - Damia Afiqah dan Damia Afifah.
Apa yang menariknya, sorang muka ayah. Dan lagi sorang muka maknya.
Subhanallah.
Sewaktu kami datang, babies ni baru jek tido.
Mmmm tapi as expected, dah ramai2 ni, memang babies tak leh nak lena tara mana la.
Hahahaha.
Riuh !! Semua suara kuat2 pun satu hal.
Jadi babies tak tido lama seperti kebiasaannya.


Ad Am Tif Syah di persekitaran perumahan kastam Batu Pahat :)


Adik yang terjaga dari tidur. Kakaknya masih lena di ulik intan. Anak2 mak gilir nak riba dia. Dia plak sporting jek. Redho jek dengan apa yang tetamu dia buat. Hahahaha. Anak4 mak tu excited dengan baby sebab dah lama keluarga kami tak de baby. Baby nan ado pun dah besar dah.


Tak lama plak tu, baru lah kakaknya bangun. Kakak lebih mesra alam. Tersengih2!!


Close up ibu branak kembar :) Zaman dolu2 kami tak pernah pikir pun yang dia akan ada anak kembar. Itu lah rezeki Allah swt.


Sekitar jam 640 petang, kami pun bergerak pulang ke hotel.
Mandi2 solat2 dan bersiap untuk dinner plak.
Dinner kali ni dekat je.
Hanya jalan kaki dari hotel sewaan kami itu, dan sampai.
Mak memilih untuk makan2 di Steamboat dan Grill Polkadot.
Buffet rm 20 dewasa dan rm8 kanak2.
Boys je yang kena charge.
Girls makan free :)


Rasa?? Auwww sedap jugak.
Banyak pilihan ok.
Lebih kurang 200 jugak la.
Ada segala jenis bebola, daging, mentarang, kepah, lala, ketam, ayam bbq, daging, bubur, nasi putih, nasi goreng, mee, salad, etc
Yang paling menjadi pilihan anak4 mak adalah aiskrimnya,
Aisyhhh dok ngulang tu ntah berapa kali daaa.
Aiskrim skali dengan topping yang pelbagai.
Hihi......
Kalau membazir, kena denda ok.
Alhamdulillah kami tak kena denda.......
Of course lah tak kena sebab mak kan penyelamat keadaan....
Hahahaha.




Setelah sejam lebih makan2, then kami pun pulang ke bilik.
Kat bilik ayah layan bola la plak.
Anak2 dah start letih. Begitu juga mak.
Kami pun tidur tak lama selepas tu!!
Ayah tidur jam berapa pun mak tak sure ok.
Sedar2 udah subuh ..........


Nanti sambung lagi.
Nak pi masak lunch :)


Thursday, September 12, 2013

Tempat Menarik Di Cameron Highland Yang Sempat Kami Lawati Kali Ini.

 
 
Baru ada masa nak update blog ok.
Minggu ni mak sibuk sikit dengan urusan yang entah apa2.
Hahahahaha!!
 
 
Anak3 mak direhatkan dari ke sekolah sempena UPSR yang bermula Selasa kelmarin.
Hari ni, hari terakhir mereka bercuti.
Esok sekolah macam biasa ok.
Apabila tak sekolah, apa lagi..... jadual mak memang lari la.
Umah riuh rendah sepanjang petang!!
Hahahaha.
Mak yang dah terbiasa buat kerja rumah dengan bantuan opah kini rasa sangat letih lagi huru hara.
Dengan kata lain, mak hilang skill bekerja dengan efisien gitu!!
Huh....
Memang amik masa untuk kembali di landasan jadual kerja harian yang betul....
 
 
Okey, sebelum cerita mak ke Cameron semakin basi; adalah baik jika mak jot down secara ringkas apa yang terjadi.
Nak cerita ke??? Mmm tengok gambo jek la.
Bukan ke gambar lebih pandai bercerita? :)


Destinasi pertama kami di Cameron kali ini adalah ladang teh.
Kami ke sini selepas solat asar @ selepas drebar aka ayah tidur beberapa jam.
Hihi.....
 Datang ke sini waktu petang memang terasa lebih sejuk.
Angin pun kuat.....
Mak dan anak4 tak lepaskan peluang amik gambar ok.
Rasanya ni kali ketiga kami beraksi di sini.
Dan rasanya kali nilah yang paling best.
Sebabnya anak4 dah besar dan dah faham apa itu teh..... macam mana teh dihasilkan dari daun.... bla bla...bla......
 

 
Then, kami menghabiskan masa yang ada petang tu di Taman Pertabalan Tanah Rata.
Hahahahaha......
Lain dari yang lain kan :))
Ini adalah taman permainan dan rekreasi kat sini.
Lokasinya depan hotel Century Pines dan di selekoh masuk ke Puncak Arabella.
Anak4 mak excited macam kan Shah Alam tak de taman permainan oooo.
Mungkin lah kot..... sebab kat sini, taman permainan zaman lama.
Masih ada besi2 gayut..... Macam zaman mak masa kecik2 ......
Haruslah anak4 mak tak pernah jumpa.
Hahahaha.....
Yang pasti memang happy betul budak2 ni.
 
 
 
Jam 7 malam, kami balik ke apartment untuk solat maghrib dan mandi manda.
Lebih kurang jam 8 lebih malam, kami pun keluar ke pekan Tanah Rata untuk santap.....
Tak tahu nak makan di mana sebab kedai yang biasa kami santap tu tutup lah plak.
Huhu.....  sudahnya ayah pilih gerai food court paling tepi sekali.
Lokasinya berhadapan starbuck gitu.....
Dan....
Sangat sedap!! Kedai Kelate harus laaa.....
Kami order - tomyam campur, sup campur, telo dar dar, cendawan tiram dan air mengikut pilihan masing2.
Licin semua kami makan.
Next time, boleh la datang lagi ke kedai ni.
Usai makan, kami jalan2 di kedai sekitar situ....
Dan hasilnya, anak4 "mengepow" ayahnya topi.... kasut.....
Hahahah.... amik kaw.
 

 
 
Malam tu kami sekeluarga lepak je kat depan tv.
Opah ngan tok dok heboh ---- sejuk bebeno!!! Hahahaha.....
Kata ayah, sejuk macam ni adalah sejuk tahap normal kat UK.
Jadi, cuba bayangkan tahap sejuk kat UK macam mana???
Ada berani??
Hahahaha.
 
 
Cerekarama malam tu - Walau Air Mata Darah.
Mmmm bestlah jugak.
Kami tonton hingga jam 12 lebih sambil2 menikmati milo panas.
Then, kami pun tido..... caj tenaga untuk esok plak.
*
*
*
*
*
*
*
 
 
Esok pagi, sekitar jam 9 lebih, kami dah checkout.
Destinasi berikutnya adalah ke kebun strawberry.
Kali ni, kami melawat kebun strawberi Muslim di Taman Sedia Ada.
Kebun yang menjadi pilihan adalah kebun REZEKI ika......
Lokasinya sederet dengan Rose Chalet...... hujung sekali......
Sangat happening sebab budak4 excited memetik.
Hahahaha........
Sebelum memetik, kami diberi penerangan cara2 memetik yang betul dan serba sedikit tentang ilmu penanaman strawberi.
Kesimpulan yang mak boleh dapat adalah buah stroberi sangat manja.
Jika ada kekuatan mental dan fizikal, boleh la mengusahakannya ok.



Dari situ, kami beredar ke Kea Farm.
Kami singgah kat kompleks cendawan kat selekoh bukit Kea Farm tu.
Kalau nak harap jalan2 kat gerai2 Kea Farm, rasanya ayah memang tak nak.
Hahahahaha.....
So kat sini lebih selesa.
Kat sini lebih kepada one stop centre.
Ada kedai sayur, cenderamata, bantal, stroberi pun ada.
Apa yang unik kat sini adalah kebun cendawan.
Anak4 mak belajar sesuatu kat sini......
Cara pembiakan kulat....cendawan.
Tu dia.... tekun tengok pelbagai cendawan kat sini.

 
Mak hanya memberi penerangan.....
Dan yang pastinya mak memborong cendawan segar dan asparagus.
Murah ok jika dibandingkan belian di Jaya Grocer :)
 
 
Dari situ kami pun bergerak pulang.
Plan asal nak singgah ke Lavender Park - kebun bunga tuh.
Tapi ntah kenapa, macam malas plak.
Opah ngan tok pun tak kisah.....
Mungkin mereka pun letih kot.
So, Lavender ni insyaallah kami visit dengan aki dan nenek Jerteh plak.
Hahahaha......
Bila tu, wallahu'alam.
Ada rezeki, pasti pergi.  
 
 
Kami langsung bertolak pulang ke Ipoh.
Dalam perjalanan pulang, kereta kami senyap sunyi.
Semua di belakang tu lena diulik mimpi.
Hahahahahaa.
Kami tinggalkan opah dan tok di rumah sepupu kami di Taman Meru.
Kebetulan sepupu tu buat makan2 sket hari tu.
Opah dan tok balik ke Kuala Kangsar diambil oleh adik bongsu mak.......
Kami langsung pulang ke Shah Alam petang tu juga..... dan selamat sampai di sini jam 4.00 petang.
Sampai2 je, ayah kata, sedap jika ada cucur bawang.
So mak pun apa lagi..... goreng la cucur bawang buat minum petang kami sekeluarga.....
Hihi....
 
 
Mak rasa puas hati dengan jalan2 kali ni.....
Puas kerana berjaya tunaikan hajat opah dan tok.....
Moga jalan2 kali ni, memberi kegembiraan pada mereka.
 
 
Okey la....
Mak nak sambung buat kerja....
Sementara duk kepoci ni, berderu-deru mesej masuk untuk kedai muslimah mak......
ok la....
Nanti cerita lagi ya.
 
 
Daaaa daaaaaaaaaaaa :)

Monday, September 9, 2013

Jejak Percutian Kami Di Cameron Highland 7/9 & Apartment Di Cameron Highland Untuk Disewa.


Hoho.....
Baru berkesempatan mengupdate blog sendiri.
Opah dan tok dah balik ok.
Mak hantar mereka sesudah pulang dari Cameron Highland semalam.
Mmmm rindu plak rasanya apabila berjauhan setelah 14 hari kami bersama.
Terlalu cepat masa tu berlalu...
Rasa sangat baru jek.
Huh.


Ayah on leave hari ni......
Ayah perlu settlekan urusan dengan JPN dan bank.
Dan hari ni workload mak agak busy dari hari biasa.
Mak tak de kesempatan nak tengok kedai online mak mahupun kepoci2 ngan kawan2 mak macam selalu.
Mak busy dengan kerja2 cleaning service ok.....
Dok tukar cadar bilik opah..... basuh toilet dua bilik..... bla bla.....
Alhamdulillah beres....
Tapi kerja2 dobi dan lipat melipat tetap belum sudah.
Sambung esok plak lah nampaknya.....


So hari ni mak nak cerita kisah jalan2 mak ke Cameron Highland untuk kali kedua.
Kali terakhir kami jejakkan kaki adalah dua tahun lepas....
Mmmm rasa baru jek lagi.
Tak sangka dua tahun sudah!!
Ini percutian yang disusun last minit.
Mak hanya menunaikan hajat opah dan tok yang teringin sangat nak jejak kaki ke sana.
Dan tujuan lain ke sana adalah untuk menunaikan hajat anakanda Ad yang teringin nak kutip strawberry.
Dolu2 memang tak kutip sebab ramai sangat orang.
Hihi....
Maka......., sementara ada peluang ni, walaupun kejap je, ok jom kita pergi.
 Mak anak sulong; jadi boleh dikatakan menjadi tanggungjawab mak untuk tunaikan impian mereka.
Nasib baik la ayah memahami apa yang mak rasa ok. 
Haaaa apa lagi....
Mak pun bodek ayah untuk sponsor sket percutian kali ni.


Disebabkan percutian ni disertai tok dan opah, jadi homestay menjadi pilihan kami.
Tujuannya pastilah untuk penjimatan kos dan lebih keselesaan bagi semua.
Mmmm agak jenuh jugak la untuk mak mendapatkan homestay.
Tepon2 rm 450....
Tepon lagi rm 350..... Lagi haru bangla yang angkat ok.
Boleh cayer ke weh?? Hahahah.....
Mak usaha laagi dan lagi.....
Tepon2 penuh la plak....
Tepon2 lagi.... penuh jugak.
Mmm rasa macam dah nak cancel jek.
Last2 mak terjumpa juga satu dari iklan di mudah.my
Alhamdulillah.


Lokasi di Tanah Rata - Puncak Arabella.
Dari jalan besar tersergam apartment atas bukit .....
Satu malam rm 250.
3 bilik 2 bilik air.
Alhamdulillah, mak sangat puas hati dengan tahap apartment yang mak sewa ni.
Bersih dan sangat selesa.
Sesuai la dengan tahap piawai kebersihan kami sekeluarga.
Jadi, kerana itulah mak berbesar hati untuk share dalam blog mak tentang apartment ni.
Hihi....




Bilik tidur utama yang ada toilet.


Bilik kedua.....


Bilik ketiga.


3 dari anak mak yang excited :)


Dari angle bilik3


Wet kitchen yang lengkap dengan segala bagai alatan memasak. Tapi kami tak guna pun :)


Sampai2 jek boys dua orang ni rasmi meja makan :) Kita maggi dolu ok.


Dari angle depan pintu masuk.


Depan apartment dan depan parking car :)


Antara angle menarik sekitar apartment Puncak Arabella tu di sini..... Kami pun mengambil kesempatan untuk snap beberapa gambar buat kenangan kat sini. Angin gila kuat. Sejuk jek :)




Ini screen shot iklan kat mudah.
Jika ada kawan2 yang berminat, boleh la contact Cik Reen.
Deposit rm 100 ok.
Baki rm 150 dibayar sebelum check out.
Insyaallah kami akan datang sini lagi  dan nak bawak bersama mak dan ayah besut plak sebelum kami ke cepil tahun depan jika diizinkan Allah.
Lagipun, ayah berhutang janji ngan mak plak kali ni ok.
Hahahaha.....
Nak melawat kebun bunga Lavender!!
Hari tu tak berkesempatan nak melawat gara2 hujan gerimis di tengahari....
Hihihi...
Ada rezeki insyaallah pasti kami datang lagi.


Ok la....
Cukup tara ni....
Mak nak siap2 untuk solat maghrib dan dinner kat luar.
Nanti mak sambung lagi entry ni.


Da daaaaaaaaaaaaaa.....


Wednesday, March 27, 2013

The Regency Jerai Hill, Kedah Part 1.

 
Owhhhh banyaknya kain nak kena hanger dan lipat!!
Semalam sahaja, baju2 basuhan adalah empat bakul besar!!
Tak masuk lagi yang nak kena gosok.
Huh....
Tu la dia, kerja rumah ni jika tertangguh walau satu hari pun..... pasti akan jadi double dan triple esok lusanya....
Tahu2 mak penat.
Letihnya Allah yang tahu!
Tapi tak pe..... jalan punya pasal jadi terpaksa la tahan semua rasa.
Yang penting happy....
Lipat slow2....
Janji sebelum Jumaat siap semua tuh.
Hihihi.....
 
Gara2 waktu senggang mak yang terhad, mak nak jot down secara ringkas percutian mak ke Gunung Jerai tempoh hari.
Resort ni mak booking by phone juga.
Boleh call sini - 04-4667777 jika berminat nak ke sana.
Harga yang ditawarkan ketika di telefon adalah rm 258.88 untuk bilik family.
Tapi, masa check in, kami diberi harga offer rm190 sahaja.
Sebenarnya ini adalah harga tawaran buat rakyat Kedah sahaja --- rm190 untuk mana2 bilik :)
Tapi, tak tahu la mengapa, kakak ni bermurah hati untuk offer kami juga....
Alhamdulillah rezeki.
Terima kasih kakak resort :)
 
Mak sekeluarga terus ke Gunung Jerai melalui PLUS Highway. Masuk dari Sungai Petani U dan keluar di Gurun.
Mmmm sangatlah tak jauhnya! :)
Dah sampai situ, ayah lajak ke pekan Guar Chempedak sebentar untuk membeli makan kudap2 buat anak4nya.
Risau anak4 lapar kat puncak gunung plak kan..... payah plak.
Then, patah balik ke kaki Gunung Jerai......
Kami lepak sebentar di kaki gunung tu....
Makan2 kudap2 yang ayah beli dan ke toilet qadha hajat mereka2 yang berkenaan.
Hahahaha....
Sambil2 tu, mak apa lagi, tangkap gambo le :)
 
 
Gunung Jerai dari atas fly over pecan Gurun. 
 

Sekitar kaki Gunung Jerai...... Kat sini ada parking lot disediakan khas pada mereka yang tak nak memandu kereta hingga ke puncak. 
 
 
Perjalanan ke atas adalah sejauh 12 kilometer sahaja.
Jalan untuk ke atas memang jauh lebih baik jika di bandingkan dengan Tapah dan Bukit Fraser.
Anak mak tak sempat muntah pun.
Hahaha......
Sepanjang nak ke puncak, kami bertembung dengan ramai cyclist.
Gigihnya mereka kayuh basikal!!
Mak tak de la....
Hihihi....
 
Kami sampai di puncak sekitar jam 12 tengahari.....
Owhhhh tak boleh check in lagi ok.
Check in jam 2 petang.
Haaa apa lagi ...... kami pun posing sana sinun la dolu!!
Anak4 dan mak memang excited.
Excited gara2 teruja dengan pemandangan yang cantik dengan cuaca sejuk berangin gitu!!
Ayah je yang tak excited sebab ayah dah ke sini awal bulan Februari yang lepas sempena training Malakoff Prai.
Kat sini, boleh kata semua angle kami nak snap picture!!
Yang paling nampak gila bergambar ialah Sarah Awatif.......
Kalau tak, susah juga nak senyum dia tuh.....
Kali ni, dia yang jadi volunteer nak jadi model gambar mak.
Hihihi.....
 
Mak suka suasana di sini.....
Di sini, mak lupa akan kerja seharian mak.... lupa akan facebook.... lupa akan tshirt muslimah trendy dan macam2 lagi la.....
Yang mak tahu time tu, mak happy especially bila tengok anak4 mak happy.
Puas hati betul rasanya!!
Gunung Jerai memang tempat yang tenang bagi kami yang serabut di Kuala Lumpur.
Tak caya???
Aaaaa kena pergi then rasalah apa yang mak rasa :)
 
Okey lah, mak upload gambar scenery jek dolu....
Mak nak sambung kerja2 mak yang tertangguh tuh.... 
Esok2 atau malam2 nanti, mak upload aksi anak4 mak....
Banyak lagi tak review ni.... hihi.
Ok ya.... dadaaaaaa.
 
 
Pemandangan dari puncak Gunung Jerai. Subhanallah.....!! Tengok live lagi best! Nampak bendang sawah yang menghijau dan Selat Melaka. Lokasi ini pernah dijadikan tempat video klip kumpulan Tropika ---- Cinta Pantai Merdeka :)


Batu penanda aras di tebing gunung :)
 

Depan cafeteria dan lobi resort.


Antara jenis2 accommodation yang ada di sini --- ini adalah premier room. Chalet family gitu.....
 
 
Chalet premier dari depan. Ni adalah jenis bilik yang kami sewa.
 

Ini pula executive room.....


Dan ini pula swimming pool. Penuh ooo dengan pengunjung yang datang. Anak mak terjun dua kali. Hihihi.....
 
 
Nanti sambung................ :)

Tuesday, March 26, 2013

Satu Malam Di Hotel Seri Malaysia Sungai Petani.

 
Hohoho......
Mak dan ayah nampaknya masih tak habis mood cuti-cuti sempena bulan perkahwinan sedekad.
Aci tak?? Hihihi....
Jadi kami mengambil kesempatan untuk jalan-jalan bersama anak-anak2 sempena cuti sekolah yang terhad ini.
Plan asalnya, ayah nak cuti seminggu.
Kononnya nak cuti2 ke utara Malaysia then lajak ke Pantai Timur @ balik kampong ayah.
Tapi apakan daya......
Tetiba jek ayah kena attend training kat Pullman Putrajaya yang akan bermula malam ni hinggalah  lewat petang Khamis.
Jadi.......
Rombakan rancangan pun berlaku.....
Penyudahnya, kami hanya jalan2 ke utara Malaysia, lalu pulang kembali ke Shah Alam; tempat mencari rezeki dan menimba ilmu.
 
Cuti-cuti utara kali ni adalah ke Kedah Darul Aman....
Terlalu lama mak tak jejakkan kaki ke Kedah.
Tak tahu la kenapa........
 
Percutian kali ni adalah selama 3 hari 2 malam.
Malam pertama, kami menginap di Hotel Seri Malaysia Sungai Petani.
Aaaaaa taste mak masih taste orang zaman lama okeh!!
Masih sudi menetap di rangkaian Seri Malaysia walaupun banyak lagi pilihan yang lebih baik.
Tapi sebenarnya, family room hotel lain dah penuh.
Jadi, tak perlu pening2..... Booked je apa yang ada.
Janji dapat rehatkan badan barang semalam.
Alhamdulillah.
 
Kali ni, mak booking bilik hotel melalui phone call jek.
Payah oooo!!
Jenuh mendail....
Bukan hotel ni jek yang payah angkat telefon..... hotel lain di Sungai Petani pun!!
Jenuh dok berzikir dan berdoa baru dapat.
Mak tempah family room.
Harga yang ditawarkan adalah sebanyak rm190 include breakfast untuk 3 orang.
Ayah hanya bayar breakfast extra untuk Adham sebanyak rm6.50.
Anak mak yang lain semua free.
Alhamdulillah.
 
Kami bertolak dari Shah Alam sekitar jam 10 pagi.
Kami sampai kat hotel sekitar jam 3.30 petang.
Dari PLUS Highway, kami exit di Plaza Tol Sungai Petani Utara.
Mak teruja dengan pembangunan di Sungai Petani itu!
Dalam fikiran mak, SP tu kecil jek.....
Rupa2nya, pesat membangun!
Mall sahaja ada lebih dari empat!
Semua rangkaian kedai berjenama ada di Sungai Petani.....
Hebat!
 
Kami melewati bandar sepintas lalu aje.
Dah tak sabar nak baring-baring di dalam bilik hotel.
Hihihi....
Setelah terlepas simpang dan u turn, akhirnya kami tiba di Hotel Seri Malaysia Sungai Petani.
Lokasi dia ke dalam sedikit dari jalan besar itu.
Ia terletak berhadapan stesen keretapi dan bersebelahan dengan pasar besar Sungai Petani....
Aaaaa area yang agak sibuk jugak la ye.
Tapi tak kisah la....
 
Masa kami sampai tu, parking yang terhad itu penuh semuanya.
Kebetulan ada kursus BTN plak kat hotel tuh.
Jenuh la ayah dok pusing-pusing....
Alhamdulillah ada juga visitor yang keluar waktu tu.....
Jadi apa lagi..... park la :)
 

 
 
Macam biasa, bila sampai hotel, mak suka tangkap gambar.....
Hahahaha....
Biasa la, nak buat travel review kan....
Haaa snap jangan tak snap :)
 

Sarah Aisyah depan lobi.
 

Sementara menunggu ayah check in, kita lepak sini dulu.
 

Sarah Awatif.
 

Azhad dan Adham.....
 
 
Masuk je bilik, pakat2 baring trus :)
Ayah sempat lelapkan mata dalam 2 jam lebih.
Mak plak layan Hindustan....
Anak layan ipad dan telefon.
Hihi....
 
Sekitar jam 6 petang, aktiviti rutin apabila tido hotel - terjun kolam.
Kali ni mak tak mandi....
Hanya budak4 je.
Kolam untuk kanak-kanak pun kecil aje.
Ok la untuk anak4 mak lepas gian.
Tapi untuk budak4 ni, saiz bukan ukuran...
Yang penting, masuk air berenang!
Hahahaha....
 






 
Malam tu, plannya nak makan di Pengkalan Ikan Bakar Sungai Petani....
Tapi terlepas simpang lah plak!!
Tak koser la mak nak u turn.... u turn dan u turn lagi....
Last2 kami makan je kat warung Siam tepi jalan ---- Marina Tomyam kalau tak silap la; bersebelahan dengan D Vista Hotel.
Gambar tak amik ok.....
Sebab kami semua pun pakat2 kebulur.
Hahahaha...
Rasa?? Ok laaa.
Sedap juga :)
 
Esoknya, sesudah breakfast....
Kami pun checkout.
Sebelum check out, snap gambar terakhir dolu.... 
 
 


 
 
Tak tahu la bila plak akan ke sini lagi....
Wallahu'alam.
Ahaaaa berapa bintang nak bagi untuk hotel ni??
Kata anak4 hotel ni best!!
So, komen mak, sama jugak la kot and not bad.
So mak bagi 3 bintang.
 
Perjalanan kami diteruskan ke Gunung Jerai plak.....
Next entry :)
 
Da daaaaaaa
 
 

Sunday, March 3, 2013

Dua Hari Satu Malam di Bayou Lagoon Resort, Melaka.

 
Alhamdulillah mak sekeluarga telah selamat sampai di baiti jannati....
Sambil2 menunggu baju didobi, mak mengambil kesempatan untuk update apa yang patut dolu ok :)
Wah!! Banyaknya baju nak kena dobi ni!!
Tu la dia......
 
Semalam, mak sekeluarga bercuti ke Melaka.
Mak tak pasti berapa kalikah kami sekeluarga keluar masuk ke Melaka.....
Hihihi....
Dan kami pun tak tahu, kenapa kami suka sangat melawat negeri ini, Wallahu'alam.
Mungkin kerana resort2nya yang affordable dan dekat dengan Kuala Lumpur agaknya.....
Tu yang asyik check in di negeri Melaka :)
 
Percutian kali ini, bukanlah sempena anniversary sedekad mak kelmarin.
Tapi, rasanya lebih kepada nak melayan anak4 yang ditinggalkan seminggu lebih gara2 ayah yang sibuk outstation last week.
Kebetulan Azhad pun baru sudah habis peperiksaan sekolah agama.....
Jadi apa lagi? Book la....
 
Destinasi pilihan kami kali ini adalah di
BAYOU LAGOON RESORT, BUKIT KATIL, MELAKA.
 
 
(gambar ini carian gugel)
 
 
Kenapa ke sini?
Hihihi....
Percutian kali ni, disertai opah dan tok.
Jadi, tempat penginapan apartmentlah yang lebih jimat dan sesuai dengan bajet yang diperuntukkan.
Lagi pula, resort ini resort baru.
Kalau tak silap, baru 6 bulan ia beroperasi.
Jadi pastinyalah, resort ini bersih dan cantik....
Dan lagi, resort ini ada kolam mandi yang cantik juga....
Sesuailah tu dengan anak4 mak yang sedang membesar.
Langsung, mak pun booked resort ni thru agoda.com.
Mak tempah apartment dua bilik ....
Gara2 lewat membuat tempahan dari tarikh bercuti, caj dikenakan makin tinggi la..
Caj kali ini adalah sebanyak rm430 (dah campur tax bagai. Ada bekpes 4 orang).
Mmmm mak klik jek la.
Notes ---- Jangan fikir tentang duit jika nak bercuti.
Kalau fikir, memang tak pi jalan mana2 la.
Hahahaha....
Setuju tak?
:)
 
Kami bertolak dari Shah Alam jam 11.30.
Kami melawat rumah sepupu di Linggi.....
Dan sampai di resort sekitar jam 3.20 petang.
Ok lah tu..... check in time resort ini adalah jam 3 petang.
Apartment resort ini ada 12 tingkat.
Terletak di sebelah Kampung Tun Razak (kalau tak silap la) dan dikelilingi kawasan kediaman terancang.
Projeknya masih lagi dalam fasa pembinaan...
Yang dah siap ni boleh dikatakan baru dalam 1/4 aje.
 
Kat sini, mak dan tok dapat snap sekitar 60+ gambar.
Tapi mak hanya share sket jek la.
Selebihnya, hanya untuk tatapan peribadi.
Jom layan......
 
 
Wajah2 ceria anak2 mak....
 

Posing sementara menunggu ayah check in.....
 

Letih lari2 tadi..... lepak sini la kejap :) Hihi....
 

 Kami dapat menginap di level dua. Ini pemandangan dari balkoni bilik kami.
 

Dapo....
 

Ruang tamu. Tv ada astro :) 
 

Living hall apartment kami.
 
 
Usai solat asar, kami sekeluarga terjun kolam....
Best kata anak4!!!
Melihatkan aksi mereka yang gembira, rasa berbaloi belanja mereka jalan2 sini....
Mak dan ayah memang tak lepaskan peluang terjun kolam jugak.
Hahaha...
Siap main slide lagi ooo!!
Umur bukan halangan ok :)
Opah lepak di kerusi....
Tok plak jadi cameraman...
Hihihi....
Sakan la kami mandi manda!!
Cuaca tatkala mandi, redup.
Anginnya plak.....serius sejuk.... dan kuat!
Nyaman betul la.....
Waktu kami mandi tu, ramai pelancong dari Jepun.....
Dan yang kelakarnya, ramai plak Jepun2 tu yang geram dengan Sarah Aisyah!! 
Siap dok kerumun dia !! Sib baik Aisyah tak nangis :)
Mak nak tanya macam2, depa tak pandai cakap English....
Layanz jek la...
Teringat kat anak2 depa kat kampong halaman agaknya kot....
Hahaha.
 

Azhad dan Adham.
 

 

Opah, Azhad dan Awatif
 

Adham dan Awatif
 

Kasih adik, tidakkan putus walaupun sedang mandi kolam. Hahahaha...
 

Anak2 perempuan mak yang dah kesejukkan..... Aaaa kena bungkus. Mak, ayah dan boys, masih berendam...


Gambar ini, diambil dari kerusi lepak kami tuh.... Yang dah siap tu - Amari Villa.
 

Keadaan kolam dari kerusi lepak kami....
 

Tok, opah dan girls....
 

Kolam kedua yang bersebelahan dengan kolam utama. Kolam ni best.... Air suam ok.... Tapi ia agak dalam buat anak2 sebaya anak mak. Hati2......


Gambar girls bungkus..... Sejuk!!
 
 
Pagi Ahad, sesudah sarapan, kami terjun kolam lagi....
Kali ni, memang tak snap gambar.
Betul2 mandi :))
Sekitar jam 1130, kami pun check out...
Sebelum bertolak, sempat lah mak snap gambar kenangan yang terakhir.....
 

Anak4 mak dan opah beraksi depan lobby :)
 
 
Overall .....
Percutian ekspress kali ni mak rasa puas hati...
Komen anak4 mak ---- BEESSSSTTT!! Dan nak datang lagi! Hohoho.....
In Shaa Allah yer anak4.
Thanks to ayah yang sponsor segala2nya....
Thanks berjuta kali kerana mampu menggembirakan anak4, isteri dan ibu bapa though mak tahu yang ayah penat.
Semoga pahala buat ayah.....
Amin....
 
Moga ketemu lagi ya Bayou Lagoon Resort...
Da daaaaa...