AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Monday, September 23, 2013

Semalam di Mokri's Hotel, Melawat Suriani dan Makan2 di Steamboat & Grill Polkadots.


Tu dia agak lama tak jot down.
Macam biasa, mak malas ok.


Sabtu dan Ahad (21 - 22 Sep 2013) mak sekeluarga jalan2 ziarah ke Batu Pahat.
Ahaaaa lain dari yang lain ok.
Betul2 punya ziarah ok!
Sebab kami langsung tak melencong ke mana2 pun sepanjang perjalanan tu.
Mak sekeluarga pergi melawat ke rumah kawan baik mak kat UIAM dolu, Suriani Mamat yang kini bertugas sebagai pegawai kastam di Batu Pahat petang Sabtu tu.
Tujuannya, nak lepaskan rindu dan nak melawat kembar yang comel itu :)
Pagi Ahad pula ke rumah anak usrah mak kat UIAM, Diyana Abas di Sri Gading.
Tujuan utama adalah seek info PHD dari suaminya yang merupakan pensyarah di UTHM.
Hohoho......


Perjalanan ziarah ni kami mulakan pada pagi Sabtu sekitar jam 10.30 pagi.
Kami berhenti makan late breakfast aka early lunch di R&R Dengkil.
Then tak berhenti-henti sehinggalah sampai ke destinasi.
Ayah exit Yong Peng (u) dan melalui Parit Yaani untuk sampai ke Batu Pahat.
Pemandagan di kiri kanan jalan adalah sawit, kampung2 dan parit2; sama seperti nak ke Pontian gitu.
Mak tak pernah jejak kaki ke Batu Pahat walaupun pernah menetap di Johor tiga tahun.  
Huhu.....


Kami sampai ke hotel yang kami tempah sekitar jam 3 petang.
Mak dah tempah bilik pada hari Selasa yang lalu.
Hotel pilihan kali ni adalah budget hotel - Mokri's Hotel.
Ok la..... Not bad ya. 
Hotel ini terletak di Cendana Pura.
Cendana Pura ni well known as area township termahal di situ.
Hihi.....  


Mak tempah bilik keluarga pada harga rm 120.
Tapi sesampainya kami kat situ, staff tu beritahu yang bilik kami tu dah pun dia beri pada keluarga terdahulu yang datang tengahari tadi.
So yang tinggal, hanyalah bilik keluarga yang berharga rm 140.
Apa beza dua bilik ni?
Berbeza dari segi bilangan tandas dan peti sejuk.
Bilik rm 120, tiada peti sejuk dan satu tandas sahaja.
Disebabkan malas dah nak kisah, so amik je la apa nan ado.
Janji boleh tido je.
Hihihi.


Girls di depan hotel.


Pemandangan sekitar hotel.


Usai mak solat jamak zohor asar, mak pun keluar sebentar ke 7 eleven membeli kekudap untuk anak4 ni.
Sekitar hotel Mokri ni memang terdapat banyak restoran, kedai2 dan butik.
Jadi, sementara kami keluar, boleh la ayah berehat dan tidur sekejap.
Tapi cuaca yang agak panas, buatkan kami rasa malas nak berjalan lama2 di luar.
Beli air mineral, mister potatoes dan junk food lain, then  kami pun balik ke bilik............
Dan apa yang pastinya, ayah tak dapat nak lelap dengan kualitinya sebab anak4 mak excited tahap gaban!! Hahahaha.....
Cakap dan ketawa tak berhenti....
Main2 kuda la.... buaya la.... hantu la..... ekekekeke.
End up ayah pening :)


Itulah rupa bilik sewaan kami..... sekitar hotel..... Hotel ni tader cerek dalam setiap bilik. Tapi ada coway untuk kegunaan tetamu.


Ahaaaaaa...... ni antara aksi yang mak sempat snap ya. Riuh!!


Lebih kurang jam 5 petang, kami pun keluar.
Destinasi yang dirancang petang itu adalah ke rumah Suriani Mamat di Perumahan Kastam, Batu Pahat.
Suriani ni ibu beranak kembar.
Kembar tak seiras - Damia Afiqah dan Damia Afifah.
Apa yang menariknya, sorang muka ayah. Dan lagi sorang muka maknya.
Subhanallah.
Sewaktu kami datang, babies ni baru jek tido.
Mmmm tapi as expected, dah ramai2 ni, memang babies tak leh nak lena tara mana la.
Hahahaha.
Riuh !! Semua suara kuat2 pun satu hal.
Jadi babies tak tido lama seperti kebiasaannya.


Ad Am Tif Syah di persekitaran perumahan kastam Batu Pahat :)


Adik yang terjaga dari tidur. Kakaknya masih lena di ulik intan. Anak2 mak gilir nak riba dia. Dia plak sporting jek. Redho jek dengan apa yang tetamu dia buat. Hahahaha. Anak4 mak tu excited dengan baby sebab dah lama keluarga kami tak de baby. Baby nan ado pun dah besar dah.


Tak lama plak tu, baru lah kakaknya bangun. Kakak lebih mesra alam. Tersengih2!!


Close up ibu branak kembar :) Zaman dolu2 kami tak pernah pikir pun yang dia akan ada anak kembar. Itu lah rezeki Allah swt.


Sekitar jam 640 petang, kami pun bergerak pulang ke hotel.
Mandi2 solat2 dan bersiap untuk dinner plak.
Dinner kali ni dekat je.
Hanya jalan kaki dari hotel sewaan kami itu, dan sampai.
Mak memilih untuk makan2 di Steamboat dan Grill Polkadot.
Buffet rm 20 dewasa dan rm8 kanak2.
Boys je yang kena charge.
Girls makan free :)


Rasa?? Auwww sedap jugak.
Banyak pilihan ok.
Lebih kurang 200 jugak la.
Ada segala jenis bebola, daging, mentarang, kepah, lala, ketam, ayam bbq, daging, bubur, nasi putih, nasi goreng, mee, salad, etc
Yang paling menjadi pilihan anak4 mak adalah aiskrimnya,
Aisyhhh dok ngulang tu ntah berapa kali daaa.
Aiskrim skali dengan topping yang pelbagai.
Hihi......
Kalau membazir, kena denda ok.
Alhamdulillah kami tak kena denda.......
Of course lah tak kena sebab mak kan penyelamat keadaan....
Hahahaha.




Setelah sejam lebih makan2, then kami pun pulang ke bilik.
Kat bilik ayah layan bola la plak.
Anak2 dah start letih. Begitu juga mak.
Kami pun tidur tak lama selepas tu!!
Ayah tidur jam berapa pun mak tak sure ok.
Sedar2 udah subuh ..........


Nanti sambung lagi.
Nak pi masak lunch :)


Thursday, September 12, 2013

Tempat Menarik Di Cameron Highland Yang Sempat Kami Lawati Kali Ini.

 
 
Baru ada masa nak update blog ok.
Minggu ni mak sibuk sikit dengan urusan yang entah apa2.
Hahahahaha!!
 
 
Anak3 mak direhatkan dari ke sekolah sempena UPSR yang bermula Selasa kelmarin.
Hari ni, hari terakhir mereka bercuti.
Esok sekolah macam biasa ok.
Apabila tak sekolah, apa lagi..... jadual mak memang lari la.
Umah riuh rendah sepanjang petang!!
Hahahaha.
Mak yang dah terbiasa buat kerja rumah dengan bantuan opah kini rasa sangat letih lagi huru hara.
Dengan kata lain, mak hilang skill bekerja dengan efisien gitu!!
Huh....
Memang amik masa untuk kembali di landasan jadual kerja harian yang betul....
 
 
Okey, sebelum cerita mak ke Cameron semakin basi; adalah baik jika mak jot down secara ringkas apa yang terjadi.
Nak cerita ke??? Mmm tengok gambo jek la.
Bukan ke gambar lebih pandai bercerita? :)


Destinasi pertama kami di Cameron kali ini adalah ladang teh.
Kami ke sini selepas solat asar @ selepas drebar aka ayah tidur beberapa jam.
Hihi.....
 Datang ke sini waktu petang memang terasa lebih sejuk.
Angin pun kuat.....
Mak dan anak4 tak lepaskan peluang amik gambar ok.
Rasanya ni kali ketiga kami beraksi di sini.
Dan rasanya kali nilah yang paling best.
Sebabnya anak4 dah besar dan dah faham apa itu teh..... macam mana teh dihasilkan dari daun.... bla bla...bla......
 

 
Then, kami menghabiskan masa yang ada petang tu di Taman Pertabalan Tanah Rata.
Hahahahaha......
Lain dari yang lain kan :))
Ini adalah taman permainan dan rekreasi kat sini.
Lokasinya depan hotel Century Pines dan di selekoh masuk ke Puncak Arabella.
Anak4 mak excited macam kan Shah Alam tak de taman permainan oooo.
Mungkin lah kot..... sebab kat sini, taman permainan zaman lama.
Masih ada besi2 gayut..... Macam zaman mak masa kecik2 ......
Haruslah anak4 mak tak pernah jumpa.
Hahahaha.....
Yang pasti memang happy betul budak2 ni.
 
 
 
Jam 7 malam, kami balik ke apartment untuk solat maghrib dan mandi manda.
Lebih kurang jam 8 lebih malam, kami pun keluar ke pekan Tanah Rata untuk santap.....
Tak tahu nak makan di mana sebab kedai yang biasa kami santap tu tutup lah plak.
Huhu.....  sudahnya ayah pilih gerai food court paling tepi sekali.
Lokasinya berhadapan starbuck gitu.....
Dan....
Sangat sedap!! Kedai Kelate harus laaa.....
Kami order - tomyam campur, sup campur, telo dar dar, cendawan tiram dan air mengikut pilihan masing2.
Licin semua kami makan.
Next time, boleh la datang lagi ke kedai ni.
Usai makan, kami jalan2 di kedai sekitar situ....
Dan hasilnya, anak4 "mengepow" ayahnya topi.... kasut.....
Hahahah.... amik kaw.
 

 
 
Malam tu kami sekeluarga lepak je kat depan tv.
Opah ngan tok dok heboh ---- sejuk bebeno!!! Hahahaha.....
Kata ayah, sejuk macam ni adalah sejuk tahap normal kat UK.
Jadi, cuba bayangkan tahap sejuk kat UK macam mana???
Ada berani??
Hahahaha.
 
 
Cerekarama malam tu - Walau Air Mata Darah.
Mmmm bestlah jugak.
Kami tonton hingga jam 12 lebih sambil2 menikmati milo panas.
Then, kami pun tido..... caj tenaga untuk esok plak.
*
*
*
*
*
*
*
 
 
Esok pagi, sekitar jam 9 lebih, kami dah checkout.
Destinasi berikutnya adalah ke kebun strawberry.
Kali ni, kami melawat kebun strawberi Muslim di Taman Sedia Ada.
Kebun yang menjadi pilihan adalah kebun REZEKI ika......
Lokasinya sederet dengan Rose Chalet...... hujung sekali......
Sangat happening sebab budak4 excited memetik.
Hahahaha........
Sebelum memetik, kami diberi penerangan cara2 memetik yang betul dan serba sedikit tentang ilmu penanaman strawberi.
Kesimpulan yang mak boleh dapat adalah buah stroberi sangat manja.
Jika ada kekuatan mental dan fizikal, boleh la mengusahakannya ok.



Dari situ, kami beredar ke Kea Farm.
Kami singgah kat kompleks cendawan kat selekoh bukit Kea Farm tu.
Kalau nak harap jalan2 kat gerai2 Kea Farm, rasanya ayah memang tak nak.
Hahahahaha.....
So kat sini lebih selesa.
Kat sini lebih kepada one stop centre.
Ada kedai sayur, cenderamata, bantal, stroberi pun ada.
Apa yang unik kat sini adalah kebun cendawan.
Anak4 mak belajar sesuatu kat sini......
Cara pembiakan kulat....cendawan.
Tu dia.... tekun tengok pelbagai cendawan kat sini.

 
Mak hanya memberi penerangan.....
Dan yang pastinya mak memborong cendawan segar dan asparagus.
Murah ok jika dibandingkan belian di Jaya Grocer :)
 
 
Dari situ kami pun bergerak pulang.
Plan asal nak singgah ke Lavender Park - kebun bunga tuh.
Tapi ntah kenapa, macam malas plak.
Opah ngan tok pun tak kisah.....
Mungkin mereka pun letih kot.
So, Lavender ni insyaallah kami visit dengan aki dan nenek Jerteh plak.
Hahahaha......
Bila tu, wallahu'alam.
Ada rezeki, pasti pergi.  
 
 
Kami langsung bertolak pulang ke Ipoh.
Dalam perjalanan pulang, kereta kami senyap sunyi.
Semua di belakang tu lena diulik mimpi.
Hahahahahaa.
Kami tinggalkan opah dan tok di rumah sepupu kami di Taman Meru.
Kebetulan sepupu tu buat makan2 sket hari tu.
Opah dan tok balik ke Kuala Kangsar diambil oleh adik bongsu mak.......
Kami langsung pulang ke Shah Alam petang tu juga..... dan selamat sampai di sini jam 4.00 petang.
Sampai2 je, ayah kata, sedap jika ada cucur bawang.
So mak pun apa lagi..... goreng la cucur bawang buat minum petang kami sekeluarga.....
Hihi....
 
 
Mak rasa puas hati dengan jalan2 kali ni.....
Puas kerana berjaya tunaikan hajat opah dan tok.....
Moga jalan2 kali ni, memberi kegembiraan pada mereka.
 
 
Okey la....
Mak nak sambung buat kerja....
Sementara duk kepoci ni, berderu-deru mesej masuk untuk kedai muslimah mak......
ok la....
Nanti cerita lagi ya.
 
 
Daaaa daaaaaaaaaaaa :)

Monday, September 9, 2013

Jejak Percutian Kami Di Cameron Highland 7/9 & Apartment Di Cameron Highland Untuk Disewa.


Hoho.....
Baru berkesempatan mengupdate blog sendiri.
Opah dan tok dah balik ok.
Mak hantar mereka sesudah pulang dari Cameron Highland semalam.
Mmmm rindu plak rasanya apabila berjauhan setelah 14 hari kami bersama.
Terlalu cepat masa tu berlalu...
Rasa sangat baru jek.
Huh.


Ayah on leave hari ni......
Ayah perlu settlekan urusan dengan JPN dan bank.
Dan hari ni workload mak agak busy dari hari biasa.
Mak tak de kesempatan nak tengok kedai online mak mahupun kepoci2 ngan kawan2 mak macam selalu.
Mak busy dengan kerja2 cleaning service ok.....
Dok tukar cadar bilik opah..... basuh toilet dua bilik..... bla bla.....
Alhamdulillah beres....
Tapi kerja2 dobi dan lipat melipat tetap belum sudah.
Sambung esok plak lah nampaknya.....


So hari ni mak nak cerita kisah jalan2 mak ke Cameron Highland untuk kali kedua.
Kali terakhir kami jejakkan kaki adalah dua tahun lepas....
Mmmm rasa baru jek lagi.
Tak sangka dua tahun sudah!!
Ini percutian yang disusun last minit.
Mak hanya menunaikan hajat opah dan tok yang teringin sangat nak jejak kaki ke sana.
Dan tujuan lain ke sana adalah untuk menunaikan hajat anakanda Ad yang teringin nak kutip strawberry.
Dolu2 memang tak kutip sebab ramai sangat orang.
Hihi....
Maka......., sementara ada peluang ni, walaupun kejap je, ok jom kita pergi.
 Mak anak sulong; jadi boleh dikatakan menjadi tanggungjawab mak untuk tunaikan impian mereka.
Nasib baik la ayah memahami apa yang mak rasa ok. 
Haaaa apa lagi....
Mak pun bodek ayah untuk sponsor sket percutian kali ni.


Disebabkan percutian ni disertai tok dan opah, jadi homestay menjadi pilihan kami.
Tujuannya pastilah untuk penjimatan kos dan lebih keselesaan bagi semua.
Mmmm agak jenuh jugak la untuk mak mendapatkan homestay.
Tepon2 rm 450....
Tepon lagi rm 350..... Lagi haru bangla yang angkat ok.
Boleh cayer ke weh?? Hahahah.....
Mak usaha laagi dan lagi.....
Tepon2 penuh la plak....
Tepon2 lagi.... penuh jugak.
Mmm rasa macam dah nak cancel jek.
Last2 mak terjumpa juga satu dari iklan di mudah.my
Alhamdulillah.


Lokasi di Tanah Rata - Puncak Arabella.
Dari jalan besar tersergam apartment atas bukit .....
Satu malam rm 250.
3 bilik 2 bilik air.
Alhamdulillah, mak sangat puas hati dengan tahap apartment yang mak sewa ni.
Bersih dan sangat selesa.
Sesuai la dengan tahap piawai kebersihan kami sekeluarga.
Jadi, kerana itulah mak berbesar hati untuk share dalam blog mak tentang apartment ni.
Hihi....




Bilik tidur utama yang ada toilet.


Bilik kedua.....


Bilik ketiga.


3 dari anak mak yang excited :)


Dari angle bilik3


Wet kitchen yang lengkap dengan segala bagai alatan memasak. Tapi kami tak guna pun :)


Sampai2 jek boys dua orang ni rasmi meja makan :) Kita maggi dolu ok.


Dari angle depan pintu masuk.


Depan apartment dan depan parking car :)


Antara angle menarik sekitar apartment Puncak Arabella tu di sini..... Kami pun mengambil kesempatan untuk snap beberapa gambar buat kenangan kat sini. Angin gila kuat. Sejuk jek :)




Ini screen shot iklan kat mudah.
Jika ada kawan2 yang berminat, boleh la contact Cik Reen.
Deposit rm 100 ok.
Baki rm 150 dibayar sebelum check out.
Insyaallah kami akan datang sini lagi  dan nak bawak bersama mak dan ayah besut plak sebelum kami ke cepil tahun depan jika diizinkan Allah.
Lagipun, ayah berhutang janji ngan mak plak kali ni ok.
Hahahaha.....
Nak melawat kebun bunga Lavender!!
Hari tu tak berkesempatan nak melawat gara2 hujan gerimis di tengahari....
Hihihi...
Ada rezeki insyaallah pasti kami datang lagi.


Ok la....
Cukup tara ni....
Mak nak siap2 untuk solat maghrib dan dinner kat luar.
Nanti mak sambung lagi entry ni.


Da daaaaaaaaaaaaaa.....


Wednesday, September 4, 2013

Resepi Kuih Limas Yang Sedap dan Set Langsing Shaklee.


Ini memang entry tertangguh!!
Entry ini tentang projek masak memasak mak Sabtu hari tu.
Nak jadikan cerita, kuih yang mak masak ni dah pun mak buat untuk kali kedua semalam sempena menyambut kepulangan ayah dari Algeria.
Ayah ke Algeria pada 25 Ogos yang lalu......
Kiranya hampir 10 hari lah ayah tak de bersama kami di sini.
Mujur ada opah dan tok yang sudi menemankan kami anak beranak.....
Terima kasih :)
Apa yang pasti, mak rasa sangat rindu pada ayah.
Anak4 lagi lah!! Siap melompat-lompat apabila nampak ayah di depan pagar.
Huhu........
Alhamdulillah perjalanan ayah dipelihara Allah.


Okey, berbalik tentang cerita kuih masakan mak.....
Kuih kali ini adalah kuih LIMAS......
Ahaaaa pernah dengar ke???
Ada yang pernah, dan ada yang tak pernah.
Ni antara kuih kegemaran mak okey :)
Mmmmmm sangat sedap jika kena gaya membuatnya.


Kuih limas sama rupanya dengan kuih tepung pelita.
Apakah perbezaan antara dua kuih ini?
Kuih tepung pelita dibuat daripada tepung beras.
Manakala kuih limas adalah dari tepung gandum.
Tepung pelita agak lembik teksturnya.
Manakala limas agak padat dan keras sket teksturnya.
Lain2 adalah sama ya.


Lagi satu kuih yang ala2 kuih limas ni adalah kuih tako.
Haaaa apa plak bezanya??
Sarang kuih tako dibuat daripada daun pandan..... manakala limas pula dibuat daripada daun pisang.
Tako juga berbentuk empat segi sama.
Limas pula berbentuk empat segi tepat.
Tako ada aksesori (sengkuang cina) di dalam kuih tetapi limas tidak ada apa2.
Dan lagi, tako dibuat dari tepung hon kwe manakala limas dari tepun gandum.


Info menarik yang mak taak pasti sejauh mana kebenarannya.....
Limas banyak terdapat di Perak.
Tepung pelita pula di Pantai Timur.
Manakala tako pula di selatan tanahair.
Mak hanya buat konklusi dari pengalaman mak yang dah banyak kali pindah dan jalan2 ke negeri orang ya....
Mungkin teori ini benar atau salah, Wallahu'alam.


So hari ni, mak nak share resepi kuih limas; kuih tradisi Perak.
Senang jek ok.
Cuma awal2 cakap la.....
Kuih ni memang tinggi kalori.
Hahahaha.
Jadi pada yang nak berdiet tu, pandai2 korang laah ok!


Bahan2 yang diperlukan ........ Ooopss santan tu, guna 3 kotak ok.


Daun pisang untuk membuat sarang kuih limas. Mak tak sempat nak snap gambar cara membuatnya sebab opah yang buat bersama cucu2nya. Sedar2 dah siap :)


Mama aka opah tiada resepi khusus untuk membuat kuih limas.
Mmm jadi, mak apa lagi, gugel la.
Mak mencuba resepi secara asasnya dari blog e-nalovelykitchen.
Macam biasa, mak modified sket ok :) Hihihi

So resepi yang tertera adalah resepi yang telah mak modified la :)
Taraaaa ............
*
*
*
*
*
RESEPI KUIH LIMAS

Bahan Lapisan Bawah:
1 kotak santan pekat @ santan kara.
1 1/2 cawan air perahan daun pandan yang sudah diblender.
(daun pandan nak guna banyak mana tu sukati korang le. janji hijau! :))
1 cawan tepung gandum  
2 sudu besar gula

Cara-cara:

Kisar daun pandan dengan santan cair dan tapis.
Masukkan gula, tepung gandum dan pewarna hijau jika perlu dan kisar sebati. Ketepikan.
Bahan Lapisan Atas:

2 cawan santan pekat @ 2 kotak santan kara
1/2 air kosong
1 cawan tepung gandum
2 sudu teh garam
Cara-cara:

Satukan semua bahan, kisar dan ketepikan. Jika tidak menggunakan pengisar, adunan perlu ditapis supaya tidak berketul. Ketepikan.
Cara-cara :
  1. Panaskan pengukus.
  2. Letak 1 sudu kecil gula pasir dalam acuan. (jangan catu gula ok)
  3. Tuang adunan lapisan bawah (warna hijau) separuh acuan.
  4. Kukus selama 10 minit dengan api sederhana.
  5. Angkat dan tuang adunan atas.
  6. Kukus lagi selama 10 minit.
  7. Sedia untuk dihidangkan ketika panas atau disejukkan dulu di dalam peti ais. Selamat mencuba


Ni masa baru nak mula..... Baru nak buh gula ye. Notes ---- tak payah la nak catu gula. Sebab, bila gula yang ni dicatu menjadi separuh, kuih kita akan jadi kering dan sedikit keras. Gula dibawah ini berfungsi untuk buat kuih kita lembut dan agak basah2. Aaaaa itu yg buat sedap tuh! Kalau kurangkan gula, dia tak berapa nak basah kan..... Mmmm bila jadi macam tu, kuih limas kena tukar nama jadi kuih talam :) Hahahahaa.....


Ni la rupa kuih limas yang sudah dimasak.... Sedap dimakan bersama teh o. Kalau nak sejuk, buh dalam peti pun okeh.


Keratan rentas kuih limas......


Haaaa apa lagi.....
Tiada alasan dah untuk kawan2 tidak mencuba.
Sedap o.....
Cuba try.


Ahaaaaaa!!!
Sebelum terlupa.
Makan benda bersantan memang la sedap ye.
Sedap nikmat gitu......
Tapi, pada yang rasa terlebih makan..... atau sememangnya dia sedang berdiet tapi tak mampu mengawal rasa nak membedal limas mak ni haaaa..... Dun worry okey...
Dapatkan .............
*
*
*
*
*
*



ATAU




ATAU




Hahahahaha......
Jangan tak tahu, ketiga2 ni boleh membantu membuang lelemak tadi......
Ia juga ada fungsi lain ok.....
Fungsi yang pasti memberi manfaat buat tubuh badan kita.


Jika pitih berkepuk-kepuk, boleh dapatkan ketiga-tiganya.
Jika pitih berkepuk je, boleh dapatkan dua....
Jika ada pitih je, dapatkan satu pun dah ok.
Jika tak nak dapatkan, haaaaa pergilah pusing padang ataupun berlari sejam..... Tapi korang ada masa ke weh? Hahahaha.
Only then kalori yang dah dimakan itu terbakar.
Hahahahaha.


Mana nak dapat ye???
Boleh roger mak ok.....
Jangan tak ingat ok....
Mak kan ke Shaklee distributor.
Hihihi.....
Roger sini ya....


Shaklee id : 956846
fb - Ila Razali
0123982250
COD - SHAH ALAM, DENAI ALAM, KOTA DAMANSARA, TUDM SUBANG, BUKIT SUBANG DAN KAWASAN SEKITARNYA SERTA KL SENTRAL (WORKING DAYS ONLY).

Jika anda si Johor Bahru @ Pontian,
Boleh contact
fadzilah hasan
fb - fadzilah hasan
0127110459
COD - PONTIAN, TANJUNG BIN, BENUT, PEKAN NANAS DAN KAWASAN SEKITARNYA.

Daaaa daaaaa
Nanti kepoci lagik.



Friday, August 30, 2013

Kisah Mak & Chicken Pox & Shaklee Set Cantik.

 
Selamat petang.......
Assalamualaikum....
Salam Jumaat yang barokah buat semua :)
 
Malam tadi mak godek2 laptop anak mak.
Tetiba terjumpa akan gambar tahun lepas ketika mak terkena serangan chicken pox.
Ada orang panggil demam pelentung. Ada jugak yang panggil jentungan. Ada jugak yang panggil bertih. Dan ada jugak yang panggil bahasa buku, cacar.
Hihihi.....
Mak ingatkan mak tak kena.
Tak pernah terlintas dek akal mak yang singkat ni mak akan kena ciken pox pada usia 32 tahun!! Huhuhu.
 
Pembawa ciken pox ni adalah anak sulong mak, Syawal Azhad.
Setelah dia hampir sihat, dua minggu selepas dia diagnos ciken pox, kami sekeluarga pulang ke kampong ayah di Terengganu.
Dua hari kemudiannya, Sarah Aisyah dah mula menunjukkan tanda2 kena ciken pox.
Huh!! 
Then, jangkit kat mak plak.
Then Syawal Adham dan Sarah Awatif.
Alhamdulillah ayah tak terkena jangkitan memandangkan dia dah kena masa dia tingkatan 4 di Taiping dulu.
Jadi ayah yang dibantu nenek yang jadi jururawat kami2 yang sakit ni.
Hihihi.....
 
Antara mak dan anak4...... mak rasa mak yang truk sekali!!
Tak tahulah kenapa.
Sakit kepala gila! Sakit belakang..... gatal..... sakit mata.
Dengan kata lain, satu badan lah sakit :(
Lagi sadis, ciken pox mak siap ada nanah! Uwaaaaa!
Yang mak paling tak leh lupa, setiap kali mak solat, memang muka, mata, hidung rasa nak tercabut ketika rukuk! Sujud lagi lah kan.... Biji2 ciken pox di dahi kena sejadah!
 Oooooo sangat siksa.
Huhu.
Mak rasa sangat sedih setiap kali mengenangkan wajah yang rosak gara2 ciken pox.
Uwaaaaaa.........
Down, sedown2nya..... :(
Lagi takut, jika berlubang2.....
Arghhhh tak nak!!!
Tapi apa pilihan yang ada?? Dah memang termaktub yang mak akan kena ciken pox pada usia 32 tahun.
So redho jek la.
 
 
Taraaaaa!!!Ini pendedahan ekslusif ok. Mak tak pernah share gambar ni kat laman maya. Hahaha. Takut tak???? Nampakkan betapa stressnya daku!!Yang atas hidung tu yang paling beso dan sakit! Redho akan sakit tapi sedih :( Sakit oooo! Tempek2 putih tu ubat sapu klinik tuh. hihihi.
 
 
 
Sepanjang mak kena ciken pox, boleh dikatakan hari2 mak gugel supplement terbaik yang membantu untuk mak baiki kulit muka mak.
Dan setiap kali digugel, pasti jumpa wajah lelaki pasrah yang kena ciken pox tu.
Hahahahaha..... pasti ramai dah pernah jumpa lelaki tu kan.
Sian jek tengoknya.
Hahahaha....
 
Jadi, melihatkan testimony dia tu, mak pun contact kawan mak dan order set cantik dengannya . 


 
Set cantik ada 3 jenis supplement okey.
Vitamin e, vitamin c dan vitamin b complex.
Mak beli complete set ok....
Haruslah kan..... siapa yang tak nak cantik.
Lagi nak cantik apabila kena ciken pox macam ni.
Hahahaha
 
Dalam kes mak, vitamin e khusus untuk hilangkan parut yang cedera itu.
Mak dicadangkan oleh kawan mak untuk makan sebelum tidur.
Dan sebijik lagi dipecahkan dari kapsul dan di sapu dibahagian muka yang cedera.
Vitamin b plak dimakan sebiji untuk mengurangkan tekanan dan fungsi2 lain....
Vit c plak sebagai anti-oksida semulajadi yang penting dalam proses baik kulit yang rosak.
 
Maka.....
Gigih lah mak menelan, menempek, minum air bergelen supaya kulit mak dapat sembuh segera.
Dalam masa sebulan Alhamdulillah ada perubahan .....
Sikit.... sikit....sikit...... Alhamdulillah kesan2 ciken pox pudar.
Disebabkan mak memang dah difahamkan betapa perlunya istiqamah dalam pengambilan vitamin Shaklee, jadi mak tak jemu2 berusaha......
Telan....tempek....telan.....tempek.
Hahahaha......
 
Kini dah hampir setahun dah peristiwa ni berlaku.
Hanya kerana peristiwa ini lah mak secara tak langsung menjadi pengambil vitamin Shaklee tegar.
Dan hanya hampir setahun barulah mak jadi pengedar Shakleee.
Gila lamakan??
Hahaha.....
Paling2 malas nak telan pun, vitamin B memang mak tak lupa.
Vitamin b adalah antara vitamin kesayangan mak ya.
Nak tahu kenapa ???
Nanti mak cerita pada entry yang akan datang.
 
 
 
Ni gambar bulan puasa 2013. Alhamdulillah semua parut ciken pox dah hilang. Tapi, atas hidung mak tu memang ada kesan lubang yang besar. Betul2 tinggalkan kenangan buat mak. Hihihi......
 
 
Ini adalah kisah mak, ciken pox dan Shaklee.
Mak hanya cerita secara ringkas je ok.
Later2 mak akan cerita khasiat vitamin ni secara detail ya.
So tunggu :)
 
Okeylah kawan2.....
Mak nak siapkan minum petang ......
Nanti2 mak kepoci lagi ok.
 
Sebelum berakhir, jika ada yang berminat untuk mendapatkan SET KECANTIKAN atau produk Shaklee, bolehlah contact mak ya.
 
Shaklee id : 956846
fb - Ila Razali
0123982250
 
Jika anda si Johor Bahru @ Pontian,
Boleh contact
fadzilah hasan
fb - fadzilah hasan
0127110459
 
Okey...... da daaaaaaaaa
 

Wednesday, August 28, 2013

Commonwealth Scholarship - Biasiswa Untuk International Postgraduate Student Yang Berminat Further Study Di Malaysia 2014.

COMMONWEALTH SCHOLARSHIP AND FELLOWSHIP PLAN (CSFP)

 
The Malaysian Commonwealth Scholarship and Fellowship Plan are awarded by the Malaysian Government to the nominated students from the Commonwealth countries to study at the post-graduate level in Malaysia. This is a Government to Government scheme without any bond imposed by Malaysia. The awards for Mastersdegree are between 12 to 24 months depending on the courses. Awards for pursuing PhD degree are for 3 years. The Awards are only applicable for candidates pursuing full-time degree programme in Malaysia.


ELIGIBLITY CRITERIA
To be eligible for COMMONWEALTH SCHOLARSHIP AND FELLOWSHIP PLAN (CSFP), applicants must fit the following criteria:-
  1. Not be more than 45 years of age during application.
  2. Obtained a minimum of Second Class Upper (Honours) or a CGPA of 3.5/4.0 at Bachelor Degree Level for Masters Degree applicants and for PhD candidates must possess CGPA 3.5/4.0 or very good result at Masters degree level in a similar field of intended PhD study. In addition, for post-doctoral programme, the selection will be evaluated based on the number of books produced, refereed/non refereed journals, portfolio and patent copyright. The Post-Doctoral candidate must have excellent reputation in research and possesses knowledge related to the research to be carried out.
  3. Took one of the following English Language Proficiency Test not more than two years before the date of application. The list of tests and minimum scores required:
    1. IELTS Academic Test with a score of at least 6.5; or
    2. TOEFL paper-based test with a score of at least 580 or computer-based test with a score of at least 230 or internet-based test with a score at least 92.
  4. In excellent health condition and certified by a Certified Doctor/Medical Professional. The cost of medical examination is to be borne by the applicants
  5. Wrote a proposal that is relevant to field of studies.
  6. Has applied for and gained admission to postgraduate and post-doctoral studies in Malaysia (conditional letters of offer will be accepted at the time of application or has a confirmation of acceptance or affiliation with the universities in Malaysia).

VALUE OF SCHOLARSHIPS
Each scholarship consists of:-
  1. Air tickets from recipient’s capital city to Malaysia
  2. An approved tuition fees
  3. Monthly maintenance allowance
  4. Annual grant for books and internal travel
  5. Medical / Health Insurance
  6. Installation and Termination grant
  7. Thesis allowance
  8. Visa
* The Government of Malaysia reserves the rights to review the value of awards at any time (and if such changes are made, the value of scholarship will be changed and the effective date will be informed to the successful candidates).

PRIORITY STUDY AREAS
Field of studies is in the following priority areas:
  1. Science and Engineering
  2. Agriculture and Fisheries
  3. Economics and Islamic Finance
  4. Information and Communication Technology
  5. Biotechnology
  6. Biosecurity and Food Safety
  7. Infrastructure and Utility
  8. Environmental Studies
  9. Health not including nursing, medicine, clinical pharmacy.
* Applicants may choose any related course within the field/areas mentioned above
SELECTION CRITERIA
Applications will be considered according to the following selection criteria:-
  1. High-level academic achievement
  2. The quality of the research proposal and its potential contribution towards advancement of technology and human well-being.
  3. Excellent communication, writing and reading skills in English Language

GENERAL CONDITION OF AWARD
  1. Scholarship holder must undertake full-time studies for postgraduate studies at a campus of Malaysian Universities.It is the responsibility of the scholarship holders to confirm admission to the university.
  2. Scholarship holders must not change their programme during tenure of the scholarship except with written permission from their university and the Ministry of Higher Education Malaysia.
  3. Scholarship holders must follow the approved programmes and abide by the university’s rules, regulations and codes of conduct.
  4. Any suspension from the university will result in immediate suspension of award. Monthly allowances are not payable during suspension, including suspension due to illness.
  5. It is the responsibility of successful candidates to apply for and meet the requirements for the issuing of an appropriate entry visa including medical examination. The offer of the scholarship does not guarantee the granting of a visa.
  6. Scholarship holders must maintain satisfactory progress and good standing as stipulated by their host university and degree programme, or the scholarship will be withdrawn.
  7. The scholarships are tenable in Malaysian universities and research must be carried out in Malaysia.
  8. Scholarship holders are not allowed to take any paid employment during their tenure unless with written approval from the host university.

HOW TO APPLY
All applications should be made ONLINE through Ministry of Higher Education’s website at https://payloan.mohe.gov.my/INTER/ starting from 01 August 2013 until 10 September 2013.
STEP 1
  • REGISTER your Passport Number or National Identication Number, password and email address.
  • LOGIN to online application form and fill in all section completely.
  • Please ensure all informations are correct before you print the application and logout.
STEP 2
  • Please attach printed application form together with the following documents:
    1. Recent passport size photograph.
    2. Completed Medical Report. [download]
    3. A certified copy of current passport showing evidence of citizenship.
    4. A certified copy of academic transcript, testimonials and/or references relating to the relevant study, co-curriculum activities, achievements.
    5. A certified copy of English Language proficiency certificate (Test of English as a Foreign Language/TOEFL or International English Language Testing Service/IELTS)
    6. Curriculum Vitae.
    7. Admission letter from Malaysian University.
    8. Two letters of recommendation from two (2) people who can act as referees to support your application. [download]
    9. Endorsement Form. [download]

  • You are required to complete the two Letters of Recommendation from two referees, Endorsement Form and Medical Report. Please bring printed ONLINE application form and required documents to the Ministry of Foreign Affairs or the relevant agency responsible for the scholarship in your country to get the endorsement.

STEP 3
  • Scan all documents stated above in PDF format and LOGIN to MIS Online Application. [How to convert documents to PDF format]
  • You are required to attach the documents and click SUBMIT button to submit the application. You will see the notification message when the process is done. All the application is fully online. No hard copy is required. Bring the hard copy of application form and original certificate during the interview session.

IMPORTANT NOTES
  1. Late submission will not be entertained no matter what reasons are given.
  2. Applications without sufficient documents stated will not be considered.
  3. The decision on succesful candidate made by the Ministry is final. Any queries on the final decision will not be entertained.
  4. All documents valid for six (6) month from date of application i.e. Medical Report, Endorsement Form and Reference Letters.
  5. Has not commenced studies with offer letter from Malaysia University or has enrolled studies not more than :
    1. Master : 1 Semester
    2. PhD : 2 Semester

  6. Please attach your documents accordingly to the list below : -
    1. Recent Passport Size Photographs.
    2. A certified copy of current passport showing evidence of citizenship.
    3. Completed Medical Report.
    4. A certified copy of academic transcript.
    5. A certified copy of English Language proficiency certificate (Test of English as a Foreign Language (TOEFL) or International English Language Testing Service (IELTS).
    6. Curriculum Vitae (CV).
    7. Admission letter From University.
    8. 2 Letters of recommendation from two (2) people who can act as reference to support your application.
    9. Endorsement Form (From Applicants Home Countries Ministry of Foreign Affairs. For those already resides in Malaysia, form to be endorsed by embassy/ high commissioner in Malaysia.).

FURTHER ENQUIRIES
For further enquiries, please contact us:-
SCHOLARSHIP DIVISION
MINISTRY OF EDUCATION MALAYSIA
(formerly known as Ministry of Higher Education Malaysia)
LEVEL 2, NO 2, TOWER 2
JALAN P5/6, PRECINCT 5
FEDERAL GOVERNMENT ADMINISTRATIVE CENTRE
62200 PUTRAJAYA
Email: asnira.mohtar@moe.gov.my / norashikin.rahman@moe.gov.my
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Phone : +603 8870 6000 ext 6368 / 6337 / 5409