AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Business Recommended. Show all posts
Showing posts with label Business Recommended. Show all posts

Tuesday, March 19, 2013

Mini Bakeri Jiran Depan Rumah - http://nureimi.blogspot.com.

 
Ahaaaaa!!
Pagi ni, sedang mak menyiram pokok bunga di laman mak yang sekangkang kera itu, tiba2 jiran depan mak bagi mak something :)
Rezeki di pagi hari....
Alhamdulillah .....
 
 

 
Tu dia.....
Cheese tart!! Sedapnya la hai.....
Jiran depan mak ni memang tokey apam, tokey tart, door gift, kek moist, kek pisang, muffin etc.
Dengan kata lain; mini bakeri gitu.
 
Sebenarnya mak memang ada order kat dia semalam melalui laman social facebook.
Rasanya ni kali ketiga atau keempat mak order hasil bakerinya ini.
Hihihi....
Mak tanya dia samada dia nak buat tart ke tak.
Kalau yer, nak selit order jugak barang 10 ketul.
Hihihi....
Minimum order tart dengan tokey ni adalah 30 ketul....
Huh banyak tu untuk keluarga mak. Masak nak ngabiskan!!
Jadi, selit2 jek la sket2.
Hihihi....
Seketul rm0.60 sahaja.
 
Apsal mak tak buat je???
Hohoho...... Jangan sesekali tanya soalan itu....!!
Mak tak buat sebab mak takut mak yang makan paling banyak!! Bila nak slimnya kalau macam tuh???
Hahahaha.....
Jadi kita outsource aje.
Senang, sempoi dan mudah.
 
Tapi pagi tadi, dia bagi percuma aje :)
Alhamdulillah....
Terima kasih adik :)
Moga rezeki kamu pagi ni dan hari2 akan datang lebih murah.......
Oooops lupa plak.....
Jika ada pembaca yang teringin nak rasa, boleh lah ke blog jiran mak untuk info lanjut....
Klik link di bawah ni ok :)
 
Ok la....
Mak nak sambung menikmati cheese tart mini bersama nescafe panas.....
Nanti kepoci lagi...
Da daaaaa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Monday, January 7, 2013

Contact Number Tukang Repair Mesin Basuh Mak :)

 
Dah hampir sebulan mesin basuh tercinta mak sakit ......
Mak memang tak sangka yang mesin Toshiba 10 kg yang dibeli pada 2010, sudah mula menunjukkan tanda-tanda sakit.....
Huh.... rasa baru jek beli.
Tapi tu la dia.....
 
Bukan sakit otak....
Otaknya masih sihat walafiat... Alhamdulillah.
Ia masih berfungsi dengan baik.
Cuma mesin kini mengeluarkan bunyi yang sangat kuat apabila ia berpusing untuk spin dan membasuh.
Jika mak basuh kain, tak mustahil satu lorong boleh dengar tau.
Bunyi macam ada terseret besi gitu!! huhu.....
 
Disebabkan risau bunyi mesin mak ni mengganggu jiran tetangga lebih lama, jadi mak mengambil keputusan memanggil tukang repair mesin basuh.
Ayah pun bertanya dengan tukang repair mesin basuh di Kota Damansara.....
Masa ditanya hari tu, katanya beres jek untuk datang ke rumah.
Bila di sms, tak balas2 pula....
Hohoho....
Cari orang lain aje la..... !! 
 
Cari-cari di mudah.my, lalu terjumpa iklan.
Ayah pun telefon....
Ingatkan Cina.
Bila lama2 bercakap, Melayu juga rupanya.
Ok sangat laaa kan.....
Maka, appointment pun dibuat.
Jadi, hari ini, mereka pun datang sekitar jam 5 petang.
Ramah-ramah belaka.....
Hensem2 plak tu! Hahaha....
Jeles plak ayah baca ni nanti :))
 
 
 
 
Mamat tengah tu adalah boss of the business.
Dua lagi tepi tu, trainee......
Pantas jek tangannya buat kerja merepair nih.
Sambil tu mulut tak berhenti bercakap dengan trainee dan ayah menerangkan apa masalah mesin basuh mak ni.
Mesin basuh mak ni patah brakenya.
 
Brake apa la plak tu????
Brake untuk berhentikan tub tu ......
Kalau kita buka mesin basuh yang sedang berputar spin, automatic mesin akan berhenti kan.....
Tapi untuk macam kes mesin mak yang patah brakenya, tub takkan berhenti berputar on the spot.....
Take time gitu......
Kira mesin mak ni dengan kata lain, memang hilang ciri-ciri keselamatan le.
Tapi tak pe la....
In shaa Allah, anak4 takkan buka mesin basuh ketika sedang beroperasi.....
In shaa Allah.
Rupa brake tu macam brake basikal zaman dolu.
Bila patah, dia bergeser antara satu sama lain.....
Maka terhasillah bunyi geseran yang kuat tuh....
Tu lah dia...
 
Kata mamat boss ni, kalau nak ada brake semula kena la ganti bracket yang baru.
Dalam 3-4 hari akan ada stok.
Kos yang dikenakan rm 450....
Owhhhh konpem tak pe dolu la...... :)
Jenuh tu!!
Jadi, boss repair dengan mudahnya untuk keluarkan brake yang patah......
Kosnya rm 90.
Now mesin mak senyap seperti sediakala....
Alhamdulillah.
 
Menurut mamat boss ni, brake yang mudah patah ni adalah satu-satunya kelemahan mesin basuh Toshiba.
Spare part gantian pun mahal....
Lain2 In shaa Allah boleh dipuji.
Mamat ni kata lagi, later2 better beli front loading brand Electrolux.
Baju tak rosak.... tak berbulu.... kebal dan tahan lasak.
Tapi rega.....
Gulung tikar le.
Hahahahaha....
 
Okey, sebab servis mamat boss dan traineesnya okey....
Mak berkenan nak rekemenkan businessnya pada kawan2.
Kalau ada yang memerlukan perkhidmatan mereka, bolehlah contact mereka ....
Ni alamat nya ye.....
 
 
 
Bukan sahaja boleh repair mesin basuh....
Peti sejuk, air cond dan macam2 lagi.....
Service depan pintu anda tu yang menariknya......
By the way, mak memang tertarik dengan nama company mereka ni......
Nama simple yang penuh bermakna.....
"CAHAYA KESYUKURAN (CKS)"
Senang nak ingat kan :))
 
Okey la .....
Need to sleep now.
Esok school......
Da daaaa........