AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Resepi Mee. Show all posts
Showing posts with label Resepi Mee. Show all posts

Sunday, October 9, 2016

Resepi bihun singapore bertelur with cili api potong bercuka.


Selamat pagi diari..... 
Hari ni ahad.... 
Ahaaaa.... macam biasa lah... salah satu cara menikmati cuti hujung minggu ialah dengan tido selepas subuh dan sarapan lambat. 
Hahahaha. 
Sejak habis UPSR, ahad kami memang macam ni. 
Nobody need to go to tuition class.... so apa lagi, zzzzz kihkih. 
Enjoy our leisure time sebelum Adham pulak tolak gear untuk UPSR 2017. 

Semalam, satu rumah tak proper dinner.
Just makan apa saja yang ada di dalam rumah. 
Kids memilih untuk makan roti canai frozen sahaja. 
Haaa mudah! 
Ibu dan bapa pulak just menikmati kopi susu. 
Tak tahu la kenapa ntah..... semalam, rasa kenyang jek. 
Tak de nafsu nak makan malam jugak. 

So bangun pagi ni, tu diaaaa craving tahap jebon la!! 
Jadi mak Ila pun intai kabinet kut2 ada apa yang boleh dimakan. 
Yesss bihun. 
Bihun ni Awatif's favourite. 
Tapi ayam daging tak defrost lagi.... 
Mmmm its ok... mak buat rampai telur dan fish ball aje la. 
Taraaaa.... 
Maka terhasillah bihun singapore bertelur with cili api potong bercuka. 
Mudah je.... siap dalam 10 minit. 
Nak makan begitu pun boleh... 
Tapi nak lagi yummy buh la cili api bercuka itu. 
Sedap okeh. 
:)
Okey laaa happy sunday semua. 


Bahan-bahan :-
Bihun separuh bungkus (ngam2 family mak Ila)
bawang putih 3 ulas racik 
fish ball 
telur 2 biji (scramblekan okey)
daun sup daun bawang 
black pepper
pasti sedap sket 
garam 
minyak 

Cara-cara :-
1) Panaskan minyak.Tumiskan bawang putih hingga naik bau. 
2) Buh fish ball. Kacau sehingga garing sedikit.
3) Buh pasti sedap dan garam dan balack pepper. 
4) Buh air sket untuk larutkan serbuk2 tadi. 
4) Then buh la bihun dan telo scramble tadi, Kacau. 
5) Buh daun sup daun bawang dan kacau. 
6) Siap. 

Resepi cili api bercuka :-
1) Potong cili api 
2) Buh kicap manis / masin - ikut suka la. 
3) Buh cuka. 
4) Kacau dan siap. 

Thursday, December 1, 2011

Mee Hailam



Alhamdulillah mak sudah santap......
Alhamdulillah, mak sudah selesai ngabis air 2.5 liter air kosong...... 
Plan nak minum 6 liter hari ini....... 
Hari ni, kena minum banyak, sebab mak buat herbalife shake sukatan baru waktu sarapan tadi. 
2 f3 dan 2 f1. 
Bila f3 lebih dari satu sukatan, maknanya total air yang perlu diambil lebih banyak dari biasa.
Dengan kata lain perlu lebih 4 liter.
Jika tak berat makin lambat turun......plus badan akan jadi gagah perkasa gitu..... ekekeke. 


So menu hari ini...... 
Mee Hailam aje.....
Tujuan utama, nak ngabiskan daging korban hari tu....... 
Lagipun kami di rumah ni buhsan dah makan nasi. 
Tu pasal sebagai gantian, untuk hari ni, mee jadi pilihan. 
Mee ni hasil resepi kawan dari myresepi. 
Tapi cara mak masak pun memang lebih kurang sangat2 dengan resepi ni. 
Jadi senang sangat la.....  
So hasilnya .....
Taraaaa...... Kenyang ...... erkkkk. 
Selesai makan2 hari ini.... 
Just tunggu shake time malam karang sahaja. 




Copy paste resepi asal...... 
Ada masa boleh la cuba ya....... 
Sedap dan mudah........


  • Sedikit daging lembu dihiris nipis. (Ikut suka berapa banyak. Kalau suka banyak, letaklah banyak, kalau tak, letaklah sikit. Kalau nak masukkan ayam boleh gak.
  • 10 ekor udang (sederhana besar - dibuang kepala dan separuh kulit di badannya) - MAK TAK LETAK.
  • Bawang merah besar ( 1 labu - yang sederhana je dicincang)
  • Bawang kecil 2 ulas. (dicincang halus)
  • MAK BUBUH BAWANG PUTIH 4 ULAS
  • MAK BUBUH HALIA 1/2 INCI
  • 1 sudu makan lada hitam (kalau nak pedas tambahlah lagi - ditumbuk, tapi janganlah sampai hancur sangat) - MEMANG PEDAS..... :D TAK PEDAS WAKTU MAKAN, TAPI PIJAR SELEPAS MAKAN. HAHAHA.
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap manis
  • 2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air untuk memekatkan kuah)
  • bunga kobis
  • sawi
  • lobak (dihiris ikut bentuk sesuka hati orang yang masak)
  • 2 mangkuk air (air ni boleh tambah ikut banyak kuah yang kamu suka. tapi kalau kuah banyak kena tambah tepung jagung sikit lagi ( ikut kesesuaian kepekatan kuah)
  • Sedikit garam (jangan banyak sebab dah ada sos tiram dan kicap
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Tumis bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak hingga wangi.
  2. Masukkan daging dan masukkan air dan biar daging empuk. Kalau air kurang, tambahkan air lagi .(daging kalau rebus asing boleh juga tapi nanti kurang manis)
  3. Masukkan lada hitam, sos tiram, dan kicap. Biar mendidih sekejap
  4. Masukkan udang
  5. Masukkan sayur dan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Bila sudah agak pekat, tutup apinya.
  6. Lepas tu curahkan kuah ni kat mi tadi. Bolehlah bedal.

Wednesday, May 6, 2009

Laksa Mee

Hari ni kononnya aku diet balik. Hahahaha....Instead of masak yang lemak2...aku plan minggu ni straight nak masak yang "air" je. Mmm semalam aku beli majalah SAJI. Nostalgia laa plak coz ada resepi laksa mee. Tetiba je teringat kat zaman SMKASAS, Bota dulu. Selalunya bila gang2 Lumut / Manjung ada tetamu; pastinya ada laa tupperware berisi laksa mee kat dorm atau bilik bacaan!! And the best thing is time membedal laksa mee beramai-ramai. Hahahaha....Best betul laa!!! Selalunya tokey laksa mee ni si Noni & Masrahha. Noni laksa mee version Pantai Remis....manakala Masrahha version Pangkor!! Dua2 jenis tu memang sedap ! Alamak rindu gila laa plak kat kawan2 aku rasanya!!!

So today aku pun rajinkan diri aku buat laksa mee. Kebetulan bahannya simple so senang je nak buat. Hikhikhik.... Tapi time aku nak masak laksa mee ni kan memang time tension laaa!! Mmm anak2 aku sekarang terlebih dos suka study. Wakakaka!! Sat2 kena pi tengok apa yang depa lukis laa....apa yang depa color laa...macam2!!! Jadinya layanz je laa. Yang si Awatiff plak tak mau tido2....Buaian dia rosak malam tadi...(buaian turun temurun tuh!!). Jadinya tak abis2 merengek gitu ....Pening kepala haku sekejap... At last alhamdulillah jugak siap semua. Anak pun dah makan...aku pun dah makan....dan yang penting anak3 dah tido. Baru laaa aku ada masa untuk diri sendiri.

Mmm tu laa sapa kata jadi suri rumah ni senang, mudah, happy dan enjoy? Mmm hanya yang dah lalui je tahu betapa letih @ capek @ pening nya life as a housewife @ ibu @ isteri @ house keeper @ peniaga online plak !! Lagi laaa.....Huhuhu.... Sometimes waktu untuk diri sendiri tu tak der .... Apa leh buat? Dah life memang begitu kan? Cuma anggap ia ibadah aku pada Allah ..jadi aku pun tenang.


RESEPI LAKSA MEE :-
Bahan-bahan:-
1 paket laksa mee (celur hingga lembut dan toskan) Aku beli mee misua aje.
1) Bahan sambal :-
20 tangkai cili kering (blend)
1 labu bawang besar
2 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
sedikit belacan
500g udang
1 cwn air asam jawa
Caranya :-
- Tumis bahan kisar hingga naik bau.
- Masukkan air asam jawa, garam, gula, perasa dan kacau rata.
- Tumis hingga naik minyak dan sambal masak. Ketepikan .....
2) Bahan sayur kacang :-
10 tangkai kacang panjang (potong halus)
2 ulas bawang merah (hiris)
2 ulas bawang putih (hiris)
1 sudu kicap
1/2 lobak merah (potong dadu)
1 paket lobak asin
Cara menyediakan :-
- Tumis bawang putih, bawang merah sehingga naik bau.
- Masukkan lobak merah, kacang panjang, lobak asin dan gaul rata.
- Masukkan kicap dan garam secukup rasa, gaul rata dan ketepikan.
3) Sup Ikan - Bahan-bahannya :-
2 ulas bawang merah (hiris)
2 ulas bawang putih (hiris)
1 ekor ikan kembung (potong tiga)
daun sup
daun bawang
Asam gelugur
air
Cara menyediakannya :-
- Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
- Masukkan air dan asam gelugor. Biarkan mendidih
- Masukkan garam dan perasa dan renehkan sebelum padamkan api.
- Masukkan laksa mee ke dalam mangkuk diikuti dengan sambal dan sayur kacang. Masukkan daun sup & daun bawang.

Thursday, January 29, 2009

Mee Rebus Teganu

Mee Rebus Terengganu.. Ila kawin ngan orang Jerteh. First time rasa mee ni masa baru2 kawin dolu. Psl kat tempat ila mee rebus nih mcm style mee jawa tuh. Kat teganu mee rebusnya ala2 mee sup gitu. Ni laa rupanya.....
How to prepare it??


1) Blender bwg merah dan putih dan lada hitam.
2) Panaskan minyak dlm periuk... tumis laa bwg2 nih
3) Dah wangi msukkan ayam, daging, sotong/udang...
4) Masukkan air berapa banyak nak... pastu buh garam...kalau nk pedas top up laa lada itam tuh.
5) Biar mendidih pastu buh plak sayur2an..Antaranya carrot, sawi, kobis dn mcm2 lagi laa.
6) Kalau ada fish ball pun leh je masuk jgk. ekekeke....
7) Pastu biar sat... then angkat laa. leh laa mkn.


Dihidang bersama asam limau, cili api blender jeruk (dicuka), bwg goreng dan daun sup bawang. Kalau rasa nk ubh selera leh laa try.