AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Sunday, March 18, 2012

Putrajaya Cruise

Ini aktiviti Sabtu....
Aktiviti yang sangat2 tak diplan..... berlaku apabila kami ikut kata hati :) 

Tengahari semalam mak dan family santap di restoran nasi arab TTDI Jaya, Shah Alam.
Usai makan, ayah pun tanya nak ke mana? 
Azhad pun kata - naik bot :) 
Tahu2 viva putih yang kami naiki dah pun menghala ke Putrajaya .... hihi. 
Plan nak naik cruise Putrajaya ni memang dah lama.
Idea nak naik cruise ni pastinya idea mak :) Ekekeke.... 
Mak tengok fb cikgu Azhad yang makan angin di cruise Putrajaya.... Wah pastinya menarik jika bawa anak4 mak ke sana. 
So apa lagi.... mak pun hasut lah ayah!! 
 Ayah yang termakan hasutan isterinya ini langsung berjanji dengan anaknya; hanya naik cruise selepas tamat exam. So semalam was the day :)

Semalam, Putrajaya ada fiesta belon panas yang ke 4.
Mmmm punya la ramai orang! Panas-panas pun orang gagah juga ya! 
Cuma time mak datang tu, tak de la pertunjukan belon panas tu sebab pertunjukan belon panas start at 8 pagi - 11 pagi dan jam 6 petang - 9 malam. 
Jadi memang tak de menjejak kaki kami ke tapak belon panas itu.
Tak kisah lah tu.....kita pergi tengok belon panas tahun depan plak :) 
Insyaallah. 

Usai ayah solat di masjid merah, kami pun langsung bergerak ke kaunter cruise. 
Family mak di caj rm88 (2 adults and 3 kids....sarah aisyah percuma).
Cruise kami bergerak jam 330 petang. Waktu kami membeli tiket adalah pada 250 petang. 
Hihihi..... masak lah juga menunggu. 
Haaa apa lagi, main2 tangkap gambar.
Sib baik angin Putrajaya semalam sangat2 la nyaman!! Kuat sangat. 


Cruise entrance. 


Sebelah kaunter ada kedai. Rasanya 3 kali kami masuk membeli air :) Panas ooo......




Yes....nak naik dah. Letih dah mundar mandir menunggu. Awek belakang tu dah macam2 posing dah :) Gigih bergambar.... Hihihi.


My family........


View inside the cruise. Kapten sedang bagi briefing tentang building dan scenery yang kelihatan sepanjang cruise ini. 


Ini pengalaman pertama anak mak naik bot..... sangat2 excited ok !! Tak abis2 nak senyum...... sweet! Pic taken at upper deck cruise.


Deck depan cruise..... 


Time ni mak risau2 jek nak keluar depan tuh!! Gayat plus risau jika ada yang terjatuh bagai. 


Hihi berani sudah !! Sangat nyaman ok..... Best!


Upper deck again...




Yo it's me!! 


Setelah 45 minit belayar sekitar tasik Putrajaya yang cantik itu, kami pun pulang. 
Sebelum tu, singgah di rumah adik ipar mak di Puncak Jalil.... 
Habis goreng pisang sepinggan, kami pun balik :) 

Sampai di rumah, mak terus masak dinner..... 
Ikan bilis tumis + telur rebus + kacang panjang tumis telur + nasi beras wangi..... 
Sangat menyelerakan..... 
Tamat sudah ..... :)) 


Friday, March 16, 2012

Dorani Bayu Resort, Sungai Besar

Cuti sekolah hampir tamat! 
Rasa baru jek lagi ... alahai! Macam biasa, setiap kali cuti sekolah mesti ada aktiviti tido2 resort dan hotel walau satu malam. 
Mak memang dah pening dan blur mencari destinasi yang bakal menjadi pilihan sebab mak rasa almost semua tempat tersohor di Malaysia mak dan hubby dah jejak.
Huhu.... 

Asalnya mak plan nak ke Johor. Tujuan utama nak melawat kawan2 lama mak. 
Plan punya plan, alih2 terpaksa dibatalkan gara2 hubby yang busy plus capek sudah. 
Tapi hasrat nak jalan2 tak boleh dibatalkan kerana tak sanggup nak hampakan harapan anak4 mak itu. 
So mak pun google lah seterperinci yang boleh. 
Alhamdulillah end up dengan resort di Sungai Besar Sabak Bernam :) 
Petang semalam, sebelum bertolak mak roger kawan mak. Lalu mak pun cerita padanya yang mak nak ke sana. Bukan main terkejut lagi dia yang Sabak Bernam ada tempat menarik rupanya. Hihihihi :)) 
Thanks encik gugel atas carian anda!
Info resort mak dapat dari web ini .... Klik2 jika berminat. 

Mak sampai sana sekitar jam 5 petang. 
Dari Shah Alam sekitar 90 km jugak. 
Cuaca sangat baik..... Alhamdulillah. 
Hati sangat teruja nak sampai. Almaklumlah teruja nak menginap atas chalet atas air! Hahaha. Jakun tahap gaban ok! 
Tapi sebenarnya mak lebih teruja untuk melupakan kisah harian mak yang serabut! Tu yang mak rasa best jek nak jalan2 ni :) Ni kira2nya semangat nak berehat sebentar gitu... ekeke. 
Percutian kali ni seriusly percutian ecotorism yang budget dan dekat. 
Azhad kata, naik kereta, tak sempat tidur pun...sampai sudah :) 
Chalet yang mak sewa tu hanya rm130 jek untuk chalet yang menghadap darat dan rm150 untuk yang menghadap laut.
Ada juga apartment yang macam rumah teres. Rate sewa dia sekitar rm170 kalau tak silap. Ni kalau mai ramai2 sesuai la ya. 
Suasana memang nyaman berlatar belakangkan kehidupan kampung nelayan gitu. 
Satu pengalaman baru buat anak4 emak yang kononnya bandar origin ini. Hihihi. 
Resort ni memang sesuai untuk mereka yang nak lari dari hiruk pikuk..... 
Kat sini tak de aktiviti yang banyak boleh dibuat rather than lepak2 tepi laut...menghirup udara yang nyaman. 
Best!!!
Selepas berehat sebentar, sekitar jam 6 mak sekeluarga pun keluar chalet untuk snap pic plus menikmati panorama indah .... hihi. 
Kat bawah ada several pic yang leh mak share as info..... 


Azhad adalah orang yang paling teruja aka jakun stay here :) Hihi.... 




All in purple suit :) 


Time ni air surut ........




Sarah Aisyah..... besar dah anak mama nih!! 


Ni tempat untuk view aktiviti nelayan di seberang muara sungai ...... 


Dari tempat peninjau itu, kelihatan chalet2 resort yang menghadap Selat Melaka. 






Bot2 nelayan ......




Usai menikmati pemandangan anugerah Allah di situ, kami pun pulang ke chalet untuk mandi malam. 
Sedang mandi2 hujan plak tiba. Wahh lebat plak tu. 
Mak risau jugak sebab mak tak bawak bekal apa2 pun. Anak4 pakat2 dah lapar...... Huhu. 
Tapi Alhamdulillah sekitar 830 gitu, hujan pun berhenti. 
Jadi dapatlah kami sekeluarga keluar dinner. 

Kami makan di restoran Muara yang terletak dalam resort itu jek. 
Tak tahu nak ke mana plus jimatkan masa ......
Hujan2 pastinya perut lapar benget! Kami order menu biasa2 je - kerang bakar, tomyam seafood, sup campur, kailan ikan masin dan telur goreng. 
Huhuhu..... 
Mak rasa tukang masak restoran ni sakit darah tinggi la :)) Habis semua menu tu dijamu secara sihat. TAK MASIN LANGSUNG ok!!! Plus cair jek....... 
Sorry la... mak ni telus. Tapi macam tu lah rasanya!!! 
Huhuhu. 
Sebab lapar, so makan jek la. Usah banyak kira. Tapi untuk mak recommended ke kawan2 tu totally tak de lah kot. Serius out .... !

Dah makan2 apa lagi, balik chalet. 
Sampai depan bilik kami menginap, mak terkejut!! 
Eh ada mokcik sedang memancing betul2 depan pintu bilik mak tu. 
Hoho.... sabo jek la. 
Makcik ni stay bilik depan .... Semangat gila memancing. Habis satu keluarga dia lepak merata2 dok memancing ..... 
Bagi kami yang tak memang tak meminati langsung memancing, hanya sekadar melihat jek la.... 
Rasanya lagi best tengok tv  kot kan :))

Malam tadi episod pertama slot seram tv3.
Mak menonton amukan pocong sambil peram anak. 
Tak pastilah mak ngorok jam berapa sebenarnya. 
Sedar2 semuanya gelap gelita. Hanya aircond dan lampu mini sederet aircond jek yang berfungsi. 
Hohoho!!! 
Dalam gelap, mak pun panggil hubby sebab macam seram jugak la.... Dah la tadi tengok amukan pocong!! Plak resort ni tepi laut kan.... Lagi la seram jugak!! Hihi. 
Hubby kata macam power kena tendang jek!!! 
Nak ke toilet gelap! Sunyi jek... Hanya bunyi ombak jek...dush dush.....
Then hubby bangun untuk tolak suis.....
Alhamdulillah nyala balik lampu2...... 
Lega mak....
So sambunglah tidur hingga pagi..... :)

Pagi2 setelah selesai apa yang patut, sekitar jam 11, kami pun bertolak pulang. 
Sebelum bertolak sempat jugak mak posing :))






Haaa complete sudah mini percutian kali ni..... 
Untuk resort ni mak bagi :- 
4 bintang untuk scenery 
3 bintang untuk deko dalaman chalet. 
1 bintang untuk restoran. 
Hihihi.......

On the way perjalanan balik, mak sempat borong kerepek2..... 
4 bungkus rm10. 
Macam2 kerepek ada.... :)






Kami dinner di Kapar......
Taraaaa......

Soto ni kami nikmati setelah 8 tahun tak menikmatinya..... Ni soto terkenal di Kapar - Soto Sg Serdang. Sangat terkenal dengan ayam seketulnya yang besar dalam setiap hidangan!! 


Ni laa kedainya..... Kedai kecil tapi ada keluar paper gara2 resepi turun temurunnya itu :) 


Tamat sudah jalan2 cuti kali ni..... 
Wait for April.... Malakoff staff outing 2012 - Andaman Langkawi plak.... 
Okey lah... mak nak layan raja lawak final yang tak berapa nak lawak :) 
Da da .......

Thursday, March 15, 2012

Nenek & Aki datang KL......

2 hari dah tak wat entry....
2 hari dah tau mak melayan hari bermalas-malasan....seiring dengan cuaca yang mendung2 ini. 
Mood malas tahap kronik :) Huhuhu....sabo jek la aihh! Tak tahu la kenapa!! 

Pagi ni baru tersedar handphone asben mak @ pokcik is missing :( 
Huhuhu.... handphone yang tak sampai setahun hilang ke mana, wallahu'alam. 
Mak sangat sedih ok.... 
Risau pun ado. 
Risau ia hilang ke tangan orang yang tak bertanggungjawab. Tapi mujurlah tak de gambar2 pelik dalam tu. 
Pokcik pun dah mintak admin opisnya untuk banned line tu... 
Harapnya selamat la semua hendaknya. 
Redho jek la. 

Entry hari ni adalah aktiviti minggu lepas. 
Minggu lepas kan mak mertua @ nenek sekeluarga datang melawat kami di Shah Alam. 
Meriah sangat!! :) 
Nenek, aki dan adik bongsu - Mat A sampai pagi Jumaat. 
Tak ketinggalan pengantin baru, Mok de dan Pok de. 
Haaaa penuh rumah... betul2 memecah kesunyian dengan borak2 dan ketawa kami anak beranak :) 
Malam plak datang si Mok Chik dan Pok Chik serta Faheem comel yang kini sedang lasak...ekeke... 
Lagi la happening!!
 Dengan kerenah anak sedara, anak sendiri .... terasa seronoknya berkumpul setelah sekian lama tak berkumpul. 

Esoknya kami jalan2 Melaka. 
Destinasi pertama adalah Menara Taming Sari. 
Mmmm tapi sayang sebab gambar semuanya berada di dalam handphone hubby yanag hilang itu! So tiada la jejak kenangan kami semua kat situ. 
Mak naik tau Menara tu bersama-sama adik2 ipar mak dan biras. 
Suami mak memilih untuk take care anak3 di bawah ditemani ibu dan bapanya. 
Takut ooooo..... 
Tapi bila dah naik eh best plak though gayat jugak sebenarnya :) 
Dari atas menara, kelihatan bandar melaka yang sangat terancang pembangunannya. 
Cantik!!

Then, kami bergerak makan di shopping mall sebelah Menara Taming Sari itu.... 
Kami makan nasi ayam di salah sebuah kedai di food court itu. 
Rasa leh tahan la... lagipun dah memang perut pun lapar.... 
Layan jek la :)


Syawal Adham and Sarah Awatif.... Do we look alike? :) 



Sarah Aisyah while waiting for nasi ayam :) 



Syawal Azhad yang lapar ...



Aisy Faheem yang excited..... tak benti2 cakap sepanjang perjalanan dari Shah Alam - Melaka. :)



Hubby and Pok Chik selaku waiter of the family sedang queue untuk membeli nasi ayam :) 


Usai makan.... apa lagi ke Kota A famosa plak :) 
Semua gambar ni in candid mode. Sebab macam payah jek mak nak suh anak4 posing.... hihi. 
Dah ramai memang macam ni :) 


Suit kuning - Mok de. Suit oren - Mok Chik. Suit ungu nak pink2 - nenek dan ayah su. Suit biru - aki dan semua anak mak :))







Usai A Famosa, kami ke Muzium Sultan Melaka plak :) 
Hihihi..... 








Tu dia rombongan cik sarip :))


Hari ini seperti belajar sejarah..... :) 


Selepas tu kami pun pulang..... 
Kereta mak kena saman rm30 ok..... Huhuhu. 
Melaka ni hari ahad pun parking tetap kena bayar yek. 
Sabo jek la. 

Sebelum balik ke Shah Alam, Mok Chik belanja kami di restoran arab terkenal di Cyberjaya..... 


Ni dia...... 






Thank You mak chik... 
Malam tu pakat2 tido lena....sebab letih :) 
Nanti kita jalan lagi ya..... 

Monday, March 12, 2012

Yes Captain @ Take Care Of Us Captain Korea Drama Link

What a rileks day !! 
Hihi....
Hari ini hari rehat. Hari cuti sekolah yang pertama bulan ini. 
Kami tak pergi ke mana-mana pun buat masa ni. 
Ayah busy dengan meeting2 pentingnya. 
Huhu. 
Mak plak nak kemas umah pun malas jugak la! 
Jiran belakang umah mak sedang renovate rumah. 
So music cuti-cuti sekolah ni.... tung tang ketuk2 itu ini..... 
Hohoho.... 
Harap cepatlah sudahnya eh!
Rasa macam lama sudah hilangnya ketenteraman di kediaman mak ni ha. 

Last Jumaat mak mertua mak sekeluarga datang bertandang ke umah mak ni. 
Mmm ni adalah kali pertama mereka bertandang ke sini. 
Bukan tak sudi datang lebih awal.... tapi masing2 sibuk dengan komitmen. 
Hanya cuti kali ini sahaja mereka berkesempatan. 
Mak ingat nak update kisah nenek dan cucunya makan angin mini weekend baru ni. 
Tapi rasanya nanti la eh.... sebab gambar2 yang disnap tempoh hari masih disimpan dalam pelbagai handphone dan kamera adik beradik :) 
Mak kena kumpul dulu ... hihi. 

So entry hari ni mak hanya nak share tentang drama korea yes captain lagik!! 
ekekeke..... gila metul la!! hihi. 

Sejak mak mertua mak dan famili ke rumah adik ipar mak petang semalam, tetiba terasa umah mak sunyi jek setelah 2 hari yang riuh gila. 
Ayah aka pakcik plak sibuk dengan badminton dan presentation slide meetingnya yang berlambak-lambak dalam organizernya itu. 
So mak rasa buhsan tahap gaban jugak la ehhhh.
Huhu. 
Jadi gara2 buhsan tu, tak pasal2 la jadi rajin google link cerita Yes Captain nih haa!!! 
Sebab rasa tak sabar betul la nak tunggu minggu ke minggu. :)
Tup tup terjumpa la plakkk! 
Ini dia .... Klik.. klik :) Almost episod ado!
Jadi nampaknya mak ado aktiviti lagho lagi satu :) ngabiskan ini plak eh..... 
Hihihi..... 

Apa lagi.... siapa yang boring2 leh la tengok jugak :) Best..... Berangan sekejap :))



p/s - lagu blog mak yang dimainkan oleh playlist ini adalah soundtrack drama ini..... What a romantic song kan!! Suka tau :)

Wednesday, March 7, 2012

Yes Captain Channel 393 :)




Ni kegilaan terbaru mak pepagi :) 
YES CAPTAIN siaran astro 393. 
Mak tak tahu waktu siarannya yang sebenar.  
Tapi untuk waktu yang sesuai dengan mak - selasa, rabu dan khamis jam 755 pagi - 850 pagi. 
Huhuhu. 
Sambil2 breakfast sambil2 melayan citer Korea nih. 
La ni baru siaran episod ke 9 jek.

Rasanya last drama Korea yang mak layan adalah Autum In My Heart. 
Kalau tak silap sekitar tahun 2002 lah kot....
Hahahaha. Gila lama!!
Zaman uia dolu tuh. 
Lepas tu ... mak pun tak tahu la apsal tak tengok2 dah cerita Korea sehinggalah tertengok si Yes Captain last two weeks. 
Cerita ni macam ala2 cerita ciyaki jepun masa zaman mak kecik2 atau drama Melayu Awan Dania :)
Dunia pilot kapal terbang, pramugari dan company penerbangan.

Hero cerita ini Ji Jin Hee sebagai kapten Kim Yoong Soon. 
Heroinnya plak Gu Hye Sun sebagai pembantu pilot Han Da Jin.... 
Mmmm biasalah kan pasti ada konflik cinta dalam kisah ni. 
Si kapten jatuh hati akan pembantunya..... 
Dalam waktu yang sama, kekasih lama kapten selaku ketua pramugari di situ nak kembali kepadanya. 
Dan lagi admin syarikat penerbangan pun ada jugak yang terminat dan terobses dengan si kapten nih. 
Huhuhu.....
Tapi rasanya yang paling comel pastilah kapten bersama pembantunya. 

Alamak... tak leh cerita dah. 
Baby aisyah dah ternangis plak.... 
Sambung esok plak
Da da......
Kalau minat jugak... jangan lupa menonton ya...!! 





Monday, March 5, 2012

Rahsia Surah Al- Kautsar.



<<<Rahsia Surah Al-Kautsar>>>

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-


1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya’allah hilang dahaga.


3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Sunday, March 4, 2012

Ujian Formatif 1 2012


Hari ni mak masih tak baca novel. 
Huh rindunya la!! :)

Hari ni mak tak tahu apa yang mak buat sebenarnya. 
Nak kata kemas rumah? Tak juga.
Tengok tv pun tak juga rasanya.... 
Huhuhu. 
Malas sampai begitu skali eh!! 

Esok hari penting buat anak2 mak. 
Kalau last week exam di Iqra' Al Hafiz....minggu depan ni SK Tmn Bukit Subang plak. 
What a busy week and busy stress! 
Hihihi.... 
Sekarang ni, memang budaya agaknya! 
Bila anak yang nak exam, ibu yang stress :) 
Al maklumlah silibus kids zaman la ni memang tinggi. 
Ibu2 la yang  for sure akan risau terlebih.
Eh boleh ke anaknya buat.... faham ke anaknya itu..... keliru ke anaknya itu? 
Mmmm macam2 lagik la!

Ni jadual exam esok. 
Mmm mak tak sabar menunggu Jumaat!! 
Ekeke.... 
Minggu depannya yesss cuti sekolah is begin!! 
I love it.... 
Bukan anak2 je yang cuti.... 
Mak pun !! :) 




Kalau last year, Ad sorang je yang amik exam.....
Tapi tahun ni, adik Ad; Am juga. 
Mak sangat2 la tidak risaukan Ad. 
Sebab anak mak yang tu Alhamdulillah dikurniakan Allah otak yang baik. 
Dia pun jenis cepat pick up plus terang hati plus memang suka belajar dan yang paling penting dia matured. 
Though darjah dua, tapi cara dia berfikir macam budak besar. 
Mungkin faktor dia sebagai anak sulung banyak membantu. 
Tapi satu jek prob dia ni........
Lalai !!! 
Kadang2 tertinggal huruf la, terlupa titik la, tertulis huruf kecil besar la..... 
Huhu.... 
Jenuh dah bebel!! 

Kisah si Adham plak spesial sket. 
Dia ni sangat kanak2 pemikirannya. 
Huhuhu..... 
Banyak main jek. 
Tapi bukan main yang lasak2 ni dia master tapi main game!! 
Huhu. 
Penelitian mak, hati dia ni terang jugak. 
Tapi dia tak minat.....
Jadi kalau belajar tu nak cepat habis jek. 
Mmm kalau mood dia baik, habis soalan yang susah pun boleh dia buat. 
Mak amat risau dia datang mood malas dia time exam tuh. 
Langsung dia tak nak buat..... silap2 tidur trus. 
Anak mak yang ni lain dari yang lain. 
Diam, tak yakin diri, takut2 dan agak pasif. 
Huhuhu... 
Though satu perut kandungan pun, tapi perangai serius lain oooo. 

Apa2 pun, doa mak agar anak2 mak ni boleh buat ujian esok.
Yang penting buat habis baik. 
Cuma risau jugak......sebab kalau ikut tahun lepas, akan ada reshuffle kelas setiap kali sesudah ujian formatif. 
Huhu... 
Ad dah duduk kelas pertama. Kalau tak ok, boleh turun kelas lak... Haru tu! 
Am lak kelas last skali. Hihihi.... Harap ok la keputusannya. Boleh naik 1 kelas pun alhamdulillah. 
Amin. 

Esok plak nak cerita... 
Da da ...............