AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label My Rambling. Show all posts
Showing posts with label My Rambling. Show all posts

Wednesday, October 14, 2020

PKPB KL SELANGOR PUTRAJAYA 14 - 27 OKTOBER 2020

 

Long time no see and no news. 

Its 2020 already ......

Dulu2 zaman sekolah semangat beno mak nyanyi lagu wawasan 2020.

Lain bayangan .... lain realitinya huh ! 

Pastinya yang dibayangkan kemajuan dan kemodenan serta ketamadunan seisi rakyat. 

Hakikatnya ?? 

Rebutan kerusi perdana menteri... 

Paranoid adakah kau pembawa kuman Covid durjana.... 

Social distancing .... 

Online schooling.... 

Work from home..... 

Stay at home .... 

Makin ramai yang sakit mental..... 

Makin ramai yang hilang pekerjaan .... 

Uwaaaaaaa.... 


Saat ini mak sefamily kini berada dalam situasi PKPB buat kali kedua. 

Kali ini Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur sama2 bergabung stay at home demi memutuskan rantai covid 19 yang makin mengganas kembali. 

Moga keadaan kembali stabil dan kita boleh menjalani hidup seperti dulu kala yang penuh ceria dan harapan menggunung. 

Rindu....................

Bertabahlah semua.








Thursday, January 1, 2015

Kisah New Year 2015 ........


Selamat tahun baru!! 
2015....... 

Pagi ni ayah masuk opis buat pertama kalinya sejak pindah Pontian. 
Johor tak cuti new year macam negeri lain yer. 
Dan mak?? 
Pagi2 buta sambung balut buku anak3. 
Hahahaha.... 
Hanya sekitar jam 11 pagi barulah kerja2 membalut siap sepenuhnya. 
Alhamdulillah..... 
Bercinta rasanya nak habis! Tapi once habis syioknya yeehaaaa. 

Ayah half day hari ini... 
Lebih kurang jam 1 tengahari ayah balik rumah. 
Kami lunch di luar. 
Makan di kedai mamak Assalam Pontian. 
Kat sini, mamak memang tak penuh sepanjang masa macam di KL. 
Lengang je ..... 

Usai makan, kami pun balik ke rumah. 
Ayah take nap beberapa jam. 
Mak pulak lipat dan hanger baju......
Plannya nak simpan baju dalam almari yang cun itu.... 
Tapi tetiba ternampak lemari tu ada kulapok lemari la pulak!! 
Adehhhhhh.... 
Memang kena sanitize dengan dettol multipurpose dolu nih...... 
Disebabkan tiada, mmmm makanya biar je dolu.... 
Hahahaha..... tak siap la koje mak gitu..... 

Selepas solat asar, kami pun siap2 pulang ke Shah Alam. 
Ayah nak masuk kerja ofis KL esok. 

Lebih kurang jam 9.30 malam..... 
Kami pun sampai di rumah Denai..... 
Insyaallah 4 malam di sini..... 
Then barulah urusan pindah siap sepenuhnya....... 
Hukhuk.... 


Thursday, August 9, 2012

Nak pergi Singapore ke ??


Pagi ni, mak nak citer pasal jalan2....
Hihihi. 
Bukan travel review tapi budget jek baru pun.
Ngeh :)))

Cuti sekolah hujung tahun dah nak dekat dah....
Macam biasa, mak yang memang kaki ronggeng ni dah start berangan nak jejak ke sana-sinun...
Kalau pergi sini berapa.... pergi sana lak berapa ekkk.
Hihihi..... 
Ni tahun pertama mak semangat mak survey betul2.... 
Tu pun setelah merasakan yang baby Aisyah dah besar dan matured sket. 
Yo laaa tu!! :)
I mean dah pandai cakap sket2... dah pandai bagitahu dia sakit perut ke... lapar ke. 
So ok la jika nak jalan2 kot. 
Kuranglah risiko dia naik hangin tak pasal2 sebab dia dah pandai express apa yang dia mahu. 
Tapikan.....
Kalau dia ngamuk jugak.....
APA PUN TAK BOLEH!!
Haahahah.....
Jenuh dibuatnya oo !!

Jadi semalam, mak pun buat budget secara roughly. 
Option 1, pilihan  jalan2 ni adalah Singapore. 
Ahaaaaa!!!
Apsal ke sana tu??
Sebab situ memang tarikan musim ini.
Lagi plak, sebab anak4 cilik mak sangat suka akan watak2 kat USS tu....
Mereka suka Kungfu Panda, Shrek, Madagascar..... etc. 
Atas alasan itu, mak pun gigih la buat budget costing bagai...... 
Nak tengok, mahal manakah kosnya nak ke sana. 
Tarikh dijangka pergi adalah sekitar November.

Hasilnya ...... Taraaaa....
Flight KL - JB pergi balik (jika dibeli sekarang) rm 348.
Hotel Kozi 2 malam family room rm 276.
Tiket USS max price rm 888.
Shutter Bas rm 90.
Sewa Kereta pusing2 rumah kawan di Pontian dan JB rm 150.
Tips ke penyewa kereta sebab pick up dan hantar ke airport rm 40.
So total rm1792.
Itu anggaran kasar ok..... 
Tak masuk makan bagai lagik!! 
Huhuhu..... 
Lau by car pun ok.... 
Lebih jimat dan tak terkejar-kejar.
Cuma ayah akan letih driving. 
Tu jek.

Sekali fikir, total ni berpatutan sangat and we should go and grab this opportunity. 
Dua kali fikir, seperti menghumbankan diri dalam masalah besar pun ado!! 
Tiga kali fikir, rasa owh man, memang mak rasa, tak perlu pergi lagi ke situ. Tunggu jek dolu.... It's better.
Hahaha...
Bila kita semak balik program perjalanan tu, apa yang agak merisaukan mak dan buat mak rasa tak ok adalah waktunya....
Jika kita travel dengan anak muda remaja memang tak jadi masalah langsung.
Yang jadi masalah kerana ada kanak2 bawah umur 3 tahun. 
Dia perlu tidur siang seround.... 
Hahaha...
Bayangkan ye, shutter bas ke Singapore tu seawal jam 8 pagi. 
Dan waktu untuk kita pulang ke Malaysia jam 830 malam - 930 malam gitu. 
Jenuh jugak la nak bertahan.....
Mak sangat risau Aisyah ngantuk dan tak boleh nak tidur....lalu mengamuk.
End up, mak serabut. 
Mak marah ayah....ayah marah mak...
Langsung dua2 muncung.
Hahahaha.....
Ni memang selalu berlaku setiap kali kami jalan2..
Ekekeke. 
Dan lagi, tempat ni pasti serabut kan....
Ayah memang tak boleh dengan tempat yang sesak. 
Silap2 dia akan telan panadol. 
Hihi.....
Memikirkan dua faktor ni lah yang buat mak jadi ragu2...... 
Dan mak rasa seperti kami kena tunggu si Aisyah tu sekolah, then lebih selesa kot. 

Rasanya memang kena revise balik la. 
Mungkin lebih sesuai jika tiada trip USS tu..... 
Hanya jalan2 sekitar Johor Bahru dan main2 di Legoland. 
Aaaa ni macam ok. 
Sebab kita tak terikat dengan waktu bas bagai. 
Tiket ke Legoland.... dewasa rm110 dan kanak2 rm90. 
Tu kalau tak silap la... 
Tetap jimat dari USS itu...... 

Tak kisah lah eh....
Yang penting kita rancang aje dolu. 
Dah ada beberapa pilihan, baru decide apa yang terbaik dengan situasi kami ni. 
Option 2, hotel sekitar KL je..... 
Hihihi.... 
Nanti nak buat budget. 
Sebab option 2 ni, ada penyertaan dari BFF mak. 
Aaaa happening la. 

Okey la.... 
Nanti cakap lagi.... 






Saturday, January 8, 2011

Kisah Sabtu Minggu Kedua Tahun 2011

Alhamdulillah Sabtu yang bahagia kini dah nak melabuh tirai....
Sekarang aku sedang tu menunggu azan isyak....
Aii sempat lagi mengarang blog lilin ni yer :)
Huhuhu....
Sepatutnya ngaji lah kan..... Ada faedahnya juga.
Cuma waktu ni umah aku masih aman since semua rakyat bermain bersama bapa kesayangan di atas.
Apa lagi??
Sorang main internet games...
2 orang lagi bermain playstation ngan ayahnya.
Sorang lagik tido :)
Dan aku???
Jot down memory hari ini kat blog ni .....
Kerana bagi aku blog update is one of mind therapy yang mendamaikan la jugak.
Huhuhu....


Hari ni,
Rutin kerja aku bertukar.
Oooo buat pertama kali aku berharap owh cepat lah weekend.!!!!
I want to rest.....!
CEH MACAM LA BANYAK KEJE!! HEHE....
Tapikan betul laa.....
Letih la jugak sebenarnya.
Kerana aku adalah supir kid, bibik, isteri dan peniaga online......
Semuanya berada di bahu aku ini....
Huhuhu....


So pagi yang damai ni aku mulakan dengan mendobi.....
Baju sekolah, baju aku, baju suami, kasut sekolah etc.....
(DAH 2 HARI TAK BASUH BAJU SEBAB MENDUNG JEK KAN!!)
Sempat jugaak memberus lantai belakang yang berdebu itu......
Kiri kanan renovate rumah harus la debu !!
Dan ......
Alhamdulillah cuaca hari ni panas la jugak.....
Then tatau apa mimpi yer....
Pagi ni aku wat sarapan mee goreng .....
So kami santap mee goreng ala2 mamak + nescafe tarik.
Ooooo
Nikmat la jugak...
Especially the hubby said - wow mee mama delicious!!! Alhamdulillah and tq for the compliment.
Tapi tu la agak high colestrol la kan...
Hehehehe!!
Tak per la....
Bila lagi nak makan pagi bersama suami....
Sabtu dan ahad la harinya.
Then, settle plak aktiviti rutin....
Hubby kemas rumah....
Dan aku plak settle Sarah Aisyah yang tak jemu2 nak diperam.....
Huhuh.....
Pening lah jugak sebenarnya tapi dah nama pun baby itu dah memang yang dia mahu.....
Hehehe,,,,, kita dolu2 pun gitukan....
So layanz jek la :)


Sedang2 kemas umah sket2, tetiba someone called from the gate outside....
"Hello anybody home???
Aku pun jenguk laa... :)
Hello puan.....
I am Steven from ADT.....
Your house has been selected to get the day promotion from us....."
Then.....aku pun jawab.....
Okey, please talk with my hubby yer. Wait yeah ......
Ingatkan hubby will ignore the promotion....
Aihh sangkut la plak :))
Macam tahu2 jek we all memang searching the alarm right now....
Tapi tak beli2 sebab MAHAL!!
Since we moved here, all spending day by day dijaga ketat .....
Aiii mana taknya???
Memang agak kayap dek gara2 pindah ni....
Mahu setahun jugak for us to recover.
Huhuhu......
After listened to the brief and detail.....
So the hubby agreed to sign up.... since we will save around rm700 la jugak.!! huh.
Insyaallah by next week akan diinstall.
So next Saturday kena dok umah jek la.


Settle bab tu, our future neighbour datang tgk umah dia....
Insyaallah by next Chinese New Year they will move here...
Wiaam is my blogger frens....
But right now kami dah close and leh share macam2 story together :)
Sempat jugak la aku tengok kitchen cabinetnya...
Wow superb and menarik!!
Unik since kombinasi colour yang cantik.
Suka sangat!!!!
Teringin sangat nak sembang lama....
Tapi aku ada hal kat Shah Alam.......
Jadi terpaksa tinggalkan Wiaam dan Fendi dan anaknya Alaaa .....
Till meet them again soon yer, Insyaallah.


Dalam kol 245 pm....
Aku dan family ke deretan kedai belakang Tesco Extra.....
Tujuannya nak berjumpa ex customer aku.
Kali ni nak COD kat opisnya .....
Berbaloi jugak since dia beli 6 helai baju.....
Aku naik ke opisnya....
Wahh kagum la jugak...seusia aku dah berjaya membina empayar bisnes yang memang menarik!!
Nak tahu apa??
Bisnes diaa relate dengan therapy speech....
Aku memang tak familiar la dengan kerjaya sedemikian since sah2 bukan under faculty aku dolu kan :)
Let say ur kids dah umur 4 years but still can't recognise shape, colour and other basic things,
Please meet my frens here to consult apa yang sepatutnya.....
Aaaa unik kan.....


Then pastu langsung aku balik.....
Dan bermula lah rutin harian aku yang paling aku tak suka...... LIPAT KAIN :))
Sambil2 tu aku main2 internet, tengok tv.....
Huhuhu....
Janji minda dan badan aku rest......
Hope esok Ahad yang ceria dan mendamaikan.....
Amin

Monday, July 12, 2010

Aku Teringin Nak Beli.....

Alhamdulillah aku dah habis pantang Sabtu lalu. Sempena habis pantang yang terakhir ini, mama buat kenduri doa selamat kecil-kecilan untuk aku dan baby. Kebetulan plak aku balik kampung last weekend. Meriah jugak la jamuan makan petang tu. Menu yang simple jek tapi cukup bermakna since dah lama tak jumpa sedara mara di kampung itu. Dan komen yang paling tak tahan aku nak dengar dari tetamu2 mama tu adalah - "eh beso beno kamu sekarang ni yer!! Dedolu kecik halus jek!!". Sabo je laa..... Badakkan telinga yer cik ila oit. Nak marah pun tak boleh....sebab memang kenyataannya begitu. Huhuhu......

Mmm sat je rasanya kan. Dan aku pasti will miss pengalaman berpantang ni. Aii nak buat macam ner, tara ni jek rezeki zuriat aku kan. Dan paling penting tetap harus bersyukur atas kurniaan dariNya ini. Dan lagi, perasaan aku macam ner ek?? For sure laa happy tapi sebenarnya pantang dan tak pantang tak jauh beza pun since aku ni tak laa pantang tara mana pun. Serius cakap ek, pantang kali ni laa pantang yang paling sesuka hati aku jek nak makan apa. Fuh, nasib baik la badan kebal, Alhamdulillah. Mungkin sebab aku makan ubat agaknya. At least ada la pertahanan badan sedikit sebanyak. Mmmm macam ner la nak pantang beria beno, anak3 ramai. Sat2 nak itu, sat2 nak ini...... Letih laa jugak. Nasib baik ada si maid. Boleh jugak dia bantu sedikit sebanyak. Thanks yeah.

Okey stop mumbling yer Mrs Shariff!!! Today aku nak share tentang produk kegunaan aku dan produk wishlist aku. Hehehe..... Ni bukan isu nak niaga yer.... tapi lebih kepada sharing. Gara2 sakit pinggang kronik aku, at last aku sambar satu bengkung khas untuk orang czer dari satu laman web glamer ni. Bukan sebab tu jek pun, sebab lain aku beli bengkung adalah untuk mengempiskan perut aku yang buncit ni haa. Hahahahaha!! Aii nak buat macam ner? 4 umat Muhammad dah hidup dari perut aku ni. For sure la saiznya tak macam saiz aku zaman anak dara dulu. Ekekeke.... Ni alasan cover jek!! Sebenarnya memang kuat makan pun! Actually aku ada premium beautiful. Tapi memang tak muat sangat la. Yer laa itu harta 5 tahun lepas. Beza saiz yang teramat2 nampaknya. Hahaha!!! Tu la dia!!



Aku beli bengkung ni sekali dengan gel sireh emas slim. Mmmm gila panas! Tangan aku ni more than 24 hours terasa pijarnya. Tapi memang sedap la. Nak plak dibalut dengan bengkung ni. Bengkung ni tak panas dan tak berubah2 dari kedudukan asalnya. Sangat comfort dan yang paling penting tak renyah nak dipakai. Sekejap je settle. Jadi memang sesuai la untuk aku yang memang running of time. Jadi kalau ada gang nak beli, boleh la singgah ke kedai seperti yang ada pada watermark gambar di atas.


Haaa....ni apa ke halnya kerusi urut plak!!! Hahaha..... Ni antara wishlist aku. Aii sedapnya laa jika selepas selesai buat kerja umah kita diurut oleh kerusi ni. Hehehe.... Kata orang, urut dek orang lagi best. Memang la. Tapi yang ni comfort sebab tak perlu nak jumpa orang. Buat sambil2 jek. Jadi amat sesuai untuk orang macam aku yang memang tader masa lebih nak dating2 dengan tukang urut. Maid dah nak balik.....lagi laa tader masanya kan. Huhuhu.... To Mr Shariff, take note ok, i nak kerusi ni in my house one day. Hahaha.... Sukati aku jek mengorder. Harus boss of the house pening! Hehehe.....



Dan wishlist terakhir aku kali ni adalah treadmill. Aiii harus cari gaduh ngan boss aku ni laa. Macam2 yang aku nak!!! Keje malas!! Hehehe..... Ni sekadar wishlist jek.... dapat tak dapat tu lain cerita. Tapi aku sentiasa doa apa yang aku teringin tu aku dapat la. Hehehe.... Kenapa aku nak ini? Mudah nak workout in order to keep me fit. Alasan bagus jek eh....



Apa moral of the story entry hari ni? Haaa terbukti laa selagi kita bernama manusia, sentiasa tak pernah rasa puas dengan apa yang kita miliki. Dengan kata lain, kurang bersyukur! Hanya dengan iman yang kuat, then baru laa konsep hidup secara qanaah lagi zuhud baru la hati kita akan tenang dan tak meminta-minta. Tapi tu la, kita sekadar bercakap sahaja. Macam aku ni, aku memang tahu kenyataannya!! Tapi tu la dia..... cabarannya pastilah nak melaksanakannya!! Moga diberi kekuatan dari Allah SWT. Tak salah nak beli barang2; cuma yang penting belanja berpada2. Usah sampai bergolok-bergadai dah laa.... Tu jek......