AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Thursday, August 9, 2012

Nak pergi Singapore ke ??


Pagi ni, mak nak citer pasal jalan2....
Hihihi. 
Bukan travel review tapi budget jek baru pun.
Ngeh :)))

Cuti sekolah hujung tahun dah nak dekat dah....
Macam biasa, mak yang memang kaki ronggeng ni dah start berangan nak jejak ke sana-sinun...
Kalau pergi sini berapa.... pergi sana lak berapa ekkk.
Hihihi..... 
Ni tahun pertama mak semangat mak survey betul2.... 
Tu pun setelah merasakan yang baby Aisyah dah besar dan matured sket. 
Yo laaa tu!! :)
I mean dah pandai cakap sket2... dah pandai bagitahu dia sakit perut ke... lapar ke. 
So ok la jika nak jalan2 kot. 
Kuranglah risiko dia naik hangin tak pasal2 sebab dia dah pandai express apa yang dia mahu. 
Tapikan.....
Kalau dia ngamuk jugak.....
APA PUN TAK BOLEH!!
Haahahah.....
Jenuh dibuatnya oo !!

Jadi semalam, mak pun buat budget secara roughly. 
Option 1, pilihan  jalan2 ni adalah Singapore. 
Ahaaaaa!!!
Apsal ke sana tu??
Sebab situ memang tarikan musim ini.
Lagi plak, sebab anak4 cilik mak sangat suka akan watak2 kat USS tu....
Mereka suka Kungfu Panda, Shrek, Madagascar..... etc. 
Atas alasan itu, mak pun gigih la buat budget costing bagai...... 
Nak tengok, mahal manakah kosnya nak ke sana. 
Tarikh dijangka pergi adalah sekitar November.

Hasilnya ...... Taraaaa....
Flight KL - JB pergi balik (jika dibeli sekarang) rm 348.
Hotel Kozi 2 malam family room rm 276.
Tiket USS max price rm 888.
Shutter Bas rm 90.
Sewa Kereta pusing2 rumah kawan di Pontian dan JB rm 150.
Tips ke penyewa kereta sebab pick up dan hantar ke airport rm 40.
So total rm1792.
Itu anggaran kasar ok..... 
Tak masuk makan bagai lagik!! 
Huhuhu..... 
Lau by car pun ok.... 
Lebih jimat dan tak terkejar-kejar.
Cuma ayah akan letih driving. 
Tu jek.

Sekali fikir, total ni berpatutan sangat and we should go and grab this opportunity. 
Dua kali fikir, seperti menghumbankan diri dalam masalah besar pun ado!! 
Tiga kali fikir, rasa owh man, memang mak rasa, tak perlu pergi lagi ke situ. Tunggu jek dolu.... It's better.
Hahaha...
Bila kita semak balik program perjalanan tu, apa yang agak merisaukan mak dan buat mak rasa tak ok adalah waktunya....
Jika kita travel dengan anak muda remaja memang tak jadi masalah langsung.
Yang jadi masalah kerana ada kanak2 bawah umur 3 tahun. 
Dia perlu tidur siang seround.... 
Hahaha...
Bayangkan ye, shutter bas ke Singapore tu seawal jam 8 pagi. 
Dan waktu untuk kita pulang ke Malaysia jam 830 malam - 930 malam gitu. 
Jenuh jugak la nak bertahan.....
Mak sangat risau Aisyah ngantuk dan tak boleh nak tidur....lalu mengamuk.
End up, mak serabut. 
Mak marah ayah....ayah marah mak...
Langsung dua2 muncung.
Hahahaha.....
Ni memang selalu berlaku setiap kali kami jalan2..
Ekekeke. 
Dan lagi, tempat ni pasti serabut kan....
Ayah memang tak boleh dengan tempat yang sesak. 
Silap2 dia akan telan panadol. 
Hihi.....
Memikirkan dua faktor ni lah yang buat mak jadi ragu2...... 
Dan mak rasa seperti kami kena tunggu si Aisyah tu sekolah, then lebih selesa kot. 

Rasanya memang kena revise balik la. 
Mungkin lebih sesuai jika tiada trip USS tu..... 
Hanya jalan2 sekitar Johor Bahru dan main2 di Legoland. 
Aaaa ni macam ok. 
Sebab kita tak terikat dengan waktu bas bagai. 
Tiket ke Legoland.... dewasa rm110 dan kanak2 rm90. 
Tu kalau tak silap la... 
Tetap jimat dari USS itu...... 

Tak kisah lah eh....
Yang penting kita rancang aje dolu. 
Dah ada beberapa pilihan, baru decide apa yang terbaik dengan situasi kami ni. 
Option 2, hotel sekitar KL je..... 
Hihihi.... 
Nanti nak buat budget. 
Sebab option 2 ni, ada penyertaan dari BFF mak. 
Aaaa happening la. 

Okey la.... 
Nanti cakap lagi.... 






2 comments:

  1. anak ramai ni kena buat planning betul2 kan ila. anak sorang mcm kami ni pun pikir patplohpat kali nak gi jalan jauh2. sudahnya dok umah jugak yg betsnya. hehehe..

    ReplyDelete
  2. cik mas.... btul tu. saya pun mcm tu jgk.. last2 langsung duk umah. hahaha.... tunggu beso sket baru lega...

    ReplyDelete