AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Kisah Kerjaya. Show all posts
Showing posts with label Kisah Kerjaya. Show all posts

Monday, October 12, 2009

Aku as property negotiator & pregnancy


Wah2.....agak lama sudah mokcik menyepi. Mana laaa daku ni pergi yek??? Ekekeke!!! Actually ada je. Tapi agak malas nak update blog ni. Tatau laa. Aku memang jadi malas untuk semua perkara lately. Dalam otak aku ni dok kisahkan kerja je....Hehehe.....La ni aku dah kerja. Nak kata macam part time pun jugak. Terpaksa di part time kan sementara tunggu si Mariyas; my Kemboja maid tu mai. Hehehehe.... Baru nak mulakan kerjaya, macam biasa macam2 laaa kena attend!! Training tak abis2, start jumpa client, study real estate la, kena study laa bab2 real estate, update all forum yang aku join, talk with colleague, baca buku motivasi dan macam2 lagi lah. Sibuknya sakan jugak sampai naik penin kepala otak since my self management peringkat awal ni agak kelam kabut!!! Huhuhu......

Sekarang ni aku adalah seorang junior property negotiator. Cewah...cewah...macam bagus je bunyinya ehhh!!! Ekekeke!! Aku join ni pun setelah beristikharah. Alhamdulillah petunjuk diberi jelas, terang lagi nyata. Though ianya agak bertentangan dengan kerjaya yg diguide time kursus rahsia tarikh lahir yg aku attend dolu tu!! Arghhhh peduli apa. Yang penting once we set our mind to involve in something....just go on. Insyaallah opportunity untuk sukses ni ada. Aku join ni pun atas rasa tanggungjawab aku pada agama pun yer jugak laaa. Cewahhhh!!! Sound lawak kan....tapi it was the fact yang kita perlu realize actually. Bidang real estate ni memang dipelopori by Chinese members. Mmmm sometimes ada jugak antara mereka yang tak fasih berbahasa Melayu tau!!! Tapi terpaksa cater Malay @ Islamic customers. Where is the Muslim agents???? Ni dah kira fardhu kifayah laa jugak untuk sahut karier ni though aku tahu ia tak semudah yang disangka. Nampak mudah tapi komen aku setakat ni - kerjaya ni memang memerlukan kudrat jantan. Hahahaha!!! Kena jadi lasak campur berani. Aku memang ada daya persuading yang tinggi, Alhamdulillah. Setakat ni most of the customer yang deal ngan aku memang tak banyak songeh. Alhamdulillah sesangat. Hope esok2 pun customer yang datang okey2 belaka. Hehehehe!! Aminnnn....... So ni antara listing yang aku dah upload dalam database. Ada lagi yang tak upload. Nanti aku bagitahu once upload yer. Let say ada gang2 yang berkenan, leh laa khabo yer. Hehehe..........


Ni apartment sederhana kat bukit raja. Nak jual dalam 100 k nego.

Ni plak kat Alam Budiman Shah Alam. 22 x 70. 2600 sq feet. rm 380 k

Ni apartment SD 11, Bandar Sri Damansara. rm 110k.


Dan dalam kesibukan aku bekerja, suddenly something happened. Mmmm guess what?? Something yang tak terimagine dek akal aku lately. Ekekeke.....Aku selalu doa murahkan rezeki aku, Ya Allah. Dan sememangnya rezeki aku murah laaa!!! Hahahaha!!! Gua nak dapat anak baru laa plak!!! Aku termissed makan ubat 5 hari last month. Ingatkan tader yang sangkut. Tapi badan aku ni memang spesis pantang lepa laaaa.... kwang...kwang....boleh terlekat. Plan aku dan husband nak preggie tahun 2013. Alih2 lain laaa plak ehhhh..... Tapi pikir2 okey jugak kot. Aku akan menamatkan zaman beranak2 ni tepat2 umur aku 3o tahun. Alhamdulillah. After that time untuk kita all out with the kerjaya dan anak4. Ada orang kata.....kejayaan bermula in 30. Hope masin laaa mulut siapakah itu. Ekekekek!!!!! Kira2nya berbaloi betul laaa asben aku beli mpv baru.....berbaloi jugak amik maid.....hahahahaha!!!! Tatau laa apa perancangan Allah buat aku sekeluarga. Tak perlu mengeluh.....pasti ada benda yang baik akan berlaku disebalik perkara ini. Jadi aku readho je laaaa. Alhamdulillah. Walaupun pregnant, kerja tetap kerja. Lagipun aku ni memang tak de any alahan bila pregnant. Cuma satu je problem aku.....iaitu lapar tak kira waktu. Hahahaha.... Nanti ada hantu raya pi makan2 kat dapur jam 3 pagi!!! Siapakah itu??? Si ila the mak buyung daaaa!!! Hahahaha!!! Apa2 pun harap dimurah rezeki yang melimpah ruah dari Allah swt; rezeki buat anak4 ni. Amin.


baby

Monday, August 17, 2009

Kursus Misteri Tarikh Lahir & Kerjaya Mr Rozzani

Ke mana aku pi Ahad lepas yer?? Aku jalan2 attend kursus laa plak. Hahahaha!!! Saja2 je nak memotivasikan diri sendiri. Tu pasal aku kuatkan semangat aku pi jugak. Lagipun kursus tu murah je. Jadi jangan pandang belakang...aku redah je laa. Hahahaha!!! Aku pergi dengan Kak Salwa; my neighbour.

Kursus ni anjuran Mr Rozzani tentang misteri tarikh lahir. Ni adalah kali kedua aku attend kursus ala2 ini. Kursus berlangsung di Wisma Norbaya, Desa Melawati. Suppose yang datang 25 orang. Tapi last minit hanya 19 ke 20 agaknya. Huhuhu..... Okey laa tak ramai...lebih selesa laaa especially untuk sessi soal jawab dengan motivater.

Kursus ni dihadiri pelbagai lapisan umur. Ada dari Ampang, Seremban, mmm JB pon ada!!! Kagum aku dengan semangat mamat sorang ni tau!! Alhamdulillah aku antara yang muda di sini. Aku rasa aku antara orang yang masih tak terlambat compared dgn peserta2 lain yang agak senior laa jugak. Mereka yang dah jauh berumur pun masih tercari2 kerjaya yang sesuai....inikan plak aku yang masih kuat dan sihat.....aii lagi lah perlu nampknya yer!!! In other word, this is a gud time to switch @ repair @ berubah apa yang tersilap. Wah teruja plak aku rasanya yer!! Basically kursus ni reveal apa kekuatan dan kelemahan para peserta. Actually banyak yang aku dah tahu.....tapi rupanya ada banyak jugak info baru yang aku tak tahu. Alhamdulillah selepas attend this course aku rasa lebih nampak apa yang aku nak. Cuma aku rasa banyak benda baru yang aku tak minat sebelum ni aku perlu teroka. Yeehaaa!! Cabaran buat aku tuh!! Sesekali fikir macam tak boleh je..... Tapi tu laa..... Don't ever say kita tak minat jika tak pernah try @ tak pernah seeking info dlm area tuh!!!

Apa yang aku boleh buat kesimpulan di sini, hanya kita yang boleh merubah diri kita sebenarnya. Walaupun jumlah kursus yang kita hadiri tak terbilang dengan jari; tapi tanpa praktik @ implement the right way pastinya kita akan statik kat point yang sama je. Jadinya, make a move from now. Haaa lagi satukan... jangan takut buat perubahan!!! Ni belum cuba dah bagi seribu alasan.....Mmmm itu macam tak jadi apa laa ek!! Hikhikhik.... Tu laa something yang cuba terap dalam diri aku lately. Aku ni sebenarnya spesis main redah je. Tapi sejak sekian lama menghibernasikan diri, habis semua gud potential aku terhibernated jugak!! Ekekeke..... Duty aku sekarang adalah to build up all potential that I have dan bendung sikap buruk serta tepis semua halangan dan cabaran aku!! Aku perlu berpikir melawan arus. Try to think positively. Gunakan kekuatan aku untuk maximize apa yang aku nak achieve...Insyaallah!!

Aku tak berharap apa sekarang. Cuma aku sentiasa berharap aku boleh jadi orang yang lebih baik untuk esok lusa. Aku jugak berharap aku boleh kawal emosi aku yang garang ni. Ekekeke...Tu penting jugak tu...hikhik... Serius tau aku memang kena belajar kawal emosi aku ni!!!. Hopefully boleh jadi orang yang lebih positif. Mmmm dalam jangka masa terdekat ni nampaknya banyak yang kena explore. Aku kena baca itu...baca ini.... Tapi okey laa tu kan. Tak rugi pun...... Dan yang paling penting....jaga ibadat kita. Insyaallah perancangan yang baik dan ibadat yang teratur...hidup kita akan tenang. Insyaallah!! Tu laa ketenangan yang sebenarnya. Aminnnn...

Bergambar dengan para peserta kursus 16 ogos 2009

Yeehaaa!!! Aku in green !!! Kaler aura aku tu!! Kak Salwa the neighbour dok sebelah aku.



Saturday, July 4, 2009

Koleksi Gambar Training Hubby kat Pulai Spring Skudai, Johor.


All this pictures diupload on my hubby request. Hahahaha.... Hubby aku pun berminat nak interprem kisah dia sekejap. Hahaha!! Tapi wonder where is my hubby? Ooops lupa dia jadi cameraman. Ekeke....So ni gambar training group Tg Bin last two weeks.... Jom tengok!!!

p/s Mmm ayat2 dibawah ni diquote oleh aku dari hubby's cute mouth lagi seksi. Not my own words. Huhuhuhu.... Dia dok sebelah ni jek...Edit2 ayat yang kutype nih!!!

Macam baru nak mula je kan..... Yang berdiri tu Mr Yap. Nak ke toilet dulu kot. Hahaha!!

Memang nampak komited bertraining esp yang pakai baju striking - Mr Zahari dan pakcik depan - Mr Yusof Bidin ni.

Kaswadi tak puas hati Amri tiru nota dia..!! Rileks bang..

Zoom sket. Pakcik striking ni a young and komited engineer; Zahari. Apsal aku rasa dia skrg look different? Mujur hensem dia tu tetap menten. Ekekeke..... Kat belakang tu pulak Mr Yap tengah 'angin ' dengan Kamrol asyik dok tengok internet je!

A formal training jugak nampaknya. Mahal jugak budget for this training.

1O minutes before exam bermula.....(last day training). Hubby aku cakap sapa2 yang score bawah 60% dikira fail dan tak 'fit' nak keje power plant. Exam ni punya certificate laku seluruh dunia! Tu yang nampak semua susah hati tu, especially Mr Yap kat depan. Kaswadi pulak dah pening pegang dahi! Kamrol pulak buat2 menten sembang ngan Kimin

Sempat lagi nak merevise. Yang depan sekali ni Mr Azizi. Section Head Training Dept kat Tg Bin. Dolu that position belong to my hubby. Depa ni muda2 dah jadik manager. Sebaya bini aku tu...

Ni Tukimin. Orang training dept. Dia ni tokey dobi @ tokey ternak lintah jugak dan pelbagai biz lain. Ni penyampaian token untuk best group yang score paling banyak markah semasa 9 hari training. Hadiahnya sebatang pen Allan D'louis dari kedai Kiang Taman U...hahhaha. Group ni ada 4 orang, Kaswadi, Azri dan Shamir. Top students tuuu..!

Si Azri ni baru balik dari toilet katanya, tu yang berselipar dan seluar takdan nak betulkan!


Ni taiko besar dia..

Thursday, April 30, 2009

KPLI & Keluarga Aku

Hari ini keluar result KPLI ... Hahahaha!! Alhamdulillah laa aku gagal lagi. Mmm intake kali ni for Jun. Sound kalut jugak laaa untuk aku join. Dah laa Awatiff pun masih menyusu dengan aku lagi. Nampaknya insticnt my hubby tu betul. Hehehehe...

To my Hubby, bini tak pi mana2... Bini akan selalu accompany hubby as ur wanted to. Huhuhuhu..... So tak yah risau2... Idup perlu diteruskan as usual. Tapikan aku memang tader perasaan langsung pun kat KPLI ni pun. Jadinya tader laa air mata akibat kegagalan. Hanya ketawa aje. Hahahaha... Lantak ko laaa !! Malas aku nak pikir....

Hari ni teringat plak kat family aku di Besut. So kat sini nak kongsi wajah2 ayu no 99 jln haji wan latiff ni... Haahahaa...Layanzzz!!

Dari kanan... aku, kak ipar aku Nani Hafiza, adik ipar aku Hani Hamira dan adik ipar lagi Nor Khaleeda Hanim. All in purple. Hehehehe

Sunday, April 19, 2009

DPLI - UIAM 18 APRIL 9 PAGI

Semalam 18 April aku sit for the DPLI exam for the second time. First time dulu amik kat UTM. Kami pun masih menetap di Pontian Johor lagi. Mmm masih kuingat lagi time tu; aku sedang sarat pregnant Awatif. Itu adalah tahun pertama intake DPLI. Mmm mesti best giler kalau dapat... yer laa first batch. Tapi aku fail je exam tu. Wakakaka!! Aku pun tak kisah laa coz aku dapat rezeki yang lebih dari itu....anak perempuan aku yang busuk nih!!! Hehehehe.....

Last year aku tak apply pun DPLI since tader offer pun untuk my course. Jadi tak yah laa buang masa dan duit. Hehehehe.... Cuma terpanggil nak apply tahun ni apabila ada projek kerajaan satu guru = 20 murid. Mmm so macam nak rekrut ramai teachers nampaknya tu. Jadi tak salah laa aku cuba. Exam DPLI ni sejam aje. Start dari kol 9 dan abis kol 10 pagi. Mmm soalan much more tu personality. Soalan yang repeat dua tiga kali tu.... nak tengok "constant" ke tak. Aku exam kat UIAM.

Bestnya bila dapat jejak kaki kat U lama. Terbayang2 kawan2 lama. Mmm UIAM nowadays redup sangat!! Pokok pun dah besar... Best betul laaa!!! Arghhhh aku rasa amat2 rindu kat kawan2 aku ..... Suriani, Milah, Leha, Lin, Zety, Jid .... RINDUNYA !!!!! Aku pergi dengan asben dan anak3 aku. Depa dok excited nak merasa datang ke "school" mama. Hehehehe.... Time aku exam depa dok posing depan camera. Akibatnya time aku nak posing plak ... bateri dah abis. Huhuhu....

p/s Pokok yang besar dan rendang depan kolej Hafsa (tempat aku selalu tunggu Sarip; my hubby tu dah ditebang. Nostalgia btul laaa aku tengok area tu hari tu.... Mmmm makin bertambah teringat kat gang2 bila terpandang jambatan depan Sport Complek dan Hafsa...... Terbayang-bayang wajah gang2 ramai2 berjalan kaki pulang dari kuliah... Argghhh rindunya ya Allah!!!!

Tatau laa depa ni dok posing kat mana.. Macam kat kat Architecture Faculty je ...

Ni laaa budak busuk yang garang!!

Friday, March 27, 2009

Kisah KPLI ....

Mmm dah lama tak update. Apa nak story today ek? Esok exam KPLI. Tatau laaa macam mana resultnya. KPM announce nama hari rabu ... maknanya just ada 2 hari je utk preparation...! Waduh2 ... pening betul. Mmm nak study hard sekarang2 ni btul2 mencabar..uji kesabaran. Mmm my baby Awatif tu pun nak sudy sama. Habis buku dia campak ke bawah. huhuhu...

Esok aku exam kat Sekolah Megat Khas Ipoh. Mmm sengaja amik exam kat Ipoh. Jadi tak laa risau kat anak2 time exam tu.. coz tahu mama leh take care depa. hehehe. Lagipun aku dah familiar ngan area Ipoh. So tader laa masalah nak cari sekolah tu.

Tatau laa apa perasaan aku sekarang ni. Mmm nak kat berkobar2 nak jawab exam pun tak rasanya coz byk lagi nak pick up. Masa pun terhad. Tatau la.. Nak berdoa tapi usaha tader pun no point jgk. Jadinya try jgk laa cari2 ruang yg terhad ni..belek2 formula ke... dan yg penting cari ketenangan. Aku pun tak harap sangat nak dapatkan KPLI ni... tapi kalau dpt sekali lagi ...tu dikira bonus laaa.. Aku ni sometimes rasa semangat .sometimes tak. huhuhu. Tatau dan konpius dgn diri sendiri. Konpius adakah kerja as keperluan? terdesak? saja2 gatal? ibadah? lari dr tanggungjawab aku yg sedia ada ni? atau apa2 je laaa?? konpius amat sih!! Asben aku pun neutral je... tader nk bg semangat ... tader nak halang. huhuhu..Tp dari gaya bahasa dia mcm tak prefer jer. huhuhu.. No idea. Anyway just try laa dulu.

Apa2 pun pray for me yer... aku redho je ..dapat ok..tak dapat pun ok jgk. Tak dapat bukan bererti kita malang...tp jika tak dapat tu maknanya ada urusan yang lebih baik yang Allah janjikan untuk kita. Jika kita percaya pada takdir Allah tu insyaallah tader tension2 ni. Believe me...