AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family
Showing posts with label Kisah Rumah Aku. Show all posts
Showing posts with label Kisah Rumah Aku. Show all posts

Monday, December 29, 2014

Dari Denai Alam ke Jungle Jump Pontian.........


29 December 2014, mak sekeluarga berhijrah kembali ke Pontian Johor. 
Jika dolu kami di Lorong Bahagia depan hospital...... 
Kini kami di Jungle Jump @ Rimba Terjun pula. 
Hahahaha..... 
Hijrah kali ini adalah kerana mengikut ayah yang bertugas di sana.
Dengan bahasa yang lebih sempoi...... ayah masuk site! Hihi... 
Semoga perpindahan kami ini, dapat minimizekan kekerapan ayah outstation sana sini. 
Sian tengok.... penat sangat ayah !!

Hijrah yang pertama ini adalah hijrah @ pindah secara kecil-kecilan sahaja. 
Kami pindah dengan kereta odc dan ford fiesta sahaja. 



Honda Odyssey memang muatkan barang2 berat dan berkotak2. 
Fofi pulak, hanya baju2 dan anak4.
Lain2 barang yang nak dibawa, mak tinggalkan dan serahkan pada movers setelkan nanti.

Plan asalnya memang nak pindah dengan lori kecik pada hari Isnin ni..... 
Tapi, ayah yang busy sangat dengan kerja di opis terlambat booking lori!! 
Mmm kebetulan pulak staff movers yang bercuti, maka lori hanya boleh datang angkut barang pada 5 Januari 2015. 
Lagipun, lori yang kami request tu lori kecik ja.... hahaha harus la movers makin lambat kan.
Ate..... untung sikit ja. 
Hahahahaha. 
Lain la lori yang sekali jalan 30 ribu tuh..... 
Haaaa harus laju la.



Secara keseluruhannya, kami memang tak angkut barang banyak pun. 
Sebab umah sewa di Pontian tu almost 90% furnish. 
Mak bawa carpets, baju2, perkakas dapur, rak buku anak4, meja makan kecil wet kitchen, peti sejuk, mesin basuh dan katil anak sebuah. 
Lain2 barang, memang di tinggalkan aje di rumah lama. 

Perjalanan kami dua kereta ke Pontian memang diiringi hujan renyai2 sepanjang jalan. 
Hanya setelah menjejak masuk ke negeri Johor, barulah hujan berhenti. 
Tapi tetap mendung sehinggalah tiba di Pontian. 



Alhamdulillah .............
Inilah tempat kami tumpang berteduh selama di Pontian.
Insyaallah mungkin tiga tahun juga kami di sini......
Rumah yang sangat cantik dan selesa.
Tuan rumah memberi nama rumah mereka ini - Baitul Surur.
Maksud Baitul surur ni - rumah yang menggembirakan @ membahagiakan.
Memang nampak unsur2 kebahagian dalam susun atur dan reka bentuk rumah ni.....
Alhamdulillah sebab Allah berikan kami kesempatan untuk merasa tinggal di rumah sebesar ini.
Jika nak diikutkan dengan umur dan gaji ayah, umah seperti ini, memang kami belum mampu nak beli.
Now Allah bagi peluang kami merasa......
Tak kisah la untuk 3 tahun pun....
Terima kasih Ya Allah. 

Mak sangat bersyukur sebab dipermudahkan urusan mencari rumah di sini. 
Pontian sekarang memang susah untuk kita cari rumah sewa. 
Jika ada pun, harga memang sangat2 mahal especially jika penyewa tahu kita adalah staff Tanjung Bin.
Huhuhu.... mak pun tak tahu kenapa.....
Tapi itu lah realitinya ok. 
Situasi ni sangat berbeza sungguh dengan zaman mak mula2 menetap di Pontian sekitar tahun 2004 - 2008.
Masa tu, rumah semi d yang besar pun baru 600 - 700.
La ni, tak dapat la. Sah2 2 ribu!!
Huhuhu.....

Kali ini kami menyewa rumah kawan ayah. 
Kawan ayah kini bertugas di Indonesia. 
Harga sewa yang diberi memang sangat2 la murah untuk rumah sebesar ini. 
Tapi...... 
Amanah yang diberi oleh tuan rumah - "mintak tolong jaga rumah" sangat mahal bagi mak. 
Insyaallah kak...... 
Akak dan abang dah banyak mudahkan urusan kami sekeluarga, Insyaallah urusan akak sekeluarga juga Allah mudahkan. 
Amin. 

Anak4 memang sangat happy dengan rumah sewa kami ini. 
Mahunya tak happy?? 
Umah sebesar ini, memang heaven la bagi anak4 untuk main hide and seek la....  main aci kejar la..... 
Nampak sangat wajah ceria mereka! 
Mak dan ayah tumpah happy tengok anak4. 
Walaupun mak tahu, workload Sunarti mak makin tinggi. 
Hahahahaha..... 
Tak pe la..... pelan2..... 
Insyaallah pasti settle kan....... 

Harapan mak, semoga penghijrahan tempat tinggal kami akan membawa banyak perubahan baik buat anak4 dan kami suami isteri ..... 
Amin.......... 
Oooopsss, tentang rumah di Denai, ada juga yang bertanya. 
Buat masa ini, kami kosongkan aje. 
Jika nanti2 kami berminat nak sewakan, pasti akan kami war2kan. 
Sekian...... 


Thursday, April 25, 2013

Wet Kitchen Mak Sebelum Dan Selepas Renovasi.

 
Ahaaaa..... ngam2 10 hari tak update belog.
Hohoho.....
Mak sihat jek.... tapi macam biasa la malas tahap cipan tenuk betul la!! Hahaha.
Masa mak dalam 10 hari ni, banyak terbuang dengan tengok tv dan kisah kemas dan punggah aje :)
Huhu....
 
Alhamdulillah reno make up wet kitchen mak yang bermula 5/4 selesai pada 17/4.
Reno jiran yang berkongsi dinding dengan mak plak siap dua hari kemudiannya.
Walaupun sedikit lambat dari yang dijanjikan oleh abang Indon itu, tapi tak kisah la.....
Yang penting siap :)
Syukur banyak2.... Alhamdulillah.
Dapo ni 98% adalah idea my engineer, encik Sarip :)
Mak ikut jek....
Dari layout, tile, kaler, susun atur dan macam2 lagi adalah idea ayah....
Kebetulan time kena fikir2 ni mak demam kronik, jadi mak memang serahkan bulat2 pada ayah. '
Mak hanya pilih kitchen cabinet ikea je.
Hihihi....
Sempoi.
 
Ok, untuk kenangan di kala hari mendatang, mak nak abadikan wajah wet kitchen mak sebelum diberi nafas baru.....
Taraaaaa....
 
SEBELUM...........
 

Pemisah antara umah mak dan jiran batu separuh..... Serius kurang privacy.
 
 
Ni dinding depan pintu mak...... Umah mak ni design terbuka. Konsep ni kurang mesra aurat la..... Jadi, mak mintak ayah naikkan bata juga....

Haaaa tengok!! Ni rupa belakang ketika kerja2 renovasi sedang dijalankan. Dah macam tsunami! Huh.
 
*
*
*
 
SELEPAS........
 
Tiang ni memang tak boleh buang. Kalau buang, alamatnya roboh la rumah :) Ini dinding pemisah umah mak dan jiran yang telah dinaikkan bata. Ayah buat table top --- satu sinki basuh pinggan dan lagi satu sinki ala2 bilik basuh asrama untuk mak basuh baju :) Kabinet putih tu, cabinet diy ikea cap udden. Really recommended by mak..... murah, solid dan kemas.
 
Mesti ada tempat sidai baju di sini untuk kegunaan di kala hujan :) Hari cerah, mak sidai kat jalan belakang; luar rumah :)
 
Close up sket..... Tiada pintu untuk table top bawah sebab budget larik sudah :))
 

Dan ini, dinding depan pintu depan..... Jadi, mak ada privacy untuk berdiri di depan pintu tanpa tudung sket :) Lebih terpelihara.....
 
 
No more renovation in the house, Insyaallah.
Terima kasih hubby.
Kamu memang orang yang main peranan penting dalam reno ni......
Jasamu dikenang :)
Hahahahaha....

Tukang paip..... tukang cat.....wireman...... tukang basuh..... :) tq dear.

 
Semoga ini dapat memberikan idea pada mereka yang memerlukan......
Ok laaaa....
Nanti cakap lagi ok....
Daaaaaa.
 


Wednesday, October 27, 2010

We Are Moving

Aduhhhh sakitnya urat!!
Udah sebulan rasa badanku ini sakit sana sinun.....
Sibuk ngan bisnezz aku yang untung tatau pi mana lagi....
Dan sibuk kemas, buang dan packing barang lagi.....
Kerana ................


Insyaallah Jumaat ni we are moving. ....
Mmmm kenapa tunggu Jumaat??
Doa kami semoga berkatnya hari itu, maka akan ada laa sedikit sebanyak keberkatan terkena pada kami sekeluarga.
Aminnn.....
Sewa lori kecik sahaja.....
Since banyak jugak item2 kami dah charity.....
Bukan nak beli baru.....
Tapi .......
Nak memudahkan kerja esok lusa aku.....
Tak perlu kisah nak lap2 habuk banyak2.....
Jadi banyak masa aku leh fokus buat benda yang aku suka :))
Hehehe....
Tapi ......
Kalau asbenku sayang nak beli baru.....
AKU LAGI LAA SUKA YER. :))
 


 
Ye yeeeee :)

Saturday, October 16, 2010

Kedai Lampu Murah @ Lighting of The New House.

Salam siaran ......
Mmm aku ni memang spesis kus kus....
Hak hak hak hak.....
Kenapa ek???
Sebabnya bila mood rajin updet tu datang.....asik nak updet jek!!
Bila penyakit mim alif lam sin tu datang.....amik ko sebulan tak updet2.
Ekekeke.....


Okey, entry kali ni nak cerita tentang kedai lampu dan lampu murah.....
Actually aku mulanya agak malas nak share kat sinik....
Tapi bila teringat kan time aku survey2 online kedai lampu murah hari tu; tetiba jek rasa, eh bagus jugak kalau aku pun share pengalaman aku jugak.
So next time jika ada anyone yang mensurvey lampu murah indirectly opinion aku ni akan membantu mereka.
Cewaahhhh.....macam bagus jek eh :)
Nak kata nak nyibuk blog list kat google pun yer jugak aku ni eh ..... ngeeee!!


Sebelum pergi merembat @ soping lampu....
As usual, aku dan asben akan google kedai lampu murah....
Dan hasilnya....
Tak abis2 ada satu kedai glamer ni yang gang2 blogger rekemenkan....
Kat mana tu???
Puchong daaaa.....!!!



Sebahagian lampu rumah kami dibeli di sini..... Gambar ni aku cilok dari blog sepupu aku - Zuraida Abu Zaid . Memang rega superb..... Lokasi - Puchong Utama. So far tader kedai lampu semurah kedai ini. Kalau nak datang sini, datang laa pagi2 @ lebih bagus datang hari kerje. Memang ramai orang....dah macam MYDIN Jalan Tar pun ada. Tapi nasib baik pekerjanya ramai. :)) Ouchh jangan lupa bawak koyok jugak ek..... sebab for sure sakit tengkuk pas kuar dari kedai ni.... Aii mana tak sakit...asik melangut ke atas jek :)) Ekekeke!!!





Haaa yang ni plak..... semua kipas rumah baru kami dibeli di sini..... Tetap murah jugak....tapi kata hubby tetap tak leh challenge yang kedai atas tadi. Sini less choices compared to kedai atas nun.



Ada lagi satu kedai kami soping lampu jugak....
Supreme Lighting , Kota Damansara.
Aaaa yang ni kedai kelas.
Tapi tetap ada item yang murah dan ada item yang teramat mahal giler!!
Ikut rezeki laa eh.....
Kami hanya beli lampu yang terlupa nak dibeli kat kedai Puchong tu.....
Dah malas nak menapak nak ke Puchong.....
Rega reasonable!! Alhamdulillah.
Antara lampu yang dibeli - lampu pagar, porch dan living hall atas.


Tadi pagi ke Denai Alam.....
Saja nak intai progress rumah kesayangan kami itu :)
Mmmm plan nak pindah minggu depan....tapi tak sure la jadi ke tak!!
Nampak macam kena tangguh lagi satu minggu jek eh.....
Since masih ada messy work yang tak siap lagi.
Huhuhu.... hari tu time nak mula projek, si kontraktor ni laju gila......
Ni dah akhir2 ni macam terkedek-kedek pun ada....
Kami dah tak sabo dah ni!!
Macam ner tu??


Okey, just to share lampu2 yang aku beli last few weeks....
Tapi tu laa....
Kami asben and wife ni tak particular sangat bab2 ni since kami dua2 jenis tak kisah pun.....
Kami tak pernah amik tahu lampu tu design baru ke apa..... Janji ado!!
Jadi rembat apa yang reasonable....agak2 cun.....dan paling penting sampai tujuan sebenarnya!!
Iaitu TERANG!!
Taraaaa......




Ini dining area punya plaster ceiling. Dalam kayu tu will insert eye ball lampu kuning..... Downligtt empat segi tu dibeli di kedap house of lighting. Casingnya rm18. Campur mentol 2 bijik hanya rm 30 gitu..... Mmmm murah dalam rm10 compared to kedai2 yang aku survey kat Kota Damansara ni..... Tengah2 yang berlubang itu adalah point kipas..... Aaaa kipas cap Alpha - Venus (lily bulb) beli kat kedai Top Ten murah dlm 70 - 80 ringgit dari rega kedai lain.... Best value buy!!





Testing our downlight and t5 lamp...... t5 pilih kaler kuning untuk wujudkan suasana romantika dalam suasana moden kontemporari. Aii makcik ni perasan dah ni!! Ngeeeee!! Kipas cap Alpha - elight (kalau black out dia nyala as emergency lamp) murah dalam 60 ringgit dari rega kat kedai area Kota Damansara ni.





Tak sabonya nak pindah!!! Tak sabo jugak nak gantung langsir yang aku jahit itu!!






Ni plak lampu kat dry kitchen. Lampu panjang tu kat wet kitchen..... sat lagi rambut jatuh tak nampak plak kang kalau lampu kuning kan!! Bawah lampu ni ada simple island for us to sit together minum2 petang @ breakfast. Belakang adalah my kitchen kabinet yang masih berbalut.... Kaler pearl white macam keter boss. Akan dibuka once we move here.





Ni plak kipas - Alpha remote model apa aku pun tak sure. Perasan tak? Aku ni dah macam tukang promoter kipas cap ALPHA?? Huhuhu..... Lantak la ek... :))  Lampu style botol dr Pucong. This is my bedroom..... Hehehee...... Esok2 this room takkan interprem dah.... Very privacy.





Feature wall my bedroom is purple light - Nippon Paint.....






This is Awatif's bedroom..... Bedroom set in white, Insyaallah.... Bedsheet and comforter barbie doll as per wish.... hehehe....





This is Azhad & Adham room.... Kaler yellow buttercup by Nippon Paint. Dipilih oleh empunya bilik sendiri..... Sakit mata laa jugak. :)))







Ni adalah bilik bawah..... Lampu tu dibeli di kedai Puchong rm90. Semalam tengok kat kedai Kota Damansara reganya dekat rm200. Leh caya? Sabo jek laa.....
Bilik ni soon will be my opis :))) Nak tunggu attic kat atas living hall tu tatau bila.





Segmen iklan..... Promote our kontraktor..... :))
Depa ni penaja deko APA KATA WANITA di TV1. 


Jadi tu aje untuk kali ini.....
Sambung lain kali plak.....
Lagi lama aku kat sini lagi merepek aku kang!!!
Hehehe....
Bye....


Thursday, September 2, 2010

Reno @ Make Up Umah Part 1

Udah siap ke baju raya??
Udah beli ke baju melayu??
Kami sekeluarga dah settle semua.....
Alhamdulillah.
Cuma aku masih ada satu benda tak rembat lagi.....
Haaaa apakah itu???
Shawl raya !!
Hope leh dapat cari yang berkenan di hati sebelum raya ni.....
Oh yer...baju kali ni warna coklat lagi....
Maknanya kami pakai baju coklat selama 3 tahun berturut2 laaa....
Huhuhu.....
Tahun 2008 kami pakai baju dark coklat...
Tahun 2009, kami tak ganti baju raya .... pakai baju tu jek balik....tapi tahun tu raya ngan keter baru :)
Tahun 2010, tepon mak mertua, katanya majlis adik beradik sepakat bergaya dengan warna coklat ....
Hahahaha....
Jadi pakai je laa...
Cuma kali ni, coklat light laa plak .... hehehe....
All plain ...... Nampak macam nerd gitu....
Hahahaha!!!


Raya tahun lepas....
Time2 macam ni asben busy settlekan odyssey kat Naza.
Alhamdulillah....
At last we able to get back kampung with new mpv.
Tahun ni plak.....
Kami dok busy kan kisah rumah baru la plak.....
Akibatnya persiapan raya jadi belakang kira ...
Beli apa yang patut jek since otak kami suami isteri dok kisah kan belanja dan deko umah baaru tu la. 
Kuih ??? Aii lagi laa tak mandang!
Nanti sebelum balik kampung, mokcik rembat jek kuih tunjuk kat jualan kilang Seksyen 7, Kota Damansara.
Bayar jek!! Huhuhu......


Tiap2 minggu kami sekeluarga akan visit rumah baru.....
Bukan ada apa pun....
Tapi saja2 jek ronda.
Tapi ronda2 pun sempat jugak kami berkenalan ngan jiran sebelah @ sederet umah kami tu .....
Aii pakat2 nak masuk tahun depan daaa.....
Kira aku sefamily jadi antara mereka yang terawal la nampaknya eh.
Huhu....


Kami reno umah simple2 jek....
Tader extent2 macam yang aku nak pada mulanya.....
Lambat sangat dapat kunci, duitnya hilang mana pun tatau daaa :)
Tak kisah lah tu.....
Janji ada laa rupa make up nya sket.....
Hopefully aku akan bertambah rajin kemas rumah dan aku akan suka memerap dalam umah :)
Hahahaha.....
Aii rumahku syurgaku..... jadi kena bagi cun2 sket la.
Hikhik....
Our id - STILUX DESIGN......
Apsal amik ngan mereka ek??
Sebab depa antara orang pertama yang approach kami.....
Dan lagi kualiti keje quite bagus laa jugak so far.
Tapi tu laa sah2 laa ini biz kaum cina,...
Bukan tak mau support melayu....
Tapi aku macam serik laa jugak...!


Dolu2 kami beli umah kat Sg Buloh.....kami amik kontraktor Melayu juga....
Mmm minor renovation umah tu jek..... tapi apsal reganya reno umah lama tu = reno high taste umah baru ni???
Alamak reno umah baru ni reno high taste ke??? Perasan la plak aku ni!! Hahaha.
Dah laa kapur simen semua tak kemas balik..... tiles2 kami suami isteri yang kemas!! Punya laa tension!!
Disebabkan kes tu la yang buat aku wonder sangat2 sampai terfikir yang memang  pakcik tuh mark up gila2 +  kaw2 umah kami tu laa eh!!
Then aku cakap kat asben....proceed jek ngan si Stilux ni since within ur budget lagi kan,....
Dan yang penting kita tak sakit hati dengan kontraktor gara2 keje tak abis @ rega mahal ke apa...
Huhu....
Tu laa dia.


So start hari Ahad lepas,
Kerja2 rumah kami dah pun dimulakan....
Kami pun terkejut jugak since duit tak bayar lagi pun!!
Just bayar duit booking rm300 jek....Hahaha......
Depa dah start buat wiring dan table top dapur tu.....
Pantas laa plak .... hihi...
Harap boleh siap selewat2nya pertengahan Syawal.
Kami nak pindah ujung Syawal, Insyaallah.


Sabtu Ahad ni nak pi rembat lampu kipas laa plak.....
Huhu... duit macam air sejak aku bersalin hari tu....
Habis nak buat macam ner???
Sian kat hubby.....
Tapi tak kisah laa ek....
One time expenses.....
Bayar aje laaa.....
Harap anak4 dan isteri faham akan pengorbanan bapa yang letih @ pening mencari rezeki buat kesenangan dan keselesaan keluarga.
Amin.
To ayah @ hubby @ abang....
THANK YOU....



Wiring untuk bulb.....Settle tu baru ready untuk plaster ceiling.



Berjuntai- juntai....macam ular pun ado.... Hikhik.....


Friday, August 20, 2010

Kunci Umah Baru & Berangan Nak Reno Umah Macam Mana La Plak :)



Terjaga tengah malam tiba2......
Aircond ni sejuk laaa......
Uish awal tul aku tido semalam yer!!
Dok peram anak tido, lgsung dengan2 aku skali gol.
Bertuah tul laa hai.....
Nasi ayam baru lepas sket dari esofagus aku yang beso ini jek.....
Trus baring......sah2 laa perut lobo laa nanti.
Hihihi.....


Ooo jam dah pukul 2 pagi....
Aku turun bawah untuk perabiskan air soya jagung yang ada itu...
Arghhh sedapnya laa.
Nikmat minum rasanya pepagi ni haa.
Aii tido awal2 ni udah tak ngantuk laa plak mata ni haaa.....
Eh tetiba teringat nak updet blog besi aku ni laaa.
Udah lama beno tak berisi.
Gambar dah upload lama....
Tapi isi tak story mory lagi..... ekeke......
Aii mana laaa cik ila ni pi yer??
Aku ada jek....
Cuma a bit kelam kabut lately.
Anak4 musim tak sihat...
Depa dok bersilih ganti demamnya....
Dan lagi .....
Mmm dan Alhamdulillah, ekzema Ad dah baik....
Aku bawak pi klinik pakar kat Kuala Kangsar....
Haaa kena injection sekali.....
And now, dia tak tergaru2 lagi dah.....
Alhamdulillah.


Lain2 cerita.....,
Dan aku jugak busy dengan biz baru kecik2 aku tu laa....
Udah jadi peniaga tshirt muslimah laa plak aku ni haaa....
Hehehe.....
Alhamdulillah okey laa jugak setakat ni.
Tapi apa yang penting niat mahu kena betul.
Aku jual ni pun sebab aku memang tercari2 style imej aku yang sesuai.....
Mmm tup2 ada member baik perkenalkan....
Langsung plak aku berminat jadi dealer.
Tu laa dia.....
Harapnya ada perubahan baik buat aku dan para muslimah yang lain laa hendaknya.
Amin......
Berminat nak membeli boleh la jenguk2 blog aku one more ni yer...
Siap ada diskaun lagi sekarang ni tau .....
Haaa jenguk jangan tak jenguk yer gang2.


Berita lain yang mengujakan aku.....
Wow aku dah dapat kunci rumah baru!!
Yezza..... at last penantian kami sekeluarga berakhir jugak.....
Tak sangka jugak kami antara mereka yang terawal mendapat kunci.
Punya laa berzaman menunggunya la.
Ntah berapa kali panik daaa....
Yer laa mana tak paniknya??
Umah sewa yang kami nak duduk ni perlu divacant segera.....
Tapi Alhamdulillah laa semuanya okey.....
Aii siap boleh diberi extent sewa lagi tu...
Allah tu dah susun jadual hidup aku laki bini baik2...
Alhamdulillah....syukur padaNya selalu!!


Ni kunci pintu depan umah kami.... Uish siap ada beg cun lagik....




Yang ni plak set key untuk pintu2 yang lain..... Comel btul begnya.....



Haaa udah ada kunci tu, boleh laa pindah cepat.
"Ate bilanya kome nak pindah ni??"
Haaa tu sah2 laa ayat dari keluarga aku di Kuala Kangsar yek....hihihi
Plan aku laki bini, nak pindah ujung Syawal.
Mmm teringin laa jugak nak make up sket umah ni....
Yer laa .... standard laa kan.
Tapi make up kami tader laa sampai nak sambung2 belakang....
Asalnya memang nak sambung jugak....
Tapi kes lambat sangat kuncinya nak dapat hari tu, langsung portion duit untuk reno2 ni udah ilang tatau ke mana.
Hihihi......
Maka, make up apa yang perlu je laaa cik ila oii.
Tapi terpikir laa jugak kan...
Dolu2 kami beli umah 22x 65.....reno sambung belakang
Ni beli x80 pun masih nak sambung2 ke??
Aii nampak beno tak bersyukurnya laaa
Sabo jek.....


Jadinya, sejak dua menjak ni, hobi aku adalah google2 gambo umah idaman laa.
Mmm majalah udah letih mokcik selak....
Pusing2 terbalik...aii sama jek.
Yang penting ko ada duit...then all be bereh laa.
Huhuhu.....
Dalam kepala otak aku.....
Aku teringin laa nak macam gini...macam gitu .....

Haaa google2 jumpa plak dengan kitchen cabinet ni. Tak ingat dah aku dari web mana.... Huhu.... Memang seperti mana yang aku inginkan..... Tapi boleh ke?? Dapur teman tu slim panjang..... Kalau lebar bolehlah kot ek....


Haaa ini view si designer dari web itu jugak..... Dari angle wet kitchen laa plak eh..... Aku memang plan nak KC kaler putih since nak bagi illusion supaya kitchen aku yang slim itu will look wider dari yang asal. Lagipun kononnya nak moden concept kan.... Aii tengok majalah ni adalah antara kaler2 yang ada. Kaler merah pun moden jugak. Tapi aku still tak berani tak try. Hehehe.....



Dan ini view wet kitchennya...... Nampak kemas laaa....sebab tader barang kan!! Kalau ada barang, mahu messy jugak kot.




Haaa google2 lagik..... aii jumpa plak divider ni haaa!!! Umah aku panjang laa jugak riang tamunya. Aii bagus jugak laa kalau ada benda alah ni.... Tapi masalahnya design macam mana yang nampak moden tu aku pun tatau.....



Lain-lain pilihan ..... yang ni pun okeis....Tapi quite common actually.....Satu tiang tu will charge us around 350. Kalau bubuh 6 tiang.....try laa darab. Huhuhu......



Dan lain2 pilihan.....more simple.....macam gambar atas ni laaa....



Tu kisah lengkapan2....
Plaster ceiling udah settle dan hubby decide sudah....
Dan aku suka laa jugak.....
Buat simple2 jek.....
Itu lebih baik dari tader trus kan....
Hihihi......
Yang lain2 masih dalam perancangan....
Hubby aku serah 100% kat aku.....
Macam mana style umah yang aku nak.....u decide laa bini oii.....since almost of hidup aku spend kat umah....
Hihi....
Bagus tak??
Dan pastinya hubby will the one yang akan bear all the cost....
Baik tul laa pokcik aku ni laaa.... Hihihi...
Thanks......


Haaa muka setuju jek asben aku ni haaa..... Tapi apsal warning aku lak eh???Nak suruh aku buat budget berpada-pada agaknya eh...Hihihi......


Dan tengah2 ghairah cari idea nak make up umah ni.....
Then aku pun kata laaa.....
Hubby, nak plaster ceiling satu umah...atas bawah.....
All bilik nak buat wardrobe.....
Langsung mukanya jadi macam kat bawah ni ......


Aii lebih2 lak bini aku ni haaa.....Huhuhu....Ingat aku cop duit ke yang oii??


Haaa dia buat muka gini....
Ada berani nak mintak macam2???
Macam muka cari gaduh jek....
Hihihi......
Apa2 pun.....
Berpada2 pada laa ek....
Esok2 mati tadernya si malaikat tanya...
"beso ke ko reno umah??"
Haaa .... sendirik mahu ingat laaa
Hidup pun sementara....
Jadi buat mana yang ada.....
Apa2 pun perlu bersyukur atas segala yang ada....
ALHAMDULILLAH.....



Thursday, May 13, 2010

Packing Barang Untuk Pindah

Wah nak updet blog lagik hari ni. Awat laaaa aku rajin plak no?? Hehehe.... Sebabnya aku buhsan wa tatau nak buat apa. Dah tak larat nak baca buku....tak larat nak google2.....jadinya aku rasa best plak melepaskan apa yang otak aku fikirkan dalam blog aku yang gelap ini. Hehehe.....

Progress lagi 21 hari nak due ni - kaki aku sudah bengkak. Macam kaki pesakit untut pun ada. Mmm kaki aku ni macam kena masuk dek angin gitu..... Bila ditekan2 terasa bisa jugak laa. Nak nak time solat; mmm duduk pun sakit. Subhanallah...... Besar sungguh pengorbanan ibu kan. Bersakit-sakitan 9 bulan!! Moga anak yang kukandung ini fahami akan pengorbanan aku ini. Amin.

Aku and hubby la ni sudah bersiap sedia untuk pindah ke rumah baru. Mmmm though preparation kami memang laa sudah almost 80% done tapi kunci yang sepatutnya dapat around Februari....sampai la ni tak dapatnya. Huhuhu.... Aku actually sangat laa serabut since jadual yang sepatutnya running smoothly habis terkandas. Rumah yang kami sewa di Kota Damansara ini sudah pun dibeli orang. Atas jasa baik beliau, kuharap boleh laa kami menyewa until raya, hehehe..... tapi beliau pun punya impian nak renovate umah idamannya..... So kami hanya boleh duduk till 1/7/2010. Walaupun sebentar cuma, yang penting tetap bersyukur. Alhamdulillah.

Jadi...... apakah maknanya itu??? Huhuhu..... Itu maknanya aku akan pindah time aku dalam pantang!! Uwaaaa!! Mmm tiba2 terlintas dalam kepala otak aku nih; aku pindah dengan kain batik, tshirt lengan panjang, bedak sejuk kat muka, badan bau minyak nona roguy, etc. Hahahahahaa!!! Memang gamble gila!!! Jadi kerana itu laaa, sebelum aku bersalin ni, aku dah beres apa yang perlu dibereskan. Takut2 esok lusa aku dan hubby kelam kabut dengan kerenah bayi yang tak tahu lagi macam mana perangainya kan.....!! Harap2nya okey laa hendaknya. Amin!!!



Haaa...ni koleksi baju. Banyak dah yang aku sorting buang @ hantar balik kampung. Tinggal sikit2 je. Aku standby all those things kat hall atas. By the time kena pindah, angkut aje laaa.

Haaa....ni kepala katil bilik aku, bilik tetamu dan katil anak2. Ekekeke....Semua sudah dicabut. La ni kami tido atas tilam spring yang dihampar atas parquet jek. Mudah.

Haaa...tu plak kerangka katil3 yang ado. Mesin jahit aku pun dah bungkus jugak. Mmm langsir umah baru pun tak jahit lagi.... Insyaallah akan dijahit selepas aku habis pantang nanti.

Harapan aku kunci rumah tu dapat laa tak lama lagi. Mungkin ada hikmahnya kunci tu dapat lambat kan?? Mmm apa yang aku realize, dengan time yang limited ni, aku tak laaa boros sangat memikirkan ke mana duit hubby nak kuhumbankan. Hahahaa!! Yer laa, main point sekarang bukan pada renovation yang modernizo ke apa sudah.....tapi lebih kepada dapat kunci, trus order grill then aku nak masuk!!! Kalau tak, mmmm tak tahu laa aku mana nak lepaknya esok2. Huhuhu......
Tapi bolehkan hati aku yang jahat ni tolerate?? Hati ini tetap jahat nak extent rumah aku dengan gaya ini...gaya itu. Aku ni tak selalu demand itu ini pada hubby. Tapi tentang soal rumah, aku memang amat particular since alomost 90% of my time will be spent at home. Jadi for sure laaa aku inginkan rumah yang sama as what I have been dream before. Tapi tu laaa masa tak mengizinkan. Macam ner hati jahatku ini tak setuju dengan suggestion hubby (dpt kunci, touch utk interior jek then msuk trus... extent umah yg perlu pakai MBSA approval tu buat bila kita dah duduk) tapi nampaknya itu adalah best solution setakat ini. Cuma hati jahat aku berkata - eh silap2 tak buat langsung!! Hahahaa.... Tapi tu laa, positifkan minda, then aku perlu ikut kata hubby je......Yang penting kita tak merempat just semata-mata nak buat major renovation. Huhuhu..... Tawakkal to 'alallah...... La tahzan.... innallahama'ana. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Thursday, December 24, 2009

Departure Umrah & Sepagi Sekitar Alstonia

Salam buat semua..... Lama daku menyepi gara2 menunggu tarikh sebenar umrah kami suami isteri. Mmm suppose kami berangkat 24/12/2009 jam 230 pagi. Sangat mengejutkan actually!! Tapi aku redho dan kemas apa yang patut. Perasaan aku time tu, bercampur baur!! Letih ada, happy pun ada, takut lagi laa banyaknya!! Huhuhu....

Mungkin Allah nak menguji kami dan angkatan yang lain, date itu telah ditangguh ke esok harinya plak. Dan at last the final is, our departure tomorrow at 1025 am. Alhamdulillah sesangat. Aku tak kisah pun though terdelay beberapa hari since ada hikmahnya juga ia terjadi. Aku pun tak begitu khatam lagi... hehehe. Jadi sekurang2nya, ada lah masa buat aku dan suami study lebih lagi dan berehat sebelum menjejak kaki ke sana. Hopefully semuanya ok lah hendaknya. Amin. Dan kini perasaan sebenar aku, wallahu'alam! Tak tahu samada aku epi atau sedih atau apa. Very neutral!! Yang aku tahu aku rasa takut ada laaa. Tak leh bayang macam mana keaadaan di sana dan aku esok2. Mmm amalan kurang yang dibawa.....harap2nya ia membantu sedikit sebanyak. Amin....

Buat kawan2, aku memohon ampun dan maaf atas kesalahan aku samada sedar atau tidak. Doa dan salam kalian buat baginda insyaallah akan aku sampaikan. Ramai jugak yang berkirim doa sebenarnya. Ada yang spesifik.....ada yang general aje. Tapi yang pasti, aku nak doa agar semua kawan2 aku diberi kesempatan ke sana pada usia yang muda sementara kita masih diberi nikmat kesihatan dan kesenangan dari Nya. Amin.... Harapan aku plak, moga ada kebaikan yang dibawa oleh aku dan agama sekembalinya aku dari sana. Doakan pemergian kami yer...... aminn....!!



Tu dia beg kawe dah kemas dah!! Lepas2 kemas terbaring sebentar keletihan.



Dan pagi ini, setelah confirm our exact departure time, aku yang lega ini totally quite relax mind and body. Mmm sempat lagi bawak mama dan abah jalan2 keluar. Tapi nak ke mana yer? Since mama bertanya semalam tentang progress rumah aku, jadi aku sekeluarga keluar sebentar melihat progress rumah. Rasa2nya inilah paling lama kami spend masa di Denai Alam. Huhuhu..... Plan nak tengok rumah kami. Tapi rumah kami dah dicuci dan dikunci. Yeehaaaa!! Sound gud yeah! Macam tak lama lagi jek nak dapat kunci. Ye ye....!! So bawak mama abah visit rumah jiran kami since our layout is almost same. Both of them macam ceria je nampaknya. Alhamdulillah.

Then, since still early in the morning, kami pun for the first time melepak di taman2 Denai Alam yang just 100 meter from our house sambil menikmati suansana dan keindahan pagi di sana. Really amazing dan kagum dengan idea arkiteknya. Huhuhu....... Dan yang pastinya orang yang paling ceria adalah rakyat3 aku. Macam orang jakun pun ada. Terjerit-jerit, terlari-lari, amboiii sakan ya rabbi. Pening tengok. Dan as usual Mr Sarip will become a cameraman take the beautiful scenery. All picture taken by his mobile phone nokia n97 with 5 mega pixel. Dan hasilnya really quite impressive. Jom layan.......