Alhamdulillah mak sudah santap......
Alhamdulillah, mak sudah selesai ngabis air 2.5 liter air kosong......
Plan nak minum 6 liter hari ini.......
Hari ni, kena minum banyak, sebab mak buat herbalife shake sukatan baru waktu sarapan tadi.
2 f3 dan 2 f1.
Bila f3 lebih dari satu sukatan, maknanya total air yang perlu diambil lebih banyak dari biasa.
Dengan kata lain perlu lebih 4 liter.
Jika tak berat makin lambat turun......plus badan akan jadi gagah perkasa gitu..... ekekeke.
Jika tak berat makin lambat turun......plus badan akan jadi gagah perkasa gitu..... ekekeke.
So menu hari ini......
Mee Hailam aje.....
Tujuan utama, nak ngabiskan daging korban hari tu.......
Lagipun kami di rumah ni buhsan dah makan nasi.
Tu pasal sebagai gantian, untuk hari ni, mee jadi pilihan.
Mee ni hasil resepi kawan dari myresepi.
Tapi cara mak masak pun memang lebih kurang sangat2 dengan resepi ni.
Jadi senang sangat la.....
So hasilnya .....
Taraaaa...... Kenyang ...... erkkkk.
Selesai makan2 hari ini....
Just tunggu shake time malam karang sahaja.
Copy paste resepi asal......
Ada masa boleh la cuba ya.......
Sedap dan mudah........
- Sedikit daging lembu dihiris nipis. (Ikut suka berapa banyak. Kalau suka banyak, letaklah banyak, kalau tak, letaklah sikit. Kalau nak masukkan ayam boleh gak.
- 10 ekor udang (sederhana besar - dibuang kepala dan separuh kulit di badannya) - MAK TAK LETAK.
- Bawang merah besar ( 1 labu - yang sederhana je dicincang)
- Bawang kecil 2 ulas. (dicincang halus)
- MAK BUBUH BAWANG PUTIH 4 ULAS
- MAK BUBUH HALIA 1/2 INCI
- 1 sudu makan lada hitam (kalau nak pedas tambahlah lagi - ditumbuk, tapi janganlah sampai hancur sangat) - MEMANG PEDAS..... :D TAK PEDAS WAKTU MAKAN, TAPI PIJAR SELEPAS MAKAN. HAHAHA.
- 2 sudu makan sos tiram
- 2 sudu makan kicap manis
- 2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air untuk memekatkan kuah)
- bunga kobis
- sawi
- lobak (dihiris ikut bentuk sesuka hati orang yang masak)
- 2 mangkuk air (air ni boleh tambah ikut banyak kuah yang kamu suka. tapi kalau kuah banyak kena tambah tepung jagung sikit lagi ( ikut kesesuaian kepekatan kuah)
- Sedikit garam (jangan banyak sebab dah ada sos tiram dan kicap
- Klik di sini untuk isi bahan
Cara-cara
- Tumis bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak hingga wangi.
- Masukkan daging dan masukkan air dan biar daging empuk. Kalau air kurang, tambahkan air lagi .(daging kalau rebus asing boleh juga tapi nanti kurang manis)
- Masukkan lada hitam, sos tiram, dan kicap. Biar mendidih sekejap
- Masukkan udang
- Masukkan sayur dan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Bila sudah agak pekat, tutup apinya.
- Lepas tu curahkan kuah ni kat mi tadi. Bolehlah bedal.

No comments:
Post a Comment