AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Thursday, December 1, 2011

Kek Marble Keju Cheddar



Hampir 6 bulan mak tak update blog wanita besi...
Apa yang mak busykan, mak pun tak tahu laaaaa......


Entah apa angin, hari ini mak rajin la plak ...... 
Siap memberi nama baru pada blog diariwanitabesi kepada nama baru plak tu aihhh......
Actually, mak dah combinekan blog diet mak + wanitabesi.
Tujuannya untuk easily manage......
Lagipun cerita pun lebih kurang sama jek kan :D


Nama kali ini, sah2 la vocab arabic..... !!
MIN MATBAKHI ALBAIDHAK
Yang bermaksud - Dari Dapurku Yang Putih
Huhuhu.......
Macam nak jadi blog masak jek aihhh!! 
Saja2 jek...... Tak de keje......
Blog ni tetap menten carca marba.
Tapi kalau rajin, ada jugak niat di hati nak lebihkan entry masak-memasak ni :))
Bukan pandai masak pun.....
Hari2 masak pun resepi yang simple mimple jek.....
Tapi dah memang spesies suka heboh2.....jadi nak jot down jugak la...... 
Ngeeeee. 


So hari ini, sesudah tido selepas subuh, mak wake up kembali at 11 o'clock in the morning....
Anak4 pun sama jugak.... 
Aman gitu.....
Bangun2 langsung jadi terajin nak membaking la plak......
Tara..... hari ini mak masak - Kek Marble Cheddar.
Ni cubaan keempat buat kek ni.
Alhamdulillah, memang resepi ni boleh diguna pakai.....
Sedap yer!! 


Resepi asal adalah dari Mat Gebu....
Tapi mak modified jadi marble since anak suka bebenda yang berwarna coklat nih. 
So jadi la seperti yang ada di gambar bawah ni.....
Rasa sedap!! Lemak2.....manis2.....sesuai sangat la nak naikkan berat badan mak ni haa.... ekekeke. 
Esok kita bersenam yer!!



Abaikan corak marble setompok tuh..... Mak memang sukati jek letaknya. Heehehehe....


Kat sini mak copy paste resepi asalnya yer....
Kalau ada bahan..... buat la ok...
Senang aje. 

Bahan-bahan ( 10 - 15 orang )

  • 250 g mentega
  • 230 g gula kastor
  • 4 biji telur Gred A
  • 80 g keju cheddar, didadu sederhana besar
  • 100 ml susu UHT
  • 280 g tepung gandum
  • 1 camca teh baking powder

Cara-cara

  1. Putar mentega dan gula kastor hingga berkrim. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang.
  2. Tambah kiub-kiun keju dan gaul adunan hingga sebati.
  3. Satukan tepung bersama serbuk penaik dan diayak. Kemudian masukkan tepung berselang seli dengan susu UHT hingga habis. Gunakan speed perlahan. Gaul rata.
  4. Tuang adunan ke dalam loaf tin yang telah digris dengan mentega dan dialas kertas pada dasarnya. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak.
  5. Boleh juga ditaburkan keju cheddar parut diatas adunan kek sebelum membakar (jika suka....). 


p/s - Sebab mak buat marble, so sebelum masuk loyang, kita bahagikan adunan. 
Satu menten jek....lagi satu campurkan serbuk koko...... 


Selamat mencuba.........


No comments:

Post a Comment