AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Wednesday, September 4, 2013

Resepi Kuih Limas Yang Sedap dan Set Langsing Shaklee.


Ini memang entry tertangguh!!
Entry ini tentang projek masak memasak mak Sabtu hari tu.
Nak jadikan cerita, kuih yang mak masak ni dah pun mak buat untuk kali kedua semalam sempena menyambut kepulangan ayah dari Algeria.
Ayah ke Algeria pada 25 Ogos yang lalu......
Kiranya hampir 10 hari lah ayah tak de bersama kami di sini.
Mujur ada opah dan tok yang sudi menemankan kami anak beranak.....
Terima kasih :)
Apa yang pasti, mak rasa sangat rindu pada ayah.
Anak4 lagi lah!! Siap melompat-lompat apabila nampak ayah di depan pagar.
Huhu........
Alhamdulillah perjalanan ayah dipelihara Allah.


Okey, berbalik tentang cerita kuih masakan mak.....
Kuih kali ini adalah kuih LIMAS......
Ahaaaa pernah dengar ke???
Ada yang pernah, dan ada yang tak pernah.
Ni antara kuih kegemaran mak okey :)
Mmmmmm sangat sedap jika kena gaya membuatnya.


Kuih limas sama rupanya dengan kuih tepung pelita.
Apakah perbezaan antara dua kuih ini?
Kuih tepung pelita dibuat daripada tepung beras.
Manakala kuih limas adalah dari tepung gandum.
Tepung pelita agak lembik teksturnya.
Manakala limas agak padat dan keras sket teksturnya.
Lain2 adalah sama ya.


Lagi satu kuih yang ala2 kuih limas ni adalah kuih tako.
Haaaa apa plak bezanya??
Sarang kuih tako dibuat daripada daun pandan..... manakala limas pula dibuat daripada daun pisang.
Tako juga berbentuk empat segi sama.
Limas pula berbentuk empat segi tepat.
Tako ada aksesori (sengkuang cina) di dalam kuih tetapi limas tidak ada apa2.
Dan lagi, tako dibuat dari tepung hon kwe manakala limas dari tepun gandum.


Info menarik yang mak taak pasti sejauh mana kebenarannya.....
Limas banyak terdapat di Perak.
Tepung pelita pula di Pantai Timur.
Manakala tako pula di selatan tanahair.
Mak hanya buat konklusi dari pengalaman mak yang dah banyak kali pindah dan jalan2 ke negeri orang ya....
Mungkin teori ini benar atau salah, Wallahu'alam.


So hari ni, mak nak share resepi kuih limas; kuih tradisi Perak.
Senang jek ok.
Cuma awal2 cakap la.....
Kuih ni memang tinggi kalori.
Hahahaha.
Jadi pada yang nak berdiet tu, pandai2 korang laah ok!


Bahan2 yang diperlukan ........ Ooopss santan tu, guna 3 kotak ok.


Daun pisang untuk membuat sarang kuih limas. Mak tak sempat nak snap gambar cara membuatnya sebab opah yang buat bersama cucu2nya. Sedar2 dah siap :)


Mama aka opah tiada resepi khusus untuk membuat kuih limas.
Mmm jadi, mak apa lagi, gugel la.
Mak mencuba resepi secara asasnya dari blog e-nalovelykitchen.
Macam biasa, mak modified sket ok :) Hihihi

So resepi yang tertera adalah resepi yang telah mak modified la :)
Taraaaa ............
*
*
*
*
*
RESEPI KUIH LIMAS

Bahan Lapisan Bawah:
1 kotak santan pekat @ santan kara.
1 1/2 cawan air perahan daun pandan yang sudah diblender.
(daun pandan nak guna banyak mana tu sukati korang le. janji hijau! :))
1 cawan tepung gandum  
2 sudu besar gula

Cara-cara:

Kisar daun pandan dengan santan cair dan tapis.
Masukkan gula, tepung gandum dan pewarna hijau jika perlu dan kisar sebati. Ketepikan.
Bahan Lapisan Atas:

2 cawan santan pekat @ 2 kotak santan kara
1/2 air kosong
1 cawan tepung gandum
2 sudu teh garam
Cara-cara:

Satukan semua bahan, kisar dan ketepikan. Jika tidak menggunakan pengisar, adunan perlu ditapis supaya tidak berketul. Ketepikan.
Cara-cara :
  1. Panaskan pengukus.
  2. Letak 1 sudu kecil gula pasir dalam acuan. (jangan catu gula ok)
  3. Tuang adunan lapisan bawah (warna hijau) separuh acuan.
  4. Kukus selama 10 minit dengan api sederhana.
  5. Angkat dan tuang adunan atas.
  6. Kukus lagi selama 10 minit.
  7. Sedia untuk dihidangkan ketika panas atau disejukkan dulu di dalam peti ais. Selamat mencuba


Ni masa baru nak mula..... Baru nak buh gula ye. Notes ---- tak payah la nak catu gula. Sebab, bila gula yang ni dicatu menjadi separuh, kuih kita akan jadi kering dan sedikit keras. Gula dibawah ini berfungsi untuk buat kuih kita lembut dan agak basah2. Aaaaa itu yg buat sedap tuh! Kalau kurangkan gula, dia tak berapa nak basah kan..... Mmmm bila jadi macam tu, kuih limas kena tukar nama jadi kuih talam :) Hahahahaa.....


Ni la rupa kuih limas yang sudah dimasak.... Sedap dimakan bersama teh o. Kalau nak sejuk, buh dalam peti pun okeh.


Keratan rentas kuih limas......


Haaaa apa lagi.....
Tiada alasan dah untuk kawan2 tidak mencuba.
Sedap o.....
Cuba try.


Ahaaaaaa!!!
Sebelum terlupa.
Makan benda bersantan memang la sedap ye.
Sedap nikmat gitu......
Tapi, pada yang rasa terlebih makan..... atau sememangnya dia sedang berdiet tapi tak mampu mengawal rasa nak membedal limas mak ni haaaa..... Dun worry okey...
Dapatkan .............
*
*
*
*
*
*



ATAU




ATAU




Hahahahaha......
Jangan tak tahu, ketiga2 ni boleh membantu membuang lelemak tadi......
Ia juga ada fungsi lain ok.....
Fungsi yang pasti memberi manfaat buat tubuh badan kita.


Jika pitih berkepuk-kepuk, boleh dapatkan ketiga-tiganya.
Jika pitih berkepuk je, boleh dapatkan dua....
Jika ada pitih je, dapatkan satu pun dah ok.
Jika tak nak dapatkan, haaaaa pergilah pusing padang ataupun berlari sejam..... Tapi korang ada masa ke weh? Hahahaha.
Only then kalori yang dah dimakan itu terbakar.
Hahahahaha.


Mana nak dapat ye???
Boleh roger mak ok.....
Jangan tak ingat ok....
Mak kan ke Shaklee distributor.
Hihihi.....
Roger sini ya....


Shaklee id : 956846
fb - Ila Razali
0123982250
COD - SHAH ALAM, DENAI ALAM, KOTA DAMANSARA, TUDM SUBANG, BUKIT SUBANG DAN KAWASAN SEKITARNYA SERTA KL SENTRAL (WORKING DAYS ONLY).

Jika anda si Johor Bahru @ Pontian,
Boleh contact
fadzilah hasan
fb - fadzilah hasan
0127110459
COD - PONTIAN, TANJUNG BIN, BENUT, PEKAN NANAS DAN KAWASAN SEKITARNYA.

Daaaa daaaaa
Nanti kepoci lagik.



No comments:

Post a Comment