AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Tuesday, July 31, 2012

Sosej Roll


Hari ni hari kedua kami berbuka puasa tanpa ayah di sisi. 
Ayah outstation Pulau Pinang.
Dan kini ayah berada di Lumut plak. 
Insyaallah esok baru ayah pulang. 
Kami semua rindu akan ayah.... 
Especially mak :)) 
Hihihi

Bila ayah tak de bersama.....
Mak memang hilang semangat nak masak! 
Jadi untuk hari ini, mak just masak untuk anak4 mak - sambal telur dan sayur su un masak air.
Sempoiii kan!! 
Mak berbuka puasa dengan baki bihun goreng girls tengahari tadi jek.
Lau tak makan bazir plak....
Tak pasal2 jadi sahabat syaitan!! 

Selepas balik sekolah tadi, tiba2 je anak mak Azhad request sosej roll.
Jadi mak yang tak pernah buat sosej roll pun gigih la membuatnya.
Hairan juga mak ni..... macam mana la dia ni boleh kenal sosej roll ? 
Katanya kat sekolahnya ada jual.
Disebab sekarang puasa, jadi katanya lagi dia dah lama la tak beli. 
Hihihi....ayat saiko kesian gitu anak mak ni!! 
Ok ok .... mak buat ok. 

Mak pun merujuk kawan mak aka owner igloo mama blogspot. 
Kebetulan dia baru 4 hari lepas buat sosej roll juga. 
Katanya, jika tak nak minyak, goreng jek roti tu trus. 
Tak perlu salut apa2 pun. 
Mak pun goreng seketul begitu.....
Mmmm Azhad kata, ini bukan kuih sekolah ni!!
Kuih sekolah ada gerutu2....
Owhh man! Mak blur sekejap. 
Sib baik la tetiba tringat resepi roti goreng Ha Sue...
Apa lagi.... mak pun blender la tepung + marjerin + kunyit + garam....
Aaaa salut lalu goreng. 
Alhamdulillah hasilnya baru kena dengan kuih bayangan Azhad itu. 
Huhuhu.....
Tu baru sorang anak punya kerenah ok... 
Mujurlah lagi tiga anak mak tak de hobi suka request merequest ni...
Lau tak jenuh jugak la nak layan!




Cara2nya :- 
- belah sosej di tengah2.... rebuskannya dan ditos. 
- Golek roti gardenia sehingga leper...
- Bungkus gulung tikar si sosej tu atas roti gelek tadi. 
- Gamkan hujungnya dengan campuran tepung gandum dan air. 
- Biar sekejap. 
- Blender tepung gandum + marjerin + garam sket + kunyit + air. 
- Salut roti dengan tepung yg telah diblender ini. 
- Goreng. 
Senang gila!!! 

Ok la mata mak dah berat sudah....
Sambung esok plak. 
Da da,...

Tamatnya diet detoks cycle 1 selama 7 hari.


Mak rasa entry ni entry desparado!!
Huhuhu.
Desperate to become slim wife, mama, etc....
Hahaha.

7 hari diet detoks sudah pun berlalu.....
Alhamdulillah. 
Maka start lah rest day buat mak 3 hari sebelum meneruskan diet dengan mana2 program diet yang banyak di Internet.
Hihihi. 
Hasilnya, within 7 days mendetokskan diri, berat mak menten hilang 3.3kg jek.
Jika dalam percentage, sekitar 4.9%. 
Tak sampai pun 5 - 8 kg as said in the artikel.
Mak tak tahu kenapa tak sampai 5 kilo tu....
Tapi instinct mak sangat merasakan yang mak kurang minum air last 3 days.
Awal2 program memang tak dinafikan mak minum 10 gelas.
Bila dah hujung2 tu mak macam ngelat.....
 Hihihi.
Umum pun tahu yang air adalah elemen penting dalam diet detoks ni.
Jika tidak cukup air, fat burn atau toxin tak mampu ditolak keluar 100% dari badan.
Tu la dia.....
Jap jap jap.....
Kenapa mak rasa cara mak bercakap macam seorang pakar je??!!!
Hahahaha....
It is fact ok.... Bukan merapu.
:))
Tak caya try le. 

Tapikan.... 
Walaupun tak achieved macam yang diperkatakan itu, mak tetap puas hati sebab ada penurunan jugak. 
Ini lebih baik dari mak tak ambil tahu dan tak jaga pemakanan langsung kan. 
Tiba2 teringat akan coach herbalife mak dolu.....
Jika berat tak turun as target expexted, dia selalu cakap..... mungkin tak nampak kat perubahan berat tapi body figure for sure berubah. 
Hahaha. 
Jadi mak rasa, mak nak pakai teori dia la sekarang ni supaya mak lebih semangat. 
Maka boleh disimpulkan la yang konon2nya berat mak hanya turun 3.3kg sahaja dan the best part is figure badan mak mengecil. 
Hahahaha.....
Mak pun tak tahu yer ke idak!!! 
Sebab tak amik pusing. 
Ekekeke. 
Layan jek la janji puas hati. 

Apa yang pasti dan mak yakin.....
Mak memang perlu workout at least 100 calorie burn per day jugak untuk burn more calorie. 
Sebab berat mak sekarang kini di takuk sempadan antara ok dan overweight.
Jadi rasanya dengan jaga pemakanan sahaja memang tak cukup jugak kot. 
Harap mak kuat semangat la hendaknya. 

Yang penting, usaha lagi dan jangan berhenti.
Kerana diet untuk loss weight ni something yang perlu keep going on. 
Once berhenti..... tu la punca kegagalan.
So kena start back dari awal.....
Mmmm terpaksa susah payah kembali.... 
Kali ni mak nak berusaha betul2..... 
Hingga berat mak duduk di zon selesa baru rasa puas hati. 
Amin..... 

Tapi satu jek.....
Diet detoks ni mengajar mak yang kita mampu hidup tanpa ambil nasi dan apa2 gantian nasi tiap2 hari pun. 
Okey jek pun.....
So long ur mind set kuat pendiriannya. 
Jangan sedih2.....
Jangan tension2....
Happy and enjoy hari2 mendatang. 
Dan yang paling penting doa banyak2....
Sebab dia yang menentukan hasrat anak adam itu tercapai ke tidak... 
Amin. 


Sunday, July 29, 2012

Plan Pemakanan Diet Detoks Yang Mak Follow Itu Ada Di Sini......


Mana pergi tak update several day ni? 
Hihihi.....
Ado jek. 
Tak hibernate pun...... cuma agak busy sket dua tiga hari ni. 

Mak masih lagi berdisiplin dengan diet detoks mak tu. 
Hahahaha. 
Program 7 hari jek.... 
Jadi gigih la nak ikut pun!! 
Cuba kalau 7 minggu.... 7 bulan.... owh tak pastilah jugak yer!! :)
Hari ni, mak dah on day sixth program. 
Setakat hari ini mak dah loss 3.3kg. 
Ok lah kot.....
Dengan berat hari ini mak dah ringan sket dari berat ayah. 
Jika tidak..... berat kami sama dan mungkin mak akan jadi lagi berat dari ayah ! 
Hahaha....
Jika lagi berat, haaaa usah berangan la nak ayah angkat mak macam dolu2 ok :)) 
Mahu patah pinggang kang. 
Haru!!
Cuma untuk menten dengan kg yang baru ini, memang kena monitor pemakanan betul2 lah selepas ini. 
Jika tidak, sia2 lah usaha selama 7 hari ini..... 
Mak plan, selepas tamat 7 hari.....dan rest daripada ikut program diet detoks 3 hari ini.....
Mak nak start balik day 1 till day 7. 
Tu hanya perancangan.... 
Harap jadi la. 

Sebab ramai kawan2 mak yang bertanya apakah dia diet detoks ini......
Jadi mak ambil keputusan untuk copy pastekan aje artikel email dari kawan mak tu....
Tapi artikel is in english.
Faham2 seniri la ek....
Tak susah pun.
Dan jika rasa gigih, leh la ikut buat sama.
Hihihi.....
The key point to succeed in this program adalah persediaan mental sebenarnya.
Mental kuat maka result will be positive, Insyaallah.

*
*
*
*
*
*


WEIGHT LOSS DIET

The program was developed in conjunction with the grant from U.S. Department of agriculture and their Food & Drug Administration. It was field tested at the John Hopkins Research Center and was approved by the Board of Directors of General Motor Corporation at a general meeting on August 15, 1995.

It is management's intention to facilitate a welfare and fitness program for everyone. This program is designed for a target weight loss of 5 to 6 Kgs per week.

It will also improve your attitude and emotions because of its systematic cleansing effects.

The effectiveness of this seven day plan is that the foods eaten burn more calories than they give to the body in calorific value.

This plan can be used as often as you like without any fear of complications. It is designed to flush your system of impurities and give you feeling of well being. After seven days you will begin to feel lighter by at least 10 pounds. You will have an abundance of Energy and an improved digestion.


DURING THESE SEVEN DAYS YOU MUST DRINK 10 GLASSES OF WATER EACH DAY.


Day One:
All fruits except bananas: Your first day will consist of all fruits you want. It is suggested you consume lots of melons the first day, especially water melons.


Day Two:
All vegetables: You are encouraged to eat until you are stuffed with all the raw and cooked vegetables of your choice. There is no limit of the amount or type. Avoid Oil and coconut while cooking vegetables. Have a large boiled potato for breakfast.


Day Three:
Any mixture of fruits and vegetables of your choice:  Any amount, any quantity. No bananas and no potatoes today.


Day Four:
Bananas and Milk: today you will eat as many as eight bananas and drink three glasses of milk. You can also have one bowl of vegetable soup.


Day Five:
Today is a feast day: You will eat 1 cup of rice. You also have to eat six whole tomatoes. Drink 13 glasses of water today to cleanse your system of the excess uric acid you will be producing.


Day Six :
Today is another all Vegetables day. You may eat 1 cup of rice today. Eat all vegetables you want cooked and uncooked to your hearts content.


Day Seven:
Today your food intake will consist of 1 cup of rice, fruit juices and all the vegetables you care to consume.



Tomorrow Morning you will be five to eight Kgs lighter than 1 week ago. If you desire further weight loss, repeat the program again. Repeat this program as often as you like. However it is suggested that you rest for three days before every repetition.
You have your system under control now and it will thank you for all the purging and cleansing you just gave it. Even more that a diet programs it is good to follow this diet once in a while to clean your digestive system and remove toxic substances that have accumulated in the system.


 ADDITIONAL COMMENTS:

The most important element of the program is 10 tall glasses of water a day. You can also flavour the water with some lemon to make the drinking easier.

While on program take only black coffee.

Never more that 1 teaspoon of oil. Preferably do not use oil because of high calorific content. No fruit juices before day seven.

Here is what happens to your body while you are on this program and how and why it works.

Day One: you are preparing your system for upcoming program. Your only source of nutrition is fresh fruits. Fruits are nature's perfect food. They provide everything you can possibly want to sustain life except total balance and variety.

Day two: Starts with mix of complex carbohydrates in the form of boiled potato. This is taken in the morning to provide energy and balance. The rest of day two consists of vegetables, which are virtually calorie free and provide essential nutrients and fibers.

Day three eliminates the potato because you get your carbohydrates from fruits. Your system is now prepared to start burning excess pounds.

Day four bananas and milk sound the least desirable. Today is the day you can have coffee with milk. You are in for a surprise. You probably will not be able to eat all the bananas allowed. But they are there for the potassium you have lost and sodium you may have missed in last three days. You will experience a definite loss of desire for sweets and you will be surprised how easy this day will go.

Day five rice and tomatoes: The rice is for the carbohydrates and the tomatoes are for the digestion and the fiber. Lots and Lots of water purify your system. You should notice colorless urine today. Do not feel you have to eat 1 cup of rice, you may eat less. But you must eat the six tomatoes.

Day six is similar to five. Vitamins and fiber from vegetables and carbohydrates from the rice. By now your system is in a total weigh loss inclination. There should be noticeable difference in the way you look today compared to day one.

You may celebrate on day seven with Champaign. You may also have white wine instead of Champaign but in all practical programs and in all surveys done to measure success of the program, General Motors employees have always preferred Champaign to white wine.

More than 1 cup of coffee with milk is especially forbidden. No oil either. Milk and oil add empty calories to your diet. Avid coffee lovers can console themselves with black coffee.

However after the first week, it will help your digestion and settle your stomach. The key thing to remember is that you are not hungry at any time when dieting. The secret of this program is that you should never be hungry. If it is a vegetable day, eat as much vegetables that you are never hungry. If it is a fruits day, eat so much fruits that you are never hungry. You may be bored of eating vegetables all day, you should not be hungry. You can take any amount of General Motors wonder soup on any day.


WONDER SOUP

The following soup is intended as supplement to your diet. It can be eaten anytime of day in virtually unlimited quantities. You are encouraged to drink
large quantities of this soup:

Water
Large Onions
Green Peppers
Whole tomatoes
Cabbage
Bunch celery

Program is highly recommended for women and men above 40 for whom excess weight is especially dangerous. Excess weight for women arthritis problems and lead to rapid joint decay. Pain and deterioration can be lessened by weight loss as weight loss removes the stress on knee joints. Weight is the most critical factor in keeping good health and excess weight is responsible for the problems including coronary deceases, heart problem, arthritis and cancel among other serious life long diseases. Most serious health problems can be avoided by the single function of maintaining ideal weight. Daily mild exercise of 20 minuets is also essential. Do not tire yourself out being doing your exercise and maintaining an ideal weight goes a long way in ensuring a happy healthy and long life.

*
*
*
*

Ok la ek......
Nanti sambung lagi....
Waktu beribadat sudah tiba.
Da da.......




Thursday, July 26, 2012

Diet Detoks Day 2- Hari Sayur dan Ayam Bakar Mayonaise.


Sedar atau tak, dah 6 hari puasa eh....
Kejap jek. 

Erkkkk kenyang sudah :)
Mak baru sudah sahur Alhamdulillah. 
Pagi ni, anak2 dan ayah sahur nasi goreng ayam  instant keluaran Adabi. 
Mak just minum air 2 liter dan vitamin b complex serta vitamin c. 
Cukup lah...... 

Macam biasa, entry mak memang lewat sehari. 
Hahaha.... 
Berbuka semalam, mak sempaat jugak main masak2. 
Mak buat ayam bakar lada hitam mayonaise. 
Mak perap ayam malam kelmarin lagi. 
Jadi kiranya perapan mak tu hampir 24 jam jugak la. 
Ekekeke.... 

Rasa ok jugak.....
Ayah laju jek ngadap :) 
Lagi sedap dimakan bersama sos Nandos Peri-Peri..... :)
Jika kita google resepi ini.....
Memang ramai la pakar2 blogger masakan yang mengongsikannya. 
Dan yang kelakarnya.....semua ayat sama!!
Hahahahah.... sah2 copy paste :)
Dan mak pun tak tahu ayat resepi ini hak milik original siapa.... hahaha. 
Hari ni mak pun nak menambahkan bilangan mereka yang copy paste ok...... hihi. 





Bahan-bahannye ( sumber resepi ros@jintanmanis.com)
1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 cm halia ( agak-agak je)
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah
Caranya
1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, kicap manis madu dan serbuk lada hitam.

2. masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit atau satu jam, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas, Selamat Mencuba.
( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu)




Jika berkenan..... buat lah.... 
Memang tak menghampakan. 

Itu menu encik suami dan anak4....
Untuk mak hanya la sup sayur ok. 
Day 2 diet detoks adalah menu sayur day.
Dengan kata lain, fiber day. 
Makanlah unlimited sayur tak kiralah mentah atau masak. 
No oil.... no coconut ....
Hihihi..... 

Bagi mak tak de masalah kembang tekak lagi setakat ni. 
Sebab mak pun masih bersemangat meneruskannya... 
Ada lagi 5 hari untuk complete program..... 
Perut betul2 berehat dari memproses makanan berat. 
Tapi, element penting dalam diet ni adalah air.
Mak akan pastikan mak minum sahur sebanyak 2 liter...
Berbuka hingga jam 12 malam nanti lagi 2 liter. 
So complete lah 4 liter = 8 gelas.
Jika air tak cukup......
Memang akan rasa terliur nak cuit itu ini kat dapo tu!!
Hihihi....
Tak caya try la.




Okey lah..... subuh sudah.... 
Waktu untuk mengabdikan diri pada yang Esa.....
Nanti cakap lagi...
Da da...........

Wednesday, July 25, 2012

Diet Detoks 7 hari & Tayangan Menu Berbuka Day 4 Ramadhan.


Tayangan menu berbuka day 4 :)
Simple jugak.
Merajuk2 pun mak masih masak ok....
Rasanya panasnya rajuk ni pun udah hilang ...
Tu la dia. 


Ayam kurma, sayur campur dan kuih belian ayah. 


Actually, mak baru memulakan puasa Ramadhan semalam. 
Hihi...
Biasalah tu.... cuti mohor2 besar sebelum ni. 
Jadi kesempatan diambil oleh mak untuk memulakan diet! 
Mmmm jangan tak tahu... berat mak melambung tinggi di hujung2 Syaaban.
Kalah ibu mengandung!!
Ni gara2 mak makan sukati tak hengat la. 
Ikut program diet pun.... tak nak ikut betul2....
Haaa padan muke!

Program diet kali ini, lain dari yang lain. 
Tiada supplement....tiada ubat bagai. 
Serius semulajadi. 
Yang penting mental kuat. 
Program ni ambil masa 7 hari jek. 
Dijangkakan, jika kita berdisiplin, kita mampu menghilangkan sekitar 5- 6 kg. 
Huhuhu!!

Mak dapat artikel ni dari fren UIAM mak, Azlin Mohamad. 
Thank you dear. 
Mak pun dah send email pada beberapa orang fren mak yang lain.....
Mmm sah2 ada peminatnya laaa! 
Jadi semalam, mak dan 2-3 orang fren mak dah mula diet dengan gigihnya. 
Tahniah buat kami. 

Apabila mak teliti program diet ni......ada seperti diet detoks. 
Tapi ni detoks semulajadi....
Tak stress ok. 
Sebab kita masih boleh minum kopi, nescafe dan makan nasi. 
Setelah complete jadual pemakanan selama 7 hari, kita perlu rehat 3 hari dan makan seperti biasa. 
Jika masih mahukan penurunan secara semulajadi, ulangi jadual pemakanan yang diberi. 
Jika rasa tak mahu, ok berhenti jek. 
Hihihi.... 

Jika ikut berat mak sekarang, mak perlu hilangkan 10kg. 
Tapi kan.... mak tak pasti mak gigih ke idak!! 
Hahaha...
Cuma disebabkan ini Ramadhan, mak harap mak kuat semangat. 
Ayah sendiri yang tak overweight pun sangat particular akan makan dengan betul di bulan Ramadhan...
Dia dah hilang 2-3 kg oooo!!! 
Kita yang perempuan ni sepatutnya apatah lagi kan!! 
Tu yang mak panas lagi teruja tuh!

So semalam, menu berbuka mak ....
Ini jek .......
Tembikai....epal hijau dan jambu. 
:)




Menu day 1 diet program ni adalah -
Makan buah tanpa limit. 
Semua buah boleh kecuali pisang. 
Tapi digalakkan untuk ambil tembikai dalam dos yang banyak. 
Hihihi..... 

Ok jek....
Mak kenyang macam makan nasi jugak ! Hahaha.
It's all about mind set. 
Tak caya try la! 

Ada yang berminat nak dapatkan artikel ni? 
Please leave ur email here. 
Nanti mak emailkan. 

Ok la... Subuh sudah. 
Da da......


Tuesday, July 24, 2012

Day 3 Ramadhan - Mak Merajuk Ok.....


Malam tadi mak merajuk ok..... 
:(
:(
:(

Awat tu ???

Huhuhu.....
Mak memang sensitif sejak kebelakangan ini.....
Punca utama, anak-anak lelaki mak tak berapa selera nak berbuka.... 
Semalam mak hanya masak mee goreng dan karipap sardin jek. 
Huh!!

Selera umah ni memang payah nak cater. 
Lain2 setiap orang. 
Mee goreng dan mihun goreng kegemaran girls. 
Tapi tidak pada boys... 
Boys mak lebih prefer selera mee berkuah gitu.....
Tapi disebabkan dah lama sangat mak tak masak mee goreng, jadi mak ingatkan mereka ok la.... 
Lagi plak, sebelum ke sekolah semalam memang mak dah tanya mereka.... 
"Ok tak mama masak mee goreng je?"
Mereka sepakat kata ok.....
Alih2 masa nak duduk jek kat table langsung mereka komen.... 
"Saya tak nak mee"
"Saya pun!!"
Mak yang letih time tu rasa macam nak naik hangin. 
Tak pasti sebenarnya samada itu naik hangin atau kecewa. 
Huhuhu..... 
Bulan posa tak boleh marah2kan....
Jadi mak mengambil keputusan untuk merajuk. 
Hihihi....
Sebelum mak naik ke atas, mak sempat cakap kat anak2 mak yang esok lusa mak tak mau masak dah. 
Hihi....
Anak2 semua diam. 
Ayah hanya cakap - OK.....

Time supper, 
Ad pun bercakap dengan mak.....
Esok saya nak makan ayam kurma.
Mak pun kata - "Pi beli jek la... Mama kata mama tak nak masak dah."
Ad diam jek..... 
Langsung amik karipap sardin makan dua ketul.....
Then dia pun cakap - "Karipap mama ni memang sedap. Saya terlupa nak makan tadi."
Mak senyum jek la..... 
Sebelum Ad beredar ke atas untuk tidur....
Sempat dia beritahu lagi hasrat nak ayam kurma masakan maknya.
Sian plak mak rasa kat anak mak nih...... 
Tak sampai hati plak nak hampakan permintaan dia....
Tapi jika diikutkan hati yang marah..... memang mak tak nak masak tau!
Rasa effort tak berharga.... 
For sure la sedih.... :(
Tengok lah macam mana nanti.... 
Kalau mak rasa ok... mak masak la. 
Hihihi....

Agak2 ada ke ibu lain perangai macam mak ni ??
Hahaha... 
Udah tua... tapi kadang2 jadi tak matured. 
Hihihi.... 
Klako!! 

Okey lah... mak nak bye bye ayah nak pi opis dolu. 
Da da.....




Sunday, July 22, 2012

Day 2 Ramadhan - Kari Ikan Tenggiri, Udang Bakar dan Tembikai Susu.


Alhamdulillah dah pun puasa yang kedua. 
Alhamdulillah juga anak lelaki mak masih berjaya berpuasa tanpa sebarang masalah. 
Tabik kat korang nak oi..... 
Hari ni kami tak ke mana pun. 
Hanya mak dan Awatif sahaja yang keluar membeli stok barang peti sejuk kat Segi. 
Hihi.... 


Disebabkan anak mak gigih berpuasa dan ayah plak gigih dengan Al Qurannya;
Maka makin kuat semangat lah mak memasak juadah berbuka untuk mereka. 
Terasa nikmat menjamu mereka yang berpuasa dengan air tangan sendiri. 
Tapinya......
Mak hanya masak juadah simple2 jek. 
Tiada beza dari hari biasa kami sekeluarga. 
Yang berbeza pastinya adalah waktu makan itu sahaja :)




Jika semalam, menu lebih kepada juadah anak2....
Hari ini plak menu lebih kepada selera ayah :) 
Menu hari ini kari ikan tenggiri, udang bakar dan buah tembikai susu. 
Tiada hidangan sayuran hijau sebab dalam kari sudah ada terung dan tomato. 
Cukuplah tu :) 
Apa yang penting semua kenyang dan ayah boleh beribadat di bulan mulia ini. 


Esok ni tak tahu la macam mana keadaan anak2 mak..... 
Sebabnya esok bermulalah persekolahan di bulan Ramadhan. 
Harap semangat mereka kuat seperti dua hari ini. 
Amin.