Alhamdulillah mak masih bernafas di bumi Allah ..........
Lamanya tak update!!
Bukan tak de cerita... Tapi macam biasa la; malas nak type... karang.
Hahaha!!
Terlewat kah untuk ucapkan selamat tahun baru?
Dah 17 hari dah......
Pembukaan awal tahun ni, mak sekeluarga menyambutnya dengan kelam kabut.
Mak dan ayah admitted sepital gara2 dengue.
Hohoho.....
Mak sakit dan rasa tak okey sejak 24 /12 lagi.
Ingatkan sakit2 badan tu normal.... kebetulan mak nak mai period.
Cuma sakit lenguh kali ni, agak teruk especially di bahagian pinggang!! Sakit betul!!
Mak siap booking tukang urut..... siap tepon tukang bekam....
Dengan harapan reda la sket sakit badan ni.....
Tapi semuanya cancel bila kemuncak sakit tu tiba; Mak demam!
Mak siap booking tukang urut..... siap tepon tukang bekam....
Dengan harapan reda la sket sakit badan ni.....
Tapi semuanya cancel bila kemuncak sakit tu tiba; Mak demam!
Mak pergi klinik kat belakang umah ni je.....
Makan lah ubat yang doctor bagi tu.... tapi, paracetamol pun amik masa nak kebah.
Dan ada hari yang tak tahan, memang mak telan panadol extent jugak!!
Gigil2 macam mat gian tak dapat tutttt.
Huhuhu.....
Bukan demam sepanjang masa ok.
Mak akan mula demam menjelang malam dan subuh.
Waktu2 lain, sihat ok. Siap boleh gonyoh jamban lagi! Jalan2..... dan macam2 aktiviti.
Selera makan memang hilang la.
Masa tu pun, mak dah syak yang mak ni kena denggi sebab memang lain macam jek.
Kebetulan lorong umah mak ni dah 3 orang yang denggi....
Mmmm lagi la terasa2!!
Setelah completed antibiotik klinik belakang tu; dan malangnya demam masih tak ok, at last ayah ajak mak ke klinik Dinar di Subang Perdana yang boleh buat dengue blood test - platlet count.
3 hari mengulang klinik tu.....
Opah dan tok telah mak panggil ke mari.
Mak memang rasa penyudahnya mak akan kena admit sepital je.
Mujurlah, opah dan tok tak busy.
Boleh la tengok2kan cucu4 sementara mak dan ayah tak sihat.
Hasil check up di klinik Dinar tu.....
Bacaan platlet mak 159 untuk hari pertama dan kian turun hinggalah 72 pada 31/12!!
Ayah pun buat jugak ok.
Ayah ngadu sakit2 badan..... ada jugak demam... tapi dia kuat dan tak ngadu.
Mungkin sebab tak nak mak riso.
Mak memang tak larat dah.
Bacaan platlet ayah mula2 cek tu 206..... tapi beberapa hari later, bacaan dia 90++.
Dan akhirnya, Dr klinik tu bagi kami reference letter....
Kami pilih Tropicana Medical Centre sebab hanya hospital tu je anak sulung mak hafal selok belok jalan.
Boleh la dia guide opah tok masa nak visit kami nanti.
Sebenarnya, demam denggi tak semestinya wajib akan admit hospital ya.
Akan kena admit bila platlet cecah < 100 dan keadaan pesakit nampak lemah.....
Dan lagi, demam denggi memang tak de ubat spesifik lagi.
Huhu....
Dari klinik langsung trus ke hospital.
Memang dah bawak beg siap2.
Sampai di hospital sekitar jam 10 lebih pagi.....
Kami jumpa doctor sekitar jam 1 tengahari.
Tu baru jumpa doktor ok.
Blom warded lagi....
Punca lambat sebab kami admit guna insurans @ gl. Jika paid by cash, sat je....
Huhu.....
Time menunggu tu memang sabo je la.
Tapi sebab kami tak larat, jadi kami memang menunggu dengan pasrah tanpa komplen apa2.
Cuma kerana waktu menunggu yang agak lama, mak yang tak larat tu memang tak teragak-agak untuk bantai tidok atas kusi menunggu tu.
Bukan tidok duduk ok.
Tidok baring trus!!
Lantak le nak kata apa.....
Mak demam... tak makan... rasa nak muntah....
Yang mak tahu... mak nak tido.
Hahahaha....
Ayah tetap sabar... tetap nampak kuat....
Tapi, mata dan muka ayah merah menyala ok.
Ayah memang tahan rasa tak larat dia.
Huhu....
Kami jumpa Dr Wan.
Dr dari Alor Star ni memang ramah dan penuh info.
Katanya ni kes pertama dia, suami isteri yang sehati sejiwa.....
Denggi sama2.
Hahahaha......
Dan bila ditanya kami dari mana? Langsung Dr kata, kawasan umah kami ni memang kawasan panas denggi.
Huh. Sebabnya kawasan ni masih under construction.
Cuaca hujan panas memang time yang baik buat nyamuk2 membiak.
Huhu.....
Sewaktu consultation tu, Dr Wan menerangkan macam mana perjalanan denggi ni.....
Menurut dia, demam denggi amik masa 7 hari.
Paling kronik adalah hari keenam.
Huhu....
Dan dikatakan esok lusa platlet kami akan lebih jatuh dan kritikal.....
Huhu.... berdebar rasa!!
Ayah ada tekanan darah yang sangat rendah.
Memang boleh tumbang!! Tapi sebab ayah kuat semangat.... dia masih bertahan.
Ayah kena drip di wad kecemasan hingga 4 petang.
Dan mak menunggu di waiting room.
Huhu.... sempat la lelap dua tiga round!!
Mak kena kejut dek nurse emergency room atas arahan ayah.
Huhuhu...
Ayah risau sebab mak tak lunch lagi. Duit dan beg semua kat ayah.
Mmmm tapi tu la. Mak memang tak lapo ok.
Yang mak tahu....
Nak tidok ... tidok....
:)
Bersiaran dari emergency room. Ayah masih tersenyum... Tapi mak tahu, deep heart dia serabut.... risau.... etc. Kenapa mak snap pic ni? Mak memang serabut tepon ayah asik email masuk dari collegue dia. Tak cukup dengan email.... vibe ... wassup. Kebetulan tepon dia mak pegang, jadi, mak snap gmbar dan update collegue ayah tu. Haaaa terkojut depa!! Rupanya ayah tak inform yang dia tak feeling well. No wonder la. Pastu baru senyap. Hihihi.....
Mak ni bila tengok ayah kena drip kat wad kecemasan macam ni langsung kurang rasa sakit.
Mungkin sebab nak bagi ayah semangat dan tak risau tentang mak.....
Ayah keep asking mak, bini ok ke? ok tak? ok tak?
Hihihi
Lagi satu sebab, mungkin mak dah tido beberapa round.
Tu la pasal!
Around jam 5 petang, kami pun masuk ward.
Bilik 655.....
Wad yang sama suami isteri.
Maka bermalam tahun baru lah kami bersama di hospital........
Hanimun 2014 ^_^
Masuk je wad, apa lagi...... start la amik darah.... cek suhu..... sukat air kencing.... minum air banyak2....sukat jumlah air yang kita minum..... bangkit kencing setiap jam..... pergi toilet dengan bawak drip air tuh ok....... bla bla bla......
Dan ni adik ipar datang. Dia sekeluarga adalah tetamu pertama kami..... :) Masih boleh senyum2...... hahahaha........
Ok la.... sambung malam karang plak kisah denggi ni.
Mak nak masak lunch :)
Da daaaaaa




No comments:
Post a Comment