AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Sunday, October 30, 2016

Balik Ipoh Sat.


Sekolah anak-anak cuti sejak Jumaat hingga Selasa bersamaan 28 Okt - 2 Nov 2016. 
Cuti kali ini ialah sempena perayaan Deepavali yang diraikan oleh kaum India di negara kita. 
Happy Deepavali buat semua yang menyambutnya. 

Kesempatan kami ambil untuk pulang ke kampung Ipoh. 
Kebetulan ada jemputan kahwin anak dua pupu yang rapat di Kuala Kangsar.
Rasa macam dah lama juga kami tak pulang ke kampung. 
Bila anak-anak dah bersekolah tahap dua, jadual anak-anak memang penuh hingga Sabtu. 
Tuisyen la.... karate la. 
Hanya ahad sahaja; hari yang kami ada untuk settlekan segala yang patut bersama-sama. 
Sepatutnya kami pulang ke Ipoh hari raya haji yang lepas. 
Tapi kami tak balik gara-gara bercuti ke UK. 
Huhu... 

Opah dah ingatkan kami seminggu sebelum tarikh kenduri berlangsung.
Risau sangat opah jika kami terlupa untuk hadirkan diri since sedara mak Ila yang ni antara yang banyak membantu dari segi tenaga dan wang semasa kenduri kahwin mak Ila last 13 years ago.... 
Jadi kena la balas balik... dengan datang ke kenduri anak sulungnya yang berkahwin dengan orang Terengganu juga. 
Hahaha.
Alhamdulillah dan tahniah buat pengantin dan keluarga.  
Mak Ila kalut langsung lupa snap gambar. 
Huhuhu... 

Kami pulang ke Ipoh pada hari Sabtu pagi dan terus ke kenduri tersebut. 
Then tidur di rumah mama di Ipoh satu malam dan pulang ke Shah Alam keesokkannya. 
Hahahahaha. 
Kejap sangat kan! 
Anak yang cuti, bapak tak cuti ok. 
Jadi sebagai solusinya, mak Ila mengajak opah dan tok pulang bersama ke Shah Alam.
Hahahaha. 
Satu malam mana cukup nak sembang kan. 
At least 3 ke 4 hari baru puas. 
Kihkihkih... 
Mujur opah tok pun sporting so ok laaa :)
Alhamdulillah. 

Perjalanan pulang Ipoh - Shah Alam penuh sesak dengan penyokong Kedah yang nak ke stadium aje. '
Rasanya lebih 30 buah bas lah yang kami nampak. 
Huhu..... 
Tapi berbaloilah sebab Kedah menang piala Malaysia.
Tahniah. 

Thursday, October 27, 2016

Sukan Tahunan SKTBS yang ke 13 2016.


Minggu yang busy buat anak-anak. 
Raptai sukan lah, raptai persembahanlah, hari kanak-kanak lah dan hari ini hari sukan sekolah sktbs yang ke 13. 
Temasya sukan kali ini dilewatkan gara-gara gejala musim panas dan HFMD di sekolah hari tu. 
Jadi sukan yang sepatutnya bulan Julai telah dienjakkan ke hujung tahun. 
Mak rasa sukan tahunan selepas selesainya segala peperiksaan adalah lebih ceria dan happening. 
Sebab otak murid-murid dan guru dah kurang berdepan dengan tekanan bahang peperiksaan. 
Begitu juga dengan ibu bapa.
Hehehe. 

Ayah tak dapat cuti hari ini. 
Ayah ada worksyop. 
Its ok, mak budak4 ni kan bravo. 
Haahahaah.
So biar mak je yang pi.
Hari ini ayah keluar office seawal 6.25 pagi. 
Jadi terpaksalah mak yang menyupir anakanda ke sekolah. 
Setel urusan supir, mak dan Aisyah lepak di restoran ulam desa untuk sarapan pagi sambil menunggu tadika buka.
Lebih kurang jam 7.45 pagi, Teacher Mas pun sampai. 
Hahaha jadi murid terawal lah Aisyah hari ini ye! 
Then mak pun terus ke sekolah. 
Anak-anak dah berpesan pada maknya dari minggu lepas lagi supaya hadir ke sekolah sempena hari sukan. 
Okey sure anak-anak.
Mak sentiasa support aktiviti anak-anak. 
Boys tak masuk apa-apa acara sukan hari ini. 
Mereka hanya terlibat dengan perbarisan manakala Awatif sukaneka. 
Moga kehadiran mak dapat memberi semangat dan menceriakan anak-anak. 
Alhamdulillah masih banyak lagi parking kosong ketika mak tiba di depan sekolah. 
Belum sempat buka pintu, tup-tup Teacher Azlifa wassup mak Ila. 
Ahaaaaaaa nak tergelak coz teacher hantar gambar comel anakanda berdua. 
Kihkihkih...... 
Taraaaaa.....

Paduka Datok Merah hahaha..... :) Teacher Azlifa kata, punya la payah nak suruh Syawal kecik ni senyum! 

Jejaka-jejaka kawad kaki perbarisan team merah. 

Berkumpul di bawah khemah sebelum perbarisan bermula.

Berlatih untuk teakhir kali agaknya. Hahaha. 

Ok tu dia ..... team merah in action.

Spot my boys..... 

Peserta perbarisan ..... 

Iqrar sukan by Aalee the olahragawan sekolah. 


Aksi team merah. Hei..... that was Adham..... never underestimate our kid! 


Pemandangan di astaka.

Ketika ini ketua pemuda Umno Shah Alam sedang berucap seterusnya merasmikan sukan SKTBS tahun ini. 

Berjalan pulang ke khemah rumah merah.



Wefie with the team. 

Suasana sekitar sekolah. 





Selesai upacara Azhad dan Adham sertai, mak pun beralih ke kawasan sukaneka tahun 3 diadakan. 
Mujurlah acara belum bermula lagi. 
Senyum ceria je anakanda nampak mak :)
So apa lagi, kita wefie dulu. 
Yeah! 





Sementara tunggu Awatif settle, boys wefie dulu. Mama, nak rm 5! Hahaha.




Bawa bola dengan kayu hoki. Masukkan bola ke dalam gelung rotan. Lompat berhalangan dan kemudian baling bola ke dalam bakul. Then patah balik! Hahaha. 
Alhamdulillah, team hijau Awatif dapat nombor tiga.



Sebelum balik, wefie dulu anak beranak. Tq brother sudi snap our picture. 

Jalan-jalan ke gerai jualan, terjumpa bff's Awatif. So wefie dulu. Kawan baik dari darjah satu ni - Raina Naura dan Dian Shazani. Gang Denai, Iqrak dan Sktbs. Mak panggil depa ni team Mak Temah!

Hahahaha..... wefie kenang-kenangan dulu sebelum balik.



Kami pulang ke rumah sekitar jam 10.30 pagi.
Tak tunggu habis acara sebab mak nak masak.
Selesai sudah satu hari yang penuh dengan kenangan.

Sunday, October 23, 2016

Ke Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam, Selangor.


Hari ini kami tak ke mana-mana. 
Denai Alam ada gotong-royong untuk membersihkan dan membasmi tempat pembiakkan nyamuk denggi dan zika. 
Ayah yang pada mulanya bersemangat nak pergi tapi malangnya terlajak tidur. 
Penat outstation tak habis lagi tu. 
Mujurlah perwakilan teramai adalah dari lorong kami. 
Alhamdulillah. 

Hari ini kami sarapan dan makan tengah hari sekaligus. 
Sebab dah lewat kan...... 
Hehehehe. 
Kami makan di food court AEON Big Kota Damansara. 
Nasi ayam KD dan sup ani utara jadi pilihan kami sekeluarga,
Alhamdulillah kenyang. 
Then kami terus balik rumah berehat. 

Tapi macam boring le pulak tak ke mana-mana. 
Hahahaa. 
Tup-tup mak terasa nak bawak anak-anak ke perpustakaan Tun Raja Uda. 
Huh terlalu lama tak jejakkan kaki di sini. 
Last time ialah ketika Awatif konsert tadika Smart Reader. 
Hahahaha. 
Punya lah lama! 

Selepas solat zohor, kami ke perpustakaan tanpa ayah. 
Ayah nak berehat.
Penat balik dari Indonesia tak hilang lagi dan esok pagi-pagi ayah nak ke Johor pulak. 
Huhuhu..... 
Adham yang sememangnya tak berapa gemar keluar rumah memlih untuk temankan ayah di rumah.
Jadi tinggal lah mereka berdua.

Parking perpustakaan under construction. 
Punya lah payah nak dapatkan parking yang sesuai. 
Mak terpaksa pusing ulang-alik dua tiga kali juga. 
Dan Alhamdulillah akhirnya dapat parking depan-depan bangunan perpustakaan. 

Ke perpustakaan dengan anak-anak, ruangan yang dibenarkan masuk ialah ruangan kanak-kanak. 
Seronok datang ke sini. 
Macam-macam ada. 
Rasanya, daripada mundar-mandir di mall, baik la lepak di library. 
Ada sudut bercerita, sudut kinect x box, sudut internet, sudut tengok tv, lepak bawah pokok, mewarna dan macam-macam lagi. 
Seriously takkan boring. 
Banyak benda kids can explore here. 
Kanak-kanak under 12 tahun tidak dibenarkan ke tingkat atas. 
Asalnya mak bercadang untuk meminjam novel BI. 
Tapi, dah datang dengan anak2 yang tak boleh naik ke ruangan atas; jadi terpaksalah mak batalkan niat mak itu. 
Next time plak ye. 

Mak Ila sememangnya sudah membuka akaun pada tahun 2012.
Tapi hanya hari ini akaun itu diaktifkan. 
Hahahahaa. 
Mak juga telah membuka akaun untuk Azhad. 
Satu mykad @ mykid entitle untuk 10 buah buku pinjaman. 
Pinjaman boleh dibuat selama 3 minggu. 
Lewat pulang akan dikenakan denda. 
Dan jika ingin menyambung pinjaman, bolehlah membuat panggilan ke perpustakaan 3 hari sebelum tarikh terakhir yang tertera.
Mudah kan..... 
So apa lagi, jom ke perpustakaan - gedung ilmu hebat. 
Yeah. 

Ruangan yang memang menarik perhatian kanak-kanak :)

Khusyuk!
Aisyah ajak mama baca buku hehehe. 





Saturday, October 22, 2016

Karate Tournament Peringkat Zon Tengah Selangor 2016


Tepat jam 1.45 petang, kami pun keluar rumah. 
Destinasi petang ni ialah Dewan MBSA Shah Alam. 
Ad Am Tif ada tournament karate peringkat zon tengah petang ni.
Ini ialah tournament kedua yang disertai anakanda bertiga. 
Yang pertama hari tu telah diadakan pada Mei kalau tak silap mak la yang mana team karate SKTBS telah menggondol tempat kedua untuk acara kumpulan team basic. 

Untuk kali ini, peserta karate SKTBS hanya tinggal 5 orang daripada 13 orang.
Entahlah kenapa bilangan kian merosot. 
Mungkin sebab dah hujung tahun.... motivasi ibu bapa menghantar anak latihan karate pun dah berkurang. 
Tak pun mungkin sebab nak cut cost bayaran bulan2 hahahaha. 
Yang tu memang tak dapat dinafikan lah. 
Ayah pun terasa juga especially kami ada tiga anak sekaligus dalam aktiviti ini. 
Tapi tak pe.... rezeki anak sentiasa ada. 
Doa je ya. 

Tournament kali ini, anak-anak bukan sahaja diberi peluang untuk tunjukkan bakat dalam acara berkumpulan sahaja. 
Bahkan acara individu juga. 
Hahahaha.... serius mak cuak jugak sebab anak3 mak Ila bukanlah kategori yang kaki gaduh dan lasak begitu. 
Tapi tak pe. 
Ini pun part of learning. 
So kita beri peluang pada mereka untuk rasa pengalaman ini. 
Seriously, Mak Ila tak sangka betul anak2 ni merasa pengalaman sebegini. 
Bagi mak, cukup sekadar ada pendedahan basic untuk mempertahankan diri.
Alhamdulillah anak2 diberi peluang untuk kutip pengalaman begini.
Moga bertambah ilmu hidup anak2. 

Asalnya mereka bukan nak masuk karate!
Tapi mak yang paksa especially Azhad la. 
 Dia perlukan sijil as a proof yang dia aktif dalam bidang koko.
 Jadi adalah extra point untuk permohonan sekolah kawalan, SBP dan Mara. 
Antara sebab lain ialah... 
Kenapa ye mak Ila gigih paksa anak masuk karate? 
1) Skill yang perlu ada untuk anak2 zaman ini sebab terlalu banyak jenayah terhadap kanak-kanak. At least they know how to protect themselves.
2) To build extra confident dalam diri. 
3) Bagus untuk stamina anak-anak. 
4) This is the time for them to release tension after study for the whole week. 
5) Untuk lasak dan ganaskan anak2 mak Ila yang lembut ni. Hoi bukan pondan.... tapi a bit fragile.
6) Badan cergas, otak cerdas.
Hehehe.


Ini adalah acara berkumpulan. 
Low stamina memang tak boleh buat la. 
Mak tengok pun mengah anak oi. 
Hahahaha. 
Team group basic ialah team dari SK Subang Bestari 2, SK Pristana, SK Saujana Utama dan SK Simpang Lima. 
Semangat bagai api membara. 
Walaupun berlima tetapi kekuatan semangat dalam diri ini bagai beribu. 
Yes! SKTBS johan di kejohanan karate antara sekolah peringkat zon tengah 2016. 
Tahniah kids. 
Mak pun tumpang happy. 

Wajah-wajah ceria dapat gold. Tahniah. 

Eh ayah sendiri yang bagi hadiah! Hahahaha. Seorang wakil parent akan dipanggil untuk menjadi pemberi hadiah.

Bertambah lagi sijil Ad ye. Kena amend SBP form la. Hahaha.

Tahniah Awatif, Adham, Azhad, Ariana dan Wan Ariff. 
  

 Selesai acara berkumpulan.... 
Kini tiba acara individu. 
Yang ni mak dan ayah kena tunggu lama. 
Hukhuk. 
Perlawanan individu dibuat mengikut umur anak-anak. 
Tahun satu lawan tahun satu...
Begitulah seterusnya. 
Mak memang tak harap anak3 menang. 
Sebab tak percaya anak boleh buat. Hahahaha. 
Jahat kan mak ni. 
Kihkih.
Dan keputusannya ..... jeng-jeng......
Azhad naib johan untuk kategori tahun 6. Ariana tempat ketiga untuk kategori tahun 2. Adham, Awatif dan Wan Ariff saguhati aje. 
Tahniah kids. Next year try lagi. 
Pengalaman baru untuk anak-anak.
 Congrats 

Awatif sedang tunggu turn.

Ad, Am and Tif in action.


Gold, Silver and Bronze. Congrats. 

Clusia dan Aralia Elmina.


Alhamdulillah, ayah dah pun selamat pulang dari Indonesia. 
Ayah sampai jam 12.55 tengah hari semalam. 
Macam biasa, ayah one of the speaker - ultra supercritical plant di Indonesia Power and Electricity Conference 2016.
Ni je gambar yang dapat mak share tentang kerja ayah kat sana. 


 Pagi-pagi lagi kami sekeluarga dah bangun lalu sarapan di Restoran Ulam Desa. 
Mak memang malas masak sejak dua menjak ni. 
Huh. 
PMS yang ntah betul ntah tidak. 
Hahahaha. 

Usai makan di sana, anak4 pakat2 tak nak balik rumah lah pulak. 
Adoiiiii........ 
Tapi nak ke mana ye? 
Petang nanti, ada tournament karate 2016. 
Mmmmm tiba2 dapat idea tentang nak jalan2 ke Elmina. 
Kebetulan, hari ini launching rumah semi d besar gila di sana. 
Penuh banner Tiana Elmina di sepanjang jalan utama Denai Alam ni. 

Kami bukanlah nak ke sales gallery Elmina. 
Apatah lagi nak intai lauching Tiana itu. 
Hahaha... ukur baju di badan sendiri la ye. 
Lagipun bukan keperluan untuk kami dah nak membeli rumah besar ratus2 ribu ini. 
Yang ada ni pun dah tak terkemas dah. 
Huh. 

Ini kali pertama mak dan family pusing2 Elmina. 
Sebelum ni, kami hanya lalu sahaja sementara nak ke Subang Bestari. 
Ok la not bad rumah di sini. 
Sime Darby tetap membina park yang cantik untuk komuniti di sini beriadhah. 
Rumah pertama yang kami lalui, biasa2 aje. 
Hahaha....... 
Bukan tak cantik, tapi design tu yang biasa kita lihat. 
Then, kami melalui fasa2 belakang pula.... 
Dan wowwwww. 
Cantiknya hingga menarik perhatian kami untuk singgah. 
Siap pi visit show house lagi! 
Hahaha. 
Rumah yang dimaksudkan ialah phase Aralia dan Clusia. 
Aralia menyamai design Mulberry Denai kalau tak silap. 
Tapi, bukaan dia memang besar la. 
Huhu. 
Atas cadangan guard Nepal yang friendly, kami terlawat rumah contoh Clusia. 
Hahahaha. 
Serius unplan! 


Type ni, besar gila. Tak payah dok corner lot dah rasanya. Car 4 buah boleh park serentak dalam pagar ni. Depan dan belakang rumah cantik. Macam double frontage pun ada. Harga sekarang ialah 1.3 - 1.5 juta. Hahahahaha. Fengsan. Rumah ni ada 5 bilik tidur dan 5 tandas. Wow. 



Nampak tak Ad yang excited itu? Hahahaha.



Wet kitchen.

Master bedroom yang wow!!

Snap from bilik ketiga tingkat atas, Yang banyak tingkap tu, tingkap master bedroom. Hahahaha. Mak teruja tengok rumah ni. Tapi dalam masa yang sama dok ngeluh.... banyaknya koje sunarti kena buat dalam umah ni. Penat huh!

Ini pula gambar dari master bedroom. Ruangan family yang dijadikan ruangan membaca oleh interior designer rumah ni. Again, mak memikirkan letihnya nak kena lap segala batang railing ni. Hahahaha. 

Tu je gambar yang mak sempat snap. 
Tak dapat tangkap banyak sebab mak sibuk berangan. 
Hahahaha. 
Then kami pun balik.... 
Tapi sebelum tu, snap gambar dulu.... 
Ini bukan Clusia type ya. 
Ini Aralia type. 
Phase Aralia, corner lot dia memang cantik! 
Terpukau lah jugak. 
Nanti kut ada nak buat rumah pencen kat kampung, boleh la tiru sikit2 design yang kita kenan. 
Yeahhhhh.... 
Jom balik masak ye!