AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Wednesday, July 16, 2014


Hari ini macam biasa la.... rutin harian mak sehari-hari. 
Anta...amik....anta.... ngajar.... haaa tu task rutin mak. 

Subjek wajib revise adalah matematik. 
Hari2 anak2 mak kena buat matematik. 
Paling malas 5 soalan pun jadi la. 
Janji otak ada latihan kira2 dan anak2 tak lupa. 

Adham hari ini menghafaz doa qunut hingga habis. 
Ok lah. 
Tapi masih kena improve banyak lagi supaya hafazan tak tersangkut-sangkut lagi. 
It's ok anak.... 
Practice make perfecto yeah....... 

Hari ini mak buat revision Arabic dengan Ad. 
Mmmm tinggi jugak silibus tahun 4 sekarang ni ya. 
Anak mak belajar ilmu yang mak belajar semasa tingkatan 1 dan 2 gitu. 
Huh. 
Mujur laaa Ad jenis terang hati jugak. 
Senang la juga nak cerita. 
Tapi satu hal yang mak rasa bersyukur sebab mak ada basic arab jugak. 
Kalau tak, memang agak payah nak buat revision dengan anak ni tau. 

Mufrodat baru ---- dikal hubub = dedak ayam, al 'ashab = rumput.

Towuusun = merak. Hamamatun = merpati.

Hari ini buka sempoi sangat. 
Lauk ikan tongkol pindang dengan kuih talam dan murtabak yang mak beli di kedai Pak Ron je. 
Plan nak goreng sayur. 
Tapi tup tup, sayur dah layu lebam dalam peti. 
Huh. 
Nak keluar memang malas dah la. 
Jadinya, santap apa yang ada je la. 


Girls mak memang suka lauk rebus2 macam ni. 
Memang berselera mereka makan. 
Termasuklah mak ni haaa. 
Tapi boys..... pakat2 buat muka frozen!! Huh. 
Makan pun lembab slow je. 
Sebabnya, lauk macam ini bagi boys memang tak menyelerakan. 
Selera boys nak lauk yang santan seperti kari, masak lemak, gulai dan macam2 lagi. 
Mak bukan tak tahu..... 
Tapi mak memang dah muak dah rasanya lauk bersantan2 ni. 
Rasanya, terlalu banyak lauk bersantan yang mak telan sepanjang bulan puasa ni. 
Huhuhu...... 
Tak sihat ok.... 
Takut ad effect nanti2 je..... 

Sunday, July 13, 2014

15 Ramadhan 2014 - Jalan2 Mydin Ipoh


Kami masih di Ipoh; umah opah and tok. 
Hari ini kami ke Mydin Ipoh. 
Yeee yee.... 
Opah ngan tok ikut sekali sebab nak merasa naik car fofi yang baru :) 

Mak amik kesempatan memborong kuih raya kat mydin. 
Mak pernah rasa dolu..... memang sedap!! 
Tengok harga start dari rm 10.90 dan paling mahal adalah 15.90 gitu. 
Haaaa apa lagi?? 
Amik la mana2 yang rasa sedap dan cun..... 
Kihkih.... 
Opah beli sket je kuih raya. 
Opah banyak beli barang dapur untuk dipakai sehari2. 


Mydin Ipoh memang ramai orang okeh! 
Kami sampai sekitar jam 11 pagi..... car parking dah hampir separuh jugak. 
Usai membayar, kami jamu mata di sekitar kedai2 di mydin mall tu. 
Mmm, tup2 Aicah kenan kat kasut pink plak kat kedai kasut MyCity. 
Owhhhhh trus dia nak jugak kasut tuh!! 
Ayah belikan aje. 
Then kakak Awatif pun nak jugak..... 
Ayah kata beli je yang mana2 depa nak.... 
Kasut Aicah rm 29.90.... kasut Awatiff rm 49.90. 
Adehhh laaa... kalah kasut mama!
Huh. 
Dan warna pilihan girls, tak lain tak bukan, pink la...... 
Hahahaha. 


Settle beli2, sebelum balik tu, mak singgah kat kiosk aidijuma. 
Yeehaaaaa.... 
Sebenarnya, ini lag tujuan utama mak ajak ayah ke sini. 


Dah lama tak beli hadiah kat adik badik ipar mak. 
Jadi sempena raya ni, mak dan ayah nak bagi. 
Bagi tudung aidijuma ..... 
Tapi sorang satu jek la. 
Hihihi.... 


Mak beli ikut jenis yang dah dipilih ma chik..... 
Tapi ada satu je tiada. 
Jadi mak tibai je la mengikut pilihan mak..... 
Nasib le. 
So total hadiah tudung ni rm 195. 
Tq ayah ^_^
Moga rezeki ayah lebih melimpah ruah..... 
Hihii. 

Sebelum zohor, kami dah sampai kat rumah. 
Mak sekeluarga berehat dan buat apa yang patut2..... 
Girls plak tak sudah2 dok testing kasut raya. 
Hahahaha....... 
Pakai bukak ... tahu2 dah terlelap dengan kasut2nya!!  


Hahahaha..... lucu anak mak nih! 
Hari ni mak ke param lagi.... 
Kali ni ke param yang betul2 param. 
Param silibin. 
Jauh la sket, tapi ok la. 
Kat Silibin, lebih banyak pilihan dan nampak menyelerakan semuanya. 
Mak beli murtabak, kuih cara, popia basah, keladi asam, kari daging, air soya dan ayam bako pusing. 
Alhamdulillah sedap2 semuanya. 
Baru puas hati. 

Kami pulang ke Denai selepas berbuka. 
Opah ngan tok nampak ok je..... 
Ok la tu, 1 kali sahur dan 2 kali berbuka bersama. 
Bagi orang tua, mak rasa, itu dah cukup buat mereka gembira. 
Kami bertolak lebih kurang jam 8.20 malam dan selamat sampai jam 10.30 malam.
Mata mak bertahan sampai Behrang je. 
Lepas tu memang tidok!! 
Hahahaha... 

Sampai2 umah mak mandi2 dan sambung tidok semula. 
Letih betul la rasanya. 
Huhuhu.... 
Ayah tidok jam berapa pun mak tak tahu. 
Sedar2 dah ada dalam bilik je. 
Hihihi..... 

Saturday, July 12, 2014

14 Ramadhan 2014 - Balik Umah Opah Ipoh


Hohoho..... 
Hari ini memang catat rekod!! 
Mak tak tersedar untuk bangun sahur ok. 
Mak terjaga jam 3.30 pagi. Mmmm masih terlalu awal untuk bangun. 
Jadi mak tidur balik. 
Dan hanya pada jam 5.35 sahaja mak tersedar. 
Mak pun kejutkan ayah supaya ayah sempat minum dan makan kurma. 
Alhamdulillah memang sempat. 
Tapi anak3, memang tak sempat. 
Kejut mereka memang take time. 
Ayah kata, tak pe la.... anak3 tak payah sahur jika tak larat. 

Apabila cerah, anak3 masih nak teruskan puasa. 
Mak tak paksa. 
Tapi anak3 mak kuat semangat... Alhamdulillah. 
Kami pun bersiap2 untuk pulang ke Ipoh bertemu opah dan tok. 
Lebih kurang jam 10 pagi kami pun bertolak pulang naik car fofi. 
Yeahhhh. 

Tapi sekitar jam 11 lebih gitu, Awatif dah wat hal. 
Nanes.... sedih dan syahdu tanpa sebab. 
Dari duduk belakang dia pindah ke depan beriba dengan mak. 
Syahdu berlinang air mata. 
Bila di tanya kenapa?? Dia tak jawab..... hanya berlinang air mata. 
Mmmmm tak larat puasa le tu.... 
Ayah berhenti isi minyak di Ladang Bikam. 
Mak pun bagi dia makan roti dan air mineral. 
Ahaaaaa...... hanya selepas tu baru dia berhenti syahdu. 
Lapar sangat agaknya. 

Kami sampai di Ipoh sebelum azan zohor. 
Sampai2, mak macam biasa la.... bukak warung ngan opah sampai kol 2 lebih. 
Then mak pun berehat sambil tengok tv dan layan anak4. 
Awatif yang tak puasa, bukan main bertenaga la pulak. 
Bergelak ketawa dengan Aicah.... berlari2.... adehhh la.... 


Happy sangat !! Macam tak caye je dia yang syahdu2 tadi. Cesss!! 
^_^
Adham dan Azhad nampak sangat kesiannya. 
Tapi tetap gigih nak berpuasa. 
Terbaring je Adham.... 
Sesekali, keluar air mata jugak. 
Tapi mak malas nak layan sangat..... sebab mak nak dia teruskan perjuangannya jugak. 
Walaupun terbaring, suara dia masih kuat. 
Hahaha.... jadi tak payah risau la. 

Hari ini mak memang tak masak la. 
Opah pun sama la. 
Opah demam.... 
Jadi mudahnya kami ke param je. 
Selepas ayah solat jemaah di masjid, mak ngan ayah ngan girls ke param berdekatan untuk beli juadah berbuka. 
By the way, ini kali pertama mak gigih menapak ke param..... 
Sebab malas, kami pi param yang dekat ngan umah opah je. 
Dan...... hasilnya, mak rasa best lagi masak dari beli. 
Huhu... 
Mujur sesekali. 
Kalau selalu, memang lebam la. 
Param sini, macam ramai peniaga express je. 
Mak beli popia basah, murtabak, kuih tepung pelita, ayam percik dan sayur lemak pucuk ubi. 
Taste not bad kecuali popia!! 
Rupa cantik.... tapi apa kes la sos dia pakai sos cili biasa je!! 
Adoiiiii laaaa!! 
Hangin mak rasa!! 
Tapi apa boleh buat...... sabar je la.

Malam ni semua anak4 mak tidok awal. 
Mak just cakap, jom tidok.... kalau tido lambat nanti terlepas sahur. 
Hahahaha pakat2 takut terlepas sahur..... 
Mudah je lelapnya semua :) 
Hihihi...

Selepas ayah balik terawih, mak pun mengambil kesempatan keluar mengeteh ngan ayah kat kedai mamak taman ni. 
Hahahah.... bila lagi..... 



Kami berdua minum teh tarik.... 
Mak makan roti nan cheese dan ayah hirup sup. 
Makan memang sedap!! Tapi, rasailah akibatnya nanti!! 
Ngeeeeee..... 

Friday, July 11, 2014

13 Ramadhan 2014


Mak masih busy dengan lauk frozen :) 
Sebab minggu depan mak Insyaallah puasa kembali.... jadi di kesempatan yang ada, mak settle apa yang perlu. 
Mak baru tadarrus quran jus 10 je. 
Huhu.... 
Untuk khatam quran, memang mak perlu usaha lebih nampaknya. 
Harapnya mampu khatam lah hendaknya kali ni. 

Lauk frozen hari ini memang kalori tinggi. 
Tapi lauk macam ni lah yang anak2 especially boys suka sangat. 
Huhu.... 
Rendang ayam, kari ikan tenggiri, kuah laksa dan tenggiri asam pedas. 
Tenggiri tu mak buat banyak dari lauk lain sebab mak nak bawak balik umah opah esok. 


Dah masak2 tu, rasa macam letih pulak..... 
Lauk frozen edisi kedua pun memang dah tak de stok. 
Habis semua.... 
Jadi, ayah saran untuk kami makan di luar je. 
Otw amik anak2 mak pulang dari sekolah, mak pun beli sedikit kuih kat pak ron. 
Kuih talam keladi, bengka ubi, lapis dan murtabak daging. 


Berbuka dengan kuih, kurma dan air bandung je. 
Itu pun dah cukup mengenyangkan. 
Then anak2 dan ayah solat maghrib bersama. 
Then ayah ke masjid bersolat terawih. 
Dan hanya selepas ayah pulang dari terawih sahaja, barulah kami keluar ke restoran tomyam di Kg Melayu Subang untuk santap juadah berat. 


Menu kali ini adalah tomyam, sup tulang dan kerabu sotong. 
Mmm macam dah lama tak makan lauk macam ni. 
Walaupun kenyang lagi, tapi kami cukup berselera. 
Alhamdulillah. 

Esok pagi nak balik kampung Ipoh..... 

Thursday, July 10, 2014

12 Ramadhan 2014


Hari ini mak tak de buat apa pun sangat. 
Macam biasa, ajar anak, kemas sikit2 dan berehat. 
Yeah. 

Cuma hari ini mak rajin sikit.
Mak busy kan diri dengan buat lauk frozen edisi ketiga untuk Ramadhan ni. 
Menu simple je....
Daging masak hitam, ikan tongkol pindang dan gulai ikan tongkol kelate. 


Gulai ikan tongkol kelate tu, mak rasa macam pelik sket rasanya. 
Hahaha.... tak tau la terlebih apa. 
Tapi boleh je nak makan ok... 
Hari ini kami buka puasa dengan spagheti sup jek. 
Perabis sup frozen. 
Then goreng karipap frozen..... 
Haaa mudah. 



Wednesday, July 9, 2014

Bas Sekolah Baru Anak3 - Ford Fiesta Ecoboost


4 minggu lepas mak sekeluarga skodeng Ford Intertrade City Damansara. 
Nun dekat Sg Penchala.... depan dan seberang dengan Ikea semua tu. 
Mak dari dolu2 lagi memang berkenan dengan Ford Fiesta (FOFI). 
Car tu rasa sangat cute tapi masih mengekalkan imej sportynya. 
Jadi tiap kali mak jumpa fofi, memang mak akan sebut - bestnya.... nanti nak beli car ni. 
Mak biasa laaa.... suka cakap2 tapi tak semua yang mak cakap tu, masuk dalam hati ok. 
Terutamanya yang related dengan duit2 ni. 
Lagi le!! 

Pertengahan tahun ini, Fofi didatangkan dengan rupa yang baru. 
Hidung yang ala2 car mewah kata ayah. 
Mula2 terjumpa car fofi imej baru di Tesco Shah Alam. 
Owhhhh mak kata rasanya cantik lagi model yang lama lagi. 
Tapi bila mak gugel2 selepas dua tiga hari tu, mak baru notis yang sebenarnya rupa fofi baru ni lebih cantik. 
Yeahhhh. 
Mak pun cakap pada ayah, eh macam cantik la fofi baru ni. 
Ayah apa lagi, haaaa jom kita pi tengok kat mana2 showroom. 

Mencari showroom pun satu hal ok. 
Sebelum ke Sg Penchala, kami ke Shah Alam showroom. 
Tapi, yang hampehnya, tak de kedai ford kat situ. 
Bukan salah alamat. 
Tapi mungkin dah tutup dan pindah. 
Huhuhu.... Ford ni pun satu hal. Awat lah tak update kat web dia ntah!! Huhu.... 
Kecewa tak jumpa showroom trus buat kami pulang ke rumah and take nap. 
Hahaha..... 
Tapi mak gigih gugel jugak. 
Dan akhirnya terjumpa area showroom yang mak familiar sangat. 
Sg Penchala. Yeah...... 
Selesai solat asar, kami sekeluarga pun beredar. 
Yesss jumpa! 

Aicah dan Awatif ...... 

Hari kami visit showroom tu adalah hari pertama Ford launch Fofi special edition. 
Cantik dan comel..... ada stiker belang2 gitu.
Badan special edition sebijik macam ecoboost. Tapi engine spec fofi biasa.  
Special edition ni hanya keluar sekitar dalam 1000 unit je gitu. 
Tapi ayah kurang berminat pada rupa luaran car. 
Engin yang lebih diutamakan.... 
Jadi, banyak soalan dia pada salesman, Eric, adalah soalan untuk spec ecoboost je. 
Huhu.... 
Ecoboost 1.0 dengan engin turbo. 
Fofi biasa dan special edition adalah 1.5.  
Harga plak ecoboost mahal sket je daripada yang fofi biasa. 
Dan jika beli bulan ni, diskaun 9 ribu. 
Huhuhu.... 
Yang edisi biasa, ada pelbagai warna. 
Tapi untuk ecoboost, hanya ada tiga warna je.
Putih, hitam dan merah. 
Tapi untuk diskaun 9 ribu ini, hanya stok putih dan merah sahaja. 
Hitam sold out already dan hanya akan ready by Oktober. 

Gambar gugel.

Gara2 pi showroom dan siap test drive lagi, memang buat ayah semangat nak tukar car viva mak tu dengan fofi. 
Keputusan untuk membeli car baru memang lambat kami buat. 
Kalau ayah, dah lama dah settlenya. 
Tapi mak yang wat hal.... 
Macam2 mak fikir. 
Tak pasti samada keinginan nak berkereta fofi ini sesuatu yang perlu dan wajar ditunaikan atau tidak.... 
Berbaloi ke? 
Tak beban kat ayah ke? 
Dan lagi sakit otak mak sebab keputusan ayah nak pi UK ke tidak tak confirm lagi..... 
Huhhuhu!! 
Jenuh mak lengah2kan..... tapi ayah tak nak lepaskan peluang diskaun itu. 
At the end, mak serahkan je kat ayah. 
Terpulang pada ayah nak beli ke tidak. 
Sebab hanya ayah yang tahu kewangan ayah macam mana. 
Tup2 satu hari tu, ada banker call mak untuk pengesahan nombor telefon. 
Owhhhh dari situ mak tahu yang ayah jadi beli fofi...... 
Ikut je la.... 
He is the boss...... 

Ayah trade in car viva minggu lepas. 
Dan petang tadi segala urusan jual beli dah selesai. 
Alhamdulillah.
Tengahari ayah pulang ke rumah hantar odc. 
Then kami bersama-sama ke Ford naik kembara. 


Aicah ngantuk mata..... 
Tido time dia kol 2 tu .... harus lah. 
Hihi.... 
Mak balik awal sedikit sebab Aicah dah macam letih je. 
Mak balik Denai dengan kembara..... Ayah pulak naik fofi dan kembali ke opis.
Hihihi... 

Hari ni ayah balik awal. 
Ayah yang ambil anak2 kat sekolah. 
Mak tak masak untuk iftor hari ini. 
Sengaja tak masak dan sengaja nak iftor di luar. 
Tujuannya sebab nak merasa jalan2 naik fofi. 
Hahahaha..... 
So mak dah booking siap2 tempat makan di D Arab Cafe TTDI Jaya. 
Haaa semangat ok! 

Huh, Aicah je mampu senyum. Orang lain tak larat dah. Posa. 


Gambar gugel. Haaaa ni la kedainya. Mak suka nasi arab kedai ni.... sebab nasi arab kedai ini memang ala2 nasi mandy yaman yang mak santap ketika otw nak masuk madinah dolu. Itu pertama kali mak makan juadah nasi arab seumur hidup. Nasi nya simple je. Tapi rasa leh tahan. Sebab tu lah rasa enaknya nasi mandy itu sentiasa dalam ingatan mak..... haaa nostalgia sat. 


Taraaaaa..... 

Mak yang drive car fofi balik ke Denai. 
Mmmm komen mak, oooo memang rasa lain banyak la. 
Hihihi..... 
Harus lah lain. Sebab mak asik drive viva je kan... 
Ce mak drive odc, mungkin tak terasa sangat kot. 
Terasa sangat esp bab naik bukit, time potong car dan time nak masuk pecut kuar simpang. 
Memang pick up gila. 
Car ni banyak features. 
Wat masa ni, mak baru study yang basic2 je. 
Sebab tu je yang perlu nya kan.... 
Lain2 tak penting sangat pun. 

Apa pun, tq to ayah yang busuk.... 
Sebab upgrade bas sekolah anak4 :) 
Depa memang nampak happy pun..... 
Alhamdulillah. 

Habis satu hari dan jadi kenangan sampai bila2. 

Tuesday, July 8, 2014

Ramadhan 10 2014


Hari ini ayah ke Tanjung Bin. 
Ayah bertolak sesudah subuh pagi tadi. 
Ayah ada meeting dan beberapa tugasan lagi. 
Alhamdulillah, ayah selamat sampai kat rumah lewat malam sekitar jam 10.40 malam.

Hari ini mak tak wat apa sangat. 
Mak just kemas2 umah sket2 je. 
Period pain dan malas.
Huh. 

Iftar hari ini sah2 le tak de ayah kan. 
Mak berbuka dengan anak4 je. 
Lauk frozen lagi.... kurma ayam, bendi goreng, murtabak dan kuih-muih dari kedai Pak Ron. 


So far Alhamdulillah mak masih rajin memasak ... 
Tapi sampai bila tu? 
Wallahu'alam. 
Sebab mak memang payah nak istiqamah untuk masak2 ni. 
Tapi demi anak4, mak gigihkan hati mak untuk cuba jugak. 
Harapnya mampulah hendaknya. 
Amin.