AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Saturday, July 12, 2014

14 Ramadhan 2014 - Balik Umah Opah Ipoh


Hohoho..... 
Hari ini memang catat rekod!! 
Mak tak tersedar untuk bangun sahur ok. 
Mak terjaga jam 3.30 pagi. Mmmm masih terlalu awal untuk bangun. 
Jadi mak tidur balik. 
Dan hanya pada jam 5.35 sahaja mak tersedar. 
Mak pun kejutkan ayah supaya ayah sempat minum dan makan kurma. 
Alhamdulillah memang sempat. 
Tapi anak3, memang tak sempat. 
Kejut mereka memang take time. 
Ayah kata, tak pe la.... anak3 tak payah sahur jika tak larat. 

Apabila cerah, anak3 masih nak teruskan puasa. 
Mak tak paksa. 
Tapi anak3 mak kuat semangat... Alhamdulillah. 
Kami pun bersiap2 untuk pulang ke Ipoh bertemu opah dan tok. 
Lebih kurang jam 10 pagi kami pun bertolak pulang naik car fofi. 
Yeahhhh. 

Tapi sekitar jam 11 lebih gitu, Awatif dah wat hal. 
Nanes.... sedih dan syahdu tanpa sebab. 
Dari duduk belakang dia pindah ke depan beriba dengan mak. 
Syahdu berlinang air mata. 
Bila di tanya kenapa?? Dia tak jawab..... hanya berlinang air mata. 
Mmmmm tak larat puasa le tu.... 
Ayah berhenti isi minyak di Ladang Bikam. 
Mak pun bagi dia makan roti dan air mineral. 
Ahaaaaa...... hanya selepas tu baru dia berhenti syahdu. 
Lapar sangat agaknya. 

Kami sampai di Ipoh sebelum azan zohor. 
Sampai2, mak macam biasa la.... bukak warung ngan opah sampai kol 2 lebih. 
Then mak pun berehat sambil tengok tv dan layan anak4. 
Awatif yang tak puasa, bukan main bertenaga la pulak. 
Bergelak ketawa dengan Aicah.... berlari2.... adehhh la.... 


Happy sangat !! Macam tak caye je dia yang syahdu2 tadi. Cesss!! 
^_^
Adham dan Azhad nampak sangat kesiannya. 
Tapi tetap gigih nak berpuasa. 
Terbaring je Adham.... 
Sesekali, keluar air mata jugak. 
Tapi mak malas nak layan sangat..... sebab mak nak dia teruskan perjuangannya jugak. 
Walaupun terbaring, suara dia masih kuat. 
Hahaha.... jadi tak payah risau la. 

Hari ini mak memang tak masak la. 
Opah pun sama la. 
Opah demam.... 
Jadi mudahnya kami ke param je. 
Selepas ayah solat jemaah di masjid, mak ngan ayah ngan girls ke param berdekatan untuk beli juadah berbuka. 
By the way, ini kali pertama mak gigih menapak ke param..... 
Sebab malas, kami pi param yang dekat ngan umah opah je. 
Dan...... hasilnya, mak rasa best lagi masak dari beli. 
Huhu... 
Mujur sesekali. 
Kalau selalu, memang lebam la. 
Param sini, macam ramai peniaga express je. 
Mak beli popia basah, murtabak, kuih tepung pelita, ayam percik dan sayur lemak pucuk ubi. 
Taste not bad kecuali popia!! 
Rupa cantik.... tapi apa kes la sos dia pakai sos cili biasa je!! 
Adoiiiii laaaa!! 
Hangin mak rasa!! 
Tapi apa boleh buat...... sabar je la.

Malam ni semua anak4 mak tidok awal. 
Mak just cakap, jom tidok.... kalau tido lambat nanti terlepas sahur. 
Hahahaha pakat2 takut terlepas sahur..... 
Mudah je lelapnya semua :) 
Hihihi...

Selepas ayah balik terawih, mak pun mengambil kesempatan keluar mengeteh ngan ayah kat kedai mamak taman ni. 
Hahahah.... bila lagi..... 



Kami berdua minum teh tarik.... 
Mak makan roti nan cheese dan ayah hirup sup. 
Makan memang sedap!! Tapi, rasailah akibatnya nanti!! 
Ngeeeeee..... 

No comments:

Post a Comment