AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Sunday, July 6, 2014

Pasar Penambang Kuala Selangor & Roti Daging Berkeju


Bangun pagi2 rasa sunyi pulak hari ni. 
Ayah pun tanya nak ke mana kita hari ini? 
Mmmm kalau ikut plan asalnya memang nak lepak rumah je. 
Tapi macam boring le pulak. 
Hahahaha....... 
Tup tup tersembang dengan ayah sedapnya makan udang bakar!! 
Mmmm tetiba je datang idea nak mencari udang segar. 
Tapi di mana ya?? 
Pasar Pasir Penambang Kuala Selangor!! Yeah..... 
Mak pun mengajak ayah ke sana. 
Ayah bab jalan2 memang beres. 
Kami pun mandi2 dan trus bergerak ke Kuala Selangor. 

Perjalanan kami mengambil masa 30 minit dari Shah Alam... 
Terasa sekejap je sebab mak ngan ayah bersembang tak berhenti-henti. 
Macam2 topik yang kami sok sek kan...... 
Tahu-tahu.... eh dah sampai Kuala Selangor. 
Mak memang tak tahu lokasi sebenar pasar itu. 
Kira gamble je.... ikut signboard dan kereta2 di hadapan. Kihkih. 
Memang banyak kereta pun yang nak ke lokasi itu jugak. 
Semua nak cari ikan segar macam kami jugak gitu. 

Mak ngan Ad je turun ke pasar. 
Orang lain lepak dalam car. 
Pasar ni memang betul2 pasar basah. 
Bau dia, yeahhhh betul2 bau ikan. 
Hihi.... 
Mak ke sini tanpa plan apa nak beli. 
Main bedal jek. 
Tapi apa yang menarik perhatian mak kesegaran ikan2 di situ. 
Memang geram!! 
Udang sotong ketam..... arghhhhh fresh sangat. 
Ikan pun semua badan keras2..... tak de yang lembik dan mata merah gitu. 
Orang yang datang2 mostly beli at least sekilo gitu. 
Memang untuk wat stok lah tu. 
Mak tak pasti la harga sini murah ke apa...... 
Sebab mak punya style janji mak dapat apa yang mak nak beli. 
Kadang2 je mak tengok harga. 
Kat sini, segala ikan ada. 
Ramai orang beli ikan besar2 gitu..... 
Mak hanya beli sekilo udang saiz 3xl, sotong sekilo, ikan tongkol hitam 1 ekor, ikan sardin sekilo dan ikan tenggiri seekor. 
Tu pun rabak poket. 
Hahahaha..... 
Rabak sebab beli dalam kuantiti yang banyak. Harus lah kan..... 
Sebab selalunya mak beli dua tiga keping ikan je..... 
Tak kisah lah tu.... 
Yang penting mak memang happy dengan kesegaran ikan2 tu. 
Selesai beli ikan, kami pun pulang trus. 

Sampai2 di rumah, mak terus membersihkan ikan yang dibeli. 
Mak perap siap2 sotong dan udang yang nak dimakan semasa buka puasa. 
Udang sotong fresh ni, kalau kita masak simple2 je dah memang sedap secara semulajadi. 
Sedap sebab rasa manis dan kesegaran tu .... 
Memang nikmat betul. 

Ni juadah buka puasa ......... 
Sotong bakar garam... udang goreng berkari...sawi cina goreng dan roti daging.
Alhamdulillah juadah simple macam ni tapi memang menyelerakan. 
Ayah beberapa kali kata sedap udang ni. 
Ad yang tak berapa makan udang pun, membedal udang berekor-ekor ok! 
Hahahaha..... 
Seronok tengok semua orang makan hari ni. 
Haaaaa, boleh la kita beli ikan lagi kat sana ye :) 


Lagi satu yang peliknya..... hari ini mak bakar roti daging okeh. 
Hahahaha.... 
Ni semua gang wassup matrik uia punya pasal la. 
Sorang wat roti daging, habis yang lain pun terinspire gitu..... 
By the way, ni percubaan pertama mak.... 
Taste dia bak kata Adham lagi sedap dari dominos!! 
Haaaa hebat tu! 
Hahahaha..... 
Nanti2 bila2 memang boleh buat lagi sebab semua anak4 mak suka. 
Yeah. 


Haaaa, tamat satu hari kenangan. 

No comments:

Post a Comment