AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Tuesday, January 18, 2011

Azhad Dok Kelas Nombor 4 ???

Sejak dua menjak ni.....
Jiwa aku sangat kacau....
Bukan kerana apa....
Cuma aku quite risau @ cuak dengan pembelajaran anak aku ......


Mmmm, sejak aku meniaga gila tak hengat,
Alhamdulillah rezeki memang lah murah :)
Namun ada jugak yang terabai  :(
Iaitu .........
Jadual bersama anak aku terganggu...
Maksud aku waktu untuk aku seat together with kids very limited.
Ditambah plak dengan menguruskan baby Aisyah, pindah rumah lagi .....
Mmm akibatnya anak2ku AD dan AM ....
Ada yang kulepas pandang!


Bila cuti sekolah buku pun cuti la...
Akibatnya apabila masuk darjah 1, langsung banyak benda yang dia lupa.....
Dan pastinya salah aku.....
Aku tak suruh @ teman @ mengajak anak aku baca buku bersama-sama betul2 time cuti ....
Huhuhu.....


Dan lagi,
Amat lah kesian kat dia sebab dia aku rasa mengalami problem keliru yang kronik lah jugak....
Huhu....
Kat rumah ni, we speak English more than Malay.
Though broken kenkadang tapi tak kisah la...
Janji ada effort nak speak....
Kebetulan plak, kindergarten anak2 pun memerlukan penguasaan bahasa Inggeris yang tinggi.
Jadi untuk subjek Math, semuanya kuajar in English.
Dan........
Bila masuk sekolah.......
Anak aku blur!!!
Nine or sembilan??
Eight or lapan.....
Dan paling giler........
ialah....
He spelled tiga (three) instead of TIGA jadi TIGE.
Adusssss!!
Terkejut mak....
Langsung mental beberapa hari.


Aku bukan upset tau!!
Tapi aku takut!!!
Akibatnya buat aku realize yang rutin harian aku lately memang tak betul.....
Tapi ada hikmahnya jugak....
Alhamdulillah......
Diperingkat awal, aku dapat diagnos yang anak aku pening2
Dan .....
Pastinya lah aku perlu mulakan balik langkah macam dolu2 .....
Start from 0 to become a HERO :) Amin....
Hari2 aku kena tengok, ajar, talk, seat together....
So that dia akan lebih semangat
Dan yang penting dia tak lupa.


Sekarang ni selepas sesi ujian diagnostik Year 1 last week,
Dia dari kelas Harmoni bertukar ke kelas Dedikasi....
Kata gurunya itu kelas ke empat out of 8 atau 9 aku pun tak ingat.....
Maknanya dia golongan yang sederhana la...
Huhuhu.....
Mac nanti akan ada ujian ni lagi....
Then baru la tahu kelas sebenar murid2 nih.
Mmmm banyakkan kerja cikgu ni....
Letih jugak la aku dengar.


Ramai jugak parents yang tak puas hati dengan transisi kelas baru ni....
Ada yang blame yang racist la apa la....
Aku menten cuma wonder apsal anak aku tak kuasai apa yang sepatutnya!
Jenuh dok menggugel at last aku tahu apakah ujian diagnostik tuh.
Bunyi macam menakutkan :)
Ujian ni lebih kepada literasi @ pemahaman ....
Though anak kita tahu membaca, tapi adakah dia faham??
Haaa then aku rasa aku dah menjawab soklan aku sendiri,.....
Anakku memang mahir membaca tapi rasanya lemah untuk memahami....
Jadi,
Start semalam....
Aku akan pastikan yang dia membaca satu at least satu teks sehari....
Biarlah 30 minit pun....
Yang penting ada usaha dari dia, aku dan cikgu.....
Insyaallah dipermudahkan.
Amin .....
So to me....
Watch out ur time table and time management.....
Something perlu aku buat utuk elakkan aku nyesal esok2 jek....
Huhuhu....
Moga semangatku kuat... Amin


1 comment:

  1. Salam kak ila..
    diyana bc cerita kak ila pun mcm menakutkan..nak masuk darjah satu pun mcm dh masuk sekolah menengah..ujian punya bnyk..kesian budak2 stress awai kan..diyana ni tak taulah anak dyn balik nnt..next year darjah satu jugak ni..nasib baik kak ila working from home..so boleh ada bnyk masa dgn all kids kan..Amin..semoga anak-anak kita dipermudahkan jalan untuk menuntut ilmu...AMIN

    ReplyDelete