AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Tuesday, January 18, 2011

Azhad Dok Kelas Nombor 4 ???

Sejak dua menjak ni.....
Jiwa aku sangat kacau....
Bukan kerana apa....
Cuma aku quite risau @ cuak dengan pembelajaran anak aku ......


Mmmm, sejak aku meniaga gila tak hengat,
Alhamdulillah rezeki memang lah murah :)
Namun ada jugak yang terabai  :(
Iaitu .........
Jadual bersama anak aku terganggu...
Maksud aku waktu untuk aku seat together with kids very limited.
Ditambah plak dengan menguruskan baby Aisyah, pindah rumah lagi .....
Mmm akibatnya anak2ku AD dan AM ....
Ada yang kulepas pandang!


Bila cuti sekolah buku pun cuti la...
Akibatnya apabila masuk darjah 1, langsung banyak benda yang dia lupa.....
Dan pastinya salah aku.....
Aku tak suruh @ teman @ mengajak anak aku baca buku bersama-sama betul2 time cuti ....
Huhuhu.....


Dan lagi,
Amat lah kesian kat dia sebab dia aku rasa mengalami problem keliru yang kronik lah jugak....
Huhu....
Kat rumah ni, we speak English more than Malay.
Though broken kenkadang tapi tak kisah la...
Janji ada effort nak speak....
Kebetulan plak, kindergarten anak2 pun memerlukan penguasaan bahasa Inggeris yang tinggi.
Jadi untuk subjek Math, semuanya kuajar in English.
Dan........
Bila masuk sekolah.......
Anak aku blur!!!
Nine or sembilan??
Eight or lapan.....
Dan paling giler........
ialah....
He spelled tiga (three) instead of TIGA jadi TIGE.
Adusssss!!
Terkejut mak....
Langsung mental beberapa hari.


Aku bukan upset tau!!
Tapi aku takut!!!
Akibatnya buat aku realize yang rutin harian aku lately memang tak betul.....
Tapi ada hikmahnya jugak....
Alhamdulillah......
Diperingkat awal, aku dapat diagnos yang anak aku pening2
Dan .....
Pastinya lah aku perlu mulakan balik langkah macam dolu2 .....
Start from 0 to become a HERO :) Amin....
Hari2 aku kena tengok, ajar, talk, seat together....
So that dia akan lebih semangat
Dan yang penting dia tak lupa.


Sekarang ni selepas sesi ujian diagnostik Year 1 last week,
Dia dari kelas Harmoni bertukar ke kelas Dedikasi....
Kata gurunya itu kelas ke empat out of 8 atau 9 aku pun tak ingat.....
Maknanya dia golongan yang sederhana la...
Huhuhu.....
Mac nanti akan ada ujian ni lagi....
Then baru la tahu kelas sebenar murid2 nih.
Mmmm banyakkan kerja cikgu ni....
Letih jugak la aku dengar.


Ramai jugak parents yang tak puas hati dengan transisi kelas baru ni....
Ada yang blame yang racist la apa la....
Aku menten cuma wonder apsal anak aku tak kuasai apa yang sepatutnya!
Jenuh dok menggugel at last aku tahu apakah ujian diagnostik tuh.
Bunyi macam menakutkan :)
Ujian ni lebih kepada literasi @ pemahaman ....
Though anak kita tahu membaca, tapi adakah dia faham??
Haaa then aku rasa aku dah menjawab soklan aku sendiri,.....
Anakku memang mahir membaca tapi rasanya lemah untuk memahami....
Jadi,
Start semalam....
Aku akan pastikan yang dia membaca satu at least satu teks sehari....
Biarlah 30 minit pun....
Yang penting ada usaha dari dia, aku dan cikgu.....
Insyaallah dipermudahkan.
Amin .....
So to me....
Watch out ur time table and time management.....
Something perlu aku buat utuk elakkan aku nyesal esok2 jek....
Huhuhu....
Moga semangatku kuat... Amin


Friday, January 14, 2011

Rapuh.....



Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Terguris bagai lukisan


Seribu mimpi
Berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku


Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa hanyalah padaMu
Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya diriMu yang bertakhta


Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu …


- OPICK RAPUH -

Thursday, January 13, 2011

Smart Mind & Bibik Sunarti :)


Apa plak kisah hari ini???


Hari ini nampaknya aku masih keluar masuk umah 5 kali sehari....
Aii dah macam solat :)
Hantar Ad sekolah agama....
Hantar Am ke Young Thinkers....
Amik Ad .....
Amik Am plak....
Hantar Ad skulll....
Amik Ad skulll dan malam aku pengsan :)


Ayah ADAMTIFSYAH outstation lagi....
Semalam ke Tg Bin...
Hari ni ke Lumut plak.....
Mujur tak keseorangan....
Pergi bertiga dengan team HR; Nik Azlan dan satu watak yang aku tak kenal.... tatau sapa :)
Esok kerja KL seperti biasa.....
Kalau kena kat batang hidung aku .... mahu pengsan agaknya...
Tak pun stress :))


Hari ni aku dapat parcel .....
Dah hampir sebulan aku tak soping online ......
Dan untuk Januari.... this is the first item received...
Yeehaaa!!
Apa ke bendanya lah yang aku beli nih???
Taraaaa......




Itu adalah SMART MIND @ ubat otak @ rival kepada EXAMO.
Aku beli melalui kakak senior aku, Cikgu Azalilah.
Kalau berminat, leh la roger cikgu ni di FB @ NOR AZALILAH MAT ISA.
Rega pun murah, jadi tak salah la kalau nak mencuba kan.....
Untuk detail produk atau berminat nak jadi usahawan produk ni layari -
Poslaju sampai jam 1130 pagi tadi....
Kol 1 tadi sebelum Ad ke sekolah kami pun merasmi....
Owhh sedap....!!
Kids pun suka....Alhamdulillah.
Aku beli 3 botol trus....
Jadi dapat la diskaun mengepos :)
Harap ada la perkembangan selepas anak3 try.
Apa2 pun doa dan usaha itu lebih penting.
Amin.


Sebelah petang.....
Aku bertukar profesion .....
Dari mama telah bertukar menjadi bibik Sunarti :)))
Sementara hormon rajin aku ado....
Jadi polish apa yang leh dipolish yer....
First time mempolish kitchen cabinet aku tuh.....
Kaler pearl white harus laa sensitip.!!
Kini dapo aku dah nampak rupa dapo.
Tapi tu laa tangan sudah jadi mengecut sebab detergen yang diguna tu agak kuat.....
Tangan yang manja ni perlukan sarung tangan agaknya.
Mmmm cuma aku la yang tak selesa.


Dapo dah setel.....
Tapi baju masih tak setel....
Uwaaaa tolong!!!
Pening tul laa kepala dengan kerja2 yang tak kan habis ni......
Tapi nak tak nak wajib kena setelkan....
Moga diberi kekuatan malam ini untuk bereskan kain yang perlukan perhatian aku itu..... huhuhu!!!


Tuesday, January 11, 2011

Rombongan Puan Ila Ke Poslaju Centre, KL & Projek Kuih Keria :)

Apa ke kisah hari ini ???
Isnin Selasa macam biasa laa...
Aku akan busy sket sebagai pak supir tegar kepada insan2 kecik nak ke sekolah.....
Jadi tader benda best nak jot down here :)
So entry basi yang masih tak basi lagi ada la ..
Hahahaha!!


Ni entry Ahad hari tu sebenonya.....
Tapi mana ntah cable si camera ni.... mak pun tak tahu la....
Hanya hari ni baru terjumpa :)
Rasanya tak la terlewat lagi nak save ala2 sweet memory ni dalam blog ni kan :)
So apa lagi upload ler...
Hikhik .......


Selalunya hari weekend ....
Orang ramai selalu jalan2 bersiar ke mall, taman etc.
Untuk minggu yang lepas baru2 ni,
Kami plak meronda ke tempat lain dari yang kebiasaannya ..... :)
Ahad lepas ayah bawak kami ronda ke poslaju KL.
Hahahaha!!!
Kenapa laa tak tunggu isnin ye??
Huhu!!
Sebab ayah ADAMTIFSYAH dan peram order customer mama since Khamis.
Bahayaaa tu !!
Sat lagi pening mama nak pi jawab kat para pembeli yang sms mana parcel saya? mana baju saya? :))
Hehehe....


Sebenarnya,
Bukan tak biasa pergi ke post opis atau pos laju centre ....
 Cuma ni first time la kami  berurusan dengan poslaju pada hari Ahad.
Hanya poslaju KL jek yang buka....
Lain2 tempat tutup....
Lagipun.....
Alkisahnya ayah nak tunjuk opis training barunya just sebelah poslaju kl ni.....
Senang la nak pi ngepos.... :))
Exercise kalan kaki 5 minit then sampai lah :)


Okey malas cerita banyak.....
Sempat la saya jadi jakun sat naaa.....
Macam orang tak pernah pi pos...
Hahahaha!!
Anak aku Azhad standard sket....
Tu pasal dalam gambo ini satu keping dia tader....
Apa kelasss bergambo kat poslaju.
Hikhik....
Lantak ler nak oii....
Janji mama ado!!



Poslaju sini tader orang..... bebas nak wat aksi apa pun... :)) Dok menunggu ayah settle pos.




Sarah Awatif Tasnim dan Syawal Adham.....
Awatif memang suka wat wajah ayu rimas tuh... Hikhik....
Layan kan aje :))





Abang posmen saya aka encik hubby aka ayah ADAMTIFSYAH....
Apabila engineer kena wat part time jadi posmen :))
Sorry yer.... i memang banyak susahkan u :)





Apa ke halnya laa dok kat situ?? Sib baik tader orang yer....





Sarah Aisyah is sleepy .....






Mama dan Sarah Aisyah.....
Sekian lama tak interprem....kali ni mama interprem lah plak :)
Pipi mama macam apam jek.....
Bila nak surut tatau :)




Balik dari poslaju pi makan restoran Kelantan.
Sedap gilerrr!!
Rasa nak pi bedal semua lauk2 tuh..
Hahahaa!!!
Then balik umah aku pojek wat kuih keria.....
Alhamdulillah I was not alone in the kitchen.....
Presenting my cute helper....
CHEF SARAH AWATIF.
Dari mula rebus ubi sampai nak siap kuih ni dia tolong....
Harap akan tolong sampai beso la :)








Kuih keria aku tader bulat2 macam tayar..... kes senang jek....wat mcm hotdog kecik :))



Sedang asyik buat kerja masak2 kat dapur,
Ayah ADAMTIFSYAH pun menjenguk....
Langsung tegur kuih apa laa yang mama dok nak buat ni ek??
Ayah ni memang tau....
Tak boleh la nk tengok mama kreatif sket :))
Then rajin plak dia snap gambonya ....
Dah kebetulan camera ada kat situ ....
Hehehe....


Aisyah kata - eh ayah aku ni perasan ensem agaknya eh!! Hikhik.... Layanz jek la ayah yer :)



Habis2 memasak.....
Tiba la waktu ngemas....
Part paling mama buhsan already :)
Tak per...pelan-pelan .....
At last finish jugak la.
Okey  da da ......

Saturday, January 8, 2011

Kisah Sabtu Minggu Kedua Tahun 2011

Alhamdulillah Sabtu yang bahagia kini dah nak melabuh tirai....
Sekarang aku sedang tu menunggu azan isyak....
Aii sempat lagi mengarang blog lilin ni yer :)
Huhuhu....
Sepatutnya ngaji lah kan..... Ada faedahnya juga.
Cuma waktu ni umah aku masih aman since semua rakyat bermain bersama bapa kesayangan di atas.
Apa lagi??
Sorang main internet games...
2 orang lagi bermain playstation ngan ayahnya.
Sorang lagik tido :)
Dan aku???
Jot down memory hari ini kat blog ni .....
Kerana bagi aku blog update is one of mind therapy yang mendamaikan la jugak.
Huhuhu....


Hari ni,
Rutin kerja aku bertukar.
Oooo buat pertama kali aku berharap owh cepat lah weekend.!!!!
I want to rest.....!
CEH MACAM LA BANYAK KEJE!! HEHE....
Tapikan betul laa.....
Letih la jugak sebenarnya.
Kerana aku adalah supir kid, bibik, isteri dan peniaga online......
Semuanya berada di bahu aku ini....
Huhuhu....


So pagi yang damai ni aku mulakan dengan mendobi.....
Baju sekolah, baju aku, baju suami, kasut sekolah etc.....
(DAH 2 HARI TAK BASUH BAJU SEBAB MENDUNG JEK KAN!!)
Sempat jugaak memberus lantai belakang yang berdebu itu......
Kiri kanan renovate rumah harus la debu !!
Dan ......
Alhamdulillah cuaca hari ni panas la jugak.....
Then tatau apa mimpi yer....
Pagi ni aku wat sarapan mee goreng .....
So kami santap mee goreng ala2 mamak + nescafe tarik.
Ooooo
Nikmat la jugak...
Especially the hubby said - wow mee mama delicious!!! Alhamdulillah and tq for the compliment.
Tapi tu la agak high colestrol la kan...
Hehehehe!!
Tak per la....
Bila lagi nak makan pagi bersama suami....
Sabtu dan ahad la harinya.
Then, settle plak aktiviti rutin....
Hubby kemas rumah....
Dan aku plak settle Sarah Aisyah yang tak jemu2 nak diperam.....
Huhuh.....
Pening lah jugak sebenarnya tapi dah nama pun baby itu dah memang yang dia mahu.....
Hehehe,,,,, kita dolu2 pun gitukan....
So layanz jek la :)


Sedang2 kemas umah sket2, tetiba someone called from the gate outside....
"Hello anybody home???
Aku pun jenguk laa... :)
Hello puan.....
I am Steven from ADT.....
Your house has been selected to get the day promotion from us....."
Then.....aku pun jawab.....
Okey, please talk with my hubby yer. Wait yeah ......
Ingatkan hubby will ignore the promotion....
Aihh sangkut la plak :))
Macam tahu2 jek we all memang searching the alarm right now....
Tapi tak beli2 sebab MAHAL!!
Since we moved here, all spending day by day dijaga ketat .....
Aiii mana taknya???
Memang agak kayap dek gara2 pindah ni....
Mahu setahun jugak for us to recover.
Huhuhu......
After listened to the brief and detail.....
So the hubby agreed to sign up.... since we will save around rm700 la jugak.!! huh.
Insyaallah by next week akan diinstall.
So next Saturday kena dok umah jek la.


Settle bab tu, our future neighbour datang tgk umah dia....
Insyaallah by next Chinese New Year they will move here...
Wiaam is my blogger frens....
But right now kami dah close and leh share macam2 story together :)
Sempat jugak la aku tengok kitchen cabinetnya...
Wow superb and menarik!!
Unik since kombinasi colour yang cantik.
Suka sangat!!!!
Teringin sangat nak sembang lama....
Tapi aku ada hal kat Shah Alam.......
Jadi terpaksa tinggalkan Wiaam dan Fendi dan anaknya Alaaa .....
Till meet them again soon yer, Insyaallah.


Dalam kol 245 pm....
Aku dan family ke deretan kedai belakang Tesco Extra.....
Tujuannya nak berjumpa ex customer aku.
Kali ni nak COD kat opisnya .....
Berbaloi jugak since dia beli 6 helai baju.....
Aku naik ke opisnya....
Wahh kagum la jugak...seusia aku dah berjaya membina empayar bisnes yang memang menarik!!
Nak tahu apa??
Bisnes diaa relate dengan therapy speech....
Aku memang tak familiar la dengan kerjaya sedemikian since sah2 bukan under faculty aku dolu kan :)
Let say ur kids dah umur 4 years but still can't recognise shape, colour and other basic things,
Please meet my frens here to consult apa yang sepatutnya.....
Aaaa unik kan.....


Then pastu langsung aku balik.....
Dan bermula lah rutin harian aku yang paling aku tak suka...... LIPAT KAIN :))
Sambil2 tu aku main2 internet, tengok tv.....
Huhuhu....
Janji minda dan badan aku rest......
Hope esok Ahad yang ceria dan mendamaikan.....
Amin

Wednesday, January 5, 2011

Sekolah Ad, Sekolah Am & Celoteh Mama.

Assalamualaikum.....
Masih ada ke my loyal blog reader ek :) ??
Gila lama makcik nih menyepi!!! Huhuhu....
Rasanya ni entry pertama since pindah ke Denai Alam.....
Bukan tak de story....
Tapi....
Perhatian aku dah terdivert ke blog niagaku itu......
Lagipun problem internet line sebelum ni really make me sick!
Akibatnya langsung berhabuk la kisahnya wanita besi celup ni ha :))


Okey.....
Untuk entry pertama kali ni, aku dah make some minor changes kat background blog ni.
Owwwwhhhh gambo lilin ko!!!
Hehehe.....
Dolu2 aku perasan jadi wanita besi yer...sekarang perasan jadi lilin yang membakar la plak :)
Layannnzz yek...jangan tak layan.
Hehehe.....
Tapikan...aku rasa hidupku kini memang lilin daaa.
Without me my kids tak dapat menikmati hidup....
And without me hubby won't happy and lough like today.....
Hehehehe....
Apa2 pun, Alhamdulillah.
Tapi lilin ni ikut angin.....
Sometimes memang takkan padam......
Tapi sometimes malap lalu padam tanpa angin.
Hehehe....
Hubby pasti faham apa yang kumaksudkan.....
Tak kisah la ek....
Janji kau sayang akan daku :)


Okey, udah2 laa merepek berangan itu wahai Mrs Shariff!!
Entry pertama di tahun baru.......nak cerita tentang apa??
Owhhhh hope masih tak terlewat yer!! 
KISAH SCHOOL ANAK2 2011. 


2011 adalah pengalaman pertama kids bersekolah di Shah Alam. 
Azhad bersekolah di sk tmn bukit subang. 
Adham plak tadika 6 tahun di Young Thinkers Sdn Bhd Denai Alam. 
Jadual aku memang pack!! 
Letih giler.....
Terasa macam every minute is very valuable. 
Jadi aku takleh  bazirkan waktu yang ada itu dengan bebenda yang nonsense gitu tau. 


Hari2 jadual aku bermula seawal 430 pagi....
Eh awalnya laaa!!! 
Bukan nak kata bagus.... tapi dengan wake up seawal itu la then almost my job done!
So no choice .... WAKE UP early la :)
Early in the morning tu aku perlu kemaskan rumah....
Basuh apa yang patut....
Mop apa yang nak dimop....
Solat dan baca apa yang patut.....
Then baru lah wake up isi rumah ni......
Jadinya umah aku memang akan bising la....
AD AD AD AM AM BANGUN!! U ARE LATE ALREADY LAA!!
Hihihi......
Sebenonya tak pun.....
Saja nak rushingkan depa :)
So right now.....
I still haven't heard hubby the mumbler mumbling that my time management is out :)
Nampaknya ur wife kini is so efficient yeah.
Hahaha!!


Ad bangun kol 7 pagi....since sekolah pagi start kol 8 pg.
Am plak bangun kol 730 since tadika start kol 8.30 pagi.
Then aku memang kena tunggu my kids kat toilet sebab ada di antara mereka yang mandi ngelat!!
Hahahaha....
Dok kisah nak basahkan perut dan kaki jek tapi.....mata just lap jek :))
Jadi pengawas umah ni; puan ila terpaksa la tunggu.
Macam2 laa bebudak ni.
Rasa nak suka pon ado....
Hehehe.


Anak2 aku memang dihantar dan diambil.
Tak nak naik bas la plak sebab kata Ad bas tu busuk....
Huhuhu.....
Ayat macam anak orang kaya!!
Tapi sebab aku pun tak berapa percaya dengan keselamatan anak2 sekarang ni so aku rela amik, hantar, tunggu dan tunggu lagi dan lagi anak2 itu.
Yang penting aku tahu yang mereka selamat.


Kol 745 ad pi sekolah agama dengan ayah.
1030 aku plak amiknya dari sekolah agama...
(angkut baby aisyah dan awatif skali)
1230 amik Adham kat young thinkers.
100 ptg hantar ad kat skul plak.
kol 630 ptg plak amik ad.....


Letih memang letih..... 
Tapi memikirkan anak2 yang kuhantar ini mungkin esok lusa mungkin ......
seorang doktor.....
seorang pensyarah...
seorang jurutera......
JADI.....
Aku tetap happy!!! 
Hari2 berdoa moga anak yang kujaga ini bakal menjadi anak yang soleh dan solehah....anak yang berjaya dunia akhirat.....anak yang berbakti pada orang tuanya dan masyarakat serta agama....!!
Moga doaku akan termakbul jua..... 
Amin.
Lagipun lama mana kita akan bersama anak kita itu??
Sementara kita masih sihat....kuat.....
Buat yang terbaik buat mereka.
Insyaallah.


Several pic has been snap by my hubby.....
Taraaaa .......  





This is Adham @ Young Thinker Denai Alam.....
Sedikit info buat rujukan umum untuk anyone yang nak searching kindy area Denai Alam next year.
Monthly fee - rm 430 for half day programme. Full day is rm 650.
Rasanya dia kindy termahal area nih.
So for registration rm 1050 (insurance, nov and books)
Only 8 - 12 pupils per class.
So tader yang dia tak layan..... (main reason kenapa aku hantar anak sini)
Masuk sini wajib speaking London :) Sib baik Am quite gud in English speaking.
So for the first time rasa2nya memang akan blur la jugak ... hehehe.





First day - baru pulang dari sekolah....masih di perkarangan dah nak tunjuk dapat baju t :)) sabo2.




Senyum sumbing.....
Mama tahu u are tired!!




Lokasi Azhad betul2 di bawah kipas...... :)




Dan ini kat kelas KAFA - AR RAHIMI.....
First day mama silap time table....ingatkan kol 730 :) rupanya kol 8 pg. hehehe......
Mana Ad?? Budak yang paling nerd tu lah :))


Wednesday, October 27, 2010

We Are Moving

Aduhhhh sakitnya urat!!
Udah sebulan rasa badanku ini sakit sana sinun.....
Sibuk ngan bisnezz aku yang untung tatau pi mana lagi....
Dan sibuk kemas, buang dan packing barang lagi.....
Kerana ................


Insyaallah Jumaat ni we are moving. ....
Mmmm kenapa tunggu Jumaat??
Doa kami semoga berkatnya hari itu, maka akan ada laa sedikit sebanyak keberkatan terkena pada kami sekeluarga.
Aminnn.....
Sewa lori kecik sahaja.....
Since banyak jugak item2 kami dah charity.....
Bukan nak beli baru.....
Tapi .......
Nak memudahkan kerja esok lusa aku.....
Tak perlu kisah nak lap2 habuk banyak2.....
Jadi banyak masa aku leh fokus buat benda yang aku suka :))
Hehehe....
Tapi ......
Kalau asbenku sayang nak beli baru.....
AKU LAGI LAA SUKA YER. :))
 


 
Ye yeeeee :)