AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Wednesday, July 2, 2014

Ayah dan Jammed di Jalan Duta.


Berbuka hari ini dengan lauk frozen ikan tenggiri masak lemak. 
Tiada gambar sebab bateri handphone mak habis bateri. 

Hari ini kami berbuka puasa berlima jek. 
Ayah tersangkut dalam kesesakkan jalan raya. 
Semenjak puasa ni, trafik petang di Kuala Lumpur memang tahap menguji kesabaran. 
Jammed yang luar biasa!
Huhu..... 


10 minit berlalu masih di tempat yang sama...... 
Bersabarlah wahai hati..... 
 Gambar dari wassup ayah..... 


Ayah buka iftar roti je dulu...... 
Taraaaaa....... 
*
*
*


Lebih kurang jam 8.15 baru lah ayah sampai di rumah. 
Makan2 nasi then ayah ke masjid. 
Kesian ayah...... 
It's ok ayah... 
Bukan selalu kan ^_^ 
Harap esok kita buka puasa bersama. 
Yeah...... 

Tuesday, July 1, 2014

3 Ramadhan 2014


Hari ini puasa ke 3 ....
Alhamdulillah mak dah kurang kemalasannya itew. 
Hahaha.... 
Anak2 dah mula tuisyen dengan mak seperti biasa. 
Alhamdulillah. 

Bukanlah tuisyen beria pun.... tapi lebih kepada memperuntukkan waktu bersama dengan ulangkaji bersama. 
Sekejap pun jadilah. 
Yang penting buat. 
Itu lebih baik dari tak buat langsung kan...... 

Menu buka puasa hari ini menu frozen lagi. 
Salmon bakar, sambal udang dan bendi goreng. 
Air pulak adalah air sarsi dan air asam masin dan limau nipis. 




Sambal udang ni boleh dikatakan menyelerakan juga. 
Sold out. 
Hihihi.... 
Memang best makan dengan nasi panas.... tapi satu je.... anak4 mak manja. 
Masing2 tak reti nak kopek udang tu sendiri lagi. 
Jadi mak dan ayah ada extra work la sebelum makan..... 
Its ok anak4.... 
Janji anak4 mak suka dan habis makan dan kenyang. 
Alhamdulillah. 

Ayah pulang lambat lagi hari ini. 
Tersangkut dalam kesesatan lalu lintas pada waktu hujan memang buat kepala ayah pening. 
Ayah balik rumah jam 6.50. 
Trus ayah lenakan diri buat sementara. 
5 minit sebelum berbuka baru mak kejut ayah.... 
Sian ayah...... 




Monday, June 30, 2014

2 Ramadhan 2014


Ramadhan kedua tiada apa2 menarik. 
Hari ini anak3 dan ayah dah bersekolah dan bekerja seperti biasa. 
Mak tetap dengan rutin kerja harian mak.... 
Tapi rasa macam mak ada catu banyak kerja2 tugasan harian. 
Hahaha.... 
Letih ke? Ntah le. 
Malas tu yang pastinya. 

Menu berbuka hari ini masih dengan lauk frozen.
Mak hanya goreng ayam dan sayur sahaja hari ini. 
Menu hari ini asam pedas ikan merah, ayam goreng dan sayur kangkung goreng. 
Air pulak adalah air sarsi. 
^_^ 



Ayah pulang lambat hari ni. 
Mujurlah sempat kejar waktu berbuka itu. 
Kesian ayah. 
Tension dengan kerja yang berlambak dan jalan yang jammed itu. 
Bersabarlah ayah. 
Moga diberi kekuatan iman dan minda menempuh segalanya. 
Amin.... 

Sunday, June 29, 2014

1 Ramadhan 2014 - Viva Terjual, Baju Kurung & Melayu Anak.


Hari ini hari pertama puasa untuk tahun 2014. 
Kebetulan jatuh pada hari Ahad plak ye. Jadi mudahlah nak melatih anak2 yang berpuasa.
Alhamdulillah kami sekeluarga berpuasa kecuali Sarah Aisyah. 
Tapi jangan kata dia tak puasa ok.....  
Memang dia akan marah. Hahahaha..... 
Layan jek la. 

Hari ini, mak masak nasi goreng telur je untuk anak2 bersahur. 
Mak hanya minum protein shake je. 
Sahur hari pertama memang la pakat2 slow mengunyah. Hahahaha!
Mungkin sebab waktu makan anak2 hari ini terlalu pagi dari kebiasaannya.
Mak tak kisah, janji habis... Itu dah cukup baik ok.

Sarah Awatif dan aksi kemam nasinya. Hahaha. Satu suapan lama giler nak settelnya!

Usai subuh dan mengaji, kami bantai tidur beramai-ramai. 
Huhuhu.... 
Sekitar jam 10 pagi, mak dan ayah pun bangun diikuti anak4 semua. 
Usai solat dhuha, ayah pun keluar sebentar. 
Ayah ada appointment dengan salesman kereta 2nd hand di Ford Intertrade City.
Ada salesman nak tengok car viva mak tu. 
Memandangkan ayah nak beli car Ford Fiesta jadi kenalah let go viva yang banyak berjasa itu.
Hihihi..... 

Sejam lebih kemudian, ayah telefon mak dan meminta mak ambil ayah di Giant Kota Damansara.
Hohoho.... 
Viva mak tu dah diambil oleh salesman tu ok. 
Ni betul2 unplanned!! 
Sebenarnya, ada insiden berlaku. 
Salesman tu nak test drive viva. Tapi terhilang kawalan pemanduan gara2 memakai kasut besar. Akibatnya dia telah terlanggar dinding Ford building lalu kemek la pintu viva mak itu! 
Mmm dah jadi gitu, terpaksa lah dia beli viva mak tu kan...... 
Huhu... 
Jadi, bermulalah urusan pembelian car ford fiesta ...... 

On the way balik, ayah tanya nak ke mana? 
Mak pun memberitahu ayah hasrat mak nak membeli baju kurung girls dan baju melayu boys di Kedai Kemboja Subang Perdana. 
Kebetulan hari tu ada lalu2 area situ, ternampak banyak pilihan baju yang dia display dalam kedai tu. 
Macam cantik je. 
Ayah pun ok je..... 
Sampai2 kedai..... eh memang menarik dan comel2 la baju yang dijual. 
Geram plak mak tengok. 
Anak4 pun berkenan.... jadi mak pun beli la trus. 
Mudah.... 
Merah2 la semua anak4 mak tahun ni 
^_^

Posing sat..... Girls je. Boys low profile. Hahaha.


Nak pakai tudung raya ni...... So mak beli jugak.


Close up baju girls.


On the way balik ke rumah mak ajak ayah singgah ke rumah Rynna untuk ambil tempahan brownies buat Aisyah. 
Order kali ini special dari biasa sebab tak buh coklat tapi digantikan macademia. 
Ini request dari kawan mak yang lagi sorang si Fizza. 
Sound macam sedap je..... 
Jadi mak pun tumpang la order sekaki. Buat makan2 masa berbuka puasa nanti.
Hihihi.... 
Dan mak rasa memang lebih sedap dari biasa. 


Brownies Rynna Shadila


Inilah budak kaki brownies!! Dia kata sedapppp sangat!

Petang tu, kami spend waktu di rumah je dengan apa2 aktiviti yang patut2 dan berfaedah. 
Petang tu, mak hanya masak nasi dan sayur campur taugeh.
Main dish mak dah masak semalam dan difrozenkan. 
Jadi menu buka puasa hari ni - sayur taugeh campur, tembikai, milo tabur ais dan kerutub ayam yang tak berapa nak jadi. 
Itu jek. 


Hahahaha...... posing dari ayah. 

Malam plak.... macam biasa, ayah ke masjid dan mak solat di rumah sahaja. 
Tapi tu la..... 
Ayah balik mak ngan anak4 dah lena tidur dah. 
Hahaha.... 
Letih gitu. 
Tamat lah cerita satu hari 


Saturday, June 28, 2014

Lauk Frozen, Freezer dan Langsir Baru.


Hoho..... 
Esok puasa ok. 

Pagi2 sekitar jam 815 pagi, mak dah ke Segi membeli apa yang patut. 
Kebiasaannya urusan membeli belah ini hanya mak mak lakukan pada hari Ahad. 
Alhamdulillah stok barang basah di Segi memang segar2 hari ini. 
Best betul rasanya membeli belah. 
Mak beli daging, ikan tongkol, udang dan ikan merah. 
Ayam mak beli di gerai ayam segar di Kampung Subang dan sayur-sayuran mak beli di kedai Acheh Bukit Subang je.

Sampai2 di rumah, mak terus membersihkan bahan basah. 
Dan mak pun masak 7 lauk frozen. 
7 lauk frozen ni adalah untuk 7 hari berbuka puasa ok. 
Senang dan mudah. 
Jimat masa dan tenaga pastinya. 
Ini adalah untuk memastikan mak memang hidangkan juadah berbuka dengan air tangan mak. 
Jadi tiada persoalan blur nak masak apa itu timbul sebab mak dah rangka menu mak lebih awal.

Menu frozen mak :- 
Ikan tongkol singgang 
Ikan tenggiri masak lemak 
Ikan tenggiri masak kari
Ayam kerutub 
Ikan tenggiri rebus asam 
Ikan merah asam pedas
Udang sambal. 

Haaaaa..... yang mudah2 dan biasa2 je. 
Tak perlu pening2 kepala nak memikirkan. 
Sekitar jam 11 lebih semua urusan masak2 dah pun settle. Alhamdulillah. 
Jadi masakan dibiarkan sejuk sebelum masuk ke dalam freezer. 

Sekitar jam 12 lebih, kami sekeluarga keluar ke Sungai Buloh. 
Mak mintak ayah belikan mak freezer. 
Hihihi.... 
Tak sangka pulak ayah ok jek..... 




Ini adalah freezer paling kecil di kedai itu. Brand Pensonic dan dibeli pada harga rm 600. 
Tq to ayah yang membelinya. 
Jadi urusan membeli stok bahan basah selepas ini lebih mudah la. 
Sebab mak boleh beli stok banyak tanpa pening kepala nak fikir muat ke idak freezer peti sejuk mak. 
Dah ada freezer ni, lagi la semangat nak buat lauk2 frozen. 
Yeehaaa!! 
Freezer peti sejuk boleh simpan lauk frozen yang dah dimasak manakala freezer baru ni adalah untuk simpan lauk yang betul2 mentah. 




Jadi, selepas ini, tidak perlu berhasrat untuk tukar peti sejuk ok. 
Sebab tujuan nak tukar peti baru itu dah tiada sejak ada freezer. 
Ini lebih jimat dari menukar peti. 
Setelah selesai, kami pun pulang ke rumah. 

Lebih kurang jam 4, kami keluar balik ok. 
Ayah ada urusan dengan wakil jualan kereta. 
Tapi otw tu pulak, wakil jualan kereta tu keluar pulak. 
Jadi urusan ayah tu ditangguh esok la pulak. 
Mmmm lau esok, ayah pi sorang je la ok :) 
Tapi kami tak patah balik la. 
Lalu kami lepak minum2 petang di JCO Donut. 
Mmmm yummy!! 
Donut dan ice blendednya memang marbelesok!

Then mak sopink langsir bilik mak. 
Nak cari langsir yang lebih gelap gitu...... 
Mak dah skodeng dari minggu lepas lagi ok..... 
Alhamdulillah tak beli minggu lepas sebab sale baru start hari ni je. 
Malas dah mak nak jahit seniri. 
Sakit pinggang kronik sejak mak pandai jahir langsir ni. 
Huhu.... 
Then kami pun balik ke rumah. 
Ayah trus menggantikan yang lama kepada yang baru. 
Mak puas hati dengan belian langsir di kedai Dreamz Kota Damansara ni. 
Memang kain dan jahitannya berkualiti. 
Ok la ...... 




Malam ini bermula lah terawih. 
Ayah macam biasa la... ke masjid. 
Mak terawih di rumah aje. 
Mmmm tahun ni anak4 sangat teruja excited nak sambut Ramadhan. 
Moga Ramadhan yang datang membawa lebih banyak kebaikan pada kita sekeluarga. 
Amin..... 

Monday, June 23, 2014

Temasya sukan SKTBS yang ke 11


Hari ini anak3 tak ke sekolah. 
Cuti peristiwa sempena hari sukan semalam. 
First time mereka perlu ke sekolah 7 hari seminggu. 
Konpem letih para guru dan anak2 semua. 

Sebelum cerita sukan mereka basi dan  mak hilang mood kerajinan memblog, baik mak jot down cerita anak3 ni. 
Hahaha..... 
Macam tahun lepas, mak peram entry..... tahu2 tak jot down trus pun. 
Sebab malassss. 
Hahahaha.....

Semalam adalah temasya kejohanan SKTBS yang ke 11. 
Tahun ni ada perbezaan sedikit dari tahun2 yang lepas dari segi acara.
Ad dan Am, hanya menyumbang mata dalam acara sukantara sahaja memandangkan tiada sukaneka buat murid-murid tahun 3 dan 4.
Anak mak ini bukan kaki sport, jadi memang tidak mewakili apa2 dalam acara sukan sebenar. 
So untuk semalam, mereka datang sebagai pemerhati bebas dan penyokong Awatif je la. 
Hahahahaha..... 
Bagi Awatif, ini adalah pengalaman tahun pertama bersukan di SKTBS. 
Happy je anak mak. 
Senyum sokmo! 




Acara bermula sejak 7.50 pagi lagi. 
Macam biasa, sukan sekolah ni akan dimulakan dengan acara senamrobik beramai - ramai. 
Wahhhh happening jugak time ni ya. 
Then acara perbarisan badan beruniform dan rumah sukan di padang sekolah.
Mak tak tengok pun acara perbarisan tu sebab mak sekeluarga dah follow Awatif dan anak2 tahap 1 yang lain ke tapak perhimpuanan untuk acara sukaneka. 


 
Wajah-wajah penyokong Awatif bersukaneka. Hahahaha. 


Sekitar lebih kurang jam 9 pagi selepas majlis sukan sekolah yang ke 11 dirasmikan, acara sukan pun dimulakan. 
Di padang, acara sukan bagi anak2 tahap 2 manakala sukaneka darjah 1 dan 2 di tapak perhimpunan. 
Sukaneka dimulakan dengan anak2 prasekolah dan darjah 1. 
Kelas demi kelas..... dan akhirnya tiba giliran kelas Awatif. 
Yeahhh.


Tarik bola dengan gelung rotan..... then junjung bundut kacang..... then lari bawak bola dalam sudu dan isi air dalam botol. Haaaa 4 jenis dalam satu sukaneka gitu. Awatif rumah merah. Alhamdulillah dapat no 2. Senyum lah dia. 


Senyum :) Happy lah tu. Tahniah anak.


Selesai acara Awatif, kami pun beredar pulang. 
Bukan tak nak tunggu habis. Tapi mak tak mampu nak tunggu lagi walaupun ada acara menarik antara ibu bapa dan guru nanti.
Aisyah kepanasan. Asyik nak bad mood la. 
Adham pun sama. Buat perangai jugak!! 
Jadi solusinya, balik je la. 
Huh. 
Nak balik pun satu hal jugak! Car ayah kena kepung le pulak. 
Adehhhhh macam mana nak keluar! 
Double parking ok. Sabo jek la. 
Mak dah lepak bawah pokok ngan anak4. Rasa geram dengan Adham yang pe el. 
Lagi geram sebab rasa kena tunggu sehingga semua acara selesai. 
Jenuh jugak nak cari empunya kereta yang memblok car ayah ni. 
Huhuhu.... 

Tapi ayah rileks je.... 
Tetap cool macam selalu. 
Car ayah betul2 bersebelahan dengan mpv grandis tu. 
Belakang car ayah ada viva dan depan ada myvi gitu. 
Jeng jeng...... 
Ayah panjat divider! Omg! Ya ampunnn..... Hahahaha.
Then ayah pandu menyusuri divider dan tempat pejalan kaki itu ke ruang yang belakang yang tiada kereta. 
Now turun divider pulak!
Mak yang lihat dari jauh nak tergelak pun ada. Hahahahaha...... 
Orang yang dok berdiri sekitar pagar tu pun dok tengok2. Hahahaha, memang glamor la sat. 
Huhu..... bagus jugak ada car tinggi macam ni. 
Kalau naik car tadi jenuh berjanggut la menunggu. 
Hihihi...



Then kami pun trus naik car ayah dan menuju ke Shah Alam untuk makan tengahari...... 
Haaaaa selesai satu bab. 
Alhamdulillah.
Balik makan, pakat2 tidok keletihan. 
Zzzzzzz.


Sunday, June 22, 2014

Lempeng Susu Cair Mat Gebu Yang Sedap.


Weekend yang busy giler. 
Terutamanya buat anak3. 
Sabtu sekolah ganti..... Ahad pula sukan sekolah. 
Haaaa tu dia! 

Hari ni mak nak cerita pasal makanan lagi. 
Patutnya ini entry semalam..... 
Tapi sebab malas nak jot down, maka jadilah cerita hari ni yer.

Petang semalam mak masak lempeng. 
Mmmm teringat mak lempeng ibu mertuaku di Jerteh tiba2. Tu yang tercetus idea melempeng buat makan petang bersama keluarga. 
Kebetulan dalam peti sejuk ada plak gulai kawah frozen yang ayah tapau beberapa minggu yang lalu dari Restoran Anis Puteri Pantai Dalam. 
What a perfecto combination! 
Memang marbeles. 

Orang yang paling happy bila ada projek masak2 ni pastilah cik minah tecit Aicah. 
Tu dia..... Tak sure membantu atau menyibuk. 
Hahahaha..... 


 Mak try resepi lempeng mat gebu. 
Bukan tak tahu buat lempeng; tapi memang hobby mak untuk gugel setiap resipi terlebih dahulu sebelum buat. 
Manalah tahu kan...... kot2 dengan hasil gugelan itu, lempeng mak makin sedap. 
Kihkihkih..... 

Resepi lempeng Mat Gebu :- 


BAHAN-BAHANNYA :-)

1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur gred A
1/3 cawan susu cair 
2 cawan air
1/2 camca teh serbuk bawang (onion powder), opti0nal ----- mak memang tak bubuh.
Garam secukup rasa
Sambal tumis untuk mencicah ---- mak pakai gulai kawah frozen.

P/S - mak tambah planta satu setengah sudu makan. 

Cara-caranya :-

1) Putar semua dalam mixture / blender. 
2) Panaskan pan. 
3) Kaup 1 senduk 1 biji lempeng. 
4) Tunggu garing sket dan terbalikkan. 
5) Siap. 



Adunan yang telah diputar. 


Belum masanya untuk dibalikkan. Tunggu dolu. 


Okey, balikkan la. 


Yezza...... 


Done. 


Tara ............ 


Wajah2 kesayangan makan lempeng. Sold out!


Selamat mencuba juga...... 
Kuih tradisi, mudah, sedap dan lazat. 
Yezzza...