AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Sunday, June 22, 2014

Lempeng Susu Cair Mat Gebu Yang Sedap.


Weekend yang busy giler. 
Terutamanya buat anak3. 
Sabtu sekolah ganti..... Ahad pula sukan sekolah. 
Haaaa tu dia! 

Hari ni mak nak cerita pasal makanan lagi. 
Patutnya ini entry semalam..... 
Tapi sebab malas nak jot down, maka jadilah cerita hari ni yer.

Petang semalam mak masak lempeng. 
Mmmm teringat mak lempeng ibu mertuaku di Jerteh tiba2. Tu yang tercetus idea melempeng buat makan petang bersama keluarga. 
Kebetulan dalam peti sejuk ada plak gulai kawah frozen yang ayah tapau beberapa minggu yang lalu dari Restoran Anis Puteri Pantai Dalam. 
What a perfecto combination! 
Memang marbeles. 

Orang yang paling happy bila ada projek masak2 ni pastilah cik minah tecit Aicah. 
Tu dia..... Tak sure membantu atau menyibuk. 
Hahahaha..... 


 Mak try resepi lempeng mat gebu. 
Bukan tak tahu buat lempeng; tapi memang hobby mak untuk gugel setiap resipi terlebih dahulu sebelum buat. 
Manalah tahu kan...... kot2 dengan hasil gugelan itu, lempeng mak makin sedap. 
Kihkihkih..... 

Resepi lempeng Mat Gebu :- 


BAHAN-BAHANNYA :-)

1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur gred A
1/3 cawan susu cair 
2 cawan air
1/2 camca teh serbuk bawang (onion powder), opti0nal ----- mak memang tak bubuh.
Garam secukup rasa
Sambal tumis untuk mencicah ---- mak pakai gulai kawah frozen.

P/S - mak tambah planta satu setengah sudu makan. 

Cara-caranya :-

1) Putar semua dalam mixture / blender. 
2) Panaskan pan. 
3) Kaup 1 senduk 1 biji lempeng. 
4) Tunggu garing sket dan terbalikkan. 
5) Siap. 



Adunan yang telah diputar. 


Belum masanya untuk dibalikkan. Tunggu dolu. 


Okey, balikkan la. 


Yezza...... 


Done. 


Tara ............ 


Wajah2 kesayangan makan lempeng. Sold out!


Selamat mencuba juga...... 
Kuih tradisi, mudah, sedap dan lazat. 
Yezzza... 




No comments:

Post a Comment