AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Wednesday, December 7, 2011

Muffin Koko Milo Kukus .......



Walaupun 2-3 hari lepas mood mak dilanda kesedihan gara2 kek velvet yang tak jadi, tapi hari ni......
mood mak hari ni sangat ceria.....Alhamdulillah. 
Sebab hari ni mak nak pi holiday dengan kids dan bapak kids :D 
Destinasi dekat aje..... 
Hehehe...
 Pi sini aje.... http://www.gcr.com.my/
Harap best la.... 
Kalau best, mak akan wat entry grand2..... kalau tak, biasa2 jek la eh. 
Hihihi. 


Hari ni, mak nak update kisah muffin coklat semalam. 
Mmmm barang tak kemas lagik nih... tapi masih sempat nak jot down blog. 
Hehehe. 
Lantakkan..... ! 
Cuti2 sekolah ni, mak macam suka kukus2....bako2..... hihihi. 
Sebab utama, anak mak suka buat sama. 
Dan depa ni sat sat lapo. 
Jadi bila buat kuih2 macam ni, senang la. 
Buat pagi, esok2 pun leh makan lagik. :D
Sambil2 tu mak leh la belajar jugak..... 
Tapi letih sebab kena mop lantai 2-3 round sehari.....
Kadang2 tak larat jugak..... 
Mak bior kan aje . 
Hahahaha. 
Yang pasti, bapak yang tension la. 
Habis nak wat macam ner? Dah nama pun beranak kecik kan... Layanz jek la. 




Resepi ni mak guna sukatan cup yang baru mak beli.... 
Dapat 30 butir. 
10 bagi jiran..... 20 kami makan anak beranak. 
Portion yang bagi jiran tu, memang version muffin coklat mekar. Hahaha. 
Yang portion kami nak makan2 sendiri, 7 mekar dan 13 okey :D 
At last manage jugak tak nak bagi dia mekar. 
Huhuhuhu..... 
Though dah pakai api kukusan paling kecil, tapi nak kena jaga timing la air la.... huhuhu. 
Tak pe yang penting, belajar dari pengalaman. 
Ni dah buat baru la tahu ragamnya macam mana kan ....... 


Thank you pada Zaiti Amirah yang guide aku sikit sebanyak rahsia bako2 dan kukus2 nih..... 
So ada la ilmu sket2 
Hahahaha. 
Bawah ni  tekstur muffin......
 Sedap jek nak telan.... 
Lembut sangat!! Seriusly recommended untuk dibuat........
Hahahaha......



Yang putih kat bawah tu adalah kepingan cheddar cheese. Sengaja dibubuh, sebab kids memang cheese maniac. Hihihi 


So resepi ni, mak tak ingat amik mana.....
Tapi memang bukan dari mak la. 
Ni dia ....
Kalau ada kelapangan, leh la cuba buat kudap2....... 
Bye.... 



Resepi :- 

Bahan A - Ayak semuanya

2 cawan tepung
1 cwn serbuk koko. (mak guna 1/2 serbuk koko jek sebab habis. Then mak top up ngan milo 1/2 cup) 
2 sudu kecil baking powder.


Bahan B 

4 biji telur
1 cawan minyak masak
1 cawan susu pekat manis
1 cawan gula pasir
1 cawan air suam.


optional..... mak tambah cheddar cheese kiub last skali...... 


1) Pukul bahan B semuanya kecuali air suam. 
2) Masukkan bahan A sedikit demi sedikit. 
3) Masukkan air suam last sekali. 
4) Kalau kukus dalam loyang jek.... kukuslah 1 jam..... usah bukak2..... 1 jam baru bukak ya. 
5) Kalau kukus mcm muffin, kukus sekitar 20 -30 minit. Depend pada api dapo macam mana. 



Selamat mengukus..... 




Thursday, December 1, 2011

Mee Hailam



Alhamdulillah mak sudah santap......
Alhamdulillah, mak sudah selesai ngabis air 2.5 liter air kosong...... 
Plan nak minum 6 liter hari ini....... 
Hari ni, kena minum banyak, sebab mak buat herbalife shake sukatan baru waktu sarapan tadi. 
2 f3 dan 2 f1. 
Bila f3 lebih dari satu sukatan, maknanya total air yang perlu diambil lebih banyak dari biasa.
Dengan kata lain perlu lebih 4 liter.
Jika tak berat makin lambat turun......plus badan akan jadi gagah perkasa gitu..... ekekeke. 


So menu hari ini...... 
Mee Hailam aje.....
Tujuan utama, nak ngabiskan daging korban hari tu....... 
Lagipun kami di rumah ni buhsan dah makan nasi. 
Tu pasal sebagai gantian, untuk hari ni, mee jadi pilihan. 
Mee ni hasil resepi kawan dari myresepi. 
Tapi cara mak masak pun memang lebih kurang sangat2 dengan resepi ni. 
Jadi senang sangat la.....  
So hasilnya .....
Taraaaa...... Kenyang ...... erkkkk. 
Selesai makan2 hari ini.... 
Just tunggu shake time malam karang sahaja. 




Copy paste resepi asal...... 
Ada masa boleh la cuba ya....... 
Sedap dan mudah........


  • Sedikit daging lembu dihiris nipis. (Ikut suka berapa banyak. Kalau suka banyak, letaklah banyak, kalau tak, letaklah sikit. Kalau nak masukkan ayam boleh gak.
  • 10 ekor udang (sederhana besar - dibuang kepala dan separuh kulit di badannya) - MAK TAK LETAK.
  • Bawang merah besar ( 1 labu - yang sederhana je dicincang)
  • Bawang kecil 2 ulas. (dicincang halus)
  • MAK BUBUH BAWANG PUTIH 4 ULAS
  • MAK BUBUH HALIA 1/2 INCI
  • 1 sudu makan lada hitam (kalau nak pedas tambahlah lagi - ditumbuk, tapi janganlah sampai hancur sangat) - MEMANG PEDAS..... :D TAK PEDAS WAKTU MAKAN, TAPI PIJAR SELEPAS MAKAN. HAHAHA.
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap manis
  • 2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air untuk memekatkan kuah)
  • bunga kobis
  • sawi
  • lobak (dihiris ikut bentuk sesuka hati orang yang masak)
  • 2 mangkuk air (air ni boleh tambah ikut banyak kuah yang kamu suka. tapi kalau kuah banyak kena tambah tepung jagung sikit lagi ( ikut kesesuaian kepekatan kuah)
  • Sedikit garam (jangan banyak sebab dah ada sos tiram dan kicap
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Tumis bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak hingga wangi.
  2. Masukkan daging dan masukkan air dan biar daging empuk. Kalau air kurang, tambahkan air lagi .(daging kalau rebus asing boleh juga tapi nanti kurang manis)
  3. Masukkan lada hitam, sos tiram, dan kicap. Biar mendidih sekejap
  4. Masukkan udang
  5. Masukkan sayur dan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Bila sudah agak pekat, tutup apinya.
  6. Lepas tu curahkan kuah ni kat mi tadi. Bolehlah bedal.

Makan Angin Mengejutz di Penang......



Sebelum mak sibuk di dapur tengahari ini...... 
Mak nak abadikan gambar jalan2 ke Penang last week.......


Best ke?? 
Penang ni destination well known zaman dolu2....
La ni tak ramai yang spend vacation kat sana unless bagi pencinta makan2 jek :D 
Hehehe..... 
Tapi bagi kami, cuti2  bersama anak2 ni lebih prefer lepak hotel dan menikmati facilities hotel jek dari jalan2 merata nih. 
Paling digemari, mandi kolam la . 
Hihihi.


Kami ke sana suka2.....
Kami pergi sabtu petang..... dan plan nak balik isnin.... tapi at last kami balik ahad .... hihihi. 
Sabtu tu, jiran mak buat jamuan makan.... 
Pagi2 sabtu tetiba jek rasa nak ke Penang. 
So mak pun kemas la barang2 yang sepatutnya..... dan after zohor, kami pun bertolak...... 
Perjalanan ni serius gamble gila....
Hotel pun booked on the way ke sana jek.... 
Hahahaha.... 
Itu lah kami..... dari tak de anak.... habit jalan2 tetiba tetap sama !! 
Mujur lah ada bilik hotel... 
Kalau tak, tido dalam keter jek la :D


Highway plus hari tu ala2 nak raya ooo!! 
Pakat2 berjalan orang Malaysia sempena cuti sekolah ni eh..... 
Jadi traffic on that day, memang tak laju....
Kami sampai hotel Sunway Prai jam 9 malam. 


Wajah 3 beradik..... lagi satu orang dok berlari tak henti2 sekitar lobby......excited agaknya :D


Anak mak, memang a bit jakun..... 
Walaupun rasanya lebih selesa tido di rumah, tapi mereka memang suka gila bila tido hotel. 
Hahahaha...
Terlompat2..... segalanya kagum belaka!! 
Nak ketawa pun ado tengoknya..... 
Hilang letih perjalanan dengan gelagat budak2 nih...... 
Malam tu kami makan kedai tomyam sekitar situ jek..... 
Kalau tak silap, Pak Dan Tomyam.... 
Rasa ok la.... janji kenyang ok......

Esok tu, setelah makan pagi, kami langsung check out hotel.....
Sebelum bertolak..... snap sat gambar bdk4 ni sebagai kenangan yang kami dah pernah tido sini. Hahahaha.





Destinasi pertama nak visit adalah Bukit Bendera. 
Sampai2 memang terkejut la......
Parking hanya di bahu jalan.... 
Orang beratur macam semut!! Hanya sekadar nak menunggu kereta kabel yang setengah jam sekali......
Adusss ada pengsan jugak itu macam daaaaa! 
Jadi macam biasa, encik suami memang tak nak tunggu..... kami pun beredar la ke tempat lain. 
Area Penang, gps on off. 
Walhal cuaca hari tu sangat baik. 
Jadi, agak pening jugak la...... 
Kami tak visit Taman Botani, Rama2 dan Ular since kat KL pun banyak kan .... 
Jadi kami direct trus ke Toys Museum di Tanjung Bungah. 
Again, prob utama Penang adalah parking yang limited. 
Tapi mujurlah waktu kami nak cari parking tu, ada kereta yang keluar..... 
So kira rezeki la nak jejak kaki situ kan..... 


Masuk dewasa rm10......kids rm6. 
Apa yang ada di situ? 
Segala toys displays dalam almari kaca. 
Anak mak, masuk situ wajah macam buhsan jek eh..... 
Tak macam budak lain, excited bagai..... 
Ekekeke.... 
Depa tak nak yang tengok jek. 
Bagi depa, apa yang seronoknya, tengok + amik + ayah bayar + bawak balik umah. 
Hahahaha!!! 
Tak kisah la..... janji kami dah tinggal jejak kaki di sini. 
So sebelum balik, snap la several picture buat kenangan....... 



Mak lak nak bergambar ........



Hohoho..... turn ayah lak..... 


Dari toys museum, kami ke Batu Feringgi...... 
Plannya nak nginap situ. 
Tapi bilik yang mahal2 jek tinggal..... 
So kami just jalan2 jek la...... 
Berhenti makan kat situ...... 
Sambil2 tu dok wat decision nak balik ke tidak...... 


At last, kami decide balik Kl jek la. 
Sebab macam no point jugak nak jalan2 ke tempat lain..... 
Semua tempat padat dengan orang.... 
Rasa pening gitu.....
So, kami decide untuk datang kemudian jek....
Tapi adalah by flight is better.....
Sampai Penang sewa van untuk tour Penang..... baru rm50 sorang dewasa. 
Lebih santai .... 
Malam balik naik flight jugak..... ! 
Tapi bila nak pi tu, wallahu'alam. 


Kami sampai Denai Alam jam 9 malam. 
Tempat paling aman jiwa dan mental is ur own home....... 
Yeehaaa....
Mak masak mihun singapore dan goreng nugget for the dinner that day. 
Kenyang2......tido.... hihihi......


Kek Marble Keju Cheddar



Hampir 6 bulan mak tak update blog wanita besi...
Apa yang mak busykan, mak pun tak tahu laaaaa......


Entah apa angin, hari ini mak rajin la plak ...... 
Siap memberi nama baru pada blog diariwanitabesi kepada nama baru plak tu aihhh......
Actually, mak dah combinekan blog diet mak + wanitabesi.
Tujuannya untuk easily manage......
Lagipun cerita pun lebih kurang sama jek kan :D


Nama kali ini, sah2 la vocab arabic..... !!
MIN MATBAKHI ALBAIDHAK
Yang bermaksud - Dari Dapurku Yang Putih
Huhuhu.......
Macam nak jadi blog masak jek aihhh!! 
Saja2 jek...... Tak de keje......
Blog ni tetap menten carca marba.
Tapi kalau rajin, ada jugak niat di hati nak lebihkan entry masak-memasak ni :))
Bukan pandai masak pun.....
Hari2 masak pun resepi yang simple mimple jek.....
Tapi dah memang spesies suka heboh2.....jadi nak jot down jugak la...... 
Ngeeeee. 


So hari ini, sesudah tido selepas subuh, mak wake up kembali at 11 o'clock in the morning....
Anak4 pun sama jugak.... 
Aman gitu.....
Bangun2 langsung jadi terajin nak membaking la plak......
Tara..... hari ini mak masak - Kek Marble Cheddar.
Ni cubaan keempat buat kek ni.
Alhamdulillah, memang resepi ni boleh diguna pakai.....
Sedap yer!! 


Resepi asal adalah dari Mat Gebu....
Tapi mak modified jadi marble since anak suka bebenda yang berwarna coklat nih. 
So jadi la seperti yang ada di gambar bawah ni.....
Rasa sedap!! Lemak2.....manis2.....sesuai sangat la nak naikkan berat badan mak ni haa.... ekekeke. 
Esok kita bersenam yer!!



Abaikan corak marble setompok tuh..... Mak memang sukati jek letaknya. Heehehehe....


Kat sini mak copy paste resepi asalnya yer....
Kalau ada bahan..... buat la ok...
Senang aje. 

Bahan-bahan ( 10 - 15 orang )

  • 250 g mentega
  • 230 g gula kastor
  • 4 biji telur Gred A
  • 80 g keju cheddar, didadu sederhana besar
  • 100 ml susu UHT
  • 280 g tepung gandum
  • 1 camca teh baking powder

Cara-cara

  1. Putar mentega dan gula kastor hingga berkrim. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang.
  2. Tambah kiub-kiun keju dan gaul adunan hingga sebati.
  3. Satukan tepung bersama serbuk penaik dan diayak. Kemudian masukkan tepung berselang seli dengan susu UHT hingga habis. Gunakan speed perlahan. Gaul rata.
  4. Tuang adunan ke dalam loaf tin yang telah digris dengan mentega dan dialas kertas pada dasarnya. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak.
  5. Boleh juga ditaburkan keju cheddar parut diatas adunan kek sebelum membakar (jika suka....). 


p/s - Sebab mak buat marble, so sebelum masuk loyang, kita bahagikan adunan. 
Satu menten jek....lagi satu campurkan serbuk koko...... 


Selamat mencuba.........


Monday, October 24, 2011

Setelah 2 minggu tak update......


Sekitar 2 minggu nggak update blognya !!! 
Tak tahu kenapa..... 
Tapi mengikut hemat aku, minggu pertama aku diserang sindrom bulan mengambang bendera merah...... Confirm dah tader mood!!
Minggu kedua plak busy dengan Azhad yang nak exam.... dan lagi time2 tu jugak la satu family sakit kecuali aku seorang. 
Pastinya capek banget....plus mental emosi tak stabil + tension....
Plus lagi dengan cuaca hujan tak henti2..... mmm asik lapo ajek kan....
Jadi pastinya tak de sukatan makanan yang betul dan exercise yang regular!! 
Dan semalam, apabila Coach datang...... jeng jeng ..........
Akibatnya berat aku ada sket demam..... 
Badan tak reshape / tiada pengecikan kecuali area ponggong dan peha sahaja berlaku slight short dari ukuran last two weeks. 


Dan coach pun mementor @ coaching aku itu ini.....
Harap2nya ada perubahan positif. 
Daku memang tahu kesalahan daku. 
Jadi admit it.... huhuhu..... 
Nak cantik mana boleh berehat aje......tetap kena jaga makan.... tetap kena exercise..... baru lah dikatakan diet yang tak membahayakan!!
Jadi apa lagik........semangat!!! 


So start minggu ini.......
Hari ni aku dah start marathon puasa. 
Menghabiskan sisa ramandhan lepas ada lagi 3 hari. 
Plannya nak la puasa sehingga Jumaat. 
Tapi tak pasti la..... sebab Rabu encik somi ada rumah. Usually time tu kami jalan2 makan2 ataupun masak2 :D
Harap berjaya la hendaknya. 


So jam 5 pagi tadi.... 
Aku bangun sahur. Makan 3 biji kurma.....air tea mix 500ml.... cappucino shake....dan 1 liter plain water. 
Alhamdulillah.......

*
*
*
*
*
*
Jam 1150, aku paksa diri aku yang malas ni bersenam di cross trainer.....
Berjaya mengayuh sebanyak 150 calories burn - 6.6km - selama 20.11 minit. 
Mmmm jadi la ek :)


Pas berbuka kang aku sambung writing lagi..... 
Ni nak siapkan Syawal Azhad ke sekolah..... 
Bye2 sebentar yek....

*
*
*
*
*

Haaaa sambung semula.....
Aku berbuka dengan kurma 3 bijik..... coklat shake..... dan 2 ketul puding jagung semalam.
Pas solat garib, aku minum air tea mix 500 ml.....
Then dalam kol 8 lebih,  roti + tuna 3 keping lah plak....... hehehe.
Sambil2 tu aku kena minum at least 2 liter untuk make sure total air dalam badan hari ni 3 liter..... Jika lebih, lagi la bagus......


Okey.....esok lah sambung.
Enough untuk kisah hari ini.....
Bye.





Wednesday, September 28, 2011

pari asam rebus + kacang panjang goreng bertelur.



Nampaknya entry aku mmg dah lambat satu hari daaaa....
Malas nak jot down malam2.....


Semalam aku posa lagik..... 


Sahur :-

Shake Capuccino 
Air suam 1 liter 
Tea mix 500 ml = 1 mug. 



Petang :-

Skipping 100 kali jek..... sat jek.... janji buat hari2 :) 
Kayuh cross trainer 10 minit lak. 



Berbuka :-

Kurma 1 biji
Coklat shake
Air 1 liter 
Solat dan mandi then baru makan 
Nasi setengah senduk + pari asam rebus + kacang panjang goreng bertelur.
Dari waktu tu hingga nak tido, minum air lagi 2 liter......



Hari ni tak posa..... 
Sebabnya tak bangun sahur plak :)
Jadi perlu ambil kesempatan hari ni untuk overhoul umah + lipat baju..... 
Esok dan Jumaat posa kembali, Insyaallah. 

Wednesday, September 21, 2011

Ikan Siakap 3 Rasa + Kailan.

Pagi ....

air suam 1 liter.
shake cappucino.
tea mix 1 mug.
air suam 500 ml.
Jambu batu madu 1 biji.....
air suam 500 ml


Tengahari .....

Nasi putih + siakap 3 rasa + kailan tumis.
tea mix 1 mug.
air suam 1 liter.


Petang .....

Keropok keping :)))
Air suam 1 liter.
Workout 20 minit......


Malam ....

Coklat shake .....
Bedal baki nasi anak perempuan...... Sayang plak nak buang :)