Wahh lama blog aku nyepi. Hehehe....tuan umah yang mental sokmo le ning balik kampung. Last week kan ke mak mai KL; jadinya kesempatan diambil oleh kami sekeluarga menghantar @ balik sekali mak ke kampung. Mmm dah kebetulan cuti sekolah kan..... Macam boring plak kalau tak jalan2 jauh2 nih. Ngeh..ngeh.... Dah dasar kaki jalan tu memang gitu laa. Tak penat2 jalan walhal body boyot nih bukannya kuat sangat pun. Tapi sebab semangat jalan tu ado......jadi balik laa kami!! Hehehe......
Perjalanan ke Jerteh dimulakan pada hari Rabu pagi - 17 Mac 2010 jam 900 pagi. Rombongan odyssey kali ni memang penuh laa. Ada Shafiq, Shahir, mak, Mira dan baby Faheem, aku, anak3 dan hubby. Hehehe..... Ni baru memanfaatkan MPV!! Kami melalui Kuantan instead of Gua Musang dan Jabor. Mmmm jadi sah2 laa perjalanan kami terlebih 120km extra dari biasa. Hehehe.... Actually ada story disebalik ikut jalan jauh tu.... Tu kena baca lanjut laa. Dalam kol 12 lebih, rombongan pun sampai di Pekan. Kami singgah di rumah Kak Nani (kakak hubby) di Pekan, Pahang. Ni kali pertama kami berkunjung ke rumahnya sejak dia mendirikan rumah tangga. Dia pun kemudiannya ikut kami konvoi 2 kereta balik kampung. Then singgah plak di rumah tok besan mak (mak mertua Kak Nani) di Kuantan. Apa yang menariknya, kat umah tok besan mak ni, aku dijamu pengat tradisional pantai Timur - pengat caca @ pengat cubit gandum. Hehehe..... Nama kelakar...tapi sedap laa jugak!! Gambar mokcik tak upload sebab nampak pelik plak kat umah orang pi snap gambar pengat!! Hehehehe....Nanti bebila aku try, aku upload laa ek.
Okey laa ek.... biar gambar ni jek bercerita.... Kang bebel banyak2 pun ngarut2 plak aku ni aihh!! Hehehe.....
Dah settle semua, perjalanan pun dimulakan dari umah tok besan mak di Kuantan ke Jerteh. Mmm actually quite lewat sudah..... tapi tak kisah laa...as long as solat2 sudah selesai; jadi beres laa. Baru sejam perjalanan, ketika melalui jalan bypass Kuantan - Gebeng (baru lepas UIAM jek); ketika tu gu2 dalam keter telah mula tido....tinggal aku dan hubby dok borak2! Tiba2...... bunyi besi berputar dalam tayar!! TUNG....TING......TUNG!! Dan keter kami pun bergegar!!! Awat ek?? Aiya aku yang cepat panik nih macam2 sudah pikir..... Huhuhu....takut you!!! Jadi, hubby pun berhentikan kereta dan tengok apa yang jadi!! Dan find out that the car was PANCIT!!! Uwaaa.....first time facing this problem sejak hubby punya kereta. Sib baik jadi sebelum simpang Jabor.....kalau tak nasib laaa....situ mana ada kedai tyre!! Mmm jadinya keluarlaa kami semua dari kereta sementara tyre keter diganti dengan spare tyre. Berpeluh2 hubby dan Pa Long pulas jet!! Dekat 40 minit jugak laa kami lepak di tepi jalan yang sangat sibuk dan penuh lori itu. Dalam hati aku, nasib baik laa benda ni jadi time ramai2. Kalau kami jek, aih gelabah laa jugak kan. Mmm settle tu, hubby drive dalam 10 minit. Then jumpa laa kedai tyre grand yang baru beroperasi 3 bulan. Haaa apa lagi!! Masuk laaa. Kasi repair apa yang patut!! Hehehe....Kami sampai di Jerteh jam 12 lebih jugak. Mak buyung memang pengsan laa....Sakit pinggang melampau. Hehehe......
Ni gang2 yang bimbang dan panik dengan kejadian. Macam2 spekulasi kuar. Hahaha...
Tyre spare tu separuh saiz dari yg original..... Tengok pun tak meyakinkan!!
Punggah kuar sebahagian barang yer. Hahaha..... Cedera tyre tu agak parah.....Tembus agak besar. Kena guna special tempek laa plak. Jadi, kena bayar mahal dari biasa. Kena rm 40. Huhuhu.....KISAH DI PASAR JERTEH
Keesokan hari, mak mertua aku start rutin hariannya di Pasar Jerteh. Mmm dia kini owner of front lot di Pasar Jerteh. Ni adalah perniagaan yang diturunkan oleh nenek hubby @ mak mertua mak. Kat situ, mak menjual pelbagai jenis benih sayur. Apa yang penting, perniagaan ni hanya mak seorang. Apa yang dijual tiada persaingan. Jadi mudah laa untuk menembusi pasaran. Hehehe...... Dan perniagaan ni akan kukembangkan thru online. Hehehe....Ni tengah dok work out lah ni. Harap2nya ada sambutan. Tak kisah laa untung ciput ke apa ..... tapi apa yang penting kita try. Jadi cuba aje..... Tak cuba tak tahu.
Okey, ni beberapa gambar yang sempat hubby snap. Hehehe... Jom tengok.
Itu bukan benih yer....itu lada itam. seriya sepaket.




bestnyer dok kt kampung...boleh tanam pokok banyak2..
ReplyDeleteuihhh, bestnyer bila balik kg kan Ila.. :)
ReplyDelete