AdAmTifSyah Family

AdAmTifSyah Family

Tuesday, July 17, 2012

Ayam Percik Kelantan Style Yang Hangit 20%. Hihihi.


Hari ni nak buat entry masak2 :)
Ni masakan dinner semalam. 
Ayam percik bakar style Kelantan namanya...... 
Resepi dari Yani myresipi - Ayam Percik.

Honestly speaking, ini adalah percubaan ayam percik mak yang kedua sepanjang mak kahwin. 
Hihihi....
Dolu masa zaman mak tak de anak lagi, mak pernah buat. 
Resepi dari Chef NorZailina .....
Mmmm disebabkan mak time tu memang tukang masak amatur, sah2 la ayam percik mak fail. 
Ekekeke....
Jadi langsung black list la ayam percik nih. 
Kalau teringin better beli jek.
Tu pasal mak tak jaguh memasak.... 
Sebab banyak membeli dari memasak.
Huhuhu. 

Tapikan.....
Sejak tengok si Azwan Ali buat ayam percik Mak Tom kat masterchef.....aisyhh asik teringat-ingat jek la!!
Mmmm lamanya tak makan!
Lagi teruja apabila teringat akan sedapnya lauk percik yang mak mertua mak selalu masak.....
Selalunya ia menjadi santapan berbuka puasa......
Owh sangat2 marbeles ok!!
Nak membeli? Malangnya kat sini tiada yang menjual.
Jadinya mak pun gigih memasak. 
Hihihi.....

Disebabkan rindu akan rasa ayam percik ibu mertuaku itu, mak pun gugel la resepi ayam percik yang mirip2 pantai timur. 
Okey jumpa la resepi Yani ni. 
Lagi semangat bila tengok komen2 yang mentry semuanya positif. 
Jadi mak pun try!!

Masa memerap tu.....owh wangi jugak ayam mak ni.....
Tak sabar plak nak rasanya. 
Then kena masaknya sehingga 3 suku.......
Awal2 sedap lagik....
Tetiba2..... awat rasa macam ada unsur2 pahit sket ni?? 
Tengok2 mak aii kuah mak 20% hangit sudah :(((( 
Langsung mood macam spoil.....
Bila dirasa macam ok.... rasa lagi, mmmm rasa hangit !!
Tapikan..... mak tetap gigih meneruskan pembakaran ayam itu. 
Tiba2 ibu mertua mak tepon....
Wah kuatnya ikatan batin kami!!! Hihihi.....
Ibu teringat mak di kala mak pon memang sangat teringat akannya jua :)) 
Mak pun apa lagi..... report bagai la. 
Ekekek.... 
Resepi ibu mertua ada kelainan....
Dia tak letak ketumbar dan jintan semua nih..... 
Mmmm tapi rasa memang sangat best!! 

Dah siap2 bakar ayam dan kepoci ngan ibu mertua, langsung jamu anak4 mak makan....
Alhamdulillah anak4 kata sedap. 
Ayah plak komen - biasa la rasa ayam percik. 
Tapikan mak tetap terasa macam ada yang tak kena jugak !!
Apa2 pun..... 3/4 ayam kurus yang dipercik itu habis..... 
Alhamdulillah. 
Hihihi...
Nak buat lagi ke?? Owhhh tatau la bila eh. 
Hihihi. 




Okey tu jek.....
Sambung later....



No comments:

Post a Comment